آیا یبوست موجب ایجاد حالت تهوع می‌شود؟

یبوست و تهوع اغلب با یکدیگر ارتباط دارند و فرد مبتلا ممکن است همزمان آنها را تجربه کند. از طریق این مقاله، اجازه دهید به این سئوال که «آیا یبوست موجب بروز تهوع می‌شود؟» پاسخ دهیم.
شنبه، 25 دی 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
آیا یبوست موجب ایجاد حالت تهوع می‌شود؟
آیا یبوست موجب ایجاد حالت تهوع می‌شود؟

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

یبوست و تهوع اغلب با یکدیگر ارتباط دارند و فرد مبتلا ممکن است همزمان آنها را تجربه کند. از طریق این مقاله، اجازه دهید به این سئوال که «آیا یبوست موجب بروز تهوع می‌شود؟» پاسخ دهیم.
اغلب برای بسیاری این سئوال پیش می‌آید که «آیا یبوست، باعث ایجاد حالت تهوع می‌شود؟ آیا ارتباطی میان این دو اختلال وجود دارد؟». خوب بایستی گفت که ارتباط میان این دو اختلال کاملاً مشهود است، به این دلیل که هر دو به دستگاه گوارش ارتباط می‌یابند. هنگامی که یبوست بسیار شدید می‌شود، همچنین می‌تواند موجب ایجاد تهوع شود. از آنجا که این عوارض ناشی از رژیم غذایی نامناسب هستند، ارتباطی میان آنها وجود دارد. نه تنها این مورد، تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند که همچنین ارتباطی میان یبوست و افزایش وزن وجود دارد. تعاریف بسیاری برای یبوست وجود دارد. بعضی افراد ممکن است آن را به عنوان اجابت مزاج کم تعریف کنند. از سوی دیگر، افراد دیگری عنوان می‌کنند که این وضعیتی است که مدفوع خشک و سفتی دفع می‌کنند. در اصطلاح پزشکی، یبوست عارضه‌ای است که در آن اجابت مزاج نامکرر بوده یعنی کمتر از سه مرتبه در هفته را شامل شود. هنگامی که این عارضه تبدیل به حالت مزمن شود، همچنین می‌تواند موجب ایجاد حالت تهوع منجر به استفراغ ‌شود. اجازه دهید به برخی اقدامات درمانی به منظور فرونشاندن هر دو این اختلالات دستگاه گوارش نگاهی بیاندازیم.

عوامل مسبب

متداول‌ترین دلیل بروز این دو مشکل به طور همزمان ناشی از رژیم غذایی است. اتخاذ رژیم غذایی که میزان فیبر آن پایین بوده و دچار شدن به کم آبی در بدن یکی از دلایل آن است. در ذیل برخی دیگر از عواملی که موجب بروز این حالت می‌شود را آورده‌ایم.
• جذب بیش از حد آب توسط روده‌ی بزرگ به دلیل کاهش انقباض می‌تواند منجر به سخت شدن مدفوع گشته، دفع آن از بدن را مشکل سازد. این امر همچنین می‌تواند منجر شود که مدفوع خشک شده و فشار زیادی به فرد جهت دفع آن وارد شود.
• این وضعیت همچنین می‌تواند در نتیجه‌ی یک آلرژی غذایی مانند عدم تحمل لاکتوز و یا آلرژی نسبت به گلوتن باشد. افرادی که نسبت به گلوتن و یا محصولات لبنی حساسیت دارند، معمولاً پس از مصرف این مواد غذایی دچار نامنظم شدن اجابت مزاج و استفراغ می‌شوند.
• خوردن غذاهای ناسالم یا غذاهای فرآوری شده، مثل چیپس سیب زمینی، تنقلات، و یا غذاهای کنسرو شده می‌تواند موجب سوء هاضمه گشته که معمولاً به یبوست و تهوع ختم می‌شود.
• طبق تحقیقی صورت گرفته، استرس نیز در این امر دخیل است. قرار گرفتن در وضعیتهای استرس زایی مانند اضطراب، تنش و غیره می‌تواند عملکرد بدن را تغییر داده و منجر به ایجاد حالت تهوع همراه با استفراغ شود.
• همچنین داروهایی وجود داشته که می‌توانند موجب بروز این مشکلات مرتبط با هضم شوند. داروهایی مانند داروهای آنتی اسید، ضد افسردگی، دیوریتیک و غیره می‌توانند منجر به نامنظم شدن اجابت مزاج ‌شوند. مصرف بیش از حد مکمل‌های آهن و دیگر مکمل‌های غذایی موجب بوجود آمدن طعم بد در دهان شده و منجر به ایجاد حالت تهوع در فرد می‌شود.

درمان

می‌توانید داروهایی در خانه بیابید تا با این مشکل مقابله نمایید. در این بخش چند اقدام درمانی که در فرونشاندن این دو اختلال بسیار مؤثر می‌باشند را به اطلاعتان می‌رسانیم.
• بهترین درمان وارد نمودن مواد غذایی غنی از فیبر به رژیم غذایی است. برخی از مواد غذایی حاوی فیبرهای نامحلول بوده که به حجم مدفوع افزوده دفع آن را از بدن آسان‌تر ساخته و همچنین ناراحتی را کاهش می‌دهند.
• نوشیدن مقدار کافی آب و دیگر مایعات یکی از بهترین راه‌ها است. به منظور تسهیل بخشیدن به دفع مدفوع، آب گرم را می‌توان در فواصل منظم مصرف نمود. این کار همچنین به بهبود اجابت مزاج کمک خواهد کرد.
• در صورت داشتن حالت تهوع، بو کردن قاچهایی از لیمو و یا قرار گرفتن تحت آروماتراپی (معالجه توسط ماساژ با روغن معطر) به فرونشاندن این احساس کمک خواهد کرد. همچنین می‌توانید آب لیمو، آب انبه، آب کران‌بری و غیره را بنوشید.
• در پیش داشتن سبک زندگی ساکن همچنین یکی از دلایل بروز گاه به گاه یبوست در افراد است. انجام تمرینات ورزشی ملایم می‌تواند روده‌ی بزرگ را تحریک ساخته و دفع بی دردسر مدفوع را تسهیل ‌بخشد. ماساژ دادن شکم نیز به شل شدن یا انبساط ماهیچه‌ها کمک کرده و فشار وارده را برطرف می‌سازد.
گرچه مواجهه با این دو مشکل با هم نبایستی نگرانی شدیدی به همراه داشته باشد، اما بسیار آزار دهنده است. بنابراین ضروری است که به منظور خلاص شدن از شر این بیماریها از یک رژیم غذایی مناسب پیروی کنید. امیدوارم که این مقاله برایتان مفید و آموزنده بوده باشد.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.