17 بهمن 1387 / 9 صفر المظفر 1430 / 5 فوریه 2009

1) 17بهمن ماه سال1366هجري شمسي: استاد ابراهيم فخرايي محقق معاصركشورمان ديده ازجهان فروبست. فخرايي دررشت متولد شد. 16ساله بود كه براي ادامه تحصيل راهي تهران شد و دراوج نهضت جنگل به زادگاه خود بازگشت. فخرايي دراين ايام با ميرزا كوچك خان جنگلي آشنا شد و دراندك مدتي تصدي تحريرات ميرزا را به عهده گرفت. استا ابراهيم فخرايي دردوران نهضت جنگل همراه و يارميرزا
سه‌شنبه، 15 بهمن 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
17 بهمن 1387 / 9 صفر المظفر 1430 / 5 فوریه 2009
17 بهمن 1387 / 9 صفر المظفر 1430 / 5 فوریه 2009
17 بهمن 1387 / 9 صفر المظفر 1430 / 5 فوریه 2009


1) 17بهمن ماه سال1366هجري شمسي:
استاد ابراهيم فخرايي محقق معاصركشورمان ديده ازجهان فروبست. فخرايي دررشت متولد شد. 16ساله بود كه براي ادامه تحصيل راهي تهران شد و دراوج نهضت جنگل به زادگاه خود بازگشت. فخرايي دراين ايام با ميرزا كوچك خان جنگلي آشنا شد و دراندك مدتي تصدي تحريرات ميرزا را به عهده گرفت. استا ابراهيم فخرايي دردوران نهضت جنگل همراه و يارميرزا كوچك خان بود و مدتي هم به وزارت عدليه وي درآمد. كتابهاي ارزنده‎اي چون «تاريخ ايران، سردارجنگل و گيلان درجنبش مشروطيت» ازجمله آثاراستاد ابراهيم فخرايي بشمارمي‎روند.

2) 17بهمن ماه سال1357هجري شمسي:
درپي حكم حضرت امام خميني(ره) مبني برانتخاب رياست دولت موقت، مردم تهران و ديگرشهرهاي ايران با برگزاركردن راهپيمايي‎هاي با شكوه حمايت خود را از رئيس دولت موقت اعلام كردند. دراين روزدراكثرشهرستانها ازجمله اصفهان مردم انقلابي و مسلمان با اجتماع درخيابانها فرياد سرنگوني دولت بختياررا سردادند. ازنخستين ساعات بامداد 17بهمن كليه راهها و خيابانهاي منتهي به مجلس شوراي ملي تحت نظارت نيروي انتظامي قرارگرفته مجلس محاصره نظامي شده بود. مردم درخيابانهاي اطراف ميدان بهارستان تظاهرات كردند و شعارسرنگوني حكومت پهلوي و دولت بختياررا سردادند. ازديگررويدادهاي مهم اين روزخروج ژنرال هايزراز ايران بود. هايزرآخرين فرستاده كارتررئيس جمهوروقت اِمريكا به ايران يكماه بعد ازتوقف درتهران ايران را ترك كرد تا نتايج آخرين جاسوسي‎هاي خود را دراختياركارترقراردهد.

3) رحلت آيت‏اللَّه العظمي "حاج‏آقا حسين طباطبايي قمي" از مدرسين حوزه علميه نجف و قم (1325 ش)
آيت‏اللَّه حاج آقا حسين طباطبايي قمي در سال 1243ش (28 رجب سال 1282 ق) در شهر قم ديده به جهان گشود. ايشان تحصيلات ابتدايي خود را در يكي از مكتب‏خانه‏هاي قم شروع كرد و پس از آن، درس‏هاي مقدماتي از قبيل صرف و نحو و منطق را فراگرفت. حاج آقا حسين قمي پس از آن براي ادامه تحصيل راهي تهران شد و از استاداني همچون ميرزا ابوالحسن جلوه، شيخ فضل اللَّه نوري، ميرزا محمد حسن آشتياني، شيخ علي مدرس يزدي و ميرزا محمود قمي بهره برد. آيت اللَّه قمي سپس طي دو بار سفر به عتبات عاليات از محضر عالمان نامداري همچون: ميرزا محمد حسن شيرازي، ميرزا حبيب‏اللَّه رشتي، آخوند خراساني و علامه سيد محمدكاظم يزدي و آخوند ملاعلي نهاوندي استفاده كرد. وي همچنين تهذيبِ اخلاق را در محضر علامه سيد مرتضي كشميري و علم حديث را در محضر علامه ميرزا حسين نوري فراگرفت. ايشان ضمناً به حوزه درس ميرزا محمد تقي شيرازي رفت و عمده شاگردي خود را نزد وي به انجام رساند به طوري كه مورد توجه خاص استاد واقع شد و ميرزا، براي مرجعيت و تقليدِ بعد از خود، او را معين كرد. آيت اللَّه قمي پس از نزديك به بيست سال اقامت در نجف به مشهد بازگشت و حوزه درس خود را تشكيل داد و مرجعيت مردم را نيز عهده‏دار شد. وي در واقعه قيام خونين مسجد گوهرشاد مشهد در اعتراض به كشف حجاب اعتراض خود را مطرح ساخت كه به تبعيد ايشان به عراق انجاميد. ايشان از مراجع وارسته‏اي بود كه در مقاطع مختلف به‏خصوص در دوران خفقان رضاخاني به پا خاست و شجاعانه به ستيز با دشمن پرداخت و دخالت عملي در سياست را با حضور در صحنه‏هاي مختلف سياسي بخوبي نشان داد كه به حق مي‏توان او را "قامت قيام" ناميد. آيت اللَّه قمي از مشايخ حديث و اجتهادِ زمان خود بود كه بعد از شيخ الشريعه اصفهاني، رياست و زعامت شيعه به او منتهي شد. از ايشان آثار متعددي بر جاي مانده كه حاشيه بر عروةُالوثقي، حاشيه بر رساله ارث و نَفقات، مختصَرُ الاحكام، طريقُ النجاة، مناسك حج و... از آن جمله‏اند. اين فقيه عالي مقام و عالم نستوه سرانجام در هفدهم بهمن 1325 ش برابر با چهاردهم ربيع‏الاول 1366ق در هشتاد و دو سالگي رحلت كرد و پس از تشييعي باشكوه در صحن امام علي(ع) دفن گرديد.

17 بهمن 1387 / 9 صفر المظفر 1430 / 5 فوریه 2009 4) فرار " ژنرال هايزر" مستشار آمريكايي از ايران (1357 ش)
ژنرال هايزر فرستاده ويژه آمريكا، در چهاردهم دي ماه 1357 به منظور كمك به بقاي رژيم پهلوي و اعلام حمايت آمريكا از فرماندهان ارتش شاه و زمينه‏سازي كودتا عليه انقلاب اسلامي به تهران آمده بود. وي در سفرش به ايران، ارتش را به تحت كنترل گرفتن ايران تشويق نمود و از ارتش خواست تا از دولت بختيار حمايت كرده، نظم را مستقر كند. هايزر معتقد بود كه ارتش قدرت مهار تشنّجات را دارد اما در صورتي كه نيروهاي مذهبي طرفدار امام خميني قصد سرنگوني دولت را داشتند او كودتا را به اجرا مي‏گذاشت. اما ژنرال هايزر پس از يك ماه تلاش بيهوده و شكست در مأموريت خود به كشورش بازگشت.

17 بهمن 1387 / 9 صفر المظفر 1430 / 5 فوریه 2009 5) تشكيل مجمع تشخيص مصلحت نظام به امر امام خميني (1366 ش)
پس از تشكيل مجلس شوراي اسلامي و شوراي نگهبان، مواردي به وجود آمد كه اين دو نهاد با هم اختلاف نظر پيدا مي‏كردند و در هر بار نظر حضرت امام را اعمال مي‏نمودند. سرانجام در اواسط بهمن 1366 از سوي رييس جمهور، رييس مجلس، رييس ديوان عالي كشور، نخست وزير و حاج احمد خميني نامه‏اي خطاب به امام نگاشته و از ايشان درخواست شد كه براي حل عملي مسائل، مرجعي را تعيين كرده كه باعث حل اختلاف مجلس با شوراي نگهبان گردد. حضرت امام نيز در 17 بهمن آن سال، فرمان تشكيل مجمع تشخيص مصلحت نظام مركب از اعضاي شوراي نگهبان، رؤساي سه قوه و... را صادر كردند. مشروعيت و قانوني بودن تصميمات مجمع تشخيص مصلحت نظام، تا قبل از بازنگري قانون اساسي در سال 1368، با توجه به اختيارات ولايت مطلقه فقيه كه قانون اساسي آن را به رسميت شناخته، قابل توجيه بود. ولي پس از بازنگري قانون اساسي، اين مجمع براي تشخيص در مواردي كه مصوبات مجلس توسط شوراي نگهبان بر خلاف موازين شرع و يا قانون اساسي تشخيص داده شود و از آن سو مجلس با درنظر گرفتن مصلحت نظام، نظر شوراي نگهبان را تأمين نكند؛ و همچنين مشاوره در اموري كه رهبري به آنان ارجاع مي‏دهد و ساير وظايفي كه در قانون ذكر شده است، به دستور مقام معظم رهبري تشكيل مي‏شود. اعضاي ثابت و متغير اين مجمع را مقام معظم رهبري تعيين مي‏نمايند.

6) عقب‏نشيني مفتضحانه نيروهاي نظامي آمريكا از خليج فارس در جريان جنگ تحميلي (1366 ش)
دولت ريگان به دنبال رسوايي ايران گيت، به منظور باز يافتن اعتبار خود در ميان كشورهاي عرب، با درخواست حكّام منطقه جهت اعزام نيرو به خليج فارس به بهانه حفاظت از كشتيراني آزاد موافقت نمود. اين اقدام همچنين به خيال تحريك و تحت فشار قرار دادن ايران و منحرف ساختن تمركز و توجه ايران بر ادامه جنگ تا پيروزي نهايي طرح‏ريزي گرديد. علي رغم مخالفت‏هاي وسيع اغلب اعضاي كنگره و ساير محافل سياسي آمريكا با اقدام جنگ‏طلبانه اين كشور در خليج فارس، دولت ريگان با سماجت و تلاش‏هاي گسترده سياسي - تبليغاتي و برخورداري از حمايت و همكاري صهيونيست‏ها و عواملشان در آمريكا، پس از مدتي توانست تا حدود زيادي منتقدان را خاموش سازد. رسانه‏هاي آمريكايي نيز تا مدتي اغلب، حملات به كشتيراني منطقه را ناديده گرفته و بيشتر به موفقيت عمليات اسكورت آمريكا و عدم وقوع حمله عليه كشتي‏هاي آمريكايي پرداختند. اين رسانه‏ها غالباً آن چه را كه حملات قايق‏هاي توپ‏دار ايران به تانكرهاي متعلق به عربستان و كويت و تانكرهايي كه عازم اين منطقه هستند مي‏خوانند با آب و تاب خاص و با هدف معرفي ايران به عنوان يك نيروي تندرو و تهديدكننده جريان آزاد كشتيراني در خليج‏فارس منعكس مي‏كرد و به ندرت از حملات وسيع عراق عليه تانكرهاي نفتي بين‏المللي ياد مي‏كردند. نيروهاي نظامي آمريكا مانعي بر افزايش حملات به نفت‏كش‏ها نشد به طوري كه رسانه‏هاي آمريكا نيز به آن اعتراف كردند. در نهايت وحشت نيروهاي آمريكا از حملات انتحاري ايرانيان و مخارج سنگين حضور آنان در خليج فارس باعث عقب نشيني مفتضحانه آن‏ها در اين روز گرديد.

17 بهمن 1387 / 9 صفر المظفر 1430 / 5 فوریه 2009 7) 9صفرسال38هجري قمري:
جنگ نَهروان ميان خوارج و حضرت علي(علیه السلام) درمحلي به همين نام روي داد. خوارج گروهي ازسپاه امام علي(علیه السلام) بودند كه درپايان جنگ صِفّين به سبب موافقت حضرت علي(علیه السلام) با حاكميّت ازاطاعت آن حضرت سرباززدند و با خروج ازسپاه امام گروه نوظهورخوارج را تشكيل دادند. هرچند حضرت علي(علیه السلام) اين مظهرعدالت و تقوا، خوارج را به بازگشت به بيعت و انصراف ازعقيده خويش ارشاد كردند. اين كارسودي نبخشيد و سرانجام قريب به14000نفرازآنان برضدّ حضرت علي(علیه السلام) اجتماع كردند. حضرت علي(علیه السلام) كه سرگرم مبارزه با معاويه بودند سركوبي خوارج و دفع آنان را ضروري تر ديدند. پس به سمت بصره محل تجمع خوارج حركت كردند و درمحل نهروان كه درشمال مداين واقع شده بود با آنان جنگيدند.

8) 9صفرسال432هجري قمري:
« ابوعلي احمد مُسكويه» ازجمله بزرگترين فلاسفه، حكما و مشاهيردانشمندان اسلامي درگذشت. او درلغت، منطق، ادبيات، فنون شعري، رياضيات، فلسفه و حكمت استاد بود و بعد ازارسطوو فارابي به معلم ثالث شهرت يافته بود. ازآثارابن مسكويه «تَجاربُ الاُمَم، جاويدان خرد و تَهذيبُ الاَخلاق و تَطهيرُالاَعراق» را مي توان نام برد.

17 بهمن 1387 / 9 صفر المظفر 1430 / 5 فوریه 2009 9) 9صفرسال1290هجري قمري:
دولت ايران براي تكميل مخارج سفراول ناصرالدّين شاه قاجار به خارج ازكشورمبالغي ازبارون ژوليوس دورويتروام گرفت. با رون دورويتردربرابرپرداخت اين وام امتيازات بسياري به مدت70سال ازدولت ايران دريافت كرد. تأسيس بانك و استخراج همه معادن طبيعي ايران به جزطلا و نقره ازجمله اين امتيازات بود. بدين ترتيب تأمين مخارج سفرناصرالدّين شاه آسيب هاي شديدي برپيكره اقتصادي و مالي ايران وارد آورد.

10) 9صفرسال1319هجري قمري:
امتيازاستخراج نفت درايران به ويليام فاكس دارسي انگليسي واگذارشد. دارسي سرمايه دراانگليسي پس ازتحقيق درباره معادن نفت ايران و اطمينان ازسختي بودن غني بودن آنها پيشنهاد ناعادلانه خود را به واسطه وزيرمختارانگليس درايران به مظفرالدّين شاه قاجارارائه كرد. اين شاه بي كفايت نيزبدون درنظرگرفتن منافع ملت و كشور، اين امتيازرا به دارسي واگذاركرد.

11) شهادت "عمارياسر" صحابي بزرگ پيامبر در جنگ صفين (37 ق)
رساترين سخن درباره‏ي شخصيت معنوي او حديث رسول خدا است كه فرمود: "عمار، از سر تا پايش آكنده از ايمان است و ايمان با گوشت و خون او عجين گرديده است". هم‏چنين، پيامبر به او فرموده بود: "تو را گروه ستمگري خواهد كشت در حالي كه تو آنان را به سوي حق و حقيقت دعوت مي‏نمايي". اين خبر غيبي كه يكي از دلايل نبوت و راستگويي پيامبر(ص) بود آنچنان كه فرموده بود نيز اتفاق افتاد و سرانجام عمار در نود سالگي در جنگ صفين در ركاب امام علي به دست هواداران معاويه كشته شد. عمار ياسر از مسلمانان راستين بود كه در راه اسلام سختي‏هاي فراواني را تحمل كرد و پدر و مادر او اولين شهداي راه اسلام بودند.

12) درگذشت "ابن‏رُشدِ اندلسي" فيلسوف و دانشمند مسلمان (595 ق)
ابوالوَليد محمد بن احمد بن رشد معروف به ابن رشد از بزرگ‏ترين فلاسفه و حكماي اسلامي قرن ششم هجري مي‏باشد كه در فلسفه و حكمت، يگانه‏ي روزگار خود بود و در فقه، حديث، ادبيات، منطق و ديگر علوم متداول نيز تبحّر داشت. وي كه در اندلس مي‏زيست، نزد ملوك آن سامان مقرب گرديد و قاضي يكي از مناطق آن شد. بيشتر از صد كتاب به او نسبت داده شده است كه التحصيل، بِدايَةُ المجتهد، فلسفه‏ي ابن رشد و الكليات و... از آن جمله‏اند.

13) رحلت آيت‏اللَّه "ميرزا عبدالرحيم كَليبَري" عالم و فقيه اصولي (1334 ق)
ميرزا عبدالرحيم بن نصر اللَّه انصاري جابري كليبري، از علماي اماميه و از فقهاي اصولي و ادبا و فُصَحا بوده است. وي از شاگردان آخوند خراساني و ميرزا حبيب اللَّه رشتي و مامقاني بود و سپس سال‏ها در تبريز به تدريس فقه و اصول پرداخت. الاجتهاد و التقليد و قاعده‏ي لاضرر از جمله تأليفات اوست.

17 بهمن 1387 / 9 صفر المظفر 1430 / 5 فوریه 2009 14) مرگ "شارلماني" از امپراتوران مقتدر اروپا (814م)
شارلماني يا شارل كبير در 9 دسامبر سال 742 م در فرانسه به دنيا آمد و پس از مرگ پدر، مشتركاً با برادرش به سلطنت رسيد. با مرگ برادر شارلماني، وي در سال 771 م، رهبري طويف فرانك را به تنهايى در دست گرفت و به سركوب اقوام رقيب و گسترش سرزمين‏هاي تحت تصرف خود پرداخت. شارلماني اولين پادشاه اروپايى بود كه در سال 800 م، تاج امپراتوري را از پاپ لئون سوم دريافت كرد و به اين ترتيب پادشاه، مقامي روحاني يافت. با وجود اين، شارلماني براي كسب و حفظ قدرت و گسترش قلمرو فرمان‏روايى خود، مخالفان داخلي و مردم سرزمين‏هاي هم‏جوار را به شدت سركوب كرد. وي هم‏چنين اقوام فرانسوي و ساير كشورهاي همسايه را كه بت‏پرست بودند به اجبار به دين مسيحي رهنمون ساخت و با تصرف نقاط گسترده‏اي از اروپا توانست امپراتوري وسيعي ايجاد نمايد در اين امپراتوري، كشورهاي فرانسه، بلژيك، هلند، آلمان، سوئيس، مجارستان، شمال و مركز ايتاليا و نيز دو ايالت از اسپانيا گرد هم آمده بودند. وي اگر چه سواد نداشت اما طرفدار توسعه علم و فرهنگ بود شارلماني در دين خود تعصب شديدي داشت و بر همين اساس جنگ‏هاي وسيع و متعددي نيز با مسلمانان به راه انداخت. وي بعد از 74 سال زندگي، بيش از 40 سال سلطنت و 14 سال امپراتوري در 5 فوريه 814 م درگذشت.

15) كشف كشور "سيرالئون" در غرب قاره افريقا (1460م)
پس از آن كه سرزمين سيرالئون در پنجم فوريه سال 1460م توسط تني چند از ماجراجويان پرتغالي كشف شد، نخستين مهاجران اروپايى نيز در سال 1462م در اين نقطه وارد گرديدند. در قرن شانزدهم ميلادي، كاشفين انگليسي به تسخير سيرالئون پرداختند و به تدريج بر تمام سواحل اين سرزمين مسلط شدند. سواحل سيرالئون تا اواسط قرن هجدهم، مركز تجارت برده بود و انگلستان در سال 1808م اين كشور را به طور رسمي به عنوان مستعمره خود اعلام كرد. با اين حال بوميان سيرالئون از اوايل قرن بيستم شورش‏هايى را بر ضد انگلستان برپا كردند و پس از اعطاي استقلال داخلي آن در سال 1951م، استقلال كامل سيرالئون در سال 1961م به رسميت شناخته شد. كشور افريقايى سيرالئون با 71/740 كيلومترمربع مساحت، بر كرانه شرقي اقيانوس اطلس و در غرب افريقا واقع شده است. فري‏تاون پايتخت و زبان انگليسي و فرانسه در آن متداول است. اين كشور در حدود 5 ميليون نفر جمعيت دارد كه اكثريت نژادي را سياهان تشكيل مي‏دهند. پيش‏بيني جمعيت تا سال 2025، بيش از 8 ميليون نفر خواهد بود. شهرهاي مهم آن عبارتند از؛ كينما، ماكني و بونت. 60% مردم سيرالئون مسلمان و مابقي داراي مذاهب بومي و مسيحيت مي‏باشند. حكومت اين كشور جمهوري با يك مجلس قانون‏گزاري مي‏باشد.

16) وقوع جنگ "بولوني" ميان فرانسويان و نيروهاي كليسا (1512م)
يكي از جنگ‏هاي قرن شانزدهم اروپا، جنگي بود كه در چند مرحله ميان نيروهاي كليسا با نيروهاي فرانسوي رخ داد. در 5 فوريه 1512م در منطقه بولوني در كنار درياي مانش در فرانسه جنگي آغاز شد كه در آن، نيروهاي كليسا و نيروهاي فرانسه به نبرد برخاستند. در اين جنگ گرچه نيروهاي كليسا برتري داشتند اما سرانجام با شكست مواجه شدند. دو هفته پس از آن بار ديگر جنگي شروع شد كه در جريان آن كليسا و پاپ موفق شده بودند با ايجاد اتحاديه تاريخي "سنت ليگ" سپاهيان متحد ممالك اروپايي را با خود همراه نمايند. جنگ دوم اين دو سپاه در مرحله ديگر در 19 فوريه 1512م رخ داد كه باز هم به شكست نيروهاي كليسا و ممالك متحده و پيروزي ارتش فرانسه منجر شد.

17) تولد "ساموئل ريچارْدْسون" نويسنده معروف فرانسوي (1689م)
ساموئل ريچارْدْسون، رمان نويس انگليسي در پنجم فوريه 1689م در انگلستان به دنيا آمد. وي در ابتدا به كارآموزي در يك چاپ‏خانه مشغول شد و علاوه بر فراگيري فنون چاپ و تصحيح نمونه‏هاي كتاب، با مطالعات فراوان بر وسعت فكر و اطلاعات خود افزود. ريچاردسون از 20 سالگي به نويسندگي روي آورد تا اين كه با انتشار پِمْلا يا تقواي اجر يافته در 4 جلد به شهرت فراواني رسيد. پيروزي اين اثر چنان قاطع و قابل توجه بود كه هر كس آن را نخوانده بود به بي‏ذوقي و ركود ذهن متهم مي‏گشت. وي در سال‏هاي بعد كتاب سرگذشت بانويى جوان در 7 جلد و تاريخ سِرْچارلْزْ گرانديسون را در 7 جلد نگاشت كه اين دو كتاب نيز موفقيت زيادي به دست آوردند. ريچاردسون از آن پس از داستان‏نويسي دست برداشت و به جمع‏آوري قطعه‏هاي برگزيده‏اي از كتاب‏هايش پرداخت كه شامل كلمات قصار و عبارت‏هاي حكيمانه و اخلاقي بود. در واقع، ادراك ريچاردسون درباره دگرگوني و انقلاب روح فرد و ايمان پرشور و راسخ او به تقوا و فضيلت و شيوه پرهيجان رمان‏هايش موجب پيروزي و محبوبيت فراوانش نزد كساني مي‏شد كه تشنه رمان‏هاي سرگرم‏كننده بودند و هم‏چنين تجزيه و تحليلي كه در اين كتاب‏ها از قلب و روح آدمي به عمل آمده بود، برايشان سود فراوان داشت. در سال‏هاي بعد، شهرت ريچاردسون به خارج از انگلستان كشيده شد و الهام‏بخش بسياري از نويسندگان اروپا گشت. در حقيقت، ريچاردسون پدر رمان تحليلي در انگلستان شناخته شده و داستان‏نويسي انگليسي را به طرزي كه امروزه معمول است پايه گذاري نموده است. ساموئل ريچاردسون سرانجام در نهم دسامبر 1761م در هفتاد و دو سالگي درگذشت. درباره او گفته‏اند كه هيچ نويسنده‏اي قبل از ريچاردسون نتوانسته است چنين عميقانه قلب و روح آدمي را بشكافد و مورد تجزيه و تحليل قرار دهد.

18) تولد "هنري هرْتْزْ" فيزيك‏دان و رياضي‏دان آلماني (1857م)
هنري هِرتْزْ، فيزيك‏دان معروف آلماني در 5 فوريه 1857م در هامبورگ آلمان به دنيا آمد. او در ابتداي جواني، به رشته معماري و مهندسي علاقه‏مند بود، اما خيلي زود از اين علاقه دست كشيد و به علوم تحقيقي دل بست. از اين رو تحت نظر برخي اساتيد بزرگ زمان، به فيزيك روي آورد و پس از مدت كوتاهي، به تدريس فيزيك پرداخت. هرتز در ادامه، كار مطالعاتي خود را با تحقيق در امواج الكتريكي يا نيروي مغناطيسي پيگيري كرد و با ساختن يك فرستنده و يك گيرنده راديويى، به شهرت دست يافت. او براي اكثر دستگاه‏هاي الكترونيكي مثل راديو، تلويزيون و رادار كه امروزه در خدمت بشر هستند، اصول استواري را پايه گذاري كرد و ثابت نمود كه مي‏تواند امواج الكتريكي را بگيرد و بفرستد. هرتز طول موج را به دست آورد و اطلاعات گسترده و جالبي درباره فركانْسِ نوسان‏ها يافت. اين دانشمند آلماني، در سال 1888م بر روي اختراع اسرارآميزي به نام رادار تحقيق و مطالعه كرد و به عنوان نخستين فرد، به اساس كار اين دستگاه پي برد. هم‏چنين او موفق به اختراع نوعي آنتن شد كه در انتقال و گرفتن امواج تلويزيوني به كار مي‏رفت. نام او با عبارت سيكل در ثانيه به معني هرتز، هميشه جاودان خواهد بود چرا كه هرتز نخستين كسي بود كه ثابت كرد هر موج الكتريكي يا مغناطيسي، مدت زماني وقت نياز دارد تا حركت كند. هنري هرتز سرانجام در حالي كه 37 سال از عمرش مي‏گذشت در 26 نوامبر 1894م درگذشت.

17 بهمن 1387 / 9 صفر المظفر 1430 / 5 فوریه 2009 19) درگذشت "توماس كارْلايِل" نويسنده و متفكر انگليسي (1881م)
توماس كارْلايِل نويسنده انگليسي در سال 1795 در اسكاتلند متولد گرديد و پس از دروس مقدماتي براي ادامه تحصيل به دانشگاه ادينبورو رفت. وي ضمن تحصيل، به فراگيري زبان آلماني پرداخت و به نظرات فلاسفه و انديشمندان آلماني علاقه‏مند گرديد به طوري كه آثاري نيز از "گوته" نويسنده بزرگ آلماني، به زبان انگليسي ترجمه نمود. وي طي سال‏هاي بعد، آثار متعدد ديگري انتشار داد و به شهرت دست يافت. وي در كتاب خود با عنوان چارتيسم، ضمن تشريح اوضاع بسيار دشوار زندگي طبقه كارگر انگليس، با شهامت تمام، طبقه ثروت‏مند و مرفه و بي‏اعتنائيشان به طبقه فقير را مورد سرزنش قرار داد. كارلايل بر اين عقيده بود كه كارگران نبايد به عنوان ابزار كار به شمار آيند بلكه آنها چون، توانايى‏هاي خود را در راه توليد به كار مي‏گيرند بايد از بهره كار و صنعت خود سود برند. كارلايل در سرگذشت و نقد ادبي نيز آثار گرانبهايى انتشار داد و در راه معرفي قدرت سران و بزرگان و پيشوايان كشورها كه در نظر او مظهر قدرت آسماني هستند تلاش كرد. وي در اين مسير، كتاب قهرمانان را درباره بزرگان نگاشت كه به سبب انديشه و قدرت بي‏نظير وصف، اثري برجسته به شمار مي‏آيد. كارلايل در اين اثر، برتري ارزش مسائل جاوداني روح را بر بي‏ايماني و شك و ترديد به اثبات مي‏رساند. وي كه تحت تأثير فرهنگ و تمدن اسلامي قرار گرفته و با قرآن نيز آشنايى پيدا كرده بود درباره اين كتاب آسماني مي‏نويسد: "قرآن صدايى بي‏واسطه از قلب هستي است و مردم بايد به آن گوش فرا دهند و اگر به چنين كلامي گوش ندهند، شايسته نيست به كلام ديگري اعتنا نمايند." توماس كارلايل به واسطه حمله شديد به فريب‏كاري، ريا و دروغ و علاقه‏اش به دموكراسي و اعتقاد به قدرت فردي و قهرماني به ويژه پيشوايان نيرومند، نويسنده‏اي ممتاز به شمار مي‏آيد. در سراسر آثار وسيع كارلايل، تمايل به تغزل، قدرت تفكر و نيروي طنز و نوعي پيشگويى، حتي در تاريخ‏نويسي ديده مي‏شود. در نظر كارلايل، بشر زندگي مي‏كند، زيرا به چيزي معتقد است. حتي در سراسر تاريخ، نشانه‏هايى از قدرت خدايى به چشم مي‏خورد كه از نظر بشر ناپيداست. اين قدرت الهي در وجود معدودي از افراد بشر و در روح‏هاي برتر تجلي مي‏كند و به آنان، رسالت راهنمايي ديگران داده مي‏شود. از ديگر آثار كارلايل مي‏توان به انقلاب فرانسه، گذشته و حال، رمان سارتور ريسارتْسْ و يادبودها اشاره كرد. توماس كارلايل سرانجام در 86 سالگي در 5 فوريه 1881م درگذشت.

17 بهمن 1387 / 9 صفر المظفر 1430 / 5 فوریه 2009 20) اعلام جمهوري مكزيك در قاره امريكا (1917م)
مكزيك از كشورهاي كوچك قاره امريكا است كه از قديم الايام محل سكونت بوميان بوده است. سرزمين مكزيك در سال 1521م توسط استعمار اسپانيا اشغال شد و در حدود سي‏صد سال تحت سلطه اسپانيا قرار گرفت. در اوايل قرن نوزدهم ميلادي، نهضت‏هاي استقلال خواهي در اين كشور آغاز شد كه در نهايت به اعلام استقلال آن در سال 1810م منجر گرديد. در اين ميان هرچند قيام سراسري مردم توسط ارتش اسپانيا سركوب شد، با اين حال استقلال مكزيك، يازده سال بعد در سال 1821م عملاً به مرحله اجرا درآمد. در طول سال‏هاي بعد، اوضاع اقتصادي اين منطقه تا حدودي بهبود يافت و پيشرفت‏هاي مادي صورت گرفت، با اين وجود، نابرابري‏هاي اجتماعي باعث شد تا در سال 1910م، انقلابي سراسر مكزيك را فراگيرد. اما بروز اختلاف در ميان سران انقلاب به جنگ داخلي چند ساله‏اي انجاميد. تا اين كه در پنجم فوريه 1917م با تصويب قانون اساسي جديد مكزيك، تغييراتي در كشور روي داد و بار ديگر جمهوري اعلام شد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
حضور رئیس دفتر نظامی فرمانده کل قوا در منزل شهید زاهدی برای ابلاغ سلام رهبر معظم انقلاب
play_arrow
حضور رئیس دفتر نظامی فرمانده کل قوا در منزل شهید زاهدی برای ابلاغ سلام رهبر معظم انقلاب
گفتگو با حجت‌الاسلام نواب نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت درباره دیدار امروز با رهبر انقلاب
play_arrow
گفتگو با حجت‌الاسلام نواب نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت درباره دیدار امروز با رهبر انقلاب
اردن برای رهگیری پهپادهای ایرانی با ما همکاری کرد!
play_arrow
اردن برای رهگیری پهپادهای ایرانی با ما همکاری کرد!
تولید سوسیس و کالباس از گوشت ماهی بدون بو و با طعم مطبوع
play_arrow
تولید سوسیس و کالباس از گوشت ماهی بدون بو و با طعم مطبوع
اصابت دقیق راکت هدایت‌شونده حزب‌الله به پایگاه متولا
play_arrow
اصابت دقیق راکت هدایت‌شونده حزب‌الله به پایگاه متولا
شعار رزمندگان عراقی لحظه حمله موشکی به دو ساختمان موساد در تل‌آویو
play_arrow
شعار رزمندگان عراقی لحظه حمله موشکی به دو ساختمان موساد در تل‌آویو
وقتی بایدن خشکش می‌زند!
play_arrow
وقتی بایدن خشکش می‌زند!
گریه بی‌صدای رهبری؛ شعرخوانی در حضور آیت‌الله خامنه‌ای
play_arrow
گریه بی‌صدای رهبری؛ شعرخوانی در حضور آیت‌الله خامنه‌ای
نحوه ساخت یک جعبه ابزار کاربردی با لوله پلیکا به روشی ساده
play_arrow
نحوه ساخت یک جعبه ابزار کاربردی با لوله پلیکا به روشی ساده
حضور یک شهروند با گریم صدام حسین در استادیوم فوتبال!
play_arrow
حضور یک شهروند با گریم صدام حسین در استادیوم فوتبال!
پاسخ جالب رهبر انقلاب به ابراز ناراحتی قرائتی و درخواست او؛ شوخی قرائتی با خندیدن آیت‌الله خامنه‌ای
play_arrow
پاسخ جالب رهبر انقلاب به ابراز ناراحتی قرائتی و درخواست او؛ شوخی قرائتی با خندیدن آیت‌الله خامنه‌ای
تسلط شگفت‌انگیز ماهی‌فروش اهوازی به زبان انگلیسی حین صحبت با دو دختربچه
play_arrow
تسلط شگفت‌انگیز ماهی‌فروش اهوازی به زبان انگلیسی حین صحبت با دو دختربچه
طحان نظیف: موارد ردصلاحیت روحانی متعدد است
play_arrow
طحان نظیف: موارد ردصلاحیت روحانی متعدد است
مهمترین مساله حمله ایران، شکست اطلاعاتی اسرائیل بود!
play_arrow
مهمترین مساله حمله ایران، شکست اطلاعاتی اسرائیل بود!
حکمت | نا امید مثل صادق هدایت / استاد عالی
music_note
حکمت | نا امید مثل صادق هدایت / استاد عالی