چيدمان درست و آرامش خانه

نيم نگاهي به گوشه و كنار اتاق و پذيرايي و آشپزخانه بيندازيم، بلكه راه باريكه اي براي جا دادن وسايل مان پيدا كنيم. برخي از اسباب و اثاثيه كهنه و درب و داغان را بايد دور بريزيم، اما بعضي از آنها را براي استفاده دوباره بايد تعمير كنيم، برخي از طرح ها و رنگ هاي اتاق ها را بايد عوض كنيم. خلاصه براي راحتي پدر و مادر خانواده و بچه ها مي توان خيلي كارها كرد. هميشه هم لازم نيست فكر كنيم فقط يك
چهارشنبه، 16 بهمن 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چيدمان درست و آرامش خانه
چيدمان درست و آرامش خانه
چيدمان درست و آرامش خانه

نویسنده: شهناز سلطاني
وسايل زياد خانه، آپارتمان كوچك، جاي محدود و دسترسي آسان به آنچه نياز داريم، باعث مي شود
نيم نگاهي به گوشه و كنار اتاق و پذيرايي و آشپزخانه بيندازيم، بلكه راه باريكه اي براي جا دادن وسايل مان پيدا كنيم. برخي از اسباب و اثاثيه كهنه و درب و داغان را بايد دور بريزيم، اما بعضي از آنها را براي استفاده دوباره بايد تعمير كنيم، برخي از طرح ها و رنگ هاي اتاق ها را بايد عوض كنيم. خلاصه براي راحتي پدر و مادر خانواده و بچه ها مي توان خيلي كارها كرد. هميشه هم لازم نيست فكر كنيم فقط يك معمار داخلي يا يك آرشيتكت مي تواند با صرف هزينه به ما كمك كند بلكه با دقت و ظرافت و مطالعه و نكته سنجي ها مي توان چيدماني درست، صحيح و راحت از وسايل و لوازم خانه داشت. البته امروزه بازار معماران و طراحان داخلي داغ و پررونق است، بنابراين اگرچه نقش مهمي در چيدمان وسايل خانه دارند اما فقط به شرط داشتن پول كافي مي توانيد از پياده كردن طرح ها و ايده هاي آنها بهره ببريد. در غير اين صورت چندان نگران نباشيد. چند توصيه كاربردي و ساده مي تواند حلال برخي از مشكلات شما باشد.براي تغيير، خودتان را محدود به روش هاي معمول نكنيد. ابتدا به نحوه چيده شدن وسايل اتاق پذيرايي و خواب با دقت توجه كنيد. چيدمان وسايل را طوري تغيير دهيد كه از فضا نهايت استفاده را ببريد. مثلاً لازم نيست حتماً ميز ناهارخوري وسط اتاق باشد و شما براي يك كتابخانه جايي پيدا نكنيد. ميز را به گوشه اتاق انتقال دهيد و يك جاي مناسب براي قفسه كتاب و يك ميز و صندلي براي مطالعه فراهم كنيد.در ضمن براي مهيا كردن فضاي وسيع از تختخواب ها و ميز چارپايه كشودار استفاده كنيد كه وسايل اضافه و كمتر قابل استفاده را در كشوها جاي دهيد.

به نظرات راهگشاي خانم ها توجه كنيد

يادتان باشد مهمترين نظارت را درباره چيدمان وسايل خانه، خانم ها ارائه مي كنند، به فكر اقتصادي و ظريف و دقيق آنها توجه كنيد. خانم ها مي توانند با هزينه كمتري، زيباترين لوازم و وسايل زينتي را بخرند و جلوه بيشتري به خانه ببخشند. البته بايد به راحتي و آسايش آنها نيز توجه كرد. آشپزخانه اپن (OPEN) براي خانه هاي اروپايي كه اغلب غذاي آماده و كم دردسر مي خورند، طراحي شده است نه خانه هاي ايراني كه در آن آبگوشت و قورمه سبزي بار مي گذاريم. بنابراين طراحي و چيدمان خانه و وسايل آن بايد برگرفته از فرهنگ خودي باشد.

به نورپردازي و رنگ آميزي خانه هم اهميت دهيد

رنگ آميزي ديوارها بايد متناسب با روحيه اعضا، وسايل و اندازه خانه باشد. مثلاً نمي توان آپارتمان كوچك ۴۰ متري را به رنگ قرمز درآورد چرا كه بسيار زود خسته كننده شده و انرژي را از اعضاي خانه
مي گيرد. لوازم خانه را همرنگ انتخاب نكنيد بلكه هماهنگي رنگ را مدنظر قرار دهيد.

چيني هاي شكسته را دور نريزيد

اگر چيني هاي شكسته را نگه داريد پس از مدتي چند قطعه چيني در طرح ها و رنگ هاي مختلف خواهيد داشت كه مي توان از قطعات كوچك و رنگي آنها براي تزئين انواع قاب ها، پايه آباژور، شمعدان، گلدان و آينه استفاده كرد. اين امر نشان دهنده ابتكار، خلاقيت و هنر شماست.

عكس ها را با دقت انتخاب كنيد

گوشه و كنار اتاق تان را با عكس بياراييد. اما افراط نكنيد. از عكس هاي خود نيز كمتر استفاده كنيد چرا كه در غير اين صورت ناخودآگاه خانه را تبديل به پرستشگاه خودتان خواهيد كرد.

كمي به هم ريختگي لازم است

هرگز سعي نكنيد در تزئين خانه به كمال مطلق برسيد. كمي به هم ريختگي خانه شما را زنده جلوه
مي دهد.

جزئيات را دريابيد

جزئيات كوچك، تفاوت ايجاد مي كنند. روميزي، زير بشقابي، گل ها و لوازم روي ميز شايد دست و پاگير به نظر برسد ولي ارزش زحمت دارد.
تزئين حمام و سرويس هاي بهداشتي با شمع،
نمك هاي طبي عطرآگين و صابون هاي خوشبو، زيباتر
مي شود.

اتاق ها را خلوت كنيد

اتاق ها را پر از وسيله نكنيد. سعي كنيد در يك اتاق ساده و خلوت ،

ايجاد فضاي مخصوص مردانه، آرامش بيشتري به شما هديه مي كند

با يك توافق و مصالحه بين اعضاي خانواده مي توان بخشي را به مرد خانه تعلق داد. مسلماً اختصاص دادن يك اتاق در خانه كوچك امكانپذير نيست ولي مي توان بخشي از اتاق نشيمن، زيرزمين و يا بخشي از پاركينگ را براي آنها مهيا كرد.استفاده از رنگ هاي گرم و مبلمان راحت فضايي براي مطالعه و استراحت مردها فراهم مي كند كه اين امر در ايجاد آرامش بيشتر در خانه مؤثر خواهد بود.

موزاييك ها را از ياد نبريد

استفاده از قطعات كوچك و رنگين شيشه، سنگ و كاشي كنار هم (موزاييك) در ديوار و كف خانه به عنوان يك هنر تزئيني زيبايي محيط را چشم نوازتر مي كند. در اين نقاشي با سنگ، مي توان از طرح و حاشيه ساده اما زيباتر بهره گرفت. با توجه به اين كه موزاييك در برابر تغييرات محيطي مقاومت دارد از آن درنماي بيروني نيز مي توان استفاده كرد.

وسايل اضافي را انبار نكنيد

وسايلي را كه مدت هاست بدون استفاده باقي مانده اند و به احتمال زياد در آينده هم استفاده نخواهند شد، به اميد اين كه شايد زماني و روزي به كار آيند، نگه نداريد. لباس، وسايل خانه، اسباب بازي بدون استفاده كودك را دور بريزيد و فضا را براي چيدمان وسايل مطابق سليقه و راحتي خودتان باز كنيد.يادتان باشد پس از چيدمان وسايل خانه، مطابق با علاقه اعضاي خانواده و براي ايجاد آرامش و انرژي بيشتر در محيط ها، چند شاخه گل طبيعي در معرض ديد قرار دهيد.
منبع: روزنامه ایران




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.