نماز سدي در برابر گناهان آينده

در روايت است که جواني از انصار نمازهايش را با پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم مي خواند ولي کارهاي زشت هم انجام مي داد. اوصاف او را براي پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم نقل کردند . حضرت فرمودند: نمازش او را از زشتي ها باز خواهد داشت ، مدتي نگذشت که کارهاي زشتش را رها کرد . پرسش : افرادي هستند که نمازگزارند ؛ ولي گناه هم انجام مي دهند چگونه نماز آنها را حفظ نمي کند ؟
دوشنبه، 21 بهمن 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نماز سدي در برابر گناهان آينده
نماز سدي در برابر گناهان آينده
نماز سدي در برابر گناهان آينده

نويسنده:محمد وحيدي
نماز ، روح ايمان را در انسان تقويت و نهال تقوا را در دل پرورش مي دهد ، و مي دانيم که « ايمان » و « تقوا » نيرومندترين سد در برابر گناه است و اين همان چيزي است که در قرآن کريم آمده است :
« و أقم الصلوه ان الصلوه تنهي عن الفحشاء و المنکر » . (1)
و نماز را اقامه نما که همانا نماز است که اهل نماز را از هر کار زشت و منکر بازمي دارد .
و اين همان چيزي است که در احاديث مي خوانيم : افراد گناه کاري بودند که شرح حال آنها را براي پيشوايان اسلام بيان کردند فرمودند: غم مخوريد نماز آنها را اصلاح مي کند و کرد.
روي أن فتي من الأنصار کان يصلي الصلاه مع رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم ، و يرتکب الفواحش ، فوصف ذلک لرسول الله صلي الله عليه و آله و سلم فقال : « ان صلاته تنهاه يوما ما » فلم يلبث أن تاب ؛ (2)
در روايت است که جواني از انصار نمازهايش را با پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم مي خواند ولي کارهاي زشت هم انجام مي داد. اوصاف او را براي پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم نقل کردند . حضرت فرمودند: نمازش او را از زشتي ها باز خواهد داشت ، مدتي نگذشت که کارهاي زشتش را رها کرد .
پرسش : افرادي هستند که نمازگزارند ؛ ولي گناه هم انجام مي دهند چگونه نماز آنها را حفظ نمي کند ؟
پاسخ : 1. هر نمازي هر چه هم کوتاه و به اصطلاح کم اهميت باشد باز هم به همان مقدار انسان را از گناه بازمي دارد که براي همان چند لحظه هم که شده خودش را از نجاست هاي ظاهري و گناه حفظ مي کند .
2. اگر نماز با شرايط صحت و قبولي و کمالش اقامه شود قطعا از کارهاي زشت اجتناب مي شود. مشکل آن است که نوعا نمازها بعضي از آن شرايط را دارا نمي باشند .
3. کسي که نماز واقعي مي خواند مانند کسي است که لباس سفيد پوشيده است و حاضر نيست هر جايي بنشيند و شديدا مراقبت مي کند .
4. به جواب هجدهم همين بخش رجوع شود .

نماز وسيله ي تکامل معنوي

نماز انسان را از جهان محدود ماده و چهار ديوار عالم طبيعت بيرون مي برد ، به ملکوت آسمان ها دعوت مي کند و با فرشتگان هم صدا و هم راز مي سازد ، نمازگزار خود را بدون نياز به هيچ واسطه در برابر خداوند مي بيند و با او به گفت و گو برمي خيزد.
1. پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند : الصلاه معراج المؤمن ؛ (3)
نماز وسيله ي عروج و بالا رفتن مؤمن است .
2. حضرت رضا عليه السلام مي فرمايد: الصلاه قربان کلي تقي ؛ (4)
نماز وسيله ي تقرب و نزديک شدن انسان هاي پرهيزکار به خداوند است .
3. عن معاويه بن وهب قال : سألت أباعبدالله عليه السلام عن أفضل ما يتقرب به العباد الي ربهم و احب ذلک الي الله عزوجل ما هو ؟ فقال : ما أعلم شيئا بعد المعرفه أفضل من هذه الصلاه ، ألا تري أن العبد الصالح عيسي ابن مريم عليهاالسلام قال : « و أوصاني بالصلوه و الزکوه ما دمت حيا (5) » ؛ (6)
يکي از اصحاب امام صادق عليه السلام مي گويد : از آن بزرگوار سؤال کردم از برترين چيزي که به وسيله ي آن بندگان به خداوند نزديک مي شوند و محبوب ترين عمل نزد خداوند عزوجل کدام است ؟ حضرت فرمودند : هيچ چيز را بعد از معرفت و شناخت خداوند ، برتر از اين نماز نمي دانم . آيا [ در قرآن ] مشاهده نمي کني که بنده ي صالح خداوند [ يعني ] حضرت عيسي بن مريم عليهماالسلام مي گويد : « [ خداوند ] مرا به نماز و زکات تا زماني که زنده ام سفارش فرموده است ».

نماز دعوت کننده به پاک سازي زندگي

نماز ، قطع نظر از محتواي خودش با توجه به شرايط صحت ، دعوت به پاک سازي زندگي مي کند ، چرا که مي دانيم آبي که با آن وضو مي گيرد و غسل مي کند و محلي که در آن غسل و وضو انجام مي شود و مکان و لباس نمازگزار و فرشي که بر آن نماز مي خواند بايد از هر گونه غصب و تجاوز به حقوق ديگران پاک باشد ؛ بنابراين کسي که آلوده به تجاوز ، ظلم ، ربا ، غصب ، کم فروشي ، رشوه خواري و کسب اموال حرام باشد چگونه مي تواند مقدمات نماز را فراهم سازد ؟ در نتيجه ، تکرار نماز در پنج نوبت در شبانه روز خود دعوتي است به رعايت حقوق ديگران و مي توان گفت نماز ، انسان را فرشته خو مي کند ، زيرا نمازگزار از همه ي بدي ها پاک است . هر کس که نمازگزار است پاکيزه خوي و نيکوکردار و نيکو رفتار است ، از درنده خويي ، بدگويي ، تنبلي و ولگردي بي زار و برکنار است .

پي نوشت ها:

1. عنکبوت (29) آيه 45 .
2. بحارالانوار ، ج 79 ، ص 198 .
3. جامع آيات و احاديث موضوعي نماز ، ج 1 ، ص 35 به نقل از کشف الاسرار ، ج 2 ، ص 676 ، سرالصلوه ، ص 7 و اعتقادات مجلسي ، ص 29 .
4. بحارالانوار ، ج 79 ، ص 307 .
5. مريم (19) آيه 32 .
6. الفروع من الکافي ، ج 3 ، ص 264 .

منبع: کتاب دانستني هاي لازم از نماز




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط