26 بهمن 1387 / 18 صفر المظفر 1430 / 14 فوریه 2009

1) 26 بهمن ماه سال1357هجري شمسي: با پيروزي انقلاب اسلامي و سقوط رژيم منفورپهلوي مردم انقلابي و مسلمان كشورمان اقدام به دستگيري و محاكمه مهره‎هاي خائن رژيم كردند. دراين روزرئيس سازمان امنيت رژيم ستمشاهي اولين فرماندارنظامي دردوران انقلاب اسلامي، فرمانده هوانيروز و فرمانده نظامي تهران و عامل كشتارمردم بي‎دفاع و مظلوم درتهران دستگيرو به حكم دادگاه انقلاب اسلامي به اعدام محكوم شدند.
چهارشنبه، 23 بهمن 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
26 بهمن 1387 / 18 صفر المظفر 1430 / 14 فوریه 2009
26 بهمن 1387 / 18 صفر المظفر 1430 / 14 فوریه 2009
26 بهمن 1387 / 18 صفر المظفر 1430 / 14 فوریه 2009

1) 26 بهمن ماه سال1357هجري شمسي: با پيروزي انقلاب اسلامي و سقوط رژيم منفورپهلوي مردم انقلابي و مسلمان كشورمان اقدام به دستگيري و محاكمه مهره‎هاي خائن رژيم كردند. دراين روزرئيس سازمان امنيت رژيم ستمشاهي اولين فرماندارنظامي دردوران انقلاب اسلامي، فرمانده هوانيروز و فرمانده نظامي تهران و عامل كشتارمردم بي‎دفاع و مظلوم درتهران دستگيرو به حكم دادگاه انقلاب اسلامي به اعدام محكوم شدند.
2) درگذشت "سيد علي نصر" بنيانگذار تئاتر ايران (1340 ش): سيد علي نصر فرزند سيد احمد نصر الاطّباء، در سال 1270 ش در تهران به دنيا آمد. وي پس از اتمام تحصيلات و فراگيري زبان فرانسه، به تدريس زبان فرانسوي و رياضيات پرداخت. سيد علي نصر بعدها وارد كارهاي دولتي گرديد. و وزير پست و تلگراف، سفير كبير ايران در چين و هند و نيز نماينده ايران در سازمان ملل متحد شد. وي در آغاز مشروطيت به كار نمايش و تئاتر روي آورد و اقدام به تأسيس تئاتر ملي كرد. نصر براي آموختن فن تئاتر به اروپا رفت و پس از بازگشت، كمدي ايران را به سبك تئاتر اروپايي تأسيس نمود. او در راستاي گسترش اين فن، هنرستان هنرپيشگي را بنا نهاد و خود به تدريس تاريخ هنر پرداخت. سيد علي نصر را به سبب تلاش‏هاي فراواني كه در عرصه تئاتر و نمايش به انجام رسانده است به عنوان پدر تئاتر ايران مي‏دانند. علم الاشياء در شش جلد، تاريخ ايران و دنيا، تاريخ عمومي و تاريخ مختصر ايران از جمله تأليفات، سيروس و اشتباه لُپّي از نمايشنامه‏ها و تاريخ يونان و انقلاب فرانسه از جمله ترجمه‏هاي اوست. سيد علي نصر سرانجام در هفتاد سالگي در تهران درگذشت و در امامزاده عبداللَّه به خاك سپرده شد.
3) رحلت عالم مجاهد و فقيه بزرگوار آيت اللَّه "سيد عباس مُهري" (1366 ش): آيت اللَّه سيد عباس مُهري در سال 1294 ش (1333ق) در شهر مُهر واقع در استان فارس به دنيا آمد و پس از طي دروس مقدمات در زادگاهش، راهي نجف اشرف شد. وي در نجف از محضر عالماني همچون سيد محمود شاهرودي، سيد محمدباقرمحلاتي و سيد محمدتقي بحرالعلوم استفاده كرد و بنا به اصرار جمعي از مؤمنان، براي تبليغ دين و ارشاد مردم به كويت رفت. آيت‏اللَّه مهري در طول ساليان اقامت در كويت و در جريان نهضت اسلامي مردم به رهبري امام خميني، با برپايي مجالس سخنراني به مناسبت‏هاي گوناگون و با ارسال نامه و تلگراف به محضر علما و مراجع و با پخش اعلاميه، پيام و نوار سخنان حضرت امام و ديگر بزرگان، لحظه‏اي از قيام و فعاليت باز نايستاد و عليه جور شوريد. در اين ميان، سفارت ايران در كويت، فعاليت گسترده‏اي عليه ايشان شروع كرد و مردم را با تهديد و تطميع و با پخش شايعه‏هاي گوناگون، وادار به دوري جستن از او و مسجد و مجلسش مي‏نمود؛ اين در حالي بود كه بارها ايشان را تهديد به ترور مي‏كردند. آيت‏اللَّه مهري اولين مؤيد امام از علماي خارج از كشور بود كه پس از قيام 15 خرداد 42، تلگراف تند و آتشيني به محمدرضا پهلوي فرستاد كه با اين عمل، وي تا زمان پيروزي انقلاب اسلامي، ممنوع الورود به ايران شد. منزل او در كويت علاوه بر اين كه به عنوان كانون تبادل نظر درباره شيوه‏هاي مبارزه با رژيم ستمشاهي بود، به عنوان واسطه‏اي بين امام در نجف اشرف و پيروان ايشان در ايران، اروپا و ساير نقاط عمل مي‏كرد. وي از زمان آشنايي با امام تا واپسين دم حيات، دم از امام و راه او برنداشت و پيرو ايشان بود. حتي وقتي كه امام قصد داشتند نجف را به مقصد كويت ترك نمايند، قرار بود كه در منزل آيت‏اللَّه مهري اقامت كنند كه با ممانعت دولت كويت مواجه گرديد و اين امر، عملي نشد. پس از پيروزي انقلاب، حضرت امام، آيت‏اللَّه مهري، را به امامت جمعه كويت منصوب كردند كه با تبعيد آيت‏اللَّه مهري، نماز جمعه برگزار نگرديد. اين عالم بزرگوار سرانجام پس از عمري مجاهده در راه اسلام، در 26 بهمن 1366 ش برابر با 26 جمادي‏الثاني 1408 ق در 72 سالگي درگذشت و در حرم مطهر حضرت معصومه(س) مدفون شد.
4) 18صفر سال 213هجري قمري : «عبدالملك بن اصمع باهلي » معروف به اصمعي اديب مصري در گذشت . اصمعي در زادگاهش بصره مقدمات علوم راآموخت وسپس در سفرهاي متعدد لغت ،شعرو ادب را آموخت . بيشترين علاقه اصمعي به گردآوري لغات واشعار شيوا بود از اين رو در اين كار همت فراوان كرد . اصمعي به داشتن حافظه نيرومند، وقدرت بيان بسيار شهره بود . از اين اديب بزرگ مصري آثارارزشمندي باقيست كه ازآن ميان «كتاب الامل،وكتاب الكرم»را ميتوان نام برد .
5) 18صفرسال 693هجري قمري: « صفي الدين مومن ارموي » از فاضلان وهنر مندان خوشنويس ، و از موسيقي دانان قرن هفتم هجري قمري در زندان خليفه عباسي دارفاني را وداع گفت.او ايراني بود ودر جواني به بغداد رفت و پس سالها تحصيل در ادبيات ، تاريخ ، موسيقي ، وهنر خطاطي نام آور شد ، اورموي مدتي در دستگاه خلافت مستعصم عباسي مقام و منزلتي يافت وبعد از فتح بغداد به خدمت خاندان جويني درآمد ودر ديوان انشا به كار مشغول شد . از آثار ارموي رساله شرقيه ؛وادوار را مي توان بر شمردكه كتاب اخير بزبان تركي هم ترجمه شده است .
6) 18صفرسال1172هجري قمري : ميرزا حسن زنوزي از علماي بزرگ ادب ، عرفان وتاريخ در زنوز از توابع آذربايجان متولد شد و اين عالم فرزانه فرصت بهره گيري از دانش بزرگاني چون محمد باقر بهبهاني ، ميرزامحمد شهرستاني را داشت و از اين رهگذر به مراتب والاي علمي رسيد . رياض الجنه درباره تاريخ ؛دوائر علوم و بحرالعلوم از آثار ارزشمند ميرزا حسن زنوزي بشمار مي روند . گفتني است كه از زنوزاشعار باتخلص فاني بجاي مانده است .
7) 18صفرسال 1306 هجري قمري: مير حامد موسوي هندي از علماي اماميه در گذشت . او بيشتر عمر خودرا صرف آموختن علوم ديني وسپس تاليف دانسته ها ي خويش كرد . گويند دست راست او از كثرت تحرير ونگارش ناتوان شده بود از اين رو با دست چپ مي نوشت از آثار موسوي هندي : اسفار الانوار ، وعبعات الانوار را مي توان نام برد .
8) 18صفرسال 1326 هجري قمري: شيخ باقر كاظميني عالم و فقيه بزرگ عراقي وفات يافت . اين عالم فاضل دوره تحصيل خود را در زادگاهش كاظمين آغاز كرد ودر نجف اشرف به پايان رساند. از آثار شيخ باقر كاظميني ميزان الحق مي توان اشاره كرد .
26 بهمن 1387 / 18 صفر المظفر 1430 / 14 فوریه 2009 9) شهادت "اويس قرني" صحابي امام علي(ع) در جنگ صفين (37 ق) : اويس بن عامر تميمي از پارسايان نامدار صدر اسلام، ملقب به سيّدالتابعين و از اصحاب و حواريون حضرت علي(ع) بود. وي در "قَرَن" از نواحي يمن ديده به جهان گشود و زماني كه خبر رسالت پيامبر اكرم(ص) به او رسيد، ايمان آورد. اويس به خاطر پرستاري از مادرش نتوانست پيامبر اسلام(ص) را از نزديك زيارت كند. پيامبر او را "نَفَسُ الرَّحمان" ناميد و فرمود: "من از سوي يمن، بوي خدا مي‏شنوم". اويس قرني يك بار براي ديدن پيامبر(ص) به مدينه آمد، اما چون مادرش اجازه توقف بيش از نيم روز در مدينه را به وي نداده بود، براي حفظ حرمت كلام مادرش، بدون اين كه موفق به زيارت پيامبر اكرم(ص) گردد به يمن بازگشت. سرانجام در جنگ صفين به ياري حضرت علي(ع) شتافت و در نبردي سخت با سپاهيان معاويةبن‏ابي‏سفيان، به درجه‏ي رفيع شهادت نايل آمد.
26 بهمن 1387 / 18 صفر المظفر 1430 / 14 فوریه 2009 10) آغاز بناي ساختمان مسجد امام اصفهان به فرمان شاه عباس صفوي (1021 ق)
11) چهاردهم فوريه سال 1945 ميلادي: مخوف ترين و پرتلفات ترين بمبارانهاي هوايي جهان با1773هواپيماي جت بمب افكن انگليسي و آمريكايي در آلمان آغاز شد. در اين بمباران كه سه روز به طول انجاميد چند شهر صنعتي به كلي به خاكستر تبديل شد. بر اثر اين بمباران150 تا 250000 تن از ساكنان شهرهاي آلمان جان خود را از دست دادند.
12) آغاز سفر "بارتولو دياز" دريانورد و مكتشف نامي پرتغالي (1487م) (ر.ك: 13 ژانويه)
13) تولد "كريستوفر شولز" مخترع ماشين تحرير (1815م)
26 بهمن 1387 / 18 صفر المظفر 1430 / 14 فوریه 2009 14) كريستوفر لاتِم شولْزْ، مبتكر امريكايى در چهاردهم فوريه 1815م در امريكا به دنيا آمد. وي در ابتدا مدتي كارگر چاپ‏خانه بود و لذا با شوق و علاقه، درباره پديد آوردن دستگاهي كوچك كه كار نوشتن را به جاي دست انجام دهد، به تفكر پرداخت. در سال 1864م به كمك يكي از دوستانش توانست طرح دستگاهي را بريزد كه صفحات كتاب را شماره‏گذاري مي‏كرد، ولي چون ساختمان آن را جالب نديد، خود به ساختن ماشين بهتري همّت گماشت و نزديك به سه سال بر روي اين طرح كار كرد. با اين حال پس از چندي به اين نتيجه رسيد كه اگر كليد ماشين تحريرش داراي محوري باشد كه بر آن حرفي حك شود مي‏تواند روي كاغذ نقش بياندازد و هر گاه ماشينْ چندين كليد داشته باشد و هر كليد براي يك حرف، ديگر به استوانه گردان نيز احتياجي نيست. او نمونه‏اي از اين دستگاه را ساخت كه فقط داراي يك كليد بود، ولي مدتي بعد در سال 1868م شولز اختراع خود را كه تمام حروف الفبا را دربرداشت به ثبت رساند. با اين حال چون در تنگناي مالي بود لذا امتياز آن را به بهايي اندك به يك شركت فروخت و بدين ترتيب ماشين تحرير رواج پيدا كرد. بعدها اين شركت، ماشين تحريرهاي كامل‏تري از روي مدل شولز ساخت و دنيا را با اين اختراع آشنا نمود. كريستوفر شولز سرانجام در سال 1890م در 75 سالگي درگذشت.
15) قتل عام اهالي روستاي فلسطيني سَعسَع توسط تروريست‏هاي صهيونيست (1938م): سال‏ها قبل از آنكه رژيم صهيونيستي، موجوديت خود را اعلام كند، گروه‏هاي تروريستي صهيونيستي براي ايجاد جوّ وحشت و ارعاب، به مناطق گوناگون فلسطينيان بي‏دفاع حمله مي‏كردند و مردم بي‏گناه را قتل‏عام مي‏نمودند. هدف اصلي اين عمليات‏هاي تروريستي اين بود كه محيط فلسطين را براي مردم آن ناامن كنند و اهالي اين مناطق را به ترك شهرها و روستاهاي خود وادار سازند. در اين راستا، در تاريخ 14فوريه 1938م صهيونيست‏هاي مسلح عضو گروه تروريستي پالْماخْ در ادامه قتل‏عام فلسطيني‏ها، عمليات كشتار اهالي روستاي سَعسَع در فلسطين اشغالي را آغاز كردند. در اين عمليات كه تا روز بعد طول كشيد، 20 خانه بر سر ساكنان آنها خراب شد و 60 فلسطيني كه اكثراً زن وكودك بودند، كشته شدند. صهيونيست‏ها تا مدت‏ها، از قتل عام روستاي سَعسَع به عنوان الگويي براي كشتار فلسطيني‏ها ياد مي‏كردند و خوي وحشيگري خود را به رخ هم مي‏كشيدند.
26 بهمن 1387 / 18 صفر المظفر 1430 / 14 فوریه 2009 16) بمباران شديد شهرهاي آلمان توسط متفقين (1945م): در چهاردهم فوريه 1945م و در اواخر جنگ جهاني دوم، بزرگترين و پرتلفات‏ترين بمباران‏هاي غير هسته‏اي جهان به وسيله 1773 فروند هواپيماي بمب‏افكن انگليسي و امريكايى عليه مواضع آلمان آغاز شد. در اين بمباران‏هاي بي‏رحمانه كه سه روز مداوم به طول انجاميد، چند شهر صنعتي آلمان به تلي از خاكستر تبديل شد و بين 150 تا 250 هزار نفر از غيرنظاميان شهرهاي آلمان، جان خود را از دست دادند. اين امر زمينه‏هاي شكست حتمي و سقوط آلمان نازي را تسريع بخشيد به طوري كه دو ماه و نيم بعد، آلمان مجبور به پذيرش تسليم بي‏قيد و شرط و تحمل شكست سنگين از متفقين گرديد.
17) تشكيل فدراسيون متحد عربي با شركت عراق و اردن (1958م): پس از روي كارآمدن جمال عبدالناصر در مصر و اوج‏گيري شعارهاي پان عربيسم، مسئله وحدت كشورهاي عربي مطرح شد و اين امر با شكل‏گيري جمهوري متحده عربي در اول فوريه 1958م با عضويت مصر، سوريه و يمن عملي گرديد. در عكس‏العمل نسبت به اين اقدام و با تحريك انگلستان و حمايت امريكا، رژيم‏هاي عراق و اردن نيز گفتگوهاي خود پيرامون اتحاد دو كشور را آغاز نموده و در 14 فوريه 1958 بيانيه‏اي منتشر نمودند كه بر اساس آن "اتحاد عربي" و "اتحاد هاشميان" شكل مي‏گرفت. در اين كشور جديد، پيوندهاي خارجي، مسائل دفاعي، گمرك و آموزش به يك كابينه فدرال واگذار گرديد در حالي كه در هر يك از دو كشور، كابينه‏اي محلي نيز وجود داشت. سياست خارجيِ هماهنگ نيز از ديگر توافقات به دست آمده توسط وزراي خارجه عراق، اردن و انگلستان بود. در مارس همان سال قانون اساسي مشترك تهيه شد كه بر اساس آن "پارلمان اتحاد" شكل مي‏گرفت. اين پارلمان 40 نفره كه نيمي از اعضاي آن عراقي و نيمي ديگر از اردن بودند در مسائل مالي حق قانون‏گزاري نداشتند در ادامه، در ماه مه 1958م كابينه فدرال برپا گرديد. اين اتحاديه جوان عمر چنداني نيافت و پس از 5 ماه از اعلام موجوديت، سرانجام در تاريخ چهاردهم ژوئيه 1958م به واسطه كودتاي نظامي عراق منحل گرديد. كودتاي نظاميان علاوه بر فروپاشي اتحاد عربي و نظام سلطنتي، منجر به آغاز حكومت جمهوري در عراق شد.
26 بهمن 1387 / 18 صفر المظفر 1430 / 14 فوریه 2009 18) موفقيت اولين پيوند كليه انسان در انگليس (1963م): در 14فوريه 1963م پروفسور مارتين اسكات، جراح انگليسي، در بيمارستان شهر ليدز انگلستان كليه فردي را كه تازه فوت كرده بود، برداشت و طي يك عمل جراحي به يكي از بيماران خود پيوند زد. اين پيوند با موفقيت روبرو شد.




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما