2 تا 4 سالگی

وقتی كودك در فروشگاه بهانه می‌گیرد

«می‌خوامش» پایه و اساس زندگی هر پدر و مادر و موفقیت مهمی برای مسؤول بازاریابی فروشگاه‌هاست. آیا گذر از صف صندوق پرداخت فروشگاه‌ها بدون اینكه كوچولویتان انواع هله هوله‌هایی را كه در ارتفاع متناسب با دید و قد او
پنجشنبه، 19 اسفند 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
وقتی كودك در فروشگاه بهانه می‌گیرد
وقتی كودك در فروشگاه بهانه می‌گیرد

 

نویسنده: میشل كندی
برگردان: زهرا جعفری

 

 2 تا 4 سالگی
«می‌خوامش» پایه و اساس زندگی هر پدر و مادر و موفقیت مهمی برای مسؤول بازاریابی فروشگاه‌هاست. آیا گذر از صف صندوق پرداخت فروشگاه‌ها بدون اینكه كوچولویتان انواع هله هوله‌هایی را كه در ارتفاع متناسب با دید و قد او چیده شده‌اند طلب كند، ممكن است؟ خیر، مسلماً خیر، اما «نه» گفتن پدر و مادر و بر گفته خود باقی ماندن، امكان دارد؟ نكات توصیه شده در این فصل از كتاب، به خروج شما از فروشگاه بدون خرید مقدار زیادی چیزهای غیر ضروری و خوردنیهایی كه بعدها دندان‌پزشكتان به خاطر مصرف آنها شما را سرزنش خواهد كرد، كمك می‌كند.

خوردنی مورد علاقه كودك را به او بدهید

مقداری میوه، یك خوردنی خوشمزه و مورد علاقه و یا اسباب‌بازی كوچكی در كیف خود داشته باشید و یا اجازه دهید كودك به محض ورود به فروشگاه، خوردنی بخرد. چنانچه كودك خوردنی و یا اسباب‌بازی مورد علاقه‌اش را در اختیار داشته باشد، ممكن است هنگام چرخیدن در فروشگاه، به خاطر چیز دیگری به شما التماس نكند.

به برنامه خود عمل كنید

پیشاپیش به كودك بگویید كجا می‌خواهید بروید و چه چیزهایی می‌خواهید بخرید. مثلاً، بگویید: «باید به مركز خرید برویم و كارتی برای هدیه پدر بخریم تو می‌توانی به مجسمه‌های حیوانات نگاه كنی، ولی فقط می‌خواهیم یك كارت بخریم.» اگر كودك بداند انتظار چه چیزی را داشته باشد، به احتمال زیاد برای تغییر نظر شما تلاش كمتری خواهد كرد. من، اغلب قبل از ورود به فروشگاه، فرزندانم را گرد هم می‌آورم و در این مورد با آنها صحبت می‌كنم همچنین قاعده «دستها در جیب» را هنگام ورود به فروشگاه‌های كوچك دارای اجناس و اشیای شكستنی اعمال می‌كنم كه موجب «تشكر»های بسیاری از طرف فروشنده می‌گردد. ولی اگر شما نیز مثل من كوچولوی باهوشی دارید كه جواب بدهد، «ولی من كه جیب ندارم، از او بخواهید دستهایش را پشتش به هم قلاب كند

فقط یكی

اگر تصمیم دارید اجازه دهید فرزندتان چیزی بخرد، به وضوح بگویید او می‌تواند فقط یك چیز انتخاب كند. اگر شیء دومی نیز بخواهد، انتخاب اول و نیز شیء دوم را در معرض دید او قرار دهید و از او بپرسید كدام را می‌خواهد. هر چند بار كه لازم باشد، این كار را تكرار كنید. فقط دقت داشته باشید، هر بار بیش از دو شیء را در معرض انتخاب او قرار ندهید. چون تصمیم‌گیری برای كودك احتمالاً دشوار و حتی غیرممكن می‌شود و از طرفی كودك به علت اجبار به انتخاب بین چندین مورد، گیج و سردر گم خواهد شد.

تهدید به ترك فروشگاه

در صورت بهانه‌گیری، كودك را به ترك فروشگاه تهدید و سپس آن را واقعاً عملی كنید. حتی اگر دو ساعت وقت گذاشته‌اید و چرخ خریدتان انباشته از لوازم مورد نیازتان باشد و حتی اگر در صف صندوق باشید. اگر فرزندتان پس از 20 بار «نه» گفتن شما، باز هم چیزی بخواهد، تسلیم نشوید. به او بگویید در صورت ادامه كار و یا به راه انداختن قشقرق، فروشگاه را ترك خواهید كرد و در این صورت تمام بیسكویتهای قرار داده شده در چرخ خرید و نیز تمام چیزهای مورد علاقه‌اش را كه به خرید آنها وادار شده‌اید، همگی به قفسه‌هایشان باز گردانده خواهند شد. سپس فروشگاه را ترك كنید. این وضعیت تنها یك بار پیش خواهد آمد و زمانی كه كودك بداند شما واقعاً روی حرف خود محكم و ثابت ایستاده‌اید، دفعه بعد به احتمال فراوان مراقب رفتار خود خواهد بود.

ساده، اما مؤثر

به كودكان رشوه بدهید. به همین سادگی و آسانی: «اگر در فروشگاه چیزی نخواهی و گریه و زاری راه نیندازی، برایت بستنی می‌خرم، یا به پارك می‌رویم،» این توصیه، راه حل تمام مشكلات نیست ولی گاهی ارزش آزمودن را دارد. البته، در صورت رعایت نكردن، بستنی و یا رفتن به پارك در كار نخواهد بود.

كمك كار مادر

اجازه دهید كودك در تهیه فهرست خرید به شما كمك كند.
می توانید فهرست را به جای نوشتن، نقاشی كنید و بدین ترتیب، كودكی كه هنوز خواندن و نوشتن نمی‌داند نیز می‌تواند در تهیه فهرست همكاری كند و پیشاپیش خواهد دانست تنها لوازمی كه در فهرست هستند، خریداری خواهند شد.

تنفر از چرخ خرید

آیا فرزندتان از نشستن در چرخ خرید سوپرماركتها متنفر است؟
(نمی‌دانم چطور ممكن است كسی از این طرف و آن طرف برده شدن در یك فروشگاه شلوغ خوشش نیاید - من شخصاً آرزو دارم گاهی در صندلی یا كالسكه بنشینم و كسی مرا این طرف و آن طرف ببرد!) فرزند من خوشش نمی‎آید، اما گاهی در فروشگاه‌های شلوغ، چاره دیگری نیست. بنابراین، استثنا قایل نشوید. قواعد را برای كودكان كاملاً روشن كنید: «یا در چرخ می‌نشینی و یا دست خود را به چرخ می‌گیری و آن را رها نمی‌كنی» بدون شك، آنها راه رفتن را انتخاب می‌كنند. همچنین، به روشنی به آنها بگویید در صورت تلاش برای دویدن - بلافاصله داخل چرخ گذاشته خواهند شد. استثنایی بر این قاعده وجود ندارد. سپس... در صورت تخلف، تهدید خود را عملی كنید.

آموزه‌هایی درباره پول

فرزند چهار ساله من، عاشق پرداخت پول است. بنابراین، اغلب اوقات به او یك دلار پول داده و اجازه می‌دهم خوراك كوچكی بردارد و قبل از اینكه چرخ خرید را از لوازم مورد نیاز انباشته كنم، به صندوق برود و خرید خودش را انجام بدهد. بدین ترتیب، او احساس اهمیت می‌كند و از طرفی می‌داند كه تنها می‌تواند یك قلم جنس خریداری كند. به علاوه، به قدری برای این كار وقت صرف می‌كند كه معمولاً فكر و ذهنش از خرید من منحرف می‌گردد. می‌توانید به او بگویید وقتی چیزی كه بر می‌دارد گران است و او فقط یك دلار دارد، باید به جستجوی چیز دیگری بپردازد! و این درس خوبی برای اوست!

سرگرم شدن در صف

هنگام انتظار در صف صندوق، برای فرزندتان چیزی بخوانید و او را سرگرم كنید. بدین منظور، از منزل كتابی همراه بیاورید و ضمن ایستادن در صف، برای كودك بخوانید چرا كه نه؟ اذهان كودكان را از اجناس وسوسه‌برانگیز منحرف و انتظار را بسیار آسان‌تر می‌كند.

خوره‌ی كتاب

سالها پیش، روانشناس كودك و نویسنده‌ای به نام «پنه لوپ لیچ» (1) نكته مهمی را برای من تشریح كرد كه بسیار مفید و كارآمد بود. او اظهار داشت، فرزندانش به مرور آموخته‌اند هنگام درخواست اسباب‌بازی همیشه جواب منفی خواهند شنید، اما در صورت تقاضای كتاب، دریافت آن تقریباً تضمین شده است. حالا فرزندان من نیز دیگر این را می‌دانند - در نتیجه، بیش از سایر كودكان همسن و سال خود كتاب دارند و البته تمام آنها را نیز خوانده‌اند! در مورد سایر مادران، ممكن است انتخابهای دیگری كار آمد باشد. فقط آنچه را برای شما پذیرفتنی و یا غیر قابل پذیرش است، برای كودك مشخص كنید - و سپس با صلابت و اراده این قوانین را رعایت نمایید.

اجازه دهید كودكان خرید كنند

به جای اینكه فرزندانتان را وادار سازید منفعلانه و بی‌تفاوت سرتاسر فروشگاه بزرگ شما را دنبال كنند، اجازه بدهید اقلام مورد نیاز را انتخاب كنند و در چرخ خرید قرار دهند. برای مثال، به آنها بگویید سه بسته ماكارونی لازم دارید و از آنان بخواهید سالم‌ترین و تمیز‌ترین بسته‌ها را بیابند و در چرخ خرید بگذارند. در صورتی كه كودك قادر به خواندن است، اجازه دهید دریافتن ارزان‌ترین اقلام به شما كمك كند. اگر آنها را با انتخاب مواد غذایی مورد نیازتان و صحبت درباره غذاهای متنوعی كه با آن خواهید پخت سرگرم كنید، كودكان فرصت خواستن چیز دیگری را پیدا نخواهند كرد.

پی‌نوشت‌ها:

1. Penelope Leach

منبع مقاله :
كندی، میشل؛ (1392)، قشقرقها، برگردان: زهرا جعفری، مشهد، به نشر و انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ دوم.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.