تحسين

تحسين، در لغت به معني تزيين و زيبا نمودن مي‌باشد، اما در فقه اماميه با استفاده از دلالت آيات قرآن و روايات امامان معصوم (عليهم‌السلام) مي‌توان گفت که حسن و زيبايي و زيبا ساختن به عنوان ارزشي که مورد قبول شرع مي‌باشد
پنجشنبه، 26 اسفند 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
تحسين

تحسين

نويسنده: محمد رضا انصاري


تحسين، در لغت به معني تزيين و زيبا نمودن مي‌باشد، اما در فقه اماميه با استفاده از دلالت آيات قرآن و روايات امامان معصوم (عليهم‌السلام) مي‌توان گفت که حسن و زيبايي و زيبا ساختن به عنوان ارزشي که مورد قبول شرع مي‌باشد پذيرفته شده است. البته از آن جايي که اسلام افعال و کردار انسان را به عنوان وسيله‌اي براي رسيدن به کمال و تعالي و رضاي پروردگار مي‌شناسد از اين رو زيبايي را نيز به عنوان وسيله‌اي جهت نيل به کمالات و تحصيل فضائل پذيرفته است، لذا هرگاه نيت انسان در تحسين و زيباسازي و زيبانمايي خالصانه و خيرخواهانه و به هدف تحصيل رضايت پروردگار يا آناني که خداوند تحصيل رضايت آنها را واجب دانسته است باشد، اين تحسين مطلوب و مورد پسند و رضايت شرع خواهد بود، ليکن اگر هدف جز اينها، بلکه براي ارضاي شهوات نامشروع و يا فريفتن ديگران، و خلاصه نيتي جز تعالي روح انساني بوده باشد مکروه و در مواردي حرام خواهد بود. در روايات و فقه اماميه مواردي که شرع به تحسين امر نموده عبارتند از: 1) تحسين حقيقت ظاهري مسلمان: احاديث فراواني از امامان معصوم آمده است که به شيعيان خود توصيه مي‌نمايند همواره به شکل ظاهري خود رسيدگي نموده و با هيئتي مناسب با شأن يک مسلمان در جامعه ظاهر شوند. آنان دستورات فراواني نسبت به رسيدگي به ظاهر خود و پوشيدن لباسهاي تميز نموده‌اند از جمله از امام صادق (عليه‌السلام) روايت شده است که مي‌فرمايد: «اِنَّ اللهَ جَميلٌ يُحِبُّ الجَمالَ و يُحِبُّ أن يَري أَثَرَ النَعمَةِ عَلي عَبدِهِ» (خداوند زيباست و زيبايي را دوست دارد و ميل دارد آثار نعمت را در ظاهر بنده خود ببيند). توصيه‌هايي که در روايات اماميه نسبت به تحسين شکل ظاهري آمده عبارتند از: پوشيدن لباس تميز و پاک، پوشيدن لباس سفيد، پوشيدن لباس خزّ، پوشيدن کفش سفيد، أمر به مسواک کردن و سفيد نمودن دندانها، امر به گرفتن ناخن و موهاي زيادي در سر و صورت در روز جمعه، نيکويي خضاب نمودن جهت خوشبو کردن بوي گوش و زيربغل، استعمال سرمه‌ي اطراف چشم براي زيبايي چشم و صورت. ضرورت رسيدگي به موهاي سر با استفاده از روغنهاي گوناگون و استفاده‌ي هميشگي از شانه، تحسين و زيبايي به وسيله‌ي پوشيدن انگشتر با نگينهاي گوناگون از قبيل عقيق، فيروزه و غيره. ضرورت گرفتن موهاي زيادي در گوش و بيني و زير بغل، تحسين هيئت ظاهري بوسيله‌ي پوشيدن عمامه و لباسهاي خز و گرانقيمت، مداومت در حمام رفتن به جهت پاکيزگي و تحسين اندام و برطرف نمودن بوهاي ناخوشايند، استفاده از عطر و بوهاي خوش و گلاب به مقدار فراوان. با توجه به موارد بالا به اين نتيجه مي‌رسيم که اسلام براي جلب احترام و دوام دوستي و عدم نفرت مسلمانان از يکديگر آنان را به زيبايي و تحسين ظاهر و دوري از پريشاني در هيئت ظاهري و لباسها و موها برحذر داشته و از آنان مي‌خواهد که از هيئت زيبايي برخوردار باشند. امام صادق (عليه‌السلام) مي‌فرمايد «پيامبر مردي را ديد که موهاي سر او آشفته و لباسهايش کثيف است... فرمود از دستورات دين است که مسلمانان از نعمتهاي خداوند تمتع يافته و نعمت و مکنت خدادادي خود را براي ديگران اظهار کنند» از اين رو اسلام از هيئت درويشي و ژنده‌پوشي که باعث نفرت انسان مي‌گردد بيزار بوده و همواره دستورات اکيدي جهت پاکيزگي در لباس و بدن را صادر نموده است. علاوه بر اين در بسياري از روايات استفاده از لباسهاي متعدد و استفاده‌ي فراوان از عطر و بوي خوش نه تنها به دور از اسراف و تبذير فرض شده بلکه نسبت به آن در حدي که موجب انحراف انسان نگردد تأکيد شده است. 2) تحسين خانه و کاشانه: در روايات اماميه احاديث فراوان در ضرورت تحسين و زيباسازي منزل آمده است، تا آنجا که يکي از نعمتهاي مسلمان را داشتن خانه‌ي وسيع و دلپذير مي‌داند (مِن سَعادَةِ المَرءِ سَعةِ دارِهِ) علاوه بر اين اسلام نسبت به زيباسازي منازل مسکوني و فراهم نمودن لوازم و مايحتاج زندگي در حد احتياج تأکيد فراوان نموده است. 3) تحسين ظاهر زنان و دوشيزگان: مستحب است دختران و زنان جهت نشان دادن زيبائيها و محاسن خود، براي خواستگاران آرايش نمايند، البته آرايش بايد به گونه‌اي باشد که بدور از خدعه و نيرنگ و مخفي نمودن معايب ظاهري زن (= تدليس) انجام گيرد. علاوه بر اين زن موظف است در صورت دستور شوهر، خود را براي او آرايش و زيبا نمايد، البته اسلام زنان را از تحسين و آرايش براي مردان نامحرم برحذر داشته و آنان را به عقوبت شديد اخروي وعيد داده است. 4) تحسين مساجد: نظر به اين که مسجد در اسلام به عنوان خانه‌ي خدا و محل عبادت از قدسيت و احترام ويژه‌اي برخوردار مي‌باشد، و چون مسجد جايگاهي است عمومي از اين رو شرع اسلام نسبت به پاکيزگي و طهارت و زيبايي آن تأکيد فراوان نموده است، گذشته از جنبه‌هاي شرعي در مورد ضرورت پاک بودن تمام قسمتهاي مسجد و لزوم رفع نجاست از مسجد، در روايات اماميه دستورات فراواني نسبت به پاکيزگي ظاهري مسجد و به دور بودن آن از بوهاي بد و دور نمودن آب ريزگاه از محل نمازگزاران و لزوم جاروب نمودن مسجد و دور کردن سر و صداهاي ناهنجار از قبيل اعلام نام گمشدگان و يا اشياء گمشده و نظاير آن وارد شده است. البته زينت نمودن مسجد به گونه‌اي که در ديگر معابد اديان و بخصوص مسيحيت رواج دارد در اسلام ممنوع و حرام است. از سوي ديگر اسلام به مسلمانان دستور داده است هنگام رفتن به مسجد رعايت اين مکان مقدس را نموده و بهترين لباسهاي خود را به همراه بياورند، خداوند مي‌فرمايد: «يَا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ» (اعراف، 31) در هنگام رفتن به سوي مسجد با سکينه و وقار گام بردارند و در داخل مسجد از فرياد زدن و انداختن اخلاط سينه و نظاير آن خودداري نمايند. 5) تحسين سلام و تحيت: يکي از آداب و سنن اسلامي که بر انجام و بلکه پيشي گرفتن در انجام آن تأکيد شده تحيت و سلام مي‌باشد. بنابه دلالت آيه‌ي شريفه «وَإِذَا حُيِّيتُم بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا» (نساء، 86) بر مسلمان است که پاسخ سلام دهنده را به بهترين وجه داده و يا لااقل همان‌گونه که او تحيت نموده است بدو پاسخ داده شود. بنا به دلالت اين آيه و روايات اماميّه اقدام به سلام نمودن مستحب و پاسخ به آن واجب است، علاوه بر اين بر مسلمان است که به تحيت کننده به بهترين شکل پاسخ داده و در پاسخ دادن تحسين نمايد و بگويد «وَ عَلَيکُمُ السَّلام و رَحمةُ اللهِ و بَرَکاتُة» 6) تحسين صدا: در روايت اماميه داشتن صداي نيکو به عنوان نعمتي خدادادي به حساب آمده است. از اين رو مستحب است امام جماعت و مؤذن از ميان افراد خوش صوت انتخاب گردد، علاوه بر اين مستحب است قرآن را با صداي زيبا خوانده و صدا را در هنگام خواندن تحسين نمود. 7) حسن ظن به ديگران: شرع اسلام به منظور حفظ روابط دوستي و برادري ميان مسلمانان تأکيد فراواني برداشتن حسن ظن نسبت به افعال و کردار ديگران کرده است. در روايات اماميه آمده است که بر مسلمان است کارهاي برادران ايماني خود را حمل بر صحت نموده و نسبت به آن حسن ظن داشته باشد، و نسبت به داشتن حسن ظن تا بدانجا پيش رفته است که مي‌فرمايد بايد تا آنجا که ممکن است از سوء ظن جلوگيري نمود و کار مشکوک و مشتبه ديگري را بر 70 محمل صحيح حمل کرد. علاوه بر اين بر مسلمان است که نسبت به خداوند و پاداش او در آخرت حسن ظن داشته باشد و از عدم شمول رحمت پروردگار بر او برغم هرگونه بدي و نافرماني پرهيز نمايد و همواره اميدوار به رحمت پروردگار بوده و از مأيوس بودن از رحمت او بپرهيزد زيرا يأس، خود از گناهان کبيره بشمار مي‌آيد. 8) تحسين ذبح و تزکيه‌ي حيوانات: از مواردي که شرع نسبت به آن تأکيد نموده همانا نيکويي و تحسين ذبح حيوانات است، و بر مسلمان است که هنگام ذبح گوسفند و مرغ و نظاير آنها نخست حيوان را آب داده و از زجر و شکنجه نمودن حيوان هنگام ذبح خودداري کند. 9) تحسين غسل و کفن و دفن مرده: مرده‌ي مسلمان از احترام برخوردار است از اين رو در روايات اماميه تأکيد فراواني بر ضرورت نيکو غسل دادن مرده و سپس نيکو کفن کردن و نيکو تشييع و دفن نمودن او شده است، درباره‌ي موارد فوق خصوصيات فراواني در مورد کيفيت کفن و جنس پارچه و انواع آن و نحوه‌ي تشييع مرده و سپس نحوه‌ي کندن قبر و کيفيت قرار دادن مرده در گور و ريختن خاک بر روي او و برگزاري مراسم سوگواري و تسليم به بازماندگان آمده است. 10) تحسين اجناس فروشي: فروشنده حق دارد جنس خود را بگونه‌ي زيبا و تحسين‌برانگيزي عرضه نمايد، ليکن به شرط آنکه اين تحسين به غرض پوشاندن عيب جنس و فريفتن و گول زدن خريدار نباشد. در تمام موارد فوق تحسين مستحب و مورد خواست و رضايت شرع است، ليکن بايد توجه داشت که هنگام انجام تحسينهاي فوق‌الذکر جنبه‌هاي شرعي از قبيل مراعات جلوگيري از اسراف و زياده‌روي و تبذير، و انجام تحسين در حد امکان و نياز و حاجت و به دور از تجمل‌پرستي باشد، به گونه‌اي که انسان را اسير تعلقات مادي ننموده و از ياد خدا و آخرت و گرفتاريهاي ديگر همنوعان غافل ننمايد.
منابع:
الکافي، 438/6 به بعد؛ الخصال، 99 - 159 - 268؛ اعلام المؤمنين، 362 به بعد؛ جواهرالکلام، ج 4 - 44 - 29؛ الصماح، تاج العروس، کسان العرب، ماده‌ي (حَسُن).
منبع: تهيه و تنظيم: دائرةالمعارف تشيع، جلد 4، (1391) تهران: مؤسسه‌ي انتشارات حکمت، چاپ اول.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
چرا جنگ هشت ساله آغاز شد؟
چرا جنگ هشت ساله آغاز شد؟
اژه ای: انسان از جنایت صهیونیست‌ها و شهامت حزب‌الله لبنان متعجب می‌شود
play_arrow
اژه ای: انسان از جنایت صهیونیست‌ها و شهامت حزب‌الله لبنان متعجب می‌شود
بیش از هفتصد هزار آواره در لبنان وجود دارد
play_arrow
بیش از هفتصد هزار آواره در لبنان وجود دارد
حزب‌الله پیروز است
play_arrow
حزب‌الله پیروز است
پزشکیان: رژیم صهیونیستی و حامیانش، بزرگ‌ترین تروریست‌ها هستند
play_arrow
پزشکیان: رژیم صهیونیستی و حامیانش، بزرگ‌ترین تروریست‌ها هستند
قالیباف: رزمندۀ بسیجی، طی چهارماه آموزش، به یک افسر زرهی تبدیل شد
play_arrow
قالیباف: رزمندۀ بسیجی، طی چهارماه آموزش، به یک افسر زرهی تبدیل شد
رئیس دستگاه قضا: در دفاع مقدس همه اقشار مردم در صف اول جهاد حاضر شدند
play_arrow
رئیس دستگاه قضا: در دفاع مقدس همه اقشار مردم در صف اول جهاد حاضر شدند
عراقچی: شورای امنیت به تجاوزات اسرائیل در لبنان پاسخ دهد
play_arrow
عراقچی: شورای امنیت به تجاوزات اسرائیل در لبنان پاسخ دهد
سرلشکر سلامی: برای کنترل یک بحران همۀ زیرساخت‌ها از قبل باید فراهم شود
play_arrow
سرلشکر سلامی: برای کنترل یک بحران همۀ زیرساخت‌ها از قبل باید فراهم شود
فرودگاه بن‌گورین و خروج گسترده اشغالگران از فلسطین اشغالی
play_arrow
فرودگاه بن‌گورین و خروج گسترده اشغالگران از فلسطین اشغالی
استقبال و وداع با پیکر ۳۴ شهید گمنام دفاع مقدس
play_arrow
استقبال و وداع با پیکر ۳۴ شهید گمنام دفاع مقدس
اتحادیه اروپا: ما خواهان برقراری آتش‌بس میان لبنان و اسرائیل هستیم
play_arrow
اتحادیه اروپا: ما خواهان برقراری آتش‌بس میان لبنان و اسرائیل هستیم
ساختمان سازی در گوانژوی چین
play_arrow
ساختمان سازی در گوانژوی چین
پزشکیان: ما هیچ‌گاه به دنبال بمب هسته‌ای نخواهیم بود
play_arrow
پزشکیان: ما هیچ‌گاه به دنبال بمب هسته‌ای نخواهیم بود
گزارشی از عملیات جستجو در حادثه معدن طبس
play_arrow
گزارشی از عملیات جستجو در حادثه معدن طبس