هم‌حروفی و هم‌صدایی

همحروفی، تمهیدی سبک‌شناختی است که ازتکرار مجموعه‌ای صامت‌ها در واژگان نزدیک هم تشکیل شده است. در حالی که برخی این اصطلاح را برای تکرار صداهای صامت صرف‌نظر از موقعیت آنها به کار می‌برند، دیگران این
دوشنبه، 7 فروردين 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
هم‌حروفی و هم‌صدایی
هم‌حروفی و هم‌صدایی

 

نویسندگان: نینانورگارد، بئاتریکس بوسه، روسیو مونتورو
برگردانندگان: احمد رضایی جمکرانی، مسعود فرهمند فر
 

همحروفی، تمهیدی سبک‌شناختی است که ازتکرار مجموعه‌ای صامت‌ها در واژگان نزدیک هم تشکیل شده است. در حالی که برخی این اصطلاح را برای تکرار صداهای صامت صرف‌نظر از موقعیت آنها به کار می‌برند، دیگران این اصطلاح را تنها برای اشاره به تکرار آخرین صامت‌ها استفاده می‌کنند. همحروفی مانند واج‌آرایی و هم‌صدایی، تأثیری انسجامی دارد زیرا اگر واژه‌ها نزدیک هم قرار گرفته باشند صداهای یکسان، واژه‌ها را به یکدیگر پیوند می‌دهند. می‌توان همحروفی را برای تأثیرات تأکیدی و حافظه‌ای به کار برد؛ مثلاً، همحروفی مکرراً به عنوان ابزاری برای برجسته‌سازی در شعر و شاعری، پیام‌های بازرگانی، تیترهای روزنامه، شعارهای سیاسی به کار می‌رود.
همصدایی تمهیدی سبک‌شناختی است مشتمل بر تکرار مصوت‌های همانند در واژه‌های نزدیک، که معمولاً در هجاهای تکیه‌دار رخ می‌دهد. همصدایی تأثیری منسجم دارد زیرا صدای‌ها اگر در فاصله‌ای نزدیک به یکدیگر پدیدار شوند، واژگان را به هم گره می‌زنند؛ همصدایی مانند همحروفی و جناس صامت، نیز می‌تواند برای تأکید و تأثیرات یادسپار به کار گرفته می‌شود و همواره به عنوان ابزار برجسته‌سازی در شعر و شاعری، تبلیغات، عناوین روزنامه‌ها، شعارهای سیاسی و غیره استفاده می‌شود مانند "I like Ike" در شعار آیزنهاور در کمپین ریاست جمهوری امریکا در 1952.
منبع مقاله :
نورگوا، نینا، (1394)، فرهنگ سبک‌شناسی، برگردان: احمد رضایی جمکرانی، مسعود فرهمندفر، تهران: انتشارات مروارید، چاپ اول.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.