تاریخ انقضاء مواد غذایی دقیقاً به چه معناست؟

آیا تاکنون به این فکر افتاده‌اید که برچسب «تاریخ مصرف» و یا «تاریخ انقضاء» موجود بر روی محصولات غذایی به چه اشاره دارد؟ تاریخ انقضاء مواد غذایی دقیقاً به چه معناست؟ چه بسا مطالبی که در ادامه آورده شده است به طور
دوشنبه، 14 فروردين 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
تاریخ انقضاء مواد غذایی دقیقاً به چه معناست؟
تاریخ انقضاء مواد غذایی دقیقاً به چه معناست؟

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

آیا تاکنون به این فکر افتاده‌اید که برچسب «تاریخ مصرف» و یا «تاریخ انقضاء» موجود بر روی محصولات غذایی به چه اشاره دارد؟ تاریخ انقضاء مواد غذایی دقیقاً به چه معناست؟ چه بسا مطالبی که در ادامه آورده شده است به طور جامع و کامل پاسخ سئوال شما باشد.
بسیار خوب، احتمالاً شما از آندسته افرادی نیستید که در وسط سوپرمارکت ایستاده و تمام مواد تشکیل دهنده‌ی موجود بر روی کارتن محصولی که می‌خواهید بخرید را می‌خوانید. بلکه از آندسته افرادی هستید که به نام محصول اهمیت داده و در لحظه‌ای که آن را پیدا کردید، در سبد خریدتان می‌اندازید. فکر کنم بدانم. به عنوان مثال شما نوشابه‌ی رژیمی را بر سایر نوشیدنی‌های ترجیح می‌دهید یعنی نام تجاری که بر آن استوار شده است. با پرداخت پول آن به خانه بازگشته و نوشابه را در آورده و شروع به نوشیدن آن می‌کنید تنها آن زمان است که متوجه می‌شوید به هیچ وجه طعم و بوی نوشابه‌ی رژیمی را نمی‌دهد! اولین چیزی که به ذهنتان خطور می‌کند چیست؟ آیا کارخانه طعم نوشابه‌های خود را تغییر داده است؟ خیر. آیا این همان نوشابه‌ی رژیمی است که شما انتخاب کرده‌اید و چیز دیگری نیست؟ به هیچ وجه. در این وقت است که جملات ناخواناای که به رنگ مشکی بر روی قوطی نوشابه نوشته شده است را خوانده و متوجه می‌شوید تاریخ انقضاء نوشابه‌ای که در حال نوشیدن آن بوده‌اید به پایان رسیده است.
هراسان از خود می‌پرسید که تاریخ انقضاء دیگر چیست؟ این تاریخ به کیفیت محصول اشاره دارد که به طور خودکار امنیت یا بی ضرری محصول غذایی که مصرف می‌کنید را زیر سئوال می‌برد. محصولات غذایی کنسرو یا بسته بندی شده با برچسب تاریخ انقضاء عرضه می‌شوند که به این معنی است که مصرف محصول پس از یک دوره‌ی زمانی خاص ضرر دارد. با در نظر گرفتن این واقعیت که نه تنها ماده‌ی غذایی پس از این تاریخ فاسد می‌شود، بلکه بسته بندی شماری از باکتریهای مضر را درون خود برجای می‌گذارد. مطالبی که در ادامه آورده شده درک معنی تاریخ انقضاء مواد غذایی و اهمیت آن را آسان ساخته است. با خواندن آن از این پس محصولی را بدون بررسی تاریخ مصرف آن نخواهید خرید. در این مورد به من اعتماد کنید.
واقعیت تاریخ انقضاء مواد غذایی
تاریخ انقضاء محصولات غذایی به تاریخی اشاره دارد که تا آن زمان مصرف محصول غذایی درون بسته بندی بی خطر بوده و کیفیت خود را پس از آن تاریخ بخصوص از دست می‌دهد. این تاریخ‌ها توسط سازمان غذا و دارو گذاشته می‌شوند که کیفیت و بی خطری محصولات غذایی را نشان می‌دهند. این بدان معنا است که چنانچه بر روی کارتن محصول نوشته شده باشد که تاریخ انقضاء «2011/09/10» است، چنانچه پس از این تاریخ قصد مصرف آن را دارید، بایستی بخاطر سلامت خود و خانواده‌تان این محصول را به دور اندازید. امروزه، اکثر محصولات غذایی بسته بندی شده بر روی خود تاریخ تولید و همچنین تاریخ انقضاء حک کرده‌اند. بسیاری دیگر دوره‌ای که در آن می‌توانید محصول غذایی بخصوصی را مصرف کنید عنوان می‌کنند. به عنوان مثال، در صورتی که بر روی شکلاتی نوشته شده باشد که می‌توانید یک سال پس از تاریخ تولید مصرف کنید، بدان معنا است که خوردن آن هر زمان در فاصله‌ی یک سال پس از آغاز تولید بلامانع و بی خطر است. با این حال، چنانچه شکلات خود را بیشتر از تاریخ انقضاء نگه دارید، به دلیل آنکه چندین مواد بکار رفته درون آن طعم و رنگ ماده‌ی غذایی را خراب می‌کنند، بنابراین خوردن آن ناسالم خواهد بود. هرچند خود شکلات به تنهایی تاریخ انقضاء خاصی ندارد.
از اکنون هر زمان که کلماتی مانند «بهترین زمان مصرف پیش از» «بهترین زمان مصرف از» «تاریخ انقضاء» و یا «تاریخ مصرف» به چشمتان خورد، می‌دانید که چگونه سلولهای مغز خود را بکار گرفته و محاسبات لازم را انجام داده و محصولی را بردارید که طولانی‌ترین تاریخ انقضاء را داشته باشد. می‌دانید که می‌توانید یا کمی همت کرده و اطمینان حاصل کنید محصولی ناسالم را انتخاب نمی‌کنید و یا خیلی ساده با برداشتن محصولاتی که تاریخ انقضاء ندارند از این دردسر تاریخ مصرف راحت شوید. با این حال، محصولاتی مانند نان، پنیر، شیر، آب میوه و سس کچاپ را هرگز نبایستی بدون در نظر گرفتن تاریخ انقضاء خریداری نمایید.
بسیار خوب، بالاتر از همه اینکه تنها نبایستی به طور کامل به تاریخ‌های انقضاء موجود بر روی محصولاتتان تکیه کنید، به این دلیل که بسیاری از محصولات هنگامی که در شرایط نامساعد نگهداری شوند، کیفیت خود را از دست داده و باکتریهای مضر تولید می‌کنند. به عنوان مثال حتی اگر بر روی پاکت شیر نوشته شده باشد که می‌توانید این شیر را تا 2 هفته پس از تاریخ تولید مصرف کنید، نمی‌توانید آن را در تراس یا بهارخواب خود گذاشته و به فراموشی بسپارید! راهنمای کلی نگهداری شیر می‌گوید که لازم است شیر و محصولات تهیه شده از شیر را در یخچال نگهداری کرده تا خراب و فاسد نشوند. علاوه بر بررسی تاریخ انقضاء، اطمینان حاصل کردن از نحوه‌ نگهداری و ایمن نگهداشتن آنها اقدام مهمی است که نمی‌توانید آن را نادیده بگیرید. مهمتر آنکه اهمیت بررسی تاریخ انقضاء تنها زمانی نمود می‌یابد که تجربه‌ی نه چندان خوبی از مواد غذایی که خریداری کرده بودید، از سر گذرانده باشید. جهت نجات خود از چنین پیش آمدهایی، ماده‌ی غذایی را بو کرده، تمام تاریخ‌ها و نوشته‌هایی که مربوط به اصطلاح «تاریخ انقضاء» بر روی محصول غذایی می‌شود را مورد بررسی قرار داده و سپس پولهای با ارزش خود را جهت خرید آن بیرون بیاورید.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.