تلویزیون رنگی و سیر تکامل آن

می‌دانیم تلویزیون وسیله‌ای است که با آن می‌توان تصویرهای نقاط دوردست را مشاهده کرد. انتقال امواج صوتی به وسیله‌ی دستگاه‌های ساده تری امکان پذیر است: فرستندة میکروفون در هر کجا از محل تولید صدا نصب شود همة صداها
دوشنبه، 14 فروردين 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
تلویزیون رنگی و سیر تکامل آن
تلویزیون رنگی و سیر تکامل آن

 

مترجم: زهرا هدایت منش
منبع:راسخون
 

می‌دانیم تلویزیون وسیله‌ای است که با آن می‌توان تصویرهای نقاط دوردست را مشاهده کرد. انتقال امواج صوتی به وسیله‌ی دستگاه‌های ساده تری امکان پذیر است: فرستندة میکروفون در هر کجا از محل تولید صدا نصب شود همة صداها را جذب می‌کند و به جریان یا ولتاژ الکتریکی تبدیل می‌گرداند. آن گاه این جریان صوتی را پس از تقویت روی امواج با بسامد زیاد سوار می‌کنند و از آنتن فرستنده انتقال می‌دهند. در مورد تصویر مرحله به این آسانی نیست. برای دیدن تصویر، تعیین محل دقیق هر جزء کوچکی از تصویر کمال اهمیت را دارد و در غیر این صورت تصویر واقعی مشاهده نخواهد شد. از این روی برای انتقال تصویر، باید قبلا آن را به قسمت‌های کوچکی تقسیم کرد و شدت روشنایی و تاریکی هر قسمت کوچک را به طور مناسب به علائم الکتریکی تبدیل نمود.
تلویزیون رشته‌ای است که حدود پنجاه سال از پیدایش نظریه‌هاو آزمایش‌های اولیة آن می‌گذرد و مهندسان و محققان رشتة الکترونیک، وقت بسیاری صرف طراحی و تکامل بخشیدن به کیفیت مدارهای الکترونیکی و روش کاربرد آن‌ها کرده‌اند.
به خصوص پس از پیدایش مدارها‌ی (آی سی) سیر تکاملی تلویزیون به اوج خود رسیده است.
امروزه کاربرد تلویزیون رنگی در کنترل کیفیت تولید صنعتی وامور آموزشی و پزشکی بسیار گسترده‌تر از استفادة عادی آن شده است. انتقال صدا همراه با تصویر همان طوری که گفته شد از حدود 50 سال پیش عملی شده است، ولی استفاده از تلویزیون رنگی حدودا از سال 1960 در آمریکا آغاز گشت. و کمیته‌ای تحت عنوان (system comitee )با سیستم مخصوصی که به همین نام مشهور است شروع به پخش برنامة رنگی نمود، این سیستم در اوایل نقص‌هایی داشت که با فعالیت دانشمندان و محققان آمریکایی و ژاپنی برطرف شد.
در سال 1966 کشورهای اروپایی کار تبدیل فرستنده‌های سیاه و سفید به رنگی را آغاز کردند و دو سیستم جدید در اروپا ابداع شد: 1. سیستم رنگی آلمانی به نام پال که مخترع آن پروفسور بروخ است، 2. سیستم فرانسوی به نام سکام.
هر یک از این دو سیستم به نوبه‌ی خود محاسن زیادی دارند. سیستم رنگی ایران هم سکام از نوع B با پولس‌های شناسایی خط (Line) است.
فرستنده‌های تلویزیونی دو سیگنال پخش می‌کنند: 1. سیگنال نور یا سیگنال لومینانس ( یا سیگنال ویدئو با تصویر) که روشنایی را اندازه گیری می‌کند (درست مثل تلویزیون سیاه و سفید) . 2. سیگنال رنگ یا کرومینانس که نوع رنگ و درجة اشباع و یا مقدار کمی و زیادی رنگ در یک صفحة تلویزیون اندازه‌گیری می‌شود، که از دو سیگنال فوق روی هم رنگ به وجود می‌آید.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.