![اعتكاف؛ سايه سار رحمت در كوير غفلتها اعتكاف؛ سايه سار رحمت در كوير غفلتها](https://rasekhoon.net/_files/thumb_images700/article/9a0c01e5-2700-4754-96f5-1ae7e54effee.jpg)
![اعتكاف؛ سايه سار رحمت در كوير غفلتها اعتكاف؛ سايه سار رحمت در كوير غفلتها](/_WebsiteData/Article/ArticleImages/1111111110/40439.jpg)
اعتكاف؛ سايه سار رحمت در كوير غفلتها
نويسنده: طيبه چراغي
مقدمه
در اديان آسماني، همواره شيوه هايي از درونگرايي و دوري از جمع وجود داشته است، همان گونه كه از قرآن مجيد و روايات استفاده مي شود در ميان بني اسرائيل نوعي روزه همراه با سكوت رايج بوده است.
اسلام نيز با پيش بيني عبادتي به نام اعتكاف كه در واقع نوعي خلوت و درونگرايي است، براي ساختن انسانها و جلوگيري از آفت خدا فراموشي و خود فراموشي چاره انديشي كرده است.
اعتكاف در مسجد براي يك مسلمان فرصتي است تا او به فراخور توان و مشاغل اجتماعي اش هراز چند گاه براي مدتي از جامعه و مردم منقطع شود و به درون روي آورد.
سيد بن طاووس مي گويد: «بدان كه اوج و كمال اعتكاف، آن است كه انسان و عقل و دل و ديگر اعضاي بدنش را تنها بر اعمال صالح وقف كند و آنها را بر درگاه خداوند و اراده مقدس او حبس نمايد. معتكف بايد فكر و جان و اعضاي خود را با افسارهاي مراقبت، به خوبي مهار و از چيزهايي كه روزه دار بايد از آن بپرهيزد، كاملاً خودداري كند. بلكه دقت و مراقبت معتكف، بايد به مراتب بيشتر از روزه دار باشد، زيرا او هم روزه دار است و هم معتكف و هر معتكفي خود را ملزم نموده است كه با تمام وجود به خداوند متعال روي آورد و رويگرداني و غفلت از حق را يكسره كنار نهد...» (اعتكاف سنتي محمدي، ص120)
مفهوم اعتكاف
اعتكاف در قرآن
در تفسير اين آيه وارد شده است كه اعتكاف عبادتي است كه حداقل با توقف سه شبانه روز در مسجد براي عبادت و توأم با روزه و ترك بسياري از لذتها انجام مي شود و براي تصفيه روح و توجه ويژه به پروردگار اثر عميقي به دنبال دارد. (تفسير نمونه، ناصر مكارم شيرازي، ج1، ص475)
از كلام وحي استفاده مي شود كه حضرت موسي(ع) با آنكه مسؤوليت سنگين رهبري امت را بر دوش داشت، براي مدت زماني آنان را رها كرد و براي خلوت كردن با محبوب خويش به كوه طور شتافت. او در پاسخ به پرسش پروردگار عرض كرد: «... پروردگارا !به سوي تو آمدم تا از من راضي شوي.» (طه/84.)
قرآن در جاي ديگري از رهبانيت و گوشه گيري پيروان حضرت عيسي(ع) سخن به ميان آورده و مي فرمايد: «و رهبانيتي را كه خود ابداع نمودند، از اين رو برايشان مقرر نموديم تا خشنودي خداوند را كسب كنند. پس حق آن را چنان كه بايد مراعات نكردند.»(حديد/27)
بنابراين با آنكه روح تعاليم اديان، دعوت به جمع و اجتماع بوده است، اما در عين حال از پيش بيني برنامه هايي كه او را با درون خود پيوند مي زند، فروگذار نكرده است. زيرا حضور پيوسته و دائمي در محل كار و عرصه اجتماع و تلاش عملي، بتدريج روحيه عمل گرايي را در انسان تقويت مي كند و پيدايش آن سبب مي شود كه شخص از درون تهي شود و به چيزي جز كار و تلاش بيشتر نينديشد تا آن جا كه گاهي حتي فرصت نمي كند نتايج كارها و تلاشهاي خود را به درستي ارزيابي كند. از همين رو اعتكاف زمينه مناسبي است تا انسان به كاوش درباره انگيزه ها و روحيات خود بپردازد و در جهت رفع كاستي ها و تكامل آنها بكوشد.
سيره پيامبر(ص) و اهل بيت(ع)
پس از بعثت و بعد از هجرت، پيامبر(ص) فرصتي دوباره مي يابد تا به اعتكاف روي آورد و خلوتي با خداي خود داشته باشد. اين بار اعتكاف را در مسجدالنبي پي مي گيرد.
امام حسن و امام حسين(ع) نيز به سنت اعتكاف عمل نموده و آن را زنده نگه مي داشتند. در حديث آمده است كه امام حسن مجتبي(ع) با آنكه در حال اعتكاف بودند، براي رفع حاجت برادر ديني خود اقدام نمودند و او را از مشكل مالي نجات دادند.(وسايل الشيعه، ج11، ص585)
از ساير امامان معصوم(ع) نيز روايات متعددي درباره شرايط، آداب، شرافت، ثواب و كيفيت اعتكاف پيامبر(ص) وارد شده است.
آثار اخروي اعتكاف
آثار فردي اعتكاف
1. ميهمان شدن نزد خدا
2. تقويت اراده:
3. انس با معنويات:
از امام صادق(ع) روايت شده است كه: «قرائت كننده قرآن محتاج سه چيز است: دلي خاشع و بدني فارغ و مكاني خلوت» زيرا هرگاه دل او خاشع باشد، شيطان از او مي گريزد، هرگاه بدن او از مشاغل دنيوي فارغ باشد، دل او متوجه قرائت قرآن مي شود و هرگاه در مكان خلوتي باشد و از خلق كناره گرفته باشد، باطن او با خدا انس مي گيرد و اين حالات نصيب انسان معتكفي مي شود كه در مكاني خلوت و باخشوع قرآن را تلاوت كند.همچنين معتكف اين فرصت را پيدا مي كند كه در ميان عبادتهاي خود به خواندن دعا نيز مبادرت كند. دعا به سبب مقام و منزلت ويژه اي كه در دين مقدس اسلام دارد، روح انسان را خاشع مي كند.
4. دوري از غفلت:
5. تواضع و فروتني:
آثار اجتماعي اعتكاف
1. كاهش جرم و فساد:
2. آشنايي و برقراري ارتباط دوستانه:
منبع:روزنامه قدس