دستورات غذايي کودکان/قسمت دوم-سوپها

هويج از سبزي هايي است که بقاياي حشره کش ها و نيترات هاي مورد استفاده درکشاورزي را در خود ذخيره مي کند.پيشنهاد مي شود که زمان پخت اين سبزي را طولاني تر کرده و به حداقل 2 ساعت برسانيد.رعايت اين نکته بويژه وقتي که اين سوپ قبل از شش ماهگي به کودک داده مي شود،الزامي است.ضمناً قبل از چهارماهگي هرگز نمک به غذاي کودک اضافه نکنيد.
سه‌شنبه، 20 اسفند 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دستورات غذايي کودکان/قسمت دوم-سوپها
دستورات غذايي کودکان/قسمت دوم-سوپها
دستورات غذايي کودکان/قسمت دوم-سوپها

نويسنده:بلاندين مارکاده و دکتر هانري بوشه




سوپ هويج و کاهو (پنج ماهگي)

هويج از سبزي هايي است که بقاياي حشره کش ها و نيترات هاي مورد استفاده درکشاورزي را در خود ذخيره مي کند.پيشنهاد مي شود که زمان پخت اين سبزي را طولاني تر کرده و به حداقل 2 ساعت برسانيد.رعايت اين نکته بويژه وقتي که اين سوپ قبل از شش ماهگي به کودک داده مي شود،الزامي است.ضمناً قبل از چهارماهگي هرگز نمک به غذاي کودک اضافه نکنيد.
مواد لازم:
2 عدد هويج
1/2 کاهوي کوچک
2 شاخه جعفري
*هويج را پوست کنده،بشوييد و آن را به قطعات دايره اي شکل ببريد. برگ هاي کاهو را جدا کرده،و خوب بشوييد.
*سبزي ها را داخل قابلمه اي که در آن يک ليتر آب سرد ريخته ايد،بگذاريد و روي آتش حرارت دهيد.پس از جوشيدن آب،بگذاريد تا دو ساعت با حرارت ملايم بجوشند.آب حاصله را داخل شيشه شير بريزيد و با دمايي مناسب به کودک بدهيد.
وقتي کودک بزرگتر شد،مي توان سبزي ها را به صورت پوره درآورد و همراه با مقداري آب سبزي به کودک داد.
از پنج ماهگي مي توان سوپ را با مخلوط کن کاملاً مخلوط و نرم کرده و حدود 5 گرم کره به آن اضافه کرد.از شش ماهگي به بعد،زمان پخت اين سوپ را مي توان به يک ساعت کاهش داد.
توجه:برگ هاي سبز کاهو را با اين تصور که برگ هاي نازک وسط کاهو بهترين قسمت آن هستند،دور نريزيد.اين برگ ها ويتامين بيشتري دارند.

هويج و جعفري (پنج ماهگي)

همان طور که قبلاً گفته شد هويج از سبزي هايي است که نيترات هاي موجود در کودهاي شيميايي را در خود ذخيره مي کند.پيشنهاد مي شود که مدت طبخ هويج را طولاني تر(حدود دو ساعت)کنيد.بويژه هنگامي که آن را به کودک کمتر از شش ماهه مي دهيد.
مواد لازم:
2 عدد هويج
1 بسته جعفري (10 تا 20 شاخه)
*هويج را پوست کنده،بشوييد و آن را حلقه حلقه برش دهيد.جعفري را بشوييد و شاخه هاي سفت آن را جدا کنيد.
*هويج و جعفري را داخل قابلمه حاوي يک ليتر آب سرد بريزيد و به مدت دو ساعت با حرارت ملايم بپزيد.سپس سبزي ها را آبکش کنيد.آب حاصله را در شيشه شير بريزيد و شير خشک نيز به آن اضافه کنيد تا غذاي کودک کامل شود.هميشه به دماي محتويات شيشه توجه کنيد تا باعث سوختگي کودک نشود.
موقعي که کودک بزرگتر شد،مي توان سبزي ها را به صورت پوره در آورد و حدود 5 گرم کره به آن اضافه کرد و به کودک داد.
توجه:جعفري سرشار از ويتامين (خصوصاً ويتامين E)و نمک هاي معدني (فسفر، پتاسيم و کلسيم)است.جعفري فرفري نيز وجود دارد، ولي جعفري معمولي خوشمزه تر است.

سوپ اسفناج و سيب زميني(دوازده ماهگي) دوازده ماهگي

موادلازم:
1 مشت بزرگ اسفناج
1 عدد سيب زميني
مقدار بسيارکمي نمک
*برگ هاي اسفناج را يک يک جدا کرده،دم و رگبرگ هاي سفت آن را حذف کرده و خوب بشوييد.سيب زميني را شسته و پوست بگيريد.
*اسفناج را خرد کرده،سيب زميني را به قطعات کوچک تقسيم کنيد و همه را داخل قابلمه اي حاوي يک ليتر آب سرد ريخته و روي حرارت قرار دهيد.
پس ازجوش آمدن آب،بگذاريد به مدت دو ساعت با حرارت ملايم بپزد(تا يک ساعت وقتي کودک بيشتر از شش ماه دارد).
*سوپ را از صافي گذرانده و داخل شيشه ي شير بريزيد و شير خشک به آن اضافه کنيد تا غذاي کودک کامل شود.
وقتي کودک بزرگتر شد،مي توان سبزي ها را با آب آن به صورت پوره در آورد و با کمي کره به کودک داد.
توجه:اسفناج سرشار از ويتامين هاي BوC ،آهن،يد،فسفر، پتاسيم و منيزيم است.اين سبزي نيز مانند هويج، نيترات هاي موجود در کودهاي شيميايي را در خود ذخيره مي کند.لذا براي مصرف اين سبزي در سنين پايين تر،بهتر است زمان پخت آن طولاني تر شود(معمولاً حدود 2 ساعت).البته قبل از پختن مي بايستي عمل سفيد کردن را انجام داد. يعني سبزي ها را به مدت 2 دقيقه در آب جوش قرار داده و بلافاصله آنها را از آب داغ خارج کرده و زير آب سرد خنک کنيد.انجام اين عمل،باعث کاهش درجه اسيديته آنها مي شود.

سوپ لوبيا سبز و جعفري(چهارماهگي) مواد لازم:

1 مشت لوبيا سبز
6 تا 7 شاخه جعفري
*دم و غلاف لوبياها را بگيريد.سپس آنها را همراه با جعفري تميز بشوييد.
*سبزي ها را داخل قابلمه اي حاوي 3/4 ليتر آب سرد ريخته و حرارت دهيد.پس از جوش آمدن آب،بگذاريد حدود 2 ساعت با حرارت ملايم بجوشد.
*آب حاصله را از صافي گذرانده،داخل شيشه شير بريزيد و شير خشک را به آن اضافه کنيد.
وقتي کودک بزرگتر شد،مي توان سبزي ها را به صورت پوره درآورد و به او داد.از پنج ماهگي مي توان پوره سبزي ها را با کمي کره،توسط قاشق يا شيشه به کودک بدهيد.

سوپ مرغ(دوازده ماهگي) مواد لازم:

20 گرم گوشت مرغ يا بوقلمون
1 دسته کوچک (چند شاخه)جعفري
1 قاشق خامه
مقدار بسيار کمي نمک
*گوشت مرغ يا بوقلمون و ترشک را تميز کرده و پس از شستن خرد کنيد.
*اين مواد را داخل قابلمه حاوي يک ليتر آب،همراه با کمي نمک روي حرارت ملايم گذاشته و يک ساعت بپزيد.
*مرغ را از قابلمه بيرون آورده و آن را به قطعات ريز خرد کرده،همراه با سوپ داخل مخلوط کن قرار دهيد.سپس خامه را به آن اضافه کرده و خوب هم بزنيد تا مخلوط شوند.اگر دماي غذا مناسب بود، آن را به کودک بدهيد.

سوپ سبزي هاي مختلف (چهارماهگي)

اين سوپ يکي از سوپ هاي معمولي مورد مصرف اکثر خانواده هاست.
ناگفته پيداست که با اضافه يا حذف کردن يک يا چند سبزي مي توان ترکيب آن را عوض کرد. براي تهيه اين سوپ، مي توان از سبزي هايي مانند کدو حلوايي، شويد، کدو، کرفس، کاهو، لوبيا سبز، سيب زميني و غيره استفاده کرد.انتخاب هر يک از اين سبزي ها بايد با توجه به سن و سليقه کودک، انجام گيرد.
مواد لازم:
1 عدد هويج
1 عدد شلغم
1 شاخه کرفس
1 شاخه جعفري
1 شاخه تره فرنگي
*تمام سبزي ها را با دقت تميز کرده،خوب بشوييد و آنها را خرد کنيد.
*سبزي هاي خرد شده را داخل قابلمه اي حاوي يک ليتر آب سرد حرارت دهيد.پس از جوش آمدن آب،بگذاريد دو ساعت با حرارت ملايم بپزند.
*سوپ را از صافي بگذرانيد و آن را داخل شيشه شير بريزيد.موقعي که دماي سوپ مناسب شد،شير خشک را به آن اضافه کنيد و به کودک بدهيد.
وقتي کودک بزرگتر شد،سبزي ها را با مخلوط کن کاملاً نرم کرده و با قاشق به کودک بدهيد.
براي تهيه انواع سوپ،مقدار 3/4 ليتر تا يک ليتر آب توصيه کرده ايم که براي سوپ کودک زياد به نظر مي رسد،ولي سه دليل براي اين توصيه وجود دارد:
1-تمام سبزي هايي که به مصرف تهيه سوپ کودک مي رسند بايد مدت طولاني حرارت ببينند.به اين ترتيب، مقدار زيادي از آب آنها بخار شده و از بين مي رود.
2-عادت نمک زدن به غذا در موقع پختن،در واقع به طور ناخودآگاه و غيرارادي انجام مي گيرد.نمک زياد براي کودک مناسب نيست.با زياد بودن حجم آب،مزه نمک کمتر مي شود.گفتني است تا حد ممکن بايد کودک را به غذاي کم نمک عادت دهيد،زيرا عادت به مصرف نمک زياد در کودکي،باعث مي شود که در آينده نمک زيادي مصرف کند.اين امر در بروز و شدت بعضي بيماري ها تأثير مستقيم دارد.اين عادت را در مورد مواد شيرين نيز بايد رعايت کرد.
3-باقي مانده ي سوپ را از صافي بگذرانيد.بعد آن را در داخل ظرف يخ بريزيد و در جايخي قرار دهيد.پس از بسته شدن يخ،قطعات يخ را جدا کرده و در ظرفي محفوظ از نفوذ هوا قرار دهيد و در فريزر نگهداري کنيد.به اين ترتيب، چهار قطعه يخ (حدود 100 گرم)را مي توانيد براي غذاي بعدي مصرف کنيد
اين روش را هرگز در مورد سوپ اسفناج به کار نبريد (زيرا اکسيده مي شود).همچنين بايد دقت کنيد سوپ بلافاصله پس از خنک شدن بايد تحت تأثير سرما قرار گرفته و منجمد شود تا ميکرب هاي محيط نتوانند در آن نفوذ کرده و رشد کنند.اگر چنين کاري نکنيد مثل اين است که ميکرب ها را در محيطي مناسب ذخيره کرده ايد.

سوپ ورميشلي (نه ماهگي )

1 عدد هويج
1 عدد شلغم
1شاخه تره فرنگي
2 شاخه جعفري
مقدار بسيار کمي نمک
*هويج و شلغم را پوست بگيريد و پس از شستن،به صورت قطعات ريزي مانند ورميشل يا رشته فرنگي در آوريد.
*تره فرنگي و جعفري را بشوييد.
*سبزي ها (هويج و شلغم و جعفري و تره فرنگي)را در ظرفي حاوي يک ليتر آب سرد بريزيد و نمک را به آنها اضافه کنيد.ظرف را به مدت يک ساعت روي حرارت ملايم قرار دهيد.
*پس از پايان اين مدت،سوپ را دربشقابي بريزيد.مي توانيد حدود 5 گرم کره به سوپ اضافه کنيد.
اگر فقط به آن سبزي ها نياز داريد،لزومي به خرد کردن و ريز کردن آنها نيست.براي به دست آوردن سوپ تقريباً غليظ،مي توان از رشته فرنگي استفاده کرد.در صورت مصرف رشته فرنگي بايد آن را چند دقيقه قبل از پختن سبزي ها اضافه کرد.

سوپ کدوحلوايي و تره فرنگي(چهار ماهگي)

مواد لازم:
100 گرم کدو حلوايي
1 شاخه تره فرنگي
2 شاخه جعفري
*کدو حلوايي را پوست کنده و تمام دانه و فيبرهاي درون آن را جدا کنيد. سپس آنها را بشوييد و به قطعات ريز تقسيم کنيد. ريشک هاي تره فرنگي و قسمت عمده برگ هاي سبز آن را جدا کنيد و فقط قسمت سفيده و يک سوم از قسمت سبز آن را نگهداريد.تره فرنگي را دايره اي شکل قطعه قطعه کنيد. جعفري را تميز کرده و با دقت بشوييد.
*تمام سبزي ها را داخل قابلمه اي حاوي يک ليتر آب سرد قرار دهيد. قابلمه را روي آتش بگذاريد تا جوش بياييد. پس از جوشيدن آب،حرارت را ملايم کنيد و بگذاريد به مدت يک ساعت بپزد.
*سوپ را از صافي عبور داده و داخل شيشه شير کودک بريزيد.وقتي دماي آن مطلوب شد،شير خشک را اضافه کنيد و به کودک بدهيد.

کرم کدو حلوايي(نه ماهگي )

مواد لازم:
100 گرم کدو حلوايي
2 شاخه جعفري
مقدار بسيار کمي نمک
*کدو حلوايي را پوست کنده و قسمت هاي سخت و زائد آن را جدا کنيد. سپس آن را به قطعاتي ريز تقسيم کنيد.جعفري را تميز کرده و خوب بشوييد.
*کدو و جعفري را داخل قابلمه حاوي شير قرار دهيد.قابلمه را روي آتش حرارت دهيد تا محتويات آن به جوش آيد و 30 دقيقه بپزد.سپس محتويات قابلمه را با استفاده از مخلوط کن به صورت پوره اي يکدست در آوريد. در صورت تمايل مقداري ماست به اين کرم اضافه کنيد.کرم را در بشقاب ريخته و به کودک بدهيد.

کرم کاهو (نه ماهگي )

مواد لازم:
1 عدد کاهوي کوچک
2 شاخه جعفري
1 زرده تخم مرغ
2 قاشق سوپخوري شير
1/4ليمو ترش
مقدار بسيار کمي نمک
*برگ هاي نازک کاهو را جدا کرده و پس از شستن قطعه قطعه کنيد. جعفري را تميز کرده و بشوييد.کاهو و جعفري را در داخل قابلمه اي حاوي سه چهارم ليتر آب ريخته و نمک را به آنها اضافه کنيد و روي شعله قرار دهيد.پس از جوش آمدن آب، بگذاريم به مدت 40 دقيقه بپزد.
*محتويات قابلمه را توسط مخلوط کن کاملاً مخلوط و نرم کنيد تا به صورت کرم در آيد.
*زرده تخم مرغ،شير و آب ليمو را داخل کاسه اي خوب هم بزنيد تا سس مايع آماده شود.
*سس را به کرم اضافه کرده و خوب مخلوط کنيد.
*اين غذا را مي توانيد براي تغذيه شبانه کودک در نظر بگيريد،زيرا کاهو باعث آرامش و خواب راحت او مي شود.

برش لبو (نه ماهگي )

کودک،لبو را به دليل مزه شيرين آن خيلي دوست دارد. لبو سرشار از انواع ويتامين و نمک هاي معدني است و به آساني هضم مي شود. پس از خوردن لبو، امکان دارد مدفوع کودک رنگين باشد که مسئله مهمي نيست. از رنگ قرمز لبو معمولاً براي رنگين کردن بستني توت فرنگي استفاده مي شود.
مواد لازم:
1 عدد لبوي خام (100 گرم)
1 عدد هويج
1 عدد تره فرنگي
50 گرم گوشت چرخ کرده گاو
1 قاشق غذاخوري خامه
مقدار بسيار کمي نمک
*لبو و هويج را پوست کنده،بشوييد و به قطعاتي کوچک تقسيم کنيد.تره فرنگي را تميز کنيد و تمام قسمت هاي سفيد و يک سوم از قسمت لطيف و سبز آن را به قطعات دايره اي شکل برش دهيد.
*تمام سبزي ها را همراه با گوشت و نمک،در ظرفي حاوي يک و نيم ليتر آب ريخته و به مدت دو ساعت حرارت دهيد تا کاملاً بپزند.
*آب سبزي ها را از صافي گذرانده و آن را در بشقاب بريزيد.سپس خامه را به آن اضافه کرده و خوب هم بزنيد.پس از خنک شدن سوپ،آن را به کودک بدهيد.اين سوپ را در شيشه شير نيز مي توان به کودک داد.
توجه:گوشتي که به مصرف کودک مي رسد،مي بايستي حداکثر 12 ساعت پس از خريد و درست هنگام پختن،درخانه چرخ شود.

کرم ذرت (پنج تا هفت ماهگي )

مواد لازم:
25 سانتي ليتر شير
يک دوم محتويات کنسرو ذرت
5 گرم کره
*کنسرو ذرت را در آبکش ريخته و زير شير آب بشوييد.سپس،آب اضافي آن را بگيريد و توسط مخلوط کن به صورت پوره در آوريد (در صورت لزوم يک يا دو قاشق شير نيز به آن اضافه کنيد).
*پوره را داخل قابلمه اي ريخته و بقيه شير را به آن اضافه کنيد و حرارت دهيد تا به جوش آيد.
*پس از آنکه پوره کاملاً قوام آمد،ظرف را از روي آتش برداشته و کره را به پوره اضافه کنيد و خوب هم بزنيد.پس از مناسب شدن دماي کرم،آن را در شيشه شير و يا بشقاب ريخته و با قاشق به کودک بدهيد.
توجه:اين غذا را مي توان با بلغور بسيار نرم شده (يک قاشق سوپخوري) نيز تهيه کرد،ولي کودک مزه شيرين ذرت را بيشتر دوست دارد.

کرم برنج(هفت ماهگي)

مواد لازم:
1/2 ليتر شير
25 گرم برنج
1 عدد گوجه فرنگي
2 شاخه جعفري
5 گرم کره
کمي فلفل دلمه اي شيرين
*شير را با کمي فلفل دلمه اي قرمز،داخل قابلمه اي بريزيد و روي آتش قرار دهيد تا جوش آيد.
*گوجه فرنگي را شسته،پوست و دانه هاي درون آن را جدا کرده و به قطعاتي ريز تقسيم کنيد.سپس آن را همراه با برنج و جعفري شسته شده در قابلمه حاوي شير بريزيد و 30 دقيقه روي حرارت ملايم قرار دهيد تا برنج بپزد.
در صورت لزوم زمان پخت را طولاني تر کنيد.
*پس از آنکه غذا خوب پخته شد آن را توسط مخلوط کن به صورت کرم و يا خميري نرم و يکنواخت در آوريد.
*کرم را داخل بشقاب ريخته،کره را به آن اضافه کنيد و پس از آنکه دماي آن مناسب شد،به کودک بدهيد.
توجه:در صورت عجله و نداشتن وقت کافي مي توانيد از پودر برنج استفاده کنيد.براي آنکه پوست گوجه فرنگي به آساني از گوشت آن جدا شود،گوجه را حدود 30 ثانيه در ظرف آب جوش قرار دهيد (يک تا دو دقيقه در حرارت بخار)سپس،پوست آن رابه آساني جدا کنيد.

سوپ تره فرنگي (چهارماهگي)

مواد لازم:
1 عدد تره فرنگي
1 عدد سيب زميني
2 شاخه سبزي معطر
25 سانتي ليتر شير
5 گرم کره
*تره فرنگي را تميز کرده و پس از شستن به قطعاتي کوچک تقسيم کنيد. سيب زميني را پوست کنده،بشوييد و آن را تکه تکه کنيد.
*تره فرنگي و سيب زميني را در ظرفي حاوي 3/4 ليتر آب ريخته و سبزي هاي معطر را به آنها اضافه کرده و به مدت يک ساعت حرارت دهيد.
*محتويات قابلمه را توسط مخلوط کن به صورت کرمي نرم و يکنواخت در آوريد.سپس آن را همراه با شير درون قابلمه ريخته ودوباره حرارت دهيد.
*کره را به سوپ اضافه کنيد.سپس سوپ را در شيشه شير (با سرشيشه هايي که سوراخ هاي بزرگي دارند)به کودک بدهيد.به دماي سوپ توجه کنيد تا باعث سوختگي کودک نشود.

آش يوناني(دوازده ماهگي)

مواد لازم:
1/2 ليتر آب مرغ بدون چربي
20 گرم برنج (يک قاشق سوپخوري)
1 عدد تخم مرغ
چند عدد برگ نعناع
1/2 ليمو ترش
*آب مرغ را تهيه کنيد.
*برنج را پس از شستن به آب مرغ اضافه کرده و بگذاريد 20 دقيقه بجوشد.
*در اين فاصله، تخم مرغ را شکسته، سفيده و زرده را جدا کنيد. زرده را در ظرفي همراه با دو يا سه قاشق آب مرغ گرم و آب ليموترش توسط همزن به هم بزنيد تا کاملاً يکنواخت شود.
*زرده تخم مرغ را به صورت نواري باريک،به تدريج داخل برنج بريزيد و مرتب هم بزنيد تا سفت شود.سپس بلافاصله قبل از آنکه به جوش آيد،ظرف را از روي حرارت کنار بگذاريد.
*آش را در بشقاب ريخته و روي آن را با نعناع ريز شده تزيين کنيد.پس از آنکه دماي آش مناسب شد،آن را به کودک بدهيد.

آش لپه (نه ماهگي)

مواد لازم:
50 گرم لپه
1 عدد هويج
1 عدد تره فرنگي
2 شاخه سبزي معطر
5 گرم کره
مقدار بسيار کمي نمک
*لپه را پاک کرده،بشوييد و داخل ظرفي حاوي يک ليتر آب،به مدت يک ساعت حرارت دهيد تا کاملاً بپزد.
*دراين فاصله، هويج را پوست کنده و بشوييد.
*تره فرنگي و سبزي هاي معطر و هويج را خرد کنيد.
*پس از يک ساعت،يک دوم ليتر آب سرد به لپه اضافه کنيد و سبزي هاي خرد شده و هويج را با آن مخلوط کنيد و يک ساعت،حرارت دهيد.
*پس از پختن محتويات قابلمه،آنها را توسط مخلوط کن به صورت کرمي نرم و يکنواخت در آوريد.سپس آش را در بشقاب ريخته و کره را به آن اضافه کنيد.پس از آب شدن کره و مناسب شدن دماي غذا،آن را به کودک بدهيد.
توجه:مي توانيد به جاي کره از يک قاشق خامه استفاده کنيد.

آش بلغور(پنج تا شش ماهگي)

مواد لازم:
25 سانتي ليتر شير
1 قاشق سوپخوري بلغور نرم شده
5 گرم کره
*شير را در قابلمه اي روي حرارت ملايم بجوشانيد.
*پودر بلغور را داخل شير در حال جوشيدن بريزيد و تا موقع پختن بلغور آن را مرتب با قاشق چوبي هم بزنيد.
*پس از پختن بلغور،ظرف را از روي حرارت برداريد وکره را به محتويات آن اضافه کرده،و خوب مخلوط کنيد. پس از مناسب شدن دماي آش،آن را در شيشه شير به کودک بدهيد.
به جاي بلغور مي توانيد از آرد ذرت استفاده کنيد.

سوپ تخم مرغ و پنير(دوازده ماهگي)

مواد لازم:
25 سانتي ليتر آب مرغ بدون چربي
20 گرم پنير پيتزا
1 عدد تخم مرغ
*آب مرغ را بجوشانيد و پنيز را رنده کنيد.
*تخم مرغ را در ظرفي به صورت املت هم بزنيد و آن را به تدريج در آب مرغ بريزيد و مرتب هم بزنيد.
*پنير رنده شده را در بشقاب ريخته و سوپ گرم را روي آن بريزيد تا پنير کاملاً حل شود. وقتي دماي سوپ مناسب شد، آن را به کودک بدهيد.

سوپ پنيرو کدو(پنج ماهگي)

مواد لازم:
1 عدد کدو
1 عدد گوجه فرنگي
2 شاخه جعفري
2 شاخه سبزي معطر
1 قاشق سوپخوري بلغور گندم نرم شده (حدود 10 گرم)
1 قاشق مربا خوري پنير پيتزا(رنده شده)
*کدو را پوست کنده،انتها و دم آن را جدا کنيد.سپس آن را بشوييد و قطعه قطعه کنيد.برگ جعفري و سبزي هاي معطر را نيز بشوييد.
*سبزي ها را داخل قابلمه اي حاوي 3/4 ليتر آب سرد حرارت دهيد تا به جوش آيد.سپس، حرارت را ملايم کيند تا به مدت دو ساعت به آرامي بجوشد.
*محتويات قابلمه را توسط مخلوط کن نرم کرده و دوباره داخل قابلمه بريزيد.
*قابلمه را روي حرارت قرار دهيد. وقتي به جوش آمد،بلغور را به آن اضافه کنيد(اگر بلغور خيلي نرم باشد طي چند دقيقه مي پزد).
*قابلمه را از روي حرارت برداريد،پنير رنده شده را داخل قابلمه بريزيد و خوب هم بزنيد.اگر اين سوپ را با شيشه شير به کودک مي دهيد،سرشيشه مي بايستي سوراخ هايي فراخ داشته باشد.

سوپ شير(پنج ماهگي)

مواد لازم:
1 عدد تره فرنگي
1 قاشق سوپخوري سرصاف آرد
25 سانتي ليتر شير
5 گرم کره
*ريشه و قسمت سبز تره فرنگي را جدا کنيد.فقط قسمت سفيد و دو سوم قسمت سبز آن را نگهداريد و ريز کنيد.
*کره را در ظرفي گرم کرده و تره فرنگي را به مدت 5 دقيقه در آن تفت دهيد (رنگ کره نبايد قهوه اي شود).درصورت لزوم دوقاشق سوپخوري آب اضافه کنيد.
*وقتي تره فرنگي نرم شد،آن را توسط مخلوط کن به صورت پوره در آوريد و دوباره درون قابلمه بريزيد.
*آرد را به پودر اضافه کنيد وخوب هم بزنيد تا خميري يکنواخت به دست آيد.25 سانتي ليتر شير را اضافه کرده و روي حرارت ملايم به مدت 5 تا 10 دقيقه قرار دهيد و در اين مدت مرتباً آن را هم بزنيد.
*غذا را در شيشه شير و با دماي مناسب به کودک بدهيد.
توجه:آرد را به مقدار زياد مصرف نکنيد.سوپي که تهيه مي شود،نبايد زياد غليظ و شبيه سس بشامل باشد.از سبزي هاي مختلف نظير کاهو، تربچه يا کدوتنبل نيز استفاده کنيد.مي توانيد آرد را با يک عدد بيسکويت کاملاً نرم شده،جايگزين کنيد.

سوپ شيرشيرين(چهار ماهگي)

مواد لازم:
25 سانتي ليتر شير
1/4 شاخه وانيل (يا 1/4 قاشق مربا خوري پودر وانيل)
2 عدد بيسکويت
1 قاشق سوپخوري شکر نيشکر
*شير و وانيل را در قابلمه اي ريخته و ده دقيقه حرارت دهيد تا بجوشد.
*قابلمه را از روي حرارت برداريد و دو عدد بيسکويت کاملاً خرد شده را در شير حل کرده و شکر نيشکر را به آن اضافه کنيد.
*محتويات قابلمه را در شيشه شير ريخته و به کودک بدهيد.

سوپ شير و سبزي(چهارماهگي)

موادلازم:
4 تا 5 برگ چغندر
1/2کاهوي کوچک
چند شاخه جعفري
1/2 ليتر شير
*تمام قسمت هاي سفت و رگبرگ هاي برگ چغندر را جدا کنيد.کاهو و جعفري را تميز کرده و پس از شستن،با بخار بپزيد.
*سبزي هاي پخته را توسط مخلوط کن به صورت پوره در آوريد.پوره را درقابلمه اي ريخته و شير را به آن اضافه کنيد و روي حرارت قرار دهيد تا بجوشد.بعد،حرارت راملايم کرده و پخت را 20 دقيقه ديگر ادامه دهيد.
*پس از مناسب شدن دماي سوپ،آن را در شيشه شير ريخته و به کودک بدهيد.

سوپ سبزي همراه با کرم(نه ماهگي)

مواد لازم:
1 مشت لوبيا سبز
1 مشت نخودفرنگي(باغلاف)
1عدد کدوي کوچک
1 عدد گوجه فرنگي
2 شاخه جعفري
مقدار بسيار کمي نمک
مواد کرم:
1 عدد سيب زميني
1 حبه سير
1 شاخه ريحان
20 گرم پنير رنده شده
2 قاشق غذا خوري شير غليظ غير شيرين(1)
چند قطره روغن زيتون
*ابتدا سوپ سبزي را آماده کنيد.غلاف،دم و قسمت هاي زائد لوبيا، نخود فرنگي و کدو را جدا کنيد.گوجه فرنگي را چهار قسمت کرده و دانه هاي آن را خارج سازيد.(تمام سبزي ها بايد با دقت شسته شوند).
*سبزي ها را با نمک در ظرفي حاوي يک ليتر آب سرد حرارت دهيد و پس از به جوش آمدن آب،حرارت را ملايم کنيد.
*دراين فاصله، کرم را آماده کنيد.سيب زميني و سير را با پوست توسط بخار بپزيد.سپس پوست آن را جدا کرده و توسط مخلوط کن به صورت خمير درآوريد.برگ هاي ريحان خرد شده،پنير رنده شده و دو قاشق غذاخوري سوپ سبزي را به سيب زميني و سير اضافه کنيد. سپس شير غليظ را کم کم اضافه کنيد و مرتب آن را هم بزنيد.
*سوپ سبزي را پس از آماده شدن در مخلوط کن بريزيد تا سبزي هاي آن خوب نرم شود.سپس آن را داخل بشقاب بريزيد.کرم آماده شده را نيز به آن اضافه کنيد و هم بزنيد.وقتي دماي سوپ کمي ملايم شد،چند قطره روغن زيتون را نيز به آن اضافه کنيد.

سوپ کدو حلوايي (چهار ماهگي)

مواد لازم:
100 گرم کدو حلوايي
1 عدد سيب زميني
20 سانتي ليتر شير
5 گرم کره
2 شاخه جعفري
*پوست سخت،الياف و دانه هاي کدو را جدا کنيد. سيب زميني را پوست کنده و بشوييد. سبزي را ريز کرده و به مدت 30 دقيقه با بخار بپزيد.
*سبزي هاي پخته را توسط مخلوط کن به صورت پوره در آوريد.پوره را داخل قابلمه اي بريزيد و شير را به آن اضافه کرده و به مدت 2 تا 3 دقيقه حرارت دهيد تا به جوش آيد سپس، ظرف را از روي آتش برداشته و کره را به محتويات آن اضافه کنيد.
سوپ را پس از مناسب شدن دماي آن در شيشه شير ريخته و به کودک بدهيد.

سوپ گوجه فرنگي(شش ماهگي)

مواد لازم:
1 عدد گوجه فرنگي رسيده
1 عدد سيب زميني
2 شاخه ريحان
1 قاشق سوپخوري نشاسته ذرت (حدود 10 گرم)
5 گرم کره
*گوجه فرنگي را بشوييد و چهار قطعه کرده و دانه هاي آن را جدا کنيد. سيب زميني را پوست کنده و قطعه قطعه کنيد.ريحان را ريز کنيد. سبزي ها را در قابلمه اي حاوي يک دوم ليتر آب ريخته و 20 دقيقه حرارت دهيد.
*سبزي هاي پخته را توسط مخلوط کن خوب مخلوط کنيد و دوباره آن را داخل قابلمه بريزيد.
*آرد ذرت را در کمي آب سرد حل کرده و در حالي که دائم آن را هم مي زنيد،در قابلمه بريزيد. به محض جوش آمدن محتويات قابلمه،آن را از روي حرارت برداريد.
*سوپ را در بشقاب بريزيد و کره را به آن اضافه کنيد.اگر کودک خوردن آن را با شيشه شير ترجيح مي دهد،سوپ را در شيشه بريزيد و به کودک بدهيد.
توجه:براي افزايش خاصيت غذايي اين سوپ،مي توانيد شير را جايگزين آب کنيد.

سوپ مرغ با ماکاروني(شش ماهگي)

مواد لازم:
20 سانتي ليتر آب مرغ (چربي آن قبلاً گرفته شود)
20 گرم گوشت سفيد مرغ آب پز (بدون پوست)
1 قاشق ماکاروني (مي توانيد انواع مختلف آن را انتخاب کنيد)
*آب مرغ را در ظرفي روي حرارت ملايم قرار دهيد.
*دراين فاصله، گوشت مرغ را چرخ کرده و داخل آب مرغ بريزيد و بگذاريد کاملاً بپزد.
*ماکاروني را در آب مرغ بپزيد.
*مواد پخته شده را توسط مخلوط کن به صورت مايعي يکنواخت و نرم درآوريد و پس از خنک شدن سوپ،آن را داخل شيشه شير ريخته و به کودک بدهيد.
توجه:وقتي کودک بزرگتر شد،يک عدد زرده تخم مرغ را با همزن خوب بزنيد و داخل سوپ بريزيد تا غلظت بيشتري پيدا کند. اگر در غذاي روزانه شما برنج و مرغ منظور شده است،مقداري برنج و مرغ را همراه سبزي هاي پخته و کمي آب مرغ،توسط مخلوط کن به صورت پوره در آوريد و به کودک بدهيد.

رشته فرنگي با شير(نه ماهگي)

موادلازم:
25 سانتي ليتر شير
1 قاشق سوپخوري رشته فرنگي (حدود 20 گرم)
5 گرم کره
مقدار بسيار کمي نمک
*شير را در ظرفي بريزيد و نمک را به آن اضافه کنيد و روي حرارت قرار دهيد تا به جوش آيد.
*رشته فرنگي را داخل شير ريخته و بگذاريد خوب بپزد.در اين مدت، براي جلوگيري از سر رفتن شير،آن را مرتب با قاشق چوبي هم بزنيد.
*پس از پختن و نرم شدن رشته فرنگي،آن را در بشقاب بريزيد و کره را در آن خوب حل کنيد.پس از ملايم شدن دماي سوپ،آن را به کودک بدهيد.
توجه:مي توانيد مقداري شکر معمولي يا شکر نيشکر به اين سوپ اضافه کنيد.

پي نوشت:

1-شير غليظ يا شير concentre.

منبع:کتاب آشپزي نوين براي کودکان




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.