موفقيت و پيروزي شما از رابطه شخصي شما نشأت مي گيرد

اشخاصي که آنها را مي شناسيد و آنها هم شما را مي شناسند، در موفقيت، سعادت و ميزان پيشرفت شما بيش از هر تک عامل ديگري نقش بازي مي کنند. هيچ کس به تنهايي نمي تواند به موفقيت شايان ذکر دست پيدا کند. در زندگي، روابط حرف اول را مي زند.دوست من چارلي جونز مي گويد: «پنج سال ديگر هم اگر کتاب نخوانيد و اشخاص را ملاقات نکنيد، حال و روز امروزتان را خواهيد داشت.»
چهارشنبه، 21 اسفند 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
موفقيت و پيروزي شما از رابطه شخصي شما نشأت مي گيرد
موفقيت و پيروزي شما از رابطه شخصي شما نشأت مي گيرد
موفقيت و پيروزي شما از رابطه شخصي شما نشأت مي گيرد

نويسنده: برايان تريسي




روابط شخصي خاک حاصلخيزي است که از آن تمام موفقيتها و پيروزيها نشئت مي گيرد.
بن استين
اشخاصي که آنها را مي شناسيد و آنها هم شما را مي شناسند، در موفقيت، سعادت و ميزان پيشرفت شما بيش از هر تک عامل ديگري نقش بازي مي کنند. هيچ کس به تنهايي نمي تواند به موفقيت شايان ذکر دست پيدا کند.
در زندگي، روابط حرف اول را مي زند.دوست من چارلي جونز مي گويد: «پنج سال ديگر هم اگر کتاب نخوانيد و اشخاص را ملاقات نکنيد، حال و روز امروزتان را خواهيد داشت.»
دکتر ديويد مک للاند، نويسنده کتاب جامعه موفق، بعد از 25 سال تحقيق در دانشگاه هاروارد، به اين نتيجه رسيد که انتخاب اشخاص مرجع بيش از هر عاملي روي موفقيت شما تأثير مي گذارد.مک للاند با فارغ التحصيلان دانشگاه و نيز شرکت کنندگان در همايشهايش مصاحبه کرد و بعد سالها اين اشخاص را تحت نظر گرفت. بسياري از آنها از آموخته هاي خود بهره فراوان برده بودند.حرفه ها و مشاغل پر درآمدي را نصيب خود کرده بودند.
اما بسياري از آنها نتوانسته بودند از اطلاعاتي که به دست آورده اند براي
رسيدن به موفقيت استفاده کنند. چرا اين اتفاق افتاده بود؟ وقتي در اين باره بررسي نمود، معلوم شد که اين اشخاص با همان کساني که قبل از شرکت در دوره هاي پيشرفته موفقيت رابطه داشتند، معاشرت مي کردند. بنابراين به همان روشهاي قديمي پايبند ماندند.و چون اشخاص مرجع آنها همان قبليها بودند، نتوانستند که تغيير پيدا کنند.

گروه مرجع شما

گروه مرجع شما اشخاصي هستند که شما خود را مشابه آنها در نظر مي گيريد.در هر سازمان و تشکيلاتي که عضو باشيد، اشخاص حاضر در آن تشکيلات اشخاص رجوعي شما محسوب مي شوند.
بعد از مدتي، شما طرز تلقينها، رفتار، صحبت، اميدها و آرزوها و حتي طرز لباش پوشيدنشان را فرا مي گيريد. گروه مرجع شما نفوذ شديدي بر شخصيتي که شما مي شويد بر جاي مي گذارند. شما هدفها، رفتارها و انديشه هاي خود را مطابق رفتار آنها قوام مي بخشيد.و اين را به طور پيوسته در نوجوانها مشاهده مي کنيد.

انتخابهاي جديد بکنيد

تمام تغييرات در دنياي بيرون شما با تغيير در دنياي درون شما شروع مي شود. تغييرات عمده در دنياي درون شما زماني حاصل مي شود که اشخاصي راکه با آنها مرواده و معاشرت داريد، تغيير بدهيد. وقتي گروه مرجع جديدي انتخاب مي کنيد و يا خود را در جمع اشخاص متفاوتي مي بينيد، به طور ناخودآگاه شروع به تغيير مي کنيد.
اين فرايند تغيير به سرعت عملي مي شود. من در جريان سخنرانيها و سفرهايم با مردان و زنان بي شماري کار کرده ام که عمداً اشخاص مرجع خود را تغيير داده اند. با اشخاص جديدي معاشر شده اند. خيلي زود طرز فکرشان تغيير
کرده بود.درباره خود و دنياي واقع در پيرامونشان به شکل ديگري مي انديشيدند.

هر طور بينديشيد، همان مي شويد

قانون مطابقت و همخواني مي گويد که دنياي بيرون شما، نماد دنياي درون شماست. به عبارت ديگر، انسان هر طور که بينديشد، همان مي شود. معناي اين حرف اين است که هر طور در ذهن خود را تصور کنيد، برداشتتان از جهان عوض مي شود.
مهم ترين عوامل تأثيرگذار بر انديشه و احساس شما اشخاصي هستند که در زندگي شما حضور دارند. موفقها کساني هستند که با اشخاص موفق معاشرت مي کنند. و ناموفقها کساني هستند که با اشخاص ناموفق معاشرند.

گروه مرجع جديدي شکل بدهيد

اگر به راستي مي خواهيد فکر و زندگي تان را تغيير بدهيد، از همين امروز تصميم بگيريد با کساني معاشرت کنيد که در زندگي آنها را تحسين مي کنيد، به آنها احترام مي گذاريد و به چشم خوب نگاهشان مي کنيد. با کساني معاشرت کنيد که بتوانيد از آنها مطالبي بياموزيد. با کساني معاشرت کنيد که بخواهيد وقتي فرزندانتان بزرگ شدند، شبيه به آنها شوند. وقتي معيارهايي از اين قبيل را براي خود در نظر مي گيريد، تمام زندگي تان تغيير مي کند و متحول مي شود.

شبکه از آن خود را ايجاد کنيد

شبکه شما از افرادي که آنها را مي شناسيد تشکيل مي شود. اينها کساني هستند که مي توانيد بر آنها نفوذ داشته باشيد و آنها هم متقابلاً مي توانند بر شما نفوذ کنند. موفق ترين اشخاص در جامعه ما، در هر سطحي، کساني هستند که با اشخاص موفق پرشماري در رابطه هستند. آنها زندگي خود را به گونه اي سازماندهي
مي کنند تا اين اشخاص موفق را ملاقات کنند. شما هم مي توانيد اين کار را بکنيد.
بسياري از مردان و زنان از شهري به شهر ديگر و يا از صنعتي به سراغ صنعت ديگر مي روند. اغلب آنها با تماسهاي معدودي شروع مي کنند، و با اين حال، ديري نمي گذرد که محترم ترين اشخاص در زمينه کار جديد مي شوند. چرا چنين اتفاقي مي افتد؟ علتش اين است که از اصول شبکه پردازي خلاق در زندگي خود استفاده مي نمايند.
آنها بلافاصله گروههاي رجوعي جديدي به وجود مي آورند. آنها برنامه هايي را به اجرا مي گذارند تا روابط خوب و شايسته ايجاد کنند.

شبکه خود را بنا کنيد

در اينجا به تمرين مهمي مي رسيم. در شش ماه تا يک سال آينده در دفترچه يادداشت خود نام 100 شخصيت برجسته جامعه خود را يادداشت کنيد. در حالي که اين اسامي را از روزنامه ها، نشريات، همايشها، برنامه هاي خبري و دنياي پيرامون خود به دست مي آوريد، به اين فکر کنيد که چگونه مي توانيد با آنها ملاقاتي داشته باشيد. توجه داشته باشيد هر چه شمار بيشتري را بشناسيد، و هر چه شمار بيشتري شما را بشناسند و درباره تان نظر مثبت داشته باشند، در هر زمينه زندگي خود موفق تر خواهيد شد.
پس از تهيه اين فهرست 10 نفري، بايد به طور منظم بر اسامي اضافه کنيد. سعي کنيد با اين اشخاص در تماس شويد. وقتي نامي را پيدا کرديد، به اين فکر کنيد که چگونه مي توانيد با او تماس بگيريد. ساده ترين راه اين است که براي او نامه اي بفرستيد و نظرتان را درباره موضوعي که برايش جالب است، بنويسيد. و يا به او به خاطر موفقيتي که به دست آورده تبريک بگوييد.
وقتي بر تماسهاي خود مي افزاييد، صبور و شکيبا باشيد. انتظار نداشته باشيد کسي که به او نامه مي نويسيد جواب نامه تان را بدهد و يا به در خانه و محل کارتان
بيايد تا شما را ملاقات کند. شما در حال بذر پاشيدن هستيد. شايد پس از نوشتن نخستين نامه، متوجه شويد او کار جالبي کرده است. مجدداً به او نامه بنويسيد. به مرور و با گذشت زمان، اين نامه ها تأثير خود را بر جاي مي گذارند.

صبر و شکيبايي به خرج بدهيد

من مرتب به کساني که با آنها در سرتاسر کشور ملاقات مي کنم نامه مي نويسم.هميشه يک قطعه شعر، يک کتاب و گاه يک نوار از سخنرانيهايم را براي آنها مي فرستم. طي سالهاي گذشته اين کار را براي صدها و شايد هزاران نفر انجام داده ام. حالا به هر جايي که مي روم اشخاص به نزد من مي آيند و يادآور مي شوند که برايشان نامه اي نوشته ام.
چند سال قبل، در شهر واشينگتن، در يک همايش عالي شرکت کرده بودم. يکي از اشخاص برجسته آن همايش به نزد من آمد و گفت که پنج سال قبل برايش نامه اي نوشته ام.بعد از ملاقات آن روز، چندين بار با او ملاقات کردم.او تاکنون مرا به چندين نفر با نفوذ معرفي کرده است. اين روابط جديد به من کمک فراواني کرده است. همه اينها با نوشتن يک نامه ساده شروع شده اند.

حرفه تان را تقويت کنيد

85 درصد کارها در جوامع غربي و آمريکا از طريق تماس و ارتباط پر مي شوند.کسي دنبال کارمند مي گردد و در شبکه ارتباطي خود موضوع را مطرح مي سازد.موضوع دهان به دهان مي گردد و در نتيجه کسي عهده دار اين شغل مي شود.
بسياري از اشخاص به اين نتيجه رسيده اند که با وسيع تر کردن تماسهاي خود زندگي کاري شان را تغيير داده اند.وقتي کار جديدي انتخاب مي کردند، آدم مناسبي را پيدا کردند و به توصيه او به کار جديد پرداختند.

پيونده باشيد

توجه اصلي و عمده شبکه سازي که از موفق ترين مردان و زنان و ميليونرهاي خودساخته به وجود آمده است، درگيري منظم آنها با گروهها، باشگاهها و اشخاصي است که بتوانند در زمينه خاصي به آنها کمک کنند.
شخصاً اين را تجربه کردم که با رفتن از يک شهر به شهر ديگر و پيوستن به باشگاهها و سازمانها، توانستم شبکه دوستي بيشتري فراهم آورم و به پيشرفتهاي بيشتري نايل گردم. من اين موفقيتها را در مدت چند سال به دست مي آورم و حال آنکه ديگران ممکن است براي رسيدن به همين سطح موفقيت 10 تا 20 سال وقت احتياج داشته باشد.
وقتي به يک انجمن حرفه اي مي پيونديد، صرفاً در جلسه ها شرکت نکنيد و به خانه خود برويد.اين کاري است که 80 تا 90 درصد افراد مي کنند. ممکن است از عضويت در آن سازمان سودي ببرند، اما وقتي خودتان را با آنها درگير مي کنيد، سود و فايده بيشتري نصيب خود مي سازيد.

وقت خود راهديه کنيد

وقتي در جلسه کميته اي شرکت مي کنيد، عادت کنيد که به راحتي دست را بالا بياوريد. داوطلب شويد که کارهايي را انجام بدهيد، داوطلب شويد مطالبي را بنويسيد. داوطلب شويد کاري را که لازم است، انجام بدهيد.
قاعده از اين قرار است:در هر سازماني، کمتر از 10 درصد اشخاص بيشترين کار را انجام مي دهند. در هر کميته اي کمتر از 20 درصد اشخاص، بيش از 80 درصد کارها را انجام مي دهند. هدف شما بايد اين باشد که در جمع اين 10 يا 20 درصد قرار بگيريد.
مهم ترين کميته ها برجسته ترين اشخاص را به خود جلب مي کنند. اينها اشخاصي هستند که شما مي خواهيد آنها را در شبکه خود داشته باشيد.و اينها کساني هستند که مي خواهيد با آنها در رابطه باشيد.

به دوستانتان کمک کنيد

يکي از امتيازات مهم خدمت کردن داوطلبانه در يک کميته براي انجمني که در آن عضويت داريد اين است که توانمنديهاي خود را به ساير اشخاصي که در آن کميته حضور دارند نشان مي دهيد.
هر بار مسئوليتي را مي پذيريد و آن را به طور کامل انجام مي دهيد، ديگران بدون اينکه به روي خود بياورند آن را متوجه مي شوند. ممکن است جز يک تبريک گفتن ساده حرف ديگري نزنند، اما همه آنها يادداشت برداري ذهني مي کنند.و اين در آينده به سود شما تمام مي شود.

بياموزيد که بايستيد و حرف بزنيد

اگر نگران سخنراني در برابر جمع هستيد، بايد از همين حالا برنامه ريزي کنيد تا بر اين هراس خود غلبه کنيد. توانايي شما در ارائه مطلب براي يک گروه کوچک، و يا اينکه از جاي خود بلند شويد و حرفي را بزنيد، يا جلسه کوچکي را اداره کنيد، سبب مي شود که توجه ديگران را به خود جلب کنيد.
خوشبختانه، سخنراني براي جمع مهارتي است که مي توانيد با تمرين آن را به دست آوريد.

راههايي براي خدمت کردن پيدا کنيد

اين مطلب بسيار مهمي است که من آن را آموخته ام. اکثريت عظيم مردم که خودخواه هستند هميشه مترصد يافتن راههايي براي بهره برداري مي باشند. مي خواهند از هر تبادلي که با ديگران دارند بلافاصله براي خود بهره برداري کنند. اما هدف شما بايد يافتن راههايي باشد که بتوانيد از خود مايه بگذاريد و خدمت کنيد.
اين شيوه اي است که بسياري از اشخاص برجسته از آن استفاده کرده اند. طي
سالهاي گذشته با مردان و زنان ثروتمندي ملاقات و کار کرده ام. هرگز فراموش نمي کنم، در پايان يک جلسه يک ميلياردر از من پرسيد:«کاري هست که بتوانم برايتان بکنم؟» مرد ديگري که ثروتش از حد 500 ميليون دلار بيشتر بود از من پرسيد:«از من کمکي ساخته است؟»

يک قانون زنده

در اينجا به يکي از بزرگ ترين کشفيات همه اعصار مي رسيم:هر چه بدون داشتن انتظار متقابل از خودتان بيشتر مايه بگذاريد، از منابعي که انتظارش را نداريد نصيب بيشتري مي بريد.
اغلب اشخاص فکر مي کنند اگر براي شخص يا سازماني کار مفيدي انجام بدهند، بايد بلافاصله از آنها پاداش بگيرند. وقتي براي کسي کار خوبي مي کنيد، قانون جذابيت را فعال مي کنيد. شما هرگز نبايد نگران دريافت پاداش و دستمزد باشيد. تا زماني که از خود خوبي بکاريد، عالم هستي درباره برداشت شما فکر مي کند. عمل خير شما سرانجام به بار مي نشيند و بدون اينکه متوجه باشيد.از منابع ناشناخته برداشت مي کنيد.

بهترين اشخاص

من به عنوان يک سخنران حرفه اي براي اشخاص و انجمنهاي مختلف در سرتاسر کشور سخنراني مي کنم.بدون استثنا با استعداد ترين اشخاص آنهايي هستند که در همه جلسات و همايشها شرکت مي کنند. موفق ترين اين اشخاص کساني هستند که با از خودگذشتگي زماني را صرف شرکت در اين جلسات مي کنند. اينها کساني هستند که هميشه در جلسات حاضرند کارهاي داوطلبانه بکنند.
در اين ميان، من به پديده جالبي برخورده ام. همه ساله کسي به عنوان رئيس يک ساله انتخاب مي شود. اين شخص بايد در تمام مدت سال بدون دريافت
حقوق به شهرهاي مختلف سفر کند.
ممکن است فکر کنيد اين مشغله مانع از آن مي شود که شخص به زندگي عادي خود برسد. اما به نظر مي رسيد که درست عکس اين اتفاق مي افتد. با اغلب کساني که در اين خصوص صحبت کردم، ديدم که توانسته اند بر عوايد و درآمدهاي خود بيفزايند.
هر چه بدون توقع و انتظار بيشتر از خود مايه بگذاريد، بدون اينکه انتظار داشته باشيد بيشر برداشت مي کنيد. شما از خود مايه بگذاريد تا عالم هستي بقيه کارها را انجام بدهد.

سوابق را نگه داريد

هاروي مک کي، در برنامه آموزشهاي نواري چگونه شبکه اي براي رسيدن به روابط قدرتمند ايجاد کنيم، مي گويد مهم ترين کاري را که بايد بکنيد، تهيه يک «رولودکس»است.اين گونه با دو تلفن مي توانيد با هر کسي در سطح کشور تماس بگيريد. هاروي مک کي رولودکسي دارد که در آن اسامي چهار هزار نفر را نوشته است. او اين اسامي را طي سالهاي گذشته جمع آوري کرده است. او به اين نتيجه رسيده است که دست کم يکي از افراد حاضر در اين فهرست با کسي که او مي خواهد در تماس شود آشنايي دارد.

گروه مغز متفکر

ناپلئون هيل، بعد از چند دهه بررسي درباره اشخاص موفق در جامعه آمريکا، به اين نتيجه رسيد که تدارک ديدن گروه مغز متفکر قدم مهمي براي ثروتمند شدن است. فراهم آوردن گروه مغز متفکر به کثيري از مردمان موفق کمک کرده است تا بر موفقيتهاي خود بيفزايند.
تشکيل جلسه دادن هفته اي يک بار يا بيشتر با اين گروه، کليد رسيدن به موفقيت است. گروه مغز متفکر را از ميان کساني انتخاب کنيد که بتوانيد به آنها
سرويس بدهيد و آنها هم متقابلاً بتوانند به شما خدمت کنند.

ابتکار عمل به خرج دهيد

براي تشکيل گروه مغز متفکر به يک يا دو نفري که آنها را مي پسنديد و تحسينشان مي کنيد مراجعه کنيد.اين اشخاص بايد به شما نگرش مثبت داشته باشند.ممکن است در زمينه کاري شما فعال باشند يا نباشند.مي توانند از شما جوان تر يا مسن تر باشند، مي توانند زن يا مرد باشند.اينها هيچ کدام مهم نيستند.کافي است با هم همخواني داشته باشيد.
مهم ترين نکته اين است که داراي نگرش ذهني مثبت و نسبت به خود و زندگي شان خوش بين باشند.ممکن است هدفهايي از آن خود داشته باشند و همه روزه روي اين هدفها کار کنند.بايد به رشد و بهسازي شخصي متعهد باشند، کتاب بخوانند، به نوارهاي آموزشي گوش بدهند و در همايشها شرکت کنند.

با ساختار يا بدون ساختار

وقتي با اعضاي گروه مغز متفکر تشکيل جلسه مي دهيد، مي توانيد براي آن جلسه دستورالعمل داشته يا نداشته باشيد.به عبارت ديگر، جلسه شما مي تواند ساختار داشته يا نداشته باشد.مي توانيد درباره موضوعات خاص يا عمومي حرف بزنيد.مي توانيد درباره کار خودتان يا کار ساير اعضا حرف بزنيد.اينها هيچ کدام مهم نيستند. همين که با اشخاص مثبت جلسه تشکيل مي دهيد به شما نيرو مي دهد. از شما انساني خلاق تر مي سازد و شما را نسبت به هر کاري که انجام مي دهيد، مشتاق تر مي کند.
يکي از عناصر مهم گروه مغز متفکر ميزان خنده اي است که به اتفاق تجربه مي کنيد.اين معيار مهم در هر رابطه اي است.اشخاصي که به اتفاق زياد مي خندند يکديگر را بيشتر دوست دارند.بيشتر از يکديگر حمايت مي کنند. شما از کساني در زندگي خود بيشتر لذت مي بريد که با آنها بيشتر بخنديد.

دو نفر با هم

مهم ترين کسي که مي توانيد با او گروه مغز متفکر را تشکيل دهيد شريک زندگي شماست.زن و شوهر مي توانند قوي ترين گروه مغز متفکر باشند. وقتي دو نفر پيوسته در کنار هم باشند و کاملاً از رؤياهاي يکديگر حمايت کنند، ترکيب قدرتمندي را شکل مي دهند و به مراتب در کنار هم بيش از حدي که به تنهايي موفق شوند، موفق مي گردند.

گروه مغز متفکرمتعدد

مي توانيد بيش از يک گروه مغز متفکر داشته باشيد.بعضيها در خانواده خود داراي يک شبکه مغز متفکر هستند.گروهي نيز با کساني که در يک باشگاه عضويت دارند، يا سرگرميهاي خود را به اتفاق انجام مي دهند، تشکيل گروه مغز متفکر مي دهند.شما به شبکه مغز متفکري احتياج داريد که صرفاً روي کار شما تأکيد بگذارد.مي توانيد با کساني تشکيل گروه مغز متفکر بدهيد که در بيش از يک زمينه با هم فعاليت داشته باشيد.
هر چه با اشخاص مثبت بيشتري در ارتباط باشيد، حاصل کارتان مثبت تر مي شود.

از وقت خود حراست کنيد

ارزشمند ترين دارايي شما، وقت و فرصت شماست.داشتن رابطه با ديگران به شدت وقتگير است. روابط با کيفيت زيادي که مي توانيد تشکيل بدهيد محدود است. به زبان ساده، در هر روز ساعات کافي و در هر ماه روزهاي کافي وجود ندارند. بايد با کساني که معاشرت مي کنيد انتخابي عمل کنيد. بايد آنها را به دقت انتخاب کنيد.
بارون دو روتشيلد، در کتاب ضرب المثلهاي موفقيت، مي نويسد:«بي جهت
با اشخاص معاشرت نکنيد.»
ممکن است کمي سرد و بي اعتنا به نظر برسد، اما به خاطر داشته باشيد که زندگي شما گرانبها و ارزشمند است. زندگي شما را دقيقه ها و ساعتهاي هر روز تشکيل مي دهند. نمي توانيد اين زمان محدود را صرف معاشرت با کساني بکنيد که نه مي توانيد به آنها کمک کنيد، و نه آنها مي توانند به شما کمک کنند.بايد به دقت از فرصت خود استفاده و از آن پاسداري کنيد. بنجامين فرانکلين مي نويسد:«آيا زندگي را دوست داريد؟ پس وقت خود را تلف نکنيد، زيرا زندگي از وقت ساخته مي شود.»

در انتخابهاي خود دقت کنيد

بسياري از اشخاص کاملاً موفق «تنها»هستند. البته آنها موجودات ضد اجتماعي هستند.اما در انتخاب کساني که مي خواهند با آنها صرف وقت کنند دقت مي کنند. آنها با هر کسي که شد قهوه نمي نوشند، با هر کسي که از راه رسيد ناهار نمي خورند. به جاي آن، روابط با کيفيت بالا درست مي کنند. آنها از اشخاص منفي فاصله مي گيرند.
اگر در تماس بودن و معاشرت با اشخاص مثبت کليد موفقيت است، بايد از اشخاصي که منفي هستند اجتناب کنيد. اشخاص منفي بزرگ ترين مسائل زندگي هستند.

مرشدي پيدا کنيد

اغلب موفقها در مراحل مختلف زندگي خود مرشدهايي دارند. کسي که شما او را مي شناسيد و او هم شما را مي شناسد و به طور منظم به شما کمک مي کند اغلب موقعيت شما را در زندگي تعيين مي کند. داشتن مرشد مناسب در زمان مناسب مي تواند شما را از شر اشتباهات فراوان نجات دهد.
در هر مرحله از زندگي مي توانيد از توصيه ها و تجربيات کسي که چند قدم از
شما جلوتر است استفاده کنيد. بسياري از مردم نمي دانند که يک مرشد چگونه بر زندگي آنها تأثير مي گذارد. يک مرشد مانند عمو مي ماند.او يک دوست مسن تر، عاقل تر و با تجربه تر از شماست که گهگاه شما را راهنمايي مي کند.مرشد مي تواند شما را کمک کند که سقوط نکنيد. مي تواند شما را کمک کند که به فعاليتهايي اضافه يا از فعاليتهايي کم کنيد.

راهکاري خلق کنيد

اغلب اوقات بهترين مرشدان بالقوه اشخاص موفقي هستند که سرشان به شدت شلوغ است. نزديک شدن به اين اشخاص به راهکار احتياج دارد. برنامه ريزي مي خواهد. کاري که بايد بکنيد از اين قرار است.
وقتي به اين نتيجه مي رسيد که در زمينه خاصي به يک راهنما احتياج داريد، بايد به شخصي که در نظر گرفته ايد مراجعه کنيد. اغلب اشخاص موفق با روي باز به کساني که مي خواهند آنها هم در جمع موفقها ظاهر شوند کمک مي کنند. اما اين اشخاص وقت کافي ندارند و بنابراين نبايد بيش از 10 دقيقه با آنها حرف بزنيد.
به عنوان اولين قدم براي مراجعه به يک مرشد بايد مقولات مهم خود را مکتوب کنيد واز او بخواهيد به اين سؤالات جواب بدهد. از مرشد سؤالات شخصي نکيند.اشخاص موفق راحت نيستند و فرصت آن را هم ندارند که به سؤالات خصوصي شما جواب بدهند.

به سازگاري بها بدهيد

در جلسه نخست ملاقات، با طرح سؤالات خاص در واقع شرايط را امتحان مي کنيد.شما در اين جلسه مترصد يک سازگاري و همخواني هستيد. شما مترصد يافتن کسي هستيد که او را دوست داريد و برايش احترام قائل هستيد. وقتي در کنار او قرار مي گيريد، احساس راحتي مي کنيد. اين شخص هم بايد شما را دوست داشته باشد و بخواهد در آينده به شما کمک کند.
به همين جهت بايد به آرامي حرکت کنيد. بايد بيش از چند دقيقه وقت او را نگيريد.بايد از او توصيه هايي درباره يک موضوع بخواهيد.رفتاري محترمانه، دوستانه و کاري داشته باشيد.
کليد برقراري رابطه ميان مرشد و مريد از اين قرار است. وقتي به شما توصيه مي شود، به آن توصيه عمل کنيد. از کسي توصيه اي نخواهيد و بعد به آن عمل نکنيد و بعد حتي براي سؤالات بيشتر مراجعه کنيد. اين سبب مي شود که مرشد احساس کند وقت او را تلف مي کنيد.
اگر مرشد به شما اقدامي را توصيه مي کند، بلافاصله به آن عمل کنيد. اگر به شما مي گويد کتابي بخوانيد، حتماً آن کتاب را بخوانيد.اگر مي گويد به نواري گوش بدهيد، اين کار را بکنيد.اگر مي گويد در يک دوره آموزشي ثبت نام کنيد، اين کار را انجام بدهيد.

نگذاريد روابط شما انرژي خود را از دست بدهد

گرايش همه روابط به اين است که انرژي خود را از دست بدهند. اگر مي خواهيد اين اتفاق نيفتد، بايد پيوسته آن را نيرو بخشيد.اغلب اوقات اشخاص آن تلاشي را که قبلاً براي برقراري رابطه اي مي کردند، کنار مي گذارند. آنها براي ايجاد رابطه به شدت تلاش مي کنند و بعد آن را به حال خود رها مي سازند.فرض را بر اين مي گذارند که همه چيز به خودي خود به نحو احسن برگزار مي شود.و آن طور که معلوم است، مردها بيش از زنان مي گذارند تا اين اتفاق بيفتد.
اما همه رابطه ها با زماني که صرف آنها مي کنيد شکل مي گيرند. مي توانيد با سرمايه گذاري صرف وقت بيشتر در آنها،به بهبودشان کمک کنيد.

مشتريان همه مدت عمر

در کسب و کار و تجارت اغلب اتفاق مي افتد کسي به شدت تلاش مي کند تا يک مشتري پيدا کند و با او در رابطه شود. اما وقتي اين رابطه برقرار مي گردد، شخص بازرگان به او توجه کافي نمي کند و حالا وقت خود را صرف برقراري يک رابطه جديد مي نمايد. و بعد از گذشت شش ماه، مي بيند که مشتري اش را از دست داده و او حالا با رقيبش کار مي کند.
داشتن روابط با مشتريان از جمله مهم ترين داراييهاي شما محسوب مي شود. وقتي زمان و انرژي کافي صرف کرديد تا رابطه اي برقرار شود، لازم است که برنامه اي براي حفظ و نگهداري آن تدارک ببينيد.

قانون تلاش غير مستقيم

براي ايجاد يک رابطه و حفظ آن، اصول متعددي در کارند. شايد مهم ترين اصلي که در اين مورد وجود دارد قانون تلاش غير مستقيم است. اين قانون مي گويد:به شکل غير مستقيم بيش از به شکل مستقيم مي توانيد از رابطه با ديگران بهره برداري کنيد.
اگر مي خواهيد يک دوست داشته باشيد، راه مستقيم اين است که کاري کنيد آنها شما را دوست بدارند.اما اين به ندرت مؤثر واقع مي شود.راه غير مستقيم اين است که يک دوست باشيد، با ديگران رفتار دوستانه داشته باشيد و انتظار متقابل هم نداشته باشيد.
اگر مي خواهيد ديگران را تحت تأثير قرار بدهيد، راه مستقيم آن اين است که موفقيتهاي خود را براي آنها بازگو کنيد. به آنها بگوييد که چقدر باهوش هستيد.اما راه غير مستقيم، که بسيار مؤثرتر است، اين است که نشان بدهيد تحت تأثير آنها قرار گرفته ايد. هر چه بيشتر نشان بدهيد که تحت تأثير قرار گرفته ايد، بيشتر مي توانيد روي ديگران تأثير بگذاريد.
راه غير مستقيم براي اينکه ديگران شما را دوست بدارند اين است که اول شما آنها را دوست بداريد. براي اينکه ديگران در مقام تحسين شما حرف بزنند به شما احترام بگذارند بايد آنها را تحسين و احترام کنيد.

قانون جبران

به نظر مي رسد که قانون جبران مستقيماً با روابط در ارتباط است. اين قانون مي گويد هر چه بيشتر بکاريد، بيشتر برداشت مي کنيد. هر چه بيشتر به ديگران خدمت کنيد، ديگران به همان اندازه مي خواهند به شما بيشتر خدمت کنند. وقتي به ديگران پيشنهاد کمک مي دهيد، آنها هم متقابلاً به شما کمک مي کنند.هر چه بکاريد، همان را برداشت مي کنيد.
ما به عصر «از خود مايه بگذاريد»رسيده ايم و از عصر هر چه مي توانيد
بگيريد فاصله گرفته ايم. هر کس در رابطه با ديگران آنچه را که بدهد، دريافت مي کند. بسياري از اشخاص تصور مي کنند راه موفق شدن در اين است که با اشخاص موفق بجوشند و بعد آنچه را که مي توانند، از آنها برداشت کنند.اما اين راهکار به ندرت مؤثر واقع مي شود. بهتر است شما کسي بشويد که ديگران بخواهند با او رابطه داشته باشند. وقتي شما به انسان بهتري تبديل شديد، ديگران هم مي خواهند با شما رابطه بيشتري برقرار کنند.

ازدواج با ثروتمند

گاه اشخاص مي گويند مي خواهند با اشخاص ثروتمند ازدواج کنند. اگر شما هم چنين خواسته اي داريد، بهتر است کاري کنيد تا ثروتمند بشويد و آنگاه ديگران بخواهند با شما ازدواج کنند. اگر مي خواهيد جلوه بيروني بهتري داشته باشيد، سعي کنيد جلوه دروني خود را بهتر کنيد.
خيلي ها سعي مي کنند به باشگاهي بپيوندند و آنجا با اشخاص موفق و ثروتمند دوست شوند.اما اين اشخاص کارشان به جايي نمي کشد. اينها بدون ترديد شکست مي خورند.چرا؟ به اين دليل که همجورها يکديگر را جلب و جذب مي کنند.اشخاص طبيعتاً جلب کساني مي شوند که با آنها شباهت و همخواني دارند.

روابط در حکم همه چيز هستند.

اين را به خاطر بسپاريد که روابط در حکم همه چيز هستند. بايد تلاش کنيد تا خالق روابط باشيد. بايد همه راههاي ممکن را بررسي کنيد تا روابط عالي و با کيفيت را شکل دهيد و آنها را حفظ کنيد.
موفق ترين اشخاص کساني هستند که با موفقها رابطه برقرار کردند و اين رابطه را حفظ نمودند.

تمرينات عملي

01 فهرستي از اسامي 10 نفر را که آشنا شدن با آنها به سود شماست، تهيه کنيد.به هر يک از آنها نامه اي بنويسيد و به خاطر کاري که کرده اند تبريک بگوييد.
02 سه نفر را انتخاب کنيد که با آنها بتوانيد يک گروه مغز متفکر شکل دهيد. بعد هفته اي يک بار از آنها دعوت کنيد با شما صبحانه يا ناهار بخورند.
03 دست کم به يک انجمن بپيونديد که به طور مرتب تشکيل جلسه مي دهد. سعي کنيد حتماً در اين جلسات شرکت کنيد.
04 اشخاصي را که به طور مرتب با آنها معاشرت مي کنيد، بررسي کنيد. آيا اينها اشخاص مناسبي هستند که بتوانند گروه مرجع شما را تشکيل دهند؟
05 برنامه بهسازي و رشد شخصي تدارک ببينيد تا خودتان را تبديل به کسي کنيد که ديگران بخواهند با او رابطه داشته باشند.کنترل آينده خود را به دست بگيريد.
06 در دوره هاي آموزشي سخنراني براي عموم ثبت نام کنيد.
07 اجازه ندهيد که روابط شما با ديگران بخشکد.با مهم ترين اشخاص حاضر در زندگي خود در تماس و ارتباط باشيد.امروز به يکي از آنها زنگ بزنيد يا با او ملاقات کنيد.
منبع:کتاب فکرتان را عوض کنيد تا زندگيتان تغيير کند




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.