فوائد کورستین

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کورستین و یا کوئرستین (quercetin) ممانعت از رشد سلولهای بدخیم بوده که به نوبه خود از بروز سرطان جلوگیری می‌کند. غیر از آن، کورستین دارای خواص ضد التهابی و همچنین آنتی
يکشنبه، 7 خرداد 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
فوائد کورستین
فوائد کورستین

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کورستین و یا کوئرستین (quercetin) ممانعت از رشد سلولهای بدخیم بوده که به نوبه خود از بروز سرطان جلوگیری می‌کند. غیر از آن، کورستین دارای خواص ضد التهابی و همچنین آنتی اکسیدانی است که به درمان و پیشگیری از چندین بیماری کمک می‌کند. این مقاله به شما در درک فوائد این ترکیب جادویی کمک می‌کند.
کوئرستین به عنوان یک فلاونوئید گیاهی و یک آنتی اکسیدان قوی، یکی از ترکیباتی است که متعلق به گروهی از رنگدانه‌های گیاهی است. این رنگدانه گیاهی عامل رنگ بسیاری از میوه‌ها، گلها و سبزیجات است.

فوائد سلامتی بخش

از آنجا که کوئرستین یک آنتی اکسیدان است، اثر آن نشان دهنده‌ی مفید بودن این ترکیب برای سلامت و تندرستی انسان است. فوائد کوئرستین که هنوز هم تحت بررسی و پژوهش قرار دارند، نیاز به درک و مطالعه‌ی بیشتر داشته با این حال به نظر امیدوار کننده می‌آیند.
بیماری قلبی: خواص آنتی اکسیدانی موجود در این ترکیب، توانایی قابل توجهی به جهت کاهش خطر ایجاد پلاک در شریانها که همچنین تحت عنوان آترواسکلروز شناخته می‌شود را نشان می‌دهند. خواص ضد التهابی آن همچنین از آسیب وارده توسط کلسترول LDL (کلسترول بد) که دلیل دیگر بیماری قلبی است، جلوگیری می‌کند. از آنجا که این آنتی اکسیدان در میوه و سبزیجات یافت می‌شود، مصرف بالای این مواد غذایی به تقویت قلب کمک می‌کند. فشار خون و یا هایپرتنشن نیز می‌تواند با مصرف مقدار کافی مکمل کوئرستین تحت کنترل در ‌آید.
حفاظت در برابر بروز آلرژی: خواص ضد التهابی آن در برابر بسیاری از واکنشهای آلرژیک مانند، آسم، کهیر، تب یونجه، سرفه‌های آلرژیک، و غیره مورد آزمایش قرار گرفته‌اند، اما تاکنون تنها در محیط آزمایشگاهی تحت کنترل این امر صورت گرفته است. کوئرستین امیدواریهایی را ایجاد کرده به این دلیل که از تولید و ترشح هیستامین و سایر واسطه‌های التهابی ممانعت به عمل می‌آورد. از اینرو می‌تواند احتمال مبتلا شدن به شرایط آلرژی‌زا را کاهش داده و همچنین به تسریع روند بهبودی از چنین آلرژیهایی کمک ‌کند.
محافظت در برابر احتمال ابتلاء به سرطان: کورستین، همانند تمام آنتی اکسیدانهای دیگر، به دلیل خواص مهار کنندگی سرطان مورد مطالعه قرار داشته است. به عنوان یک آنتی اکسیدان از سلولها در برابر رادیکالهای آزاد با خنثی ساختن اثرات مضر آنها و کاهش رشدشان در بدن محافظت می‌کند. مطالعات صورت گرفته در شرایط آزمایشگاهی، نشان می‌دهند که این آنتی اکسیدان می‌تواند رشد سلولهای سرطانی را تحت کنترل قرار داده و خطر ابتلاء به سرطان سینه، پروستات، تخمدان و کولون یا روده‌ی بزرگ را کاهش دهد. همچنین به دلیل عملکرد خود به عنوان مهار کننده ماست سل (mast cell) می‌تواند به افرادی که مبتلا به پروستاتیت مزمن و سیستیت بینابینی کمک نماید.
دیگر مزایا: چندین مطالعه‌ی آزمایشگاهی صورت گرفته، نشان می‌دهند که کوئرستین در شرایط آزمایشگاهی یک نوروتوکسین بوده از اینرو می‌تواند در برابر بیماریهای عصبی مفید باشد. با این حال، این موضع هنوز با شک و تردید همراه است. از آنجا که این ترکیب آنتی اکسیدانه به کنترل رادیکالهای آزاد کمک می‌کند، خواص احتمالی مراقبت از پوست آن نیز مورد مطالعه قرار دارد. همچنین معروف است که قدرت دوام و تحمل ایمنی را افزایش داده از اینرو به عنوان یک مکمل مغذی مهم برای ورزشکاران به آن نگاه می‌شود.

اثرات جانبی

از آنجا که کوئرستین یک آنتی اکسیدان طبیعی است که در گیاهان وجود دارد، معمولاً عوارض جانبی به همراه ندارد. با این حال، بعضی افراد ناراحتی جزئی از مصرف مکملهای غذایی آن گزارش کرده‌اند. تعریق، تنگی نفس، تهوع و استفراغ چند عارضه‌ی جانبی خفیف از آن به حساب می‌آیند. کوئرستین می‌تواند موجب سردرد، و ناراحتی دستگاه گوارش افرادی شود که نسبت به مرکبات حساسیت دارند. همچنین می‌تواند با عملکرد و فوائد سایر مکملهای خوراکی تداخل داشته باشد. مصرف آن با شکم خالی ممکن است موجب بروز سوزش سر دل و یا رفلاکس اسید معده شود. گرچه مصرف طبیعی بیش از حد کوئرستین ممکن است هیچگونه مشکلی را بوجود نیاورد، با این حال، در صورتی که مکمل آن در دوز یا میزان بالا مصرف شود، ممکن است مشکلاتی را به همراه داشته باشد.
فوائد این ترکیب می‌تواند با مصرف مواد غذایی همچون، سیب، انگور، مرکبات، انواع توت و گوجه فرنگی اورگانیک و سبزیجات برگدار و یا مکملهای خوراکی بدست آید، اما این کار را تنها پس از مشورت با پزشک خود انجام دهید.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.