وقتي خواب اعتقاد است: تأثير خواب بر قضاوت و رفتار افراد.

در حالي که علم به دنبال يافتن چيزهايي است که خواب از آن ساخته مي شود، انسان ها، از فرهنگ هاي سراسر دنيا، همچنان معتقد هستند که خواب حقايق پنهان مهمي را در خود آشکار مي کند. در 6 تحقيق متفاوت، محققان 1100نفر را براي رؤياهايشان بررسي کردند. دکتر کري موروج (Carey Morewedge) از دانشگاه کارنگي ملون (Carnegi Mellon) مي گويد: تفسير روانشناسان از مفهوم خواب، به طور گسترده اي متنوع است. اما تحقيقان ما نشان مي دهد که مردم معتقدند که رؤياها و خواب
سه‌شنبه، 4 فروردين 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
وقتي خواب اعتقاد است: تأثير خواب بر قضاوت و رفتار افراد.
وقتي خواب اعتقاد است: تأثير خواب بر قضاوت و رفتار افراد.
وقتي خواب اعتقاد است: تأثير خواب بر قضاوت و رفتار افراد.

مترجم: محمود کريمي
منبع: اختصاصي راسخون




در حالي که علم به دنبال يافتن چيزهايي است که خواب از آن ساخته مي شود، انسان ها، از فرهنگ هاي سراسر دنيا، همچنان معتقد هستند که خواب حقايق پنهان مهمي را در خود آشکار مي کند. در 6 تحقيق متفاوت، محققان 1100نفر را براي رؤياهايشان بررسي کردند. دکتر کري موروج (Carey Morewedge) از دانشگاه کارنگي ملون (Carnegi Mellon) مي گويد: تفسير روانشناسان از مفهوم خواب، به طور گسترده اي متنوع است. اما تحقيقان ما نشان مي دهد که مردم معتقدند که رؤياها و خواب هاي آنها، بينش معناداري به آنها و زندگي آنها مي دهد. مقاله اين موضع و سخنان دکتر موروج در شماره ي فوريه از ژورنال هويت و روانشناسي اجتماعي توسط انجمن روانشناسي آمريکا چاپ شده است.
در کي تحقيق که به بررسي اعتقادات هنگاني در باره ي خواب مي پرداخت، موروج و همکار نويسنده اش مايکل نورتون (يک استاديار در آموزشگاه تجارت هاروارد) 149 دانشجو در آمريکا، هند و کره ي جنوبي بررسي شدند. محققان از آنها خواستند که تئوري هاي مختلف در مورد خواب را ارزش گذار کنند. در ميان هر 3 فرهنگ، يک اکثريت مقاومت ناپذير از دانشجويان اين تئوري را اعلام کردند که خواب، حقايقي پنهان در مورد جهان و انسان ها را آشکار مي کند، اعتقادي که در شرکت کنندگان آمريکايي اين تحقيق هم به چشم مي خورد.
در مطالعه اي ديگر که در مقاله ي مذکور گزارش شده است، محققان سعي کردند بفهمند که چگونه خواب بر رفتار افراد در زمان بيداري تأثير مي گذارد. آنها زا 182 مسافر در ايستگاه قطار تحقيق کردند که خرخر کنيد يکي از 4 سناريوي ممکن در شب قبل از يک پرواز از قبل برنامه ريزي شده اتفاق بيفتد:
1- وضعيت امنيت ملي به حال نارنجي برسد که بيانگر يک وضعيت خطرناک از احتمال حمله ي تروريستي است.
2- آنها به طور عمدي به سقوط هواپيمايشان فکر کنند.
3- آنها خوابي در مورد سقوط هواپيما ببينند.
4- يک سقوط واقعي هواپيما در مسيري که آنها قصد سفر هوايي از آن را داشتند، اتفاق بيفتد.
مورد "خواب سقوط هواپيما تأثير بيشتري براي ايجاد سطحي از اضطراب شبيه آنچه که در يک سقوط واقعي اتفاق مي افتد داشت.
نهايتاً محققان خواستند بدانند که آيا مردم همه ي خوابه ها را به يک اندازه معنادار مي دانند يا تفسير آنها از خواب ها، تحت تأثير باورها و آرزوهاي هنگام بيداري آنها است. در يک تحقيق ديگر 270 نفر زن و مرد از سراسر آمريکا در يک نظرسنجي اينترنتي شرکت کردند. در اين نظرسنجي از آنها خواسته دشه بود که رؤيايي در مورد کسي که او را مي شناختند، به يادر آورند. افراد شرکت کننده اهميت بيشتري در مورد خواب خوشايندي که در مورد فردي که به او علاقه داشتند، قائل شدند، نسبت به کسي که او را دوست نداشتند. همچنين آنها اگر خوابي ناخوشايند در مورد کسي که از او نفرت داشتند، ديده بودند، آن خواب ناخوشايند را معناداردتر و مرتبط تر مي دانستند. موروج مي گويد: به عبارت ديگر افراد معنا و مفهوم را به رؤياي شان نسبت مي دهند، وقتي اين رؤيا در جهت باورها و آرزوهاي آنها باشد. اين مورد در آزمايش ديگر هم ثابت شد. در اين آزمايش افرادي که به خدا اعتقاد داشتند، گفتند که خواب هايي که در آنها خدا با آنها حرف مي زند، خواب هايي صادق و معنادار است. اما منکران خدا رد طرف ديگر آزمايش معتقد بودند که آن خواب هايي که در آنها خدا سخن مي گويد را صادق مي دانند که خوا به آنها دستور دهد به يک تعطيلات لذت بخش بروند درمقابل زماني که خدا به آنها دستور مي دهد جان خود را فدا کنند."
نويسندگان مي گويند که کاوش بيشتري نياز است تا بفهميم که مردم چگونه خود را تعبير مي کنند و در چه مواردي ممکن است واقعاً حقايق پنهان، آشکار شود. موروج مي گويد: "بيشتر مردم مي فهمند که بعدي است خواب هاي بتوانند آينده را پيش بيني کنند اما اين باعث نمي شود که آنها براي خواب هايشان هيچ معني اي قائل نباشند. خواب محتويات خواب آنها دنياي باشد يا خيالي."
(توضيح اين که اين بارورهاي عمومي مردم غيرمسلمان است آنهايي که به حقيقت روح انسان و هويت آن، همچون ما اشراف ندارند و همه چيز را مي خواهند با فرمول هاي علمي و البته بانکداري نوين بسنجند).
کپي و استفاده از مطالب اين مقاله بدون ذکر نام و نقل از پايگاه راسخون ممنوع است و شرعاً جايز نمي باشد.
منبع : American Psychological Associotion (apa)0




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.