تفاوت ذهن هاي مؤمنان و منکران خدا

با توجه به تحقيق اخير دانشگاه تورنتو بر روي مؤمنان و منکران خدا، اعتقاد به خداوند مي تواند استرس را کاهش دهد و نگراني را محدود کند. در دو تحقيق که به رهبري دکتر Michael Inzlicht استاديار دانشگاه صورت گرفت، شرکت کنندگان Stroop task- يک تست شناخته شده ي کنترل آگاهي ـ را انجام دادند در حالي که الکترودهايي براي اندازه گيري فعاليت هاي مغز آنها، استفاده مي شد.
سه‌شنبه، 4 فروردين 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تفاوت ذهن هاي مؤمنان و منکران خدا
تفاوت ذهن هاي مؤمنان و منکران خدا
تفاوت ذهن هاي مؤمنان و منکران خدا

مترجم: محمود کريمي
اختصاصی راسخون




با توجه به تحقيق اخير دانشگاه تورنتو بر روي مؤمنان و منکران خدا، اعتقاد به خداوند مي تواند استرس را کاهش دهد و نگراني را محدود کند.
در دو تحقيق که به رهبري دکتر Michael Inzlicht استاديار دانشگاه صورت گرفت، شرکت کنندگان Stroop task- يک تست شناخته شده ي کنترل آگاهي ـ را انجام دادند در حالي که الکترودهايي براي اندازه گيري فعاليت هاي مغز آنها، استفاده مي شد.
در مقايسه با منکران، شرکت کنندگان معتقد به خدا به طور قابل توجهي فعاليت مغزي کمتري در قسمت Acc مغز داشتند. (قسمتي که به وسيله ي سيگنال فرستاده به اصلاح رفتار وقتي که توجه وکنترل نياز است، کمک مي کند. که معمولاً اين حال نتيجه ي بعضي از فعاليت هاي نگراني آور است مثل اشتباه کردن. آنهايي که غيرت مذهبي قوي داشتند و به خدا معتقدتر بودند، قسمت Acc مغزشان کنتر وارد عمل مي شد و کمتر هم اشتباه مي کردند.
Inzlicht مي گويد: شما مي توانستيد به اين قسمت مغز به عنوان يک زنگ هشدار بيروني فکر کندي که وقتي فردي اشتباهي مي کنديا دچار شک مي شود به صدا در مي آيد. ما فهمديم که افراد مذهبي يا حتي آنهايي که خيلي سرسري و ساده به وجود خداوندمعتقد هستند، در برابر خطاهايشان، فعاليت مغزي کمتري نشان مي دهند. آنها وقتي که دچار يک خطا مي شوند، خيلي کمتر نگران هستند و کمتر احساس استرس مي کنند.
inzlicht مي گويد که اين ارتباط حتي پس از کنترل براي شخصيت و توانايي آگاهي آنها هم، هم چنان قوي ماند. او همچنين فهميد که شرکت کنندگان معتقد به خدا نسبت به اين بي اعتقادان به وجود او، اشتباهات کمتري در حين Stroop tosk مرتکب شدند.
اين تحقيق نشان داد که تأثير آرام بخش بر مريدان خود دارد و آنها را قادر مي سازد که وقتي اشتباه مي کنند يا با چيز ناشناخته اي روبرو مي شوند، کمتر نگران شوند. اما او مي گويد که نگراني يک شمشير دولبه است که برخي مواقع نياز است و کمک کننده هم هست (توضيح مترجم ـ همان نيرويي که موجب آرامش مؤمنان به خدا در برابر اشتباهات و رويارويي با ناشناخته ها مي شود، در مواقع لازم که وي متذکر شده است، به خوبي کارايي دارد.
به گفته ي او به طور آشکاري مشخص است که نگراني مي تواند مضر باشد، چون که اگر شما خيلي نگران باشيد، از ترس، فلج مي شويد. اما نگراني يک عملکرد خيلي مفيد هم دارد، انهم وقتي که ما در حال اشتباه کردن هستيم وقتي که شما دچار اشتباهي مي شويد، اگر نگران نشويد، چه انگيزه اي موجب تغيير يا بهبود رفتار شما خواهد شد. تا همان اشتباه را دوباره و دوباره تکرار کنيد؟
 کپي يا استفاده از مطالب اين مقاله بدون ذکر نام مترجم و نقل از پايگاه راسخون ممنوع است و شرعاً هم مجاز نمي باشد.
منبع:Scoemce daily




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.