تپش ضربان قلب

تپش ضربان قلب یا تپش قلب برای تجربه کردن ناخوشایند است، اما می تواند یک اورژانس پزشکی باشد. این وضعیت می تواند در هر زمانی در طول روز و هنگام شب رخ دهد. چنین تغییراتی نباید نادیده گرفته شوند و
پنجشنبه، 1 تير 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
تپش ضربان قلب
تپش ضربان قلب

مترجم: فریبا نوید
منبع:راسخون
 

تپش ضربان قلب یا تپش قلب برای تجربه کردن ناخوشایند است، اما می تواند یک اورژانس پزشکی باشد. این وضعیت می تواند در هر زمانی در طول روز و هنگام شب رخ دهد. چنین تغییراتی نباید نادیده گرفته شوند و باید سریعاً به اطلاع پزشک رسانده شود. این مقاله برخی از طلاعات مشابه را فراهم آورده است.
ضربان قلب طبیعی بزرگسالان به طور متوسط، حدود 60 تا 100 ضربه در هر دقیقه می باشد. اگر دست خود را در سمت چپ قفسه سینه خود قرار دهید، می توانید ضربان قلبتان را با یک شیوه صداگذاری طبیعی احساس کنید. ضربان قلب هنگامی که بـدن در حــال استراحت می باشد، طبیعی اسـت، اما می توانـد افزایشی چشمگیر در حیـن قسمت های هیجان انگیز، استرس، اضطراب و امثال آن به وجود آورد. زمانی که وضعیت تحت کنترل است، قلب ممکن است آرام باشد. با این حال، نمونه هایی وجود دارند که نشان می دهد افراد ممکن است به طور ناگهانی بدون هیچ دلیل آشکاری، تپش ضربان قلب را تجربه کنند. این مورد را می توان مانند ضربات سنگین بر روی قفسه سینه همراه با فشار، احساس کرد. از آن جا که ضربان قلب نامنظم ممکن است نشانه ای از مشکلات قلبی و ریوی باشد، از این مسئله به عنوان چیزی معمولی نباید گذشت. بنابراین، اگر هنگامی که دراز کشیده اید، یا در حال انجام دادن برخی از کارهایتان هستید، اگر موردی از تپش ضربان قلب یا تپش قلب را احساس کردید، مراجعه کردن به یک متخصص قلب و عروق امری ضروری می باشد.

علل

دلایلی وجود دارد مبنی بر این که چرا قلب ناگهان شروع به تپش می کند. نبض سریع، که ممکن است این احساس را به وجود بیاورد که گویی در حال مسابقه دادن می باشد، می تواند به عنوان نشانه ای از چند نارسایی قلبی و عروقی زمینه ای در نظر گرفته شود. در این جا به برخی از عواملی که می توانند مسئولیت تجربه کردن چنین وضعیتی را به عهده گیرند، اشاره شده است:
• استرس های عاطفی قوی یکی از دلایل اصلی برای توجه به تغییر در ریتم ضربان قلب می باشد. این تغییر موقتی می تواند ضربان قلب را سرعت بخشد. احساسات دیگر مانند احساس ترس، هیجان بیش از حد و خوشحالی نیز مسئول تجربه کردن افزایش تپش ضربان قلب می باشند.
• تجربه کردن چنین وضعیتی پس از صرف یک وعده غذای سنگین می تواند در نتیجه تأخیر در هضم غذا باشد. این سوء هاضمه از غذا و مایعات می تواند موجب افزایش ضربان قلب گردد و این وضعیت به تاکی کاردی قلبی اشاره دارد.
• مصرف بیش از حد کافئین، نوشابه های گازدار و سیگارکشیدن می توانند ضربان قلب را تغییر داده و موجب افزایش ریتم قلب گردند، گویی که احساس می شود قلب بر روی قفسه سینه ضربه وارد می آورد.
• برخی از داروها و درمان های گیاهی نیز به عنوان عواملی در تغییر ضربان قلب، شناخته شده اند. داروهایی که برای درمان فشار خون بالا، سرما خوردگی، آسم و اختلالات تیروئید استفاده می شوند، به عنوان یکی از عوارض جانبی، موجب تپش قلب غیر طبیعی می گردند.
• بیماری هایی مانند تب، آسم و کم خونی می توانند موجب احساس ناخوشایندی در قفسه سینه شوند. همچنین محققان ثابت کرده اند که درد یکی از محرک ها برای افزایش ضربان قلب عنوان شده است.
• برخی دیگر از عوامل آریتمی قلبی، لرزش دهلیزی، نارسایی احتقانی قلب، کاردیومیوپاتی، پرولاپس دریچه میترال، بریکاردیت و غیره می باشند.

درمان تپش غیر طبیعی قلب

موارد تپش قلب به وسیله داروها یا رژیم های غذایی ایجاد می شود، آن ها ممکن است با اتخاذ تغییرات خاص درمان شوند. با این حال، اگر وضعیت قلب نشانه ای از اختلال قلبی زمینه ای باشد، پس مراجعه به پزشک امری ضروری می-باشد. پزشک ممکن است برای تشخیص دقیق علت این وضعیت چندین آزمایش انجام دهد. نوار قلب، ام.آر.آی و سی تی اسکن قلب برای مشاهده نزدیک از ضربان قلب ضروری می باشد. هنگامی که علت تشخیص داده شد، پزشک نسبت به درمان اقدام می کند. به عنوان اولین اقدام، پزشک پلاک را برمی دارد و شریان های مسدود شده را باز می کند. علل زمینه ای با کمک داروهای مناسب درمان می شوند. در صورتی که انسداد خیلی شدید باشد، پزشک ممکن است عمل جراحی را انتخاب کند تا انسداد را باز کند و رگ خونی آسیب دیده را با یک رگ سالم جایگزین کند.

اقدامات پیش گیرانه

هر یک از ما این ضرب المثل را شنیده ایم که پیش گیری بهتر از درمان است. این امر ضرورت دارد که این مورد را به کار گیریم تا اگر نیاز شد از عوارض غیرضروری اجتناب گردد. برخی از اقدامات احتیاطی که باید به منظور جلوگیری از این بیماری قلبی و عروقی اعمال شود، در زیر آورده شده است.
• سیگار کشیدن را ترک کنید.
• مصرف مواد غذایی فاقد ارزش غذایی را یا کاهش دهید یا به طور کامل از مصرف آن اجتناب کنید و به یک رژیم غذایی سالم روی آورید.
• برای کنترل افزایش وزن غیر ضروری، یک رژیم سخت ورزشی را دنبال کنید.
• برای تجزیه و تحلیل سلامتی روزانه با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی در تماس باشید.
به یاد داشته باشید هر گونه ناهنجاری در بدن به ویژه در قلب، باید خیلی سریع برطرف گردد تا از هر گونه عوارض ناخواسته جلوگیری به عمل آید. با از دست دادن به موقع زمان در مداخله پزشکی می توان به برخی از مواردی که برای زندگی تهدید کننده هستند و به مرگ و میر منتج می شوند، اشاره کرد. بنابراین، داشتن کنترل معمول با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا متخصص قلب ثابت شده است برای سلامت قلب مفید خواهد بود.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.