فلسفه ي اوقات نماز

اما وقت ظهر : براي آن است که آفتاب به حلقه اي که در وسط آسمان است وارد مي گردد ، در اين موقع فرشته اي که در عرش خدا است به حمد الهي مشغول مي گردد و خدا بر من صلوات مي فرستد و خدا واجب کرد بر من و امتم در اين وقت نماز را همان طور که در قرآن مي فرمايد : « نماز را از موقع ظهر تا سياهي شب به جا آورم و در اين ساعت است که در روز قيامت عبور به جهنم مي نمايند و هر مؤمني که در اين وقت در سجده يا رکوع يا قيام نماز باشد ، خداوند بدنش را بر آتش حرام مي کند» .
دوشنبه، 24 فروردين 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فلسفه ي اوقات نماز

  فلسفه ي اوقات نماز
فلسفه ي اوقات نماز






عده اي يهودي ، پيش پيامبر اکرم ( صلي الله عليه و آله ) آمده و عالم ترين آنها ، مسائلي را سؤال کرد ، از جمله سؤال کرد که : چرا خداوند عزوجل ، اين نمازها را در پنج نوبت در شبانه روز واجب نموده است ؟
رسول خدا ( صلي الله عليه و آله ) فرمود :
اما وقت ظهر : براي آن است که آفتاب به حلقه اي که در وسط آسمان است وارد مي گردد ، در اين موقع فرشته اي که در عرش خدا است به حمد الهي مشغول مي گردد و خدا بر من صلوات مي فرستد و خدا واجب کرد بر من و امتم در اين وقت نماز را همان طور که در قرآن مي فرمايد : « نماز را از موقع ظهر تا سياهي شب به جا آورم و در اين ساعت است که در روز قيامت عبور به جهنم مي نمايند و هر مؤمني که در اين وقت در سجده يا رکوع يا قيام نماز باشد ، خداوند بدنش را بر آتش حرام مي کند» .
اما نماز عصر : اين نماز در ساعتي است که حضرت آدم از درخت ممنوعه خورد و خدا او را امر به خروج از بهشت نمود و دستور داد او و فرزندانش تا قيامت اين نماز را بخوانند و بر امت من نيز واجب نمود و از محبوب ترين نمازها پيش خدا است و به من امر کرد که از ميان نمازها به نماز عصر توجهي بيشتر نمايم .
اما نماز مغرب : در ساعتي است که خدا توبه ي آدم را در حالي که فاصله بين خوردن از درخت ممنوعه تا توبه کردن او سيصد سال بوده ، قبول نمود و در روزهاي آخرت هر روز مثل هزاران سال است و از وقت عصر تا عشاء آدم سه رکعت خواند ، يک رکعت براي خطاي خود و يک رکعت براي خطاي حواء و يک رکعت به عنوان توفيق توبه ، لذا خدا سه رکعت بر امت من در مغرب واجب نموده که در اين ساعت ، دعا مستجاب مي شود و خدا وعده فرموده که هر که در اين ساعت از او بطلبد ، مستجاب نمايد .
اما نماز عشاء : براي قبر يک نوع ظلمت است و روز قيامت نيز يک نوع تاريکي دارد . خدا مرا و امتم را امر کرده به نماز عشاء ، تا تاريکي قبر به روشنايي تبديل شده و به من و امتم عطا کند نورانيت در موقع عبور از پل صراط و هيچ گامي قدم بر نمي دارد به سوي نماز عشاء مگر اين که خدا بدنش را بر آتش حرام مي کند و نماز عشاء قبل از من بر پيامبران گذشته نيز واجب بوده است .
اما نماز صبح : چون خورشيد طلوع کند ، بر شيطان نيز طلوع مي کند ، پس خدا مرا امر کرد تا قبل از طلوع خورشيد ، نماز صبح را به جا آورم و قبل از اين که کافري براي خورشيد سجده کند ، امت من براي خدا سجده کنند و هر چه زودتر از طلوع خورشيد نماز صبح گزارده شود نزد خدا محبوب تر است و نماز صبح نمازي است که هم ملائکه شب و هم ملائکه روز بر آن شاهد هستند . (1)

پي نوشت ها:

1. مناهج الشارعين

منبع: شکوه محراب




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط