نشانه‌های مسمومیت غذایی در کودکان

این مقاله برخی از اطلاعات مربوط به علائم مسمومیت غذایی در کودکان را پوشش می‌دهد.
سه‌شنبه، 17 مرداد 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
نشانه‌های مسمومیت غذایی در کودکان
 نشانه‌های مسمومیت غذایی در کودکان

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

این مقاله برخی از اطلاعات مربوط به علائم مسمومیت غذایی در کودکان را پوشش می‌دهد.
کودکان در معرض خطر بالاتری از ابتلاء به مسمومیت غذایی قرار دارند، به این دلیل که رعایت بهداشت در آنها پایین بوده و هرچیزی که دوست دارند را می‌خورند. از اینرو، حتی کوچکترین بی دقتی و بی توجهی در خصوص عادات غذایی کودک خود، ممکن است به مشکلات جدی در سلامت‌ او منجر شود.
مسمومیت غذایی در کودکان
کودکان نسبت به مسمومیت غذایی از تحمل بسیار پایینی برخوردارند، به این دلیل که سیستم ایمنی و گوارشی آنها به طور کامل تکامل نیافته است. علائم و نشانه‌های مسمومیت غذایی در کودکان به سن و نیز نوع غذایی که مصرف کرده‌اند و ماده‌ی مسمومیت زا بستگی دارد. با این حال، شایع‌ترین آنها استفراغ، اسهال و دل درد را شامل می‌شود.
در ادامه نشانه‌ها و علائم مرتبط با عوامل مختلفی که مسبب بروز مسمومیت غذایی در کودکان شده و در آنها مشاهده می‌شود آورده شده است.
کمپیلوباکتر ججونی (Campylobacter jejuni): این باکتری موجب مسمومیت غذایی خفیف با تب، اسهال آبکی و سردرد می‌شود. چنین مسمومیت غذایی ناشی از آب آلوده، خوردن محصولات نپخته تهیه شده از مرغ و نوشیدن شیر پاستوریزه نشده است.
سالمونلا اس پی پی (Salmonella spp‎): مسمومیت با باکتری سالمونلا موجب بروز تهوع، استفراغ، اسهال، معده درد و سردرد در کودکان می‌شود. اسهال و استفراغ ممکن است منجر به کم آبی بدن آنها شده و چنانچه نادیده گرفته شود ممکن است کشنده باشد. عفونت سالمونلا معمولاً از طریق تخم مرغ به خوبی پخته نشده، مرغ، غذاهای دریایی و محصولات لبنی منتقل می‌شود.
کلوستریدیوم بوتولینوم (Clostridium botulinum): مسمومیت ناشی از این باکتری را بوتولیسم نامند و سیستم عصبی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. علائم و نشانه‌های اولیه آن، ضعف، داشتن مشکلاتی در حین صحبت کردن، تاری دید، خستگی و افتادگی پلکها، و اشکال در بلع را شامل می‌شود. چنانچه این بیماری درمان نشود، ممکن است به عضلات کشیده شده و موجب فلج تنفسی شود. این باکتری از طریق سبزیجات کنسرو شده خانگی، ماهی دودی یا خام، عسل، شربت یا عصاره ذرت، و ژامبون منتقل می‌شود.
اشرشیا کولای: رشد بیش از حد باکتری ایی کولای (E. coli) می‌تواند موجب بروز اسهال شدید و دل پیچه شود. این باکتریها از طریق غذا و آب آلوده به مدفوع (از طریق دهان) پخش می‌شود.
استافیلوکوک اورئوس: این باکتری منجر به شروع سریع تهوع، استفراغ شدید، سرگیجه و گرفتگی یا درد شکمی می‌شود. چنین مسمومیتی با خوردن کیکهای خامه‌ای، سالاد، و محصولات لبنی به خصوص مورد استفاده در مهمانی‌ها و پیک نیک بوجود می‌آید.
باسیلوس سرئوس (Bacillus cereus‎): علائم آن شامل شروع سریع اسهال و استفراغ همراه با درد و گرفتگی شکمی، بعد از مصرف برنج و غذاهای نشاسته‌ای می‌شود.
ویبریو کلرا (Vibrio cholerae): مسمومیت ناشی از کلرا با دل درد، اسهال، استفراغ، تهوع، سردرد و تب با لرز تشخیص داده می‌شود. این باکتریها از طریق گوشت به خوبی پخته نشده، و غذاهای دریایی نپخته یا خام انتقال می‌یابند.
نوروویروس: علامت مشخصه‌ی مسمومیت غذایی ناشی از نوروویروس استفراغ شدید است. و از طریق ظروف و غذای آلوده و همچنین سطوح الوده منتقل می‌شود. نوروویروس به طور معمول در مدارس و مهدهای کودک پخش می‌شود.
چنانچه کودک تازه به راه افتاده و خردسال شما هر یک از این علائم را از خود نشان داد، مداخلات فوری پزشکی امری ضروری است. یک پزشک متخصص حاذق می‌تواند با دقت عامل مسبب این بیماری را مورد شناسایی قرار داده و رژیم درمانی لازم را تجویز نماید.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.
 


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.