انگور ، میوه فردوس

انگور ميوه‌اي است بهشتي كه شامل ويتامين‌هاي آ، ب، و ث مي‌باشد هم چنين داراي مقداري منيزيم، كلسيم، آهن،‌ فسفر، پتاسيم و آلبومين است‌. امروزه در طب درمان‌هاي طبيعي (نتروپت), از رژيم‌هاي مختلف انگور استفاده مي‌كنند. همچنين اين ميوه را براي درمان بيماري‌هاي يبوست،‌ عوارض رماتيسم، كم‌خوني و حتي پيشگيري از سرطان سودمند مي‌دانند‌.
دوشنبه، 14 ارديبهشت 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
انگور ، میوه فردوس
انگور ، میوه فردوس
انگور ، میوه فردوس

تهیه کننده : ناصر مکاری
منبع : راسخون

انگور ميوه‌اي است بهشتي كه شامل ويتامين‌هاي آ، ب، و ث مي‌باشد هم چنين داراي مقداري منيزيم، كلسيم، آهن،‌ فسفر، پتاسيم و آلبومين است‌. امروزه در طب درمان‌هاي طبيعي (نتروپت), از رژيم‌هاي مختلف انگور استفاده مي‌كنند. همچنين اين ميوه را براي درمان بيماري‌هاي يبوست،‌ عوارض رماتيسم، كم‌خوني و حتي پيشگيري از سرطان سودمند مي‌دانند‌.
انگور هم لاغر كننده است و هم چاق كننده بدين گونه كه اگر انگور را از صبح تا ظهر خالي ميل كنيد لاغر كننده است و اگر آن را همراه با غذا ميل كنيد چاق كننده است. توجه داشته باشيد وقتي انگور ميل مي‌كنيد پشت آن آب سرد ننوشيد و يا ميوه‌هاي خشك مانند برگه هلو و غيره را با انگور و آب ميل نكنيد، زيرا دچار دل درد مي‌شويد.
يكي از خواص انگور، صاف كننده و مولد خون بودن آن است‌. انگور قند خون را نيز تنظيم مي‌كند. به علاوه انگور قرمز براي تصفيه خون و خون سازي از انگور سبز هم بهتر است. البته افرادي كه قند خون پايين دارند مي‌توانند از انگور بهره زيادي ببرند‌. بنابراين سعي كنيد هميشه انگور داشته باشيد و چند بار در روز از آن ميل كنيد‌.
انگور يكي از ميوه‌هاي ضد سرطان شناخته شده است و اين به خاطر خواص ضد عفوني كنندگي آن است‌. افرادي كه در دوره نقاهت يك بيماري هستند و يا ضعف عمومي‌بدن دارند و در نتيجه قدرت دفاعي بدن آن‌ها كم شده است، سعي كنند از انگور، هويچ، سيب و هلو، به مقدار زيادي استفاده كنند‌. البته اين ميوه‌ها را با هم در آب ميوه‌گيري ريخته و آب ميوه حاصل شده را جرعه جرعه در طول روز بنوشند‌.
خوب است بدانيد انگور پتاسيم زيادي دارد كه به جبران ضعف بدن كمك مي‌كند و در كنترل فشارخون موثر است. انگور و سيب هر دو ميوه‌هاي بهشتي هستند كه افراد مبتلا به ناراحتي‌هاي قلب و اعصاب مي‌توانند آب آن را نيز در طي روز بنوشند‌.

انگور ، میوه فردوس

انگور براي سلامتي قلب، ريه و كليه نافع است و به علت داشتن املاح و مواد سلولزي، ملين و مدر بوده و براي مبتلايان به اوره بالاي خون (نقرس) مناسب و سازگار است‌. اين نكته را هم بدانيد يبوست كه عوارض آن بي‌اشتهايي، نفخ، سردرد،‌ تشنگي مفرط و بدبويي دهان است با خوردن آب انگور تازه برطرف مي‌شود‌.
خود انگور در درمان يبوست و التهاب معده و روده ها و شيره انگور خاصيت ملين دارد.برگ آن مقوي و قابض و دم كرده آن مدر است . آبغوره اش در رفع اورام مخاط لثه و دهان و سركه حاصله از تخمير دانه انگور در تسكين خارش پوست و جلوگيري از خونريزي ها بكار ميرود و دانه هاي خشك آن صفرا و بلغم را دفع و پي را محكم كرده خستگي را رفع و حالت انبساط بوجود مياورد در همه حال انگور و برگ و شيره و دانه هاي خشك شده و دانه هاي نارس (غوره ) و دانه تخمير شده (سركه ) مصرف غذائي دارند .
انسان در طول هزاران سال از انگور استفاده كرده است. قدمت مصرف انگور به عصر برنز بر مي گردد. شاعر يوناني به نام هومر كه حدود 700 سال قبل از ميلاد مسيح ميزيسته است از شراب تهيه شده از انگور سخن گفته است. از اين ميوه در انجيل هم نام برده شده است و گورها و آثار باستاني مصري علايمي از انگور را روي خود دارند. انسان از انگور استفاده هاي ديگري غير از خوردن يا تبديل آن به شراب و آب انگور كرده است. كارشناسان طب سنتي اروپا صدها سال پيش پمادي را از شيرة موجود در ساقه انگور براي درمان بيماريهاي پوست و چشم تهيه كردند. برگهاي اين گياه خاصيت قابض و انعقادي دارند، بدين معنا كه از آنها براي انعقاد خون، درمان التهاب و درد نظير درد بواسير استفاده شده است. انگور كال (نرسيده) در درمان انواع گلودرد ها و انگور خشك يا كشمش در درمان بيماريهاي تحليل برنده، يبوست و تشنگي مؤثر بوده است. اما انگورهاي گرد رسيده و شيرين داراي تمامي خواص است و در درمان سرطان. وبا، آبله، تهوع، عفونتهاي چشم و بيماريهاي پوست، كليه و كبد مورد استفاده قرار گرفته است.
امروزه ما بنا به علاقه به انگور يا كشمش، آنها را مصرف مي كنيم و به همين دليل شراب يا آب انگور نيز مصرف ميشود. اما در سال 1970 يك بيوشيميست فرانسوي ا تخم (دانه) انگور ماده اي را استخراج كرد كه در بهبود جريان خون مؤثر بود. اين ماده "اليگومريك پروآنتوسيانيدين OPC" ناميده ميشود. اين ماده سبب كاهش ميزان التهاب ميشود و حتي از بيماري قلبي نيز پيشگيري مي كند. اين ماده در زمره يكي از مواد موجود در آب انگور قرمز و شراب قرمز است كه خواص پيشگيرانه آن در قبال بيماري قلبي به اثبات رسيده است. انگور بنا به وجود اين ماده در آن امروزه نه تنها به خاطر فرآورده هاي غذايي و نوشيدني شناخته شده اش بلكه به عنوان منبع اينگونه عناصر فعال درماني اش كشت و پرورش داده ميشود. 'اليگومريك پروآنتوسيانيدين" اول و مهمتر از همه خاصيت ضد اكسيد دارد كه به بدن كمك مي كند تا حملاتي را كه نهايتاً سبب بيماري مي شوند (عوامل استعمال دخانيات و مواد شيميايي زيست محيطي)، دفع كند. اين نوع مواد از طيف گسترده دفع كنندگان فشار روحي متمايز هستند. ضد اكسيد كننده ها يا ژنهاي تطبيق شدني (آداپتوژنها)، همچنين از خستگي فيزيكي و روحي شما را رها و پس از رفع بيماري نيز شما را كمك مي كنند. هم ضداكسيدها و هم آداپتوژنها ما را كمك مي كنند تا حداقل از دو عامل بزرگ مرگ و مير به نام بيماري قلبي - عروقي و سرطان اجتناب ورزيم. خواص "ضد اكسيد"اليگومريك پروآنتوسيانيدين (OPC)"
مي تواند در پيشگيري از بيماري قلب - عروق نيز مؤثر واقع گردد. برخي تحقيقات به عمل آمده مؤيد اين است كه اين ماده مي تواند روند تشكيل پلاكها در رگها را كاهش دهد و در تشكيل و ترميم بافت آسيب ديده رگها مؤثر باشد.
اگر از سابقه خانوادگي ابتلا به بيماري قلبي- عروقي رنج مي بريد، مي توانيد مصرف اليگومريك پروآنتوسيانيدين را مدنظر قرار دهيد. نارسايي مزمن سياهرگها دليل ديگر مصرف اين ماده است كه در اين ميان مي توان به عوارضي نظير اختلال بينايي ناشي از نفروپاتي ديابتي يا دژنراسيون قرنيه اشاره داشت. اينگونه مصارف ماده اليگومريك پروآنتوسيانيدين را تحقيقات كلينيكي نيز تأييد كرده است. كاربردهاي آتي اين ماده ممكن است مواردي نظير معالجه سندرم پيش قاعدگي و متوقف كردن التهاب صورت در پي عمل جراحي را نيز در بر گيرد. اين ماده در كاهش ميزان ناراحتي سينه و درد مفاصل و پاها كه گاهي در پي نسدرم پيش قاعدگي عارض ميشود مؤثر بوده است و مدت زمان بهبود از جراحي پلاستيك را كاهش داده است. خواص ضد توموري اين ماده نيز به اثبات رسيده است.

انگور ، میوه فردوس

اشكال موجود

عصاره دانه انگور به صورت عصاره مايع يا در قالب انواع كپسول و قرص موجود است. براي اهداف درماني از فرآورده هاي استاندارد حاوي 95 درصد محتوي ماده اليگومريك پروآنتوسيانيدين استفاده كنيد.

نحوه مصرف

نتايج تحقيقات و آزمايشهاي باليني نشان مي دهد كه مادة اليگومريك پروآنتوسيانيدين موجود در دانه انگور در درمان مشكلات نابينايي و همچنين نارسايي مزمن سياهرگي و علايم آن، ميناي دندان و اختلالات جريان خون مؤثر واقع ميشود.
براي پيشگيري از پلاكهاي رگها، اختلالات بينايي و ساير حالات روزانه 50 ميلي گرم عصاره استاندراد آن گياه را مصرف كنيد.
براي درمان بيماري خاص، مصرف روزانه 150 تا 300 ميلي گرم توصيه ميشود ليكن از مصرف خوسرانه اجتناب ورزيد و با پزشك معالج خود مشورت كنيد.

نكات احتياطي

امروزه نكات احتياطي در مورد مصرف ماده اليگومريك پروآنتوسيانيدين به نظر نمي رسد. اين ماده خيلي سالم و بي خطر است.

تداخل هاي احتمالي

هيچگونه عارضه و تداخلي از مصرف ماده مذكور گزارش نشده است چون ماده مزبور خيلي جديد است و روي جريان خون و شريانهاي خوني اثر مي گذارد به طور مستند طيف وسيعي از بيماريها و تداخل گياه - دارو دور از انتظار نيست. سعي كنيد با پزشك معالج خود و پيشرفتهاي به عمل آمده در تحقيقات مربوط به عصاره انگور به ويژه در صورت ابتلا به ديابت يا ساير ناراحتيهاي جدي نظير تخريب قرنيه يا ورم لنفاوي در ارتباط باشيد.

تركيبات شيميايي:

كليه قسمت هاي درخت انگور قابل استفاده دارويي است . بنابراين هر قسمت را جداگانه بررسي مي كنيم .
1)برگ مو: داراي ساكارز ، لوولز Levulose ، اينوزيت Inosite ، مواد نشاسته اي و تعدادي اسيدهاي آلي است .
2)دم خوشه انگور : داراي تانن ، مواد رزيني ، تارتارات پتاسيم و اسيد هاي آلي است .
3)غوره ك ميوه سبز رنگ و نارس انگور است كه داراي طعم ترش مي باشد . غوره داراي اسيدهاي آلي مانند اسيد ماليك ، اسيد فرميك ، اسيد سوكسينيك Succinique Acid ، اسيد اگزاليك ، اسيد گلوكوليك Glucolique Acid و قند مي باشد .
4)انگور رسيده : در صد گرم حبه انگور مواد زير موجود است :
آب 75 گرم
پروتئين 1/3 گرم
مواد قندي 20 گرم
كلسيم 12 ميلي گرم
فسفر 0/4 ميلي گرم
آهن 0/4 ميلي گرم
سديم 3 ميلي گرم
پتاسيم 175 ميلي گرم
ويتامين آ 100 گرم
ويتامين ب 1 0/05 ميلي گرم
ويتامين ب 2 0/03 ميلي گرم
ويتامين ب 3 0/3 ميلي گرم
ويتامين ث 4 ميلي گرم
5-پوست انگور داراي تانن ، تارتارات پتاسيم ، اسيد هاي آزاد و مواد معدني مي باشد .
6-هسته انگور : در هسته انگور مقدري روغن و تانن موجود است . روغن هسته انگور Grape seed oil برنگ زرد مايل به سبز است . اين روغن فاقد بو و داراي طعمي مطبوع مي باشد . روغن هسته داراي تري گليسيريد ، اسيد اولئيك ، اسيد پالمتيك ، اسيد لينولئيك ، اسيد استئاريك و اسيد آراشيك مي باشد .

خواص فرآورده های انگور

از انگور فرآورده های غذایی مختلفی به دست می آورند که شامل: کشمش، شیره انگور، روغن هسته انگور، عصاره هسته انگور، سرکه، آبغوره و غوره است.

کشمش

امیر المومنین علی (ع) مولای حق فرمودند کسی که بیست و یک عدد کشمش را ناشتا بخورد به هیچ بیماری مبتلا نمی شود و فقط مرگ او را از پای در می آورد. چرا که خوردن کشمش باعث می شود حرارت زیاد از بین برود خون پاک و تصفیه گردد و قلب قوی و مرض از بین برود (بحار جلد ۶۶) کشمش در اثر خشک شدن انگور به دست می آید هنگامی که انگور خشک شد مقداری از آب و سلولز آن تحت تاثیر دیاستازها که در روی پوست انگور موجود می باشد به قند تبدیل می گردد و ۷۵ درصد قند گلوکز قابل جذب بدن ساخته می شود و دارای پروتئین، چربی، قند (سوربیتول) کلسیم و ویتامین های (A - B۱ - B۲ - C - P P) می باشد وجود پتاسیم و اسیدهای مالیک و سیتریک و تار تاریک می تواند اوره خون را تنظیم نماید و کلسترول زیادی خون را دفع و به تنظیم فشار خون کمک نماید هنگامی که انگور بادانه خشک می شود مویز نامیده می شود اگر مویز را خالی از هسته کنیم همراه با گل گاوزبان و خرمای سبز به بیماران آسمی کمک شایانی می نماید. اگر دچار قارچ های پوستی هستید کشمش را کوبیده و با صبر زرد مخلوط کرده و روی محل مورد نظر ضماد نمایید تا قارچ را از بین ببرد. ضماد کشمش و پیه زعفران و زرده تخم مرغ و موزه باعث گشوده شدن کورک و آبسه می شود.
کشمش می تواند به عنوان آجیل در دسترس کودکان قرار گیرد تا با استفاده از آن شاهد رشد سریع آنان باشیم زیرا کلسیم و فسفر موجود در کشمش برای استخوان بندی کودکان مفید است و برای کودکان ضعیف و کم خون هم دارویی بی نظیر است و اشتهای آنان را زیاد نموده و درمان لاغری کودکان را به نحو احسن انجام می دهد و اما مادران باردار و شیرده اگر هر روز مقداری کشمش را به جای ویتامین های مصنوعی استفاده کنند در حفظ و رشد جنین و فرزند خود به جگرگوشه خود کمک نموده، در تایید این حرف و رشد جنین و تامین سلامت مادر و فرزندانش نقش کشمش قابل وصف است.
کشمش برای سالخوردگان عزیز ما که دارای بدنی ضعیف هستند تولید انرژی می کند و در سرمای زمستان بدن ایشان را گرم می کند. اگر مویز را با سرکه مخلوط نماییم کبد را تقویت می نماید و در درمان هپاتیت مزمن موثر است همچنین مویز بدون هسته توام با فلفل در کلیه ها هم نقش درمانی دارد و باعث سهولت خروج ادرار می گردد و خاصیت نرم کنندگی سینه را دارد و همانطور که قبلا نیز گفته شد افراط در خوردن هر چیزی مضر است افراط در خوردن کشمش هم باعث بالا رفتن فشار خون و غلظت خون می گردد و امام صادق(ع) می فرمایند: کشمش عصب را تقویت و کسالت را می برد و نفس و روان را جلا می بخشد (بحار جلد ۶۶) امید است با بهره گیری از این مطالب هر چه بیشتر به عظمت الهی پی ببریم و همچنین از مکتب ائمه خود نیز که درمانگر واقعی بودند استفاده کافی ببریم.
کشمش حدود 60 درصد قند دارد که قسمت بیشتر آن را فروکتوز تشکیل می دهد. کشمش همچنین میزان زیادی آنتی اکسیدان دارد که از این بابت با آلو و زردآلو برابری می کند.
هر چقدر مدت زمان خشک شدن انگور بیشتر باشد، مواد مغذی آن بیشتر خواهد بود، مثلا ارزش غذایی کشمش سایه خشک بیشتر از کشمش خشک شده با "تیزاب" است.

انگور ، میوه فردوس

  • کشمش تقویت کننده بدن است و اگر آن را مانند چای دم کنید و بنوشید، به دلیل خلط آور بودن، برای نرم کردن سینه و گلودرد مفید است.
  • کشمش بیشتر از انگور انرژی دارد.
  • کشمش برای بهبود بیماری‌های تنفسی، ذات الریه، بیماری های کلیوی، مثانه‌ای و کبدی مفید است.
  • مویز بدون هسته همراه با گل گاو زبان و خرمای نارس، برای درمان تنگی نفس مفید است.

    شیره انگور

    انگور ، میوه فردوس

    - شیره انگور، ضعف عمومی بدن و ضعف احشاء را معالجه، و بدن را تقویت می‌کند. برای این منظور شیره انگور را با شیر گاو و کمی پودر بادام مخلوط نموده و روزانه 2 تا 3 لیوان به بیمار بدهید تا قوای بدنش را سریع تر به دست آورد.
    - برای درمان یرقان(زردی) شیره انگور را با کمی سرکه مخلوط می‌کنند و به بیمار می دهند.
    - خوردن شیره انگور مخلوط شده با کمی پودر زعفران، برای رفع هم و غم، غضب شدید و ضعف اعصاب بسیار مفید است و معالجه تا بهبودی باید ادامه داده شود.
    - برای درمان کک مک ، شیره انگور را به تنهایی یا مخلوط با نمک روی لکه‌ها می‌مالند.
    - شیره انگور مخلوط شده با کمی گل ختمی پخته را به صورت مرهم روی آبسه(دمل) قرار دهید تا دمل باز ‌شود. علاوه بر آن برای از بین بردن ورم‌هایی که بر اثر ضربه ایجاد شده اند، مفید است.

    روغن هسته انگور

    در هسته انگور مقداری روغن و تانن موجود است.

    انگور ، میوه فردوس

    روغن هسته انگور (Grapeseed oil) به رنگ زرد مایل به سبز است و فاقد بو و دارای طعمی مطبوع می باشد.
    روغن هسته انگور حاوی مقدار زیادی ویتامین E و لینولئیک اسید(امگا 6) که یک اسید چرب ضروری است، می باشد. آنتی اکسیدان موجود در روغن هسته انگور "پروآنتوسیانیدین" نامیده می شود.
    روغن دانه انگور به عنوان یک روغن گیاهی خوراکی با کیفیت بسیار بالا و موثر در کاهش کلسترول خون بالا شناخته شده است.
    روغن هسته انگور به دو منظور به کار می رود: کاربرد آرایشی و کاربرد آشپزخانه ای.
    آشپزخانه ای همان روغنی است که برای پخت و پز به کار می رود. اما برخی دیگر از روغن ها که برای محصولات آرایشی به کار می رود، از مواد شیمیایی حاصل می شوند که اگر خورده شوند، بسیار خطرناک هستند.
    روغن هسته انگور مانند دیگر روغن ها باید در جای تاریک و خنک نگهداری شود. اگر جزء آن دسته افراد هستید که این روغن را به میزان خیلی کم استفاده می کنید، آن را در یخچال نگه دارید.
    * پژوهش های اخیر نشان داده که روغن هسته انگور باعث تنظیم کلسترول خون می شود و خطر ناشی از بیماری های قلبی را کاهش می دهد.
    *روغن هسته انگور HDL(چربی خوب) را افزایش و LDL(چربی بد) را در خون کاهش می دهد.
    * روغن دانه انگور یک منبع طبیعی از ویتامین E است که برای حفظ و نگهداری سوخت و ساز سلول ها در حالت طبیعی موثر و مفید است.
    * روغن هسته انگور گرم کننده بدن است، این روغن ضد یبوست می باشد. از آن برای نقاشی و تهیه صابون نیز استفاده می شود.
    * مالیدن روغن هسته انگور بر پوست بدن، کوفتگی و خستگی عضلات پس از ورزش را برطرف می‌کند.
    * ماساژ دادن اعضای سرمازده با روغن انگور مفید است.

    هسته انگور

    * هسته انگور از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است.
    * دارای "تانن" است، بنابراین قابض است.
    * اسهال را برطرف می کند.
    * ترشح ادرار و اسپرم را کم می کند.

    انگور ، میوه فردوس

    * برای درمان مبتلایان به بیماری سل، گرد هسته انگور را به آنها می دهند.
    * هسته انگور برای کسانی که مثانه و کلیه ضعیف دارند مضر است.
    * سوخته گرد هسته انگور برای آبریزش چشم و تقویت بینایی سودمند است و به صورت سرمه نیز در چشم می‌کشند.

    پوست انگور

    پوست انگور دارای تانن، تارتارات پتاسیم، اسیدهای آزاد و مواد معدنی می باشد. پوست انگور از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است.
    پوست انگور را خشک کرده و می سوزانند و خاکستر به دست آمده را برای درمان اکثر زخم ها استفاده می کنند.
    پوست انگور دیرهضم است، پس بهتر است کسانی که دچار ناراحتی معده هستند، پوست آن را مصرف نکنند.

    غوره

    تهیه چاشنی هایی با غوره

    گرد غوره
    برای تهیه گرد غوره، غوره ها را پاک کرده، دم آن ها را می گیریم و می شوییم. بعد روی پارچه ای تمیز پهن می کنیم و در محلی آفتاب گیر قرار می دهیم تا خشک شوند . سپس آن ها را آسیاب می کنیم تا به طور کامل نرم شوند. گرد غوره ی آماده شده را درون یک ظرف درب دار ریخته و در محلی خشک نگهداری می کنیم. برای افزایش زمان ماندگاری می توان کمی نمک به آن اضافه کرد.
    نکته ی بسیار مهم در مورد گرد غوره این است که برای تهیه ی آن باید از غوره ی عسگری استفاده کرد.
    آب غوره
    غوره ها را پاک کرده، دم آن ها را می گیریم و می شوییم. سپس آنها را درون آبمیوه گیری می ریزیم و آب آنها را می گیریم. در روش دیگر می توان غوره ها را درون مخلوط کن ریخته و پس از آن غوره های له شده را که دارای پوست و هسته هستند، درون یک تنظیف و یا صافی ریخته و به طور کامل صاف کرد. برای تهیه ی آب غوره ، نوع غوره ی مورد استفاده زیاد مهم نیست، ولی اگر از نوع عسگری استفاده شود، بهتر است. توجه به این نکته لازم است که بعضی از انواع غوره ها ترش تر از برخی دیگر هستند. در صورتی که میزان ترشی آب غوره ی به دست آمده به اندازه ی دلخواه نباشد ، می توان آن را به مدت چند دقیقه جوشانید تا کمی غلیظ تر و ترش تر شود. در ضمن با این عمل مدت نگهداری آبغوره هم بیشتر خواهد شد.
    آب غوره را در بطری مورد نظر می ریزیم و درب آن را به طور کامل می بندیم تا هوا به داخل آن نفوذ نکند. در صورتی که بخواهیم آن را برای مدت طولانی نگهداری کنیم ، از ترکیب آب و آرد، خمیری تهیه کنید و دور درب را با خمیر می پوشانیم. همچنین می توانیم با نوار چسب های بسیار محکم درب بطری را به طور کامل پلمپ کنیم.
    رب غوره
    غوره را شسته و روی آن نمک می ریزیم ( به اندازه ی دلخواه ) و روی حرارت ملایم قرار می دهیم. پس از آن درب ظرف را می گذاریم تا غوره ها به طور کامل بپزند و نرم شوند. سپس آن ها را از صافی رد می کنیم. در صورتی که رقیق بود ، کمی دیگر آن را می جوشانیم تا غلظت آن به اندازه ی رب گوجه شود. سپس در یک ظرف در بسته در یخچال نگهداری می کنیم. نکته ی مهم آن است که در مرحله ای که می خواهیم، رب کمی غلیظ تر شود، باید شعله ی زیر آن بسیار ملایم باشد، چون در این مرحله رب غوره سریع می سوزد. به عبارتی دیگر برای تهیه ی یک رب خوب باید زمانی طولانی صرف کرد.
    در ضمن اگر رب را در ظرف لعابی تهیه کنید، رنگ و کیفیت بهتری خواهد داشت. در صورتی که از ظرف فلزی استفاده می کنید، باید دقت کنید که کوچک ترین خراش یا زدگی در ظرف وجود نداشته باشد، چون در حین تهیه ی رب، از فلز ظرف کنده شده و وارد رب می شود که برای سلامتی بسیار مضر است.
    ترشی غوره
    برای تهیه ی ترشی غوره که نام دیگر آن "غوره غوره" است، بهتر است غوره را درون محلولی از کات کبود و نمک قرار دهیم. این عمل به تثبیت رنگ سبز آن کمک می کند؛ در غیر این صورت بعد از مدتی رنگ غوره ها تغییر پیدا می کند. روش کار به این ترتیب است که یک دوم قاشق چای خوری کات کبود و 3 قاشق نمک را درون حدود یک لیتر آب، به طور کامل حل می کنیم و غوره ها را به مدت 24 ساعت درون این محلول قرار می دهیم. سپس آن ها را درون یک صافی ریخته و چندین بار با آب سرد می شوییم. غوره ها را روی پارچه ای پهن می کنیم تا آب اضافی آن گرفته شود. درون ظرف مورد نظر که باید دهانه ی آن کوچک باشد، غوره ها را ریخته و یک لیتر آب غوره و 3-2 قاشق نمک را با هم مخلوط می کنیم و روی غوره ها می ریزیم تا به طور کامل روی آن را بپوشاند. برای ماندگاری بیشتر، مقداری هم سیر چرخ می کنیم و به اندازه ی 2-1 سانتیمتر یا یک بند انگشت روی غوره ها ریخته و درب ظرف را به طور کامل می بندیم و در جای خنک نگهداری می کنیم.

    خواص داروئی:

    خواص درمانی میوه انگور
    انگور بر طبق طب قدیم ایران گرم و تر است‌.
    ۱) اخلاط بدن را متعادل می‌كند‌.
    ۲) بسیار مقوی و مغذی است‌.
    ۳) خون را تصفیه می‌كند‌.
    ۴) سینه و ریه را صاف و تمیز می كند‌.
    ۵) برطرف‌كننده یبوست است‌.
    ۶) انگور برای درمان ورم معده و روده مفید است‌.
    ۷) در درمان سل ریوی و سیاه سرفه مؤثر است‌.
    ۸) برای درمان اسهال خونی از انگور استفاده می‌شود‌.
    ۹) برای درمان نقرس بسیار مفید است‌.
    ۱۰) آنهائی كه معده ضعیف دارند باید انگور را بدون پوست بخورند زیرا پوست آن دیر هضم است و موجب دل درد‌، نفخ و عوارض دیگر می‌گردد‌.
    ۱۱) انگور بهترین میوه برای كسانی است كه می‌خواهند لاغر شوند و بدن خود را از ساید اوریك‌، سنگ‌های صفراوی و مسمومیت‌های مزمن (مسمومیت از سرب یا جیوه‌) پاك كنند‌. اینگونه اشخاص باید در هر هفته به مدت ۲ روز فقط آب انگور بخورند و رژیم آب انگور بگیرند بدین ترتیب كه هر دو ساعت یك‌بار آب انگور تازه را گرفته و بنوشند‌. مقدار مصرف روزانه تقریباً ۲ كیلو گرم است و در این دو روز نباید غذای دیگری مصرف كنند فقط می‌توانند آب بنوشند‌.
    ۱۲) رژیم آب انگور برای مبتلایان به سل ریوی و واسیر نیز مفید است‌.
    ۱۳) برای تقویت و طراوت پوست و همچنین روشن كردن رنگ پوست‌، آب انگور تازه را با یك تكه پنبه به‌صورت بمالید و پس از ده دقیقه با آب نیم‌گرم محتوی كمی جوش شیرین بشوئید.
    ۱۴) زیاده روی در مصرف آب انگور به‌طور مداوم ایجاد سنگ كلیه می‌كند.

    خواص طبی روغن هسته انگور

    روغن هسته انگور گرم‌كننده بدن است‌ این روغن ضد یبوست می‌باشد‌. از آن برای نقاشی و تهیه صابون نیز استفاده می‌شود.

    خواص طبی هسته انگور

    هسته انگور از نظر طب قدیم ایران سرد و خشك است:
    ۱) دارای تانن است بنابراین قابض است.
    ۲) اسهال را برطرف می‌كند‌.
    ۳) ترشح ادرار و اسپرم را كم می‌كند‌.
    ۴) گرد هسته انگور را برای درمان به مسلولین می‌دهند‌.
    ۵) هسته انگور برای آنهائی كه مثانه و كلیه ضعیف دارند مضر است‌.

    خواص طبی پوست انگور

    پوست انگور از نظر طب قدیم ایران سرد و خشك است:
    ۱) پوست انگور را خشك كرده و می‌سوزانند خاكستر به‌دست آمده را برای درمان اكثر زخم‌ها استفاده می‌شود.
    ۲) پوست انگور دیر هضم است و بهتر است كه در موقع خوردن پوست آن را بیرون آرود.

    خواص طبی غوره

    غوره كه به انگلیسی Un-ripe grape نامیده می‌شود از نظر طب قدیم ایران سرد و قابض است:
    ۱. در درمان ورم مخاط دهان و نرمی لثه‌ها مؤثر است.
    ۲. آب غوره برای درمان چاقی مفرط مفید است.
    ۳. بیماری اسكوربوت كه به‌علت كمی ویتامین C در بدن می‌باشد با آب غوره درمان می‌شود.
    ۴. آب غوره چون دارای تارتارات پتاسیم است برای درمان سیاتیك و رماتیسم حاد بسیار مفید است.
    ۵. در دفع زردی مؤثر است.
    ۶. خوردن آب غوره بلوغ دختران را جلو می‌اندازد و قاعده را باز می‌كند.
    ۷. حرارت و صفرای بدن را دفع می‌كند و روده‌ها را ضد عفونی می‌كند.
    ۸. آب غوره تقویت‌كننده كبد است‌.
    ۹. برای برطرف كردن ورم گلو آب غوره قرقره كنید‌.
    ۱۰. برای دفع كرم و روده و تقویت معده باید به مدت پنج روز آش آب غوره همراه با زیره سیاه مصرف كنید البته در این مدت باید از خوردن غذاهای سنگین اجتناب نمائید.
    ۱۱. آب غوره درمان‌كننده پا درد و كمر درد می‌باشد‌. برای معالجه می‌توان به مدت ده روز آش آب غوره مصرف نمود. البته از خوردن غذاهای سنگین در این مدت اجتناب كرد.
    ۱۲. ترشی غوره نیز معالجه رماتیسم و سیاتیك است.

    خواص طبی برگ مو

    ۱. برگ مو قابض است.
    ۲. دم‌كرده برگ‌های جوان مو اسهال خونی را برطرف می‌كند‌.
    ۳. برای خونریزی‌ها مفید است‌.
    ۴. در رفع نقرس و زردی مؤثر است‌.
    ۵. استفراغ را برطرف می‌كند‌.
    ۶. در رفع اختلالات گردش خون مربوطه به دوره بلوغ و یائسگی مؤثر است‌.
    ۷. هنگامی‌كه پوست صورت قرمز می‌شود و ملتهب است خوردن دم كرده آن اثر مفید دارد.
    ۸. گرد برگ‌های جوان و خشك شده مو‌، اثر خوبی در رفع خونریزی‌های رحم و خون آمدن از بینی دارد.
    ۹. برای برطرف كردن سرمازدگی دست و پا جوشانده برگ مو را تهیه كرده و دست و پا را به مدت ۱۵ دقیقه در آن قرار دهید.
    ۱۰. برای تهیه دم كرده برگ مو، مقدار ۱۵ تا ۲۰ گرم برگ مو را در یك لیتر آب جوش ریخته و بگذارید ۱۰ دقیقه بماند.
    ۱۱. از دم‌كرده برگ مو می‌توان برای شستشوی چشم در مورد ورم ملتحمه استفاده كرد‌.
    ۱۲. دم‌كرده برگ مو برای رفع واریس مفید است.

    انواع انگور

    بنابر کتاب رستم‌التواریخ ، نام‌ انواع انگور در ایران در زمان کریم‌خان زند عبارت اند از: شاهانی، یاقوتی، خلیلی، عسکری، ریش‌بابا، انگور کشمش، فخری، انگور شصت عروسان سیاه، الغی سیاه، مثقالی، رازقی، شیرازی، نباتی، مادربچه.

    فیزیولوژی رشد و نمو انگور

    تعریق

    این عمل عبارت است از تبخیر مقدار فراوانی از آب بطور روزانه توسط برگهای انگور. عوامل محیطی موثر در میزان تبخیر از سطح برگ عبارتند از: شدت نور ، دما ، رطوبت و باد. نور و دما باعث افزایش تبخیر ولی رطوبت باعث پایین آمدن میزان تبخیر از سطح برگ می‌شود. جریان هوا و باد میزان تبخیر را افزایش می‌دهد.

    جذب آب

    تبخیر آب از سطح برگها ، باعث غلیظ‌تر شدن شیره یاخته‌ای شده و این غلظت شیرابه که از بالا به سوی ریشه ادامه می‌یابد، بوجود آورنده نیروی کشش است که باعث جذب آب به درون ریشه می‌شود. آب جذب شده، درون آوند چوبی به حرکت درآمده و از طریق آن به تمام یاخته‌ها می‌رسد. در مواردی که رطوبت هوا زیاد باشد آب بوسیله فشار اسمزی وارد ریشه می‌شود که با حالت اول یعنی کشش تبخیری تفاوت اندکی دارد.

    اشک مو

    فرایندی است که نحوه عمل آن ، کاملا شناخته نشده است. این فرایند غالبا بر براثر دیر هرس کردن در اوایل بهار روی می‌دهد. ریزش اشک مو تا چندین ادامه می‌یابد. در اشک مو ، هورمونهای گیاهی مانند سیتوکینین ، جیبرلین و به میزان اندکی قند و مواد کانی دیده می‌شود. ریزش اشک مو به دلیل فعالیت شدید ریشه می‌باشد.

    جذب مواد کانی

    تمام موادی که توسط گیاه از طریق ریشه جذب می‌شوند، ابتدا در آب به صورت محلول درمی‌آیند. جذب این مواد ، بوسیله تارهای کشنده‌ای که در انتهای ریشه قرار دارند صورت می‌گیرد. که پس از ورود یونهای مختلف ، از طریق ریشه به نقطه مصرف می‌رسد.

    انگور ، میوه فردوس

    فتوسنتز

    یکی از مهمترین پدیده فیزیولوژیکی در گیاه روی می‌دهد فرایند فتوسنتز است که طی آن مواد قندی در برگهای گیاه ساخته می‌شود. این مواد قندی هم مستقیما به مصرف گیاه می‌رسند. و هم برای تهیه موادی دیگر در داخل گیاه بکار می‌روند.

    تنفس

    در فرایند تنفس مواد قندی ، چربیها ، پروتئینها ، اسیدهای آلی و اسیدهای آمینه می‌سوزند و گاز کربنیک و انرژی تولید می‌کنند. به عنوان مثال هنگام رسیدن میوه انگور بر اثر عمل تنفس مقدار فراوانی از اسید مالیک و اسید تارتاریک می‌سوزد و از ترشی انگور کاسته می‌شود.

    رشد

    عمل رشد ناشی از تولید یاخته‌های جدید و بزرگ شدن آنها است. ناحیه تولید یاخته‌های جدید ، انتهای شاخه و ریشه است. آشکارترین شکل رشد ، طویل شدن شاخه‌ها است. به شکل بزرگ شدن یاخته ، رشد متفاوت بوده و بعضی از آنها فقط رشد طولی دارند و پاره‌ای دیگر رشد قطری. پس از رشد کامل ، یاخته‌ها از یکدیگر تمایز یافته و انواع بافتها را بوجود می‌آورند.

    آفات و بیماریهای مو

    سفیدک حقیقی و یا سطحی مو

    این بیماری ، یکی از خطرناک‌ترین بیماریهای قارچی انگور در دنیا به شمار آمده و خسارات فراوانی را به بار آورد. مبدا اصلی آن آمریکا بوده و در حدودسال 1845 به اروپا و سپس کشورهای آسیایی سرایت کرده است.

    سفیدک دروغین و یا داخلی مو

    این بیماری در بیشتر کشورهای دنیا ، بویژه در مناطق مرطوب شیوع داشته و خسارات فراوانی را به بار می‌آورد.

    بیماری لکه سیاه برگ مو

    این بیماری بیشتر در مناطق آذربایجان شرقی و غربی ، کرج ، قزوین و نواحی مرطوب کشور شیوع داشته و هر ساله باعث وارد آمدن خسارات فراوانی به موکاران می‌شود.

    بیماری پوسیدگی سفید ریشه مو

    این بیماری بیشتر در مناطق موخیز نواحی نسبتا مرطوب که دارای خاکهای رسی غیرقابل نفوذ هستند به صورت ناحیه‌ای دیده می‌شوند. در ایران ، این بیماری در کرج ، قزوین و اصفهان دیده شده است.

    انگور در قرآن و احادیث

    پرهیزكاران را جایی است در امان از هر آسیب؛ بستانها و تاكستانها." ( نباء/ ۳۱- ۳۲)
    انگور
    نام قرآنی: عنب ( مفرد)، اعناب (جمع)

    نامهای متداول:

    فارسی: انگور، فرشك؛ عربی: عنب؛ عبری: عنو؛ اردو، هندی، پنجابی، بنگالی: انگور؛ تلگو، سانسكریت، مراتی، گجراتی: دركش؛ ملیالمی: مونتارنگا؛ كشمیری: داج؛ انگلیسی: grape؛ فرانسوی: cultive- vigne ؛ یونانی: roga،staphilia؛ آلمانی: , Weineere Traube ؛ اسپانیایی: uva؛ لاتینی:acinus ؛ ایتالیایی: acino ,uva روسی:vinograd.
    نام علمی: Vitis vinifera(از تیره انگورVitaceae)

    اشاراتی قرآنی:

    ۱-" اَیـَودّ احدكم ان تكون له جنهٔ من نخیل و اعناب تجری من تحتها الانهار له فیها من كل الثمرات و اصابهُ الكبر و له ذریهٔ ضعفاء فاصابها اعصار فیه نار فاحترقت كذلك یبین الله لكم الایات لعلكم تتفكرون." ( بقره/۲۶۶)
    "آیا ازمیان شما كسی هست كه دوست داشته باشد كه او را بوستانی از خرما و انگور بوده باشد، و جوی ها در پای درختانش جاری باشد، و هر گونه میوه ای دهد. و خود پیر شده و فرزندانی ناتوان داشته باشد، بناگاه گردبادی آتشناك در آن بوستان افتد و بسوزد؟ خدا آیات خود را برای شما این چنین بیان می كند، باشد كه بیندیشید."
    ۲- "و فی الارض قطع متجاورات و جنات من اعناب و زرع و نخیل صنوان و غیر صنوان یسقی بماء واحد و نفضل بعضها علی بعض فی الاكل ان فی ذلك لایات لقوم یعقلون."( رعد/ ۴)
    "و بر روی زمین قطعه هایی است در كنار یكدیگر و باغهای انگور و كشتزارها و نخلهایی كه دو تنه از یك ریشه رسته است یا یك تنه از یك ریشه و همه به یك آب سیراب می شوند و در ثمره، بعضی را بر بعضی دیگر برتری نهاده ایم. هر آینه در اینها برای خردمندان عبرتهاست."
    ۳-" ینبت لكم به الزرع و الزیتون والنخیل والاعناب و من كل الثمرات ان فی ذلك لایهٔ لقوم یتفكرون."( نحل/۱۱)
    "و با آن برایتان كشتزار و زیتون و نخلها و تاكستانها و هر نوع میوه برویاند، در این عبرتی است برای مردمی كه می اندیشند."
    ۴-" و من ثمرات النخیل والاعناب تتخذون منه سكرا و رزقا حسنا ان فی ذلك لایهٔ لقوم یعقلون."( نحل/۶۷)
    "و از میوه ها نخلها و تاكها شرابی مستی آور و رزقی نیكو به دست می آورید، و خردمندان را در این عبرتی است."
    ۵-" او تكون لك جنهٔ من نخیل و عنب فتفجرالانهار خلالها تفجیرا."( اسراء/۹۱)
    "یا تو را بستانی باشد از درختان خرما و انگور كه در خلالش نهرها جاری گردانی."
    ۶-" واضرب لهم مثلا رجلین جعلنا لاحدهما جنتین من اعناب و حففناهما بنخل و جعلنا بینهما زرعا."( كهف/۳۲)
    "برایشان داستان دو مرد را بیان كن كه به یكی دو تاكستان داده بودیم و بر گرد آنها نخلها و در میانشان كشتزار كرده بودیم."
    ۷-" فانشانا لكم به جنات من نخیل و اعناب لكم فیها فواكه كثیرهٔ و منها تاكلون."( مؤمنون/۱۹)
    " با آن برایتان بوستانهایی از خرما و انگور پدید آوردیم. شما را در آن باغها میوه های بسیاری است كه از آنها می خورید."
    ۸- " و جعلنا فیها جنات من نخیل و اعناب و فجرنا فیها من العیون."( یس/ ۳۴)
    "و در آن باغهایی از نخلها و تاكها پدید آوردیم و چشمه ها را روان ساختیم."
    ۹- " ان للمتقینَ مفازًا. حَدَآئق و اعناباً." ( نباء/ ۳۱-۳۲)
    " پرهیزكاران را جایی است در امان از هر آسیب؛ بستانها و تاكستانها."
    ۱۰- " وَعنبًا و قضبًا."(عبس/۲۸)
    " و تاك و سبزیهای خوردنی."
    انگور یكی از لذیذترین میوه هایی است كه خداوند برای انسان آفریده است و از این رو یازده مرتبه در قرآن مجید نام این میوه به صورت مفرد (عنب) و جمع (اعناب) آمده است.
    • امام صادق(عليه السلام) :«پيامبري از پيامبران به درگاه خداوند از اندوه شکايت برد خداوند او را به خوردن انگورامر فرمود.»
    الکافي
    • امام صادق(عليه السلام) :«نوح از اندوه به درگاه خداوند شکايت برد خداوند چنين وحي فرستاد انگور سياه بخور چرا که اندوه را مي برد.» مکارم الاخلاق
    امام صادق (عليه السلام) :4 چيز است كه از بهشت نازل شده يكي از آنها انگور است .

    آداب خوردن انگور

    • پيامبر گاه انگور را دانه دانه مي خورد و گاه خوشه را به دهان مي برد و دانه ها را در دهان فرو مي ريخت تا جايي که قطره هاي آب به سان دانه اي مرواريد بر ريش ايشان مي غلتيد. مکارم الاخلاق
    • عيسي بن عبد الرحمان از پدرش ابن عکاشه بن محصن اسدي نقل مي کند که بر امام باقر وارد شد در حالي که امام نيز در حضور ايشان ايستاده بود امام انگوري پيش او نهاد و فرمود انگور را پير کهن سال و کودک دانه دانه مي خوردند و کساني که گمان مي کنند سير نخواهند شد سه دانه و چهار دانه چهار دانه مي خوردند اما تو دو دانه دو دانه بخور که همين مستحب است. الکافي

    استفاده نامطلوب از انگور

    قبل از ظهور اسلام انواع بسیار خوب انگور در مناطق وسیعی در سوریه، عراق، فلسطین، حجاز، یمن و حضرموت به عمل می آمد و شراب به مقدار زیاد تولید می شد. در زمان هومر تهیه شراب انگور بخشی از زندگی مردم را تشكیل می داد. بعد از ظهور اسلام شراب سازی و مصرف شراب منفور و حرام شناخته شد. اما كاشت درخت مو را برای استفاده از انگور آن حلال می دانستند و این كار را تشویق می كردند. این حقیقت را نمی توان نا دیده گرفت كه در جامعه عرب جاهلی كارهای ناشایست زیاد وجود داشت واعتیاد به شراب یكی از علل این فساد اخلاقی بود. دستور حرمت شراب به طور ناگهان اعمال نشد؛ بلكه این امر به طور تدریجی و بر پایه اصول روان شناختی انجام گرفت. در مرحله اول ( بقره/۲۱۹) بیان می كند كه گناه شراب از سود آن بیشتر است. پس از این در آیه دیگری ( نساء/۴۳) می فرماید" آنگاه كه مست هستید گرد نماز مگردید." لذا می بینیم این دو آیه قرآن كریم مومنان را از شرب خمر بر حذر می دارد و سرانجام در سوره مائده آیه های ۹۰ و ۹۱ حرمت قطعی آن اعلام می شود.
    پس از نزول این آیه سوره مائده مردم مدینه هر نوع شرابی را به كوچه ها ریختند بعضی از مسلمانان می خواستند اندوخته شراب خود را به همشهریان یهودی خود ببخشند اما اجازه چنین كاری را نیافتند. بنابر حدیثی تهیه، شرب، و حتی بخشیدن شراب حرام بود.در قرآن مجید با كلمات مختلفی مانند خمر، شراب، سكر و كاس به شراب اشاره شده است. خمر در اصل به معنی شراب انگور است ولی به طور عام این كلمه را می توان برای هر نوع شرابی به كار برد. سكر هر چیزی است كه سبب مستی شود. كاس به معنای جام است و شراب معنای هر نوع مایع نوشیدنی از جمله شراب است. كلمه خمر در سوره بقره/۲۱۹، سوره مائده/۹۰و۹۱، سوره محمد/ ۱۵ و كاس در سوره طور/ ۲۳، سوره دهر/ ۵، سوره واقعه/ ۱۸ و سوره صافات/ ۴۵ آمده است و كلمه شراب چندین بار در جاهای مختلف ذكر شده است.

    منابع :

    انگور http://daneshnameh.roshd.ir
    انگور http://www.fruit.ir
    انگور (‌Grape (Vine http://aftab.ir
    احادیث سلامتی http://forum.imamhossein.net
    انگور http://www.iranmania.com
    گیاهان در قرآن ( انگور) http://aftab.ir
    انگور ( Grape (Vine http://www.irteb.com
    خواص درمانی کشمش http://aftab.ir





  • نظرات کاربران
    ارسال نظر
    با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
    متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.