انواع عفونت‌های خونی

نواع متعددی از عفونت‌های خونی وجود دارد که شایع‌ترین آن‌ها سپتيسمي می‌باشد. در این مقاله اطلاعاتی در رابطه با عفونت خونی، دوره‌ی درمان و عوامل خطرساز مرتبط با این بیماری ارائه شده است.
يکشنبه، 5 شهريور 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
انواع عفونت‌های خونی
انواع عفونت‌های خونی

مترجم: سهیلا حاجی‏زاده
منبع:راسخون
 

نواع متعددی از عفونت‌های خونی وجود دارد که شایع‌ترین آن‌ها سپتيسمي می‌باشد. در این مقاله اطلاعاتی در رابطه با عفونت خونی، دوره‌ی درمان و عوامل خطرساز مرتبط با این بیماری ارائه شده است.
عفونت خون یک نوع بیماری بوده که در آن سلول‌ها و پلاسمای خون توسط پاتوژن‌ها و سموم آلوده می‌گردند. بسیاری از انواع عفونت‌های خونی وجود دارد، اما شایع‌ترین آن‌ها سپتيسمي نام دارد. اصطلاح سپتيسمي عفونت خونی اغلب با اختلالات خونی که عمدتا ژنتیکی بوده و ماهیت غیر مسری دارند، مانند ترومبوسیتوپنی و ترومبوسیتوپنی اشتباه گرفته می‌شود. هنگامی‌که به عفونت‌های خونی اشاره می‌کنیم، اصطلاح سپتيسمي و سپسیس اغلب مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما این دو کلمه از نظر معنی تاحدی با هم تفاوت دارند. سپسیس بیماری بوده که در آن کل بدن توسط سموم تحت تاثیر قرار می‌گیرد و میکروارگانیزم‌های مضر از یک محل به محل دیگر انتشار می یابند. اما سپتيسمي بیماری بوده که در آن پاتوژن‌های فعال در خود جریان خون حضور دارند. هنگامی‌که پاتوژن‌ها درگیر تنها باکتری‌ها باشند، این بیماری باکتریمیا نامیده می‌شود. از میان همه‌ی انواع مختلف، سپتيسمي ناشی از باکتری‌ها جدی‌ترین بیماری بوده که اغلب نیاز به مراقبت پزشکی ویژه ای دارد.

علل بروز این بیماری

در برخی افراد که دارای سیستم ایمنی بسیار ضعیفی هستند، حتی باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌توانند مسئول بروز سپتيسمي باشند. اغلب، سپتيسمي از یک ناحیه‌ی آلوده که ممکن است یک اندام بزرگ و یا یک زخم و یا برش آلوده باشد، به ناحیه‌ی دیگر انتشار می‌یابد،
پنومونی یک مثال از عفونت خونی بوده که حالتی از سپتيسمي می‌باشد که در ریه‌ها ایجاد می‌شود. عفونت دستگاه ادراری یکی دیگر از انواع نسبتا خفیف علل این بیماری می‌باشد. علل دیگر می‌تواند مننژیت، آپاندیس عود کرده و یا آپاندیسیت، سلولیت و عفونت‌هایی که از اندام‌های شکم انتشار می‌یابند، است. عفونت‌هایی که از کبد گسترش می‌یابند، بسیار گسترده بوده، چون به راحتی به مکان‌های دیگر انتشار یافته و یاعث آلوده شدن اندام‌های سالم می‌گردند.

علائم سپتسمی

تب اغلب مشهودترین علت سپتسمی می‌باشد. تب بالا همراه با لرز در این عارضه رخ می‌دهد.
بیمار ممکن است ضربان قلب بالای و تنفس نامنظم را تجربه کند.
در این عارضه بیمار دچار سردردهای شدید می‌گردد.
برخی واکنش‌های قابل ملاحظه ی پوستی مانند راش نیز ممکن است در این مواقع ایجاد شود که محدود به یک منطقه‌ی خاص بوده و یا بسته به شدت بیماری و سیستم ایمنی بدن بیمار می‌تواند به کل بدن گسترش یابد.

درمان

درمان سپتسمی اغلب وابسته به علل بروز این بیماری می‌باشد. مرحله‌ی اول درمان، تشخیص و شناسایی عوامل دقیق ایجاد کننده‌ی عفونت خون می‌باشند و به دنبال آن نیز درمان‌های پزشکی باید صورت گیرد. در اکثر موارد به ویژه زمانی‌که سیستم ایمنی فرد درگیر این بیماری شد، ضروری است که شخص از کمک متخصص در این زمینه بهره بگیرد. درمان این بیماری عمدتا شامل تجویز آنتی بیوتیک‌ها به صورت خوراکی و یا در موارد شدید به صورت تزریق داخل وریدی می‌باشد.

عوامل خطر ساز عفونت‌های خونی

برخی افراد در معرض ابتلاء جدی انتشار سریع همه‌ی عفونت‌های خونی قرار دارند، که برخی از این افراد شامل موارد زیر می‌باشند:

افرادی با سیستم ایمنی پایین

بیماران مبتلا به ایدز، سرطان، دیابت و غیره
بیمارانی که پیوند عضو شده‌اند و یا از داروهایی که سرکوب کننده ی سیستم ایمنی بدن می‌باشد، استفاده می‌کنند.

بیماران مبتلا به مشکلات طحال

افرادی که مبتلا به سوختی شدید هستند نیز در معرض خطر ابتلا به عفونت باکتریایی خون قرار دارند.
افرادی که برای مدت زمان طولانی از استروئیدها استفاده می‌کنند.
افرادی از تحت شیمی درمان و یا پرتو درمانی قرار دارند.
در موارد سپتسمی، بهتر است که در اسرع وقت بیماری تشخیص داده شده و درمان گردد، تا از بروز عوارض بعدی جلوگیری گردد.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.