سه مزیت مهم انرژی فتوولتائیک خورشیدی

انرژی خورشیدی را می‌توان در مکانیزم‌های مختلف تولید و از آن بهره برداری کرد. یک چنین سیستمی که نور را با استفاده از نیمه رسانا‌ها به الکتریسیته تبدیل می‌کند سیستم فتوولتائیک است. انرژی خورشیدی از نور
چهارشنبه، 15 شهريور 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
سه مزیت مهم انرژی فتوولتائیک خورشیدی
سه مزیت مهم انرژی فتوولتائیک خورشیدی

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون
 

انرژی خورشیدی را می‌توان در مکانیزم‌های مختلف تولید و از آن بهره برداری کرد. یک چنین سیستمی که نور را با استفاده از نیمه رسانا‌ها به الکتریسیته تبدیل می‌کند سیستم فتوولتائیک است. انرژی خورشیدی از نور مداوم و قوی خورشید استفاده می‌کند و آن را از طریق تأثیرات شیمیایی و فیزیکی مختلف به الکتریسیته تبدیل می‌کند. یک چنین مکانیزمی سیستم‌های فتوولتائیک است. سلول‌های خورشیدی یا پنل‌های خورشیدی با ماده نیمه رسانا پوشانده می‌شود که نور را به جریان یا ولتاژ تبدیل می‌کند. از این جریان می‌توان برای تولید الکتریسیته استفاده کرد.
در ابتدا، از این فناوری تنها در فضای عمیق استفاده می‌شد و بسیار تخصصی و گران قیمت بود. اما مزایای متعدد چنین روش تولید انرژی و پیشرفت‌های انجام شده در فناوری باعث رونق استفاده از سیستم‌های فتوولتائیک برای تولید برق شده است. در واقع، سیستم فتوولتائیک خورشیدی یکی از پرکاربرد‌ترین اشکال استفاده از انرژی خورشیدی است. در این مقاله، مزایای انرژی فتوولتائیک خورشیدی فهرست و تحلیل شده است تا به کاربردپذیری این روش انرژی جایگزین تأکید شود.

مزایای انرژی فتوولتائیک خورشیدی

1.تأمین انرژی مورد نیاز

سیستم فتوولتائیک به نور برای تبدیل آن به انرژی نیاز دارد. زمین تقریباً 90،000 تراوات انرژی یا توان دریافت می‌کند. متوسط مصرف انرژی در جهان 15 تراوات است. اعداد خود گویاست که زمین چه قدر انرژی زیادی از منبعی تجدیدپذیر دریافت می‌کند. چنین منبع انرژی مطمئناً می‌تواند نیاز انرژی جمعیت جهان را تأمین کند.

2.منبع انرژی راحت

همه آنچه که نیاز دارید نور است و نور از طرف خورشید می‌آید که در همه جا به آن دسترسی داریم و به چیزی برای تولید نور نیاز ندارد. استفاده از نور خورشید برای تولید الکتریسیته به معنای انجام ندادن ترتیبات برای تولید الکتریسیته از طریق انتقال یا ساخت کارخانه برق است. در موقعیت‌های دور که شبکه برق و ابزار انتقال وجود ندارد، با استفاده از این انرژی تجدید پذیر می‌توان برای تولید انرژی استفاده کرد. در فضا، مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته انرژی فتوولتائیک خورشیدی روشی ارزشمند و مؤثر برای تولید الکتریسیته است.

3.کارآمد و مقرون به صرفه

سیستم فتوولتائیک در کاربرد‌های خود انعطاف پذیر است. سیستم فتوولتائیک شما می‌تواند واحدی مستقل باشد. یا می‌توانید آن را به شبکه برق محلی خود متصل کنید. این نوع ارتباط همچنین بار شبکه برق محلی را کاهش می‌دهد. انرژی اضافه تولید شده از سیستم فتوولتائیک را می‌توانید به شرکت برق یا شرکت‌های تولید کننده انرژی خورشیدی بفروشید. سیستم فتوولتائیک سیستمی بزرگ و دست و پا گیر نیست. سیستم فتوولتائیک همچنین مقرون به صرفه است. اندازه آن بر اساس خروجی توان مورد نیاز شما تعیین می‌شود. می‌توانید اندازه سیستم را بر اساس نیاز خود تغییر دهید. هزینه نصب این سیستم‌‌ها زیاد است ولی، بعد از نصف هزینه‌های پشتیبانی و نگهداری و تعمیرات کمتر است. سیستم‌های فتوولتائیک همچنین با دوام و محکم است.

4.انرژی پاک و سبز

از سیستم‌های فتوولتائیک گاز یا مواد شیمیایی به صورت محصول فرعی تولید نمی‌شود که بدین معناست که هنگام کار کردن سیستم محیط تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد. عدم وجود محصولات فرعی مضر به معنای عدم وجود آلودگی است. البته هیچ فرآیند تولید انرژی کاملاً عاری از آلودگی در بلند مدت نیست ولی، تولید انرژی از سلول‌های خورشیدی و کارخانه‌هایی که از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کند را مقایسه کنید. با استفاده از سیستم‌های خورشیدی رد پای کربن تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا می‌کند. با نصب کردن سیستم فتوولتائیک در خانه به منظور تولید انرژی می‌توانید انتشار کربن دی اکسید را تا حدود 1 تُن کاهش دهید! پس به طور کلی سیستم‌های فتوولتائیک روش سبزی برای تولید انرژی است.

5.منبع انرژی پایدار و توانمند

از سیستم‌های فتوولتائیک حتی می‌توان در روز‌های ابری نیز استفاده کرد. ولی، بالطبع مقدار انرژی تولید شده کاهش پیدا می‌کند. برخی سیستم‌های فتوولتائیک که از باتری استفاده می‌کند می‌تواند انرژی را ذخیره کند و در روز‌های ابری از انرژی ذخیره شده استفاده کنید. با استفاده از این ویژگی می‌توانید حتی روز‌های بارانی نیز انرژی داشته باشید!
 


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.