علائم اختلال شخصیتی

برخی از انواع اختلالات شخصیتی وجود دارد. در این مقاله اطلاعات مختصری در رابطه با انواع اختلالات شخصیتی همراه با علائم آن‌ها ارائه شده است.
چهارشنبه، 15 شهريور 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
علائم اختلال شخصیتی
علائم اختلال شخصیتی

مترجم: سهیلا حاجی‏زاده
منبع:راسخون
 

برخی از انواع اختلالات شخصیتی وجود دارد. در این مقاله اطلاعات مختصری در رابطه با انواع اختلالات شخصیتی همراه با علائم آن‌ها ارائه شده است.
فردی که از از اختلال شخصیتی رنج می‌برد، رفتارهای غیر معمول و افکارهایی که از نظر اجتماعی غیر قابل قبول است را از خود بروز می‌دهد که این موضوع می‌تواند منجر به عدم ثبات در زندگی و کار فرد گردد. افکار و رفتارهای عجیب و غریب و آشفته می‌تواند زندگی فرد را تحت تاثیر قرار داده و می‌تواند نشانه‌ای از اختلال شخصیتی باشد. با این‌حال، بسیاری از علائم تشخیصی وجود دارد که به تعیین این‌که آیا واقعا فرد از اختلال شخصیتی رنج می‌برد یا خیر، کمک می‌کند.

علائم شایع اختلالات شخصیتی

در اکثر موارد، مشاهده شده که شروع علائم اختلال شخصیتی در دوران نوجوانی و یا بزرگسالی می‌باشد. در موارد نادر، این علائم می‌تواند در دوران کودکی نیز مشاهده شود. در زیر برخی از علائم شایع اختلال شخصیتی مطرح شده است.
پرخاشگری، فانتزی بودن، افسردگی، نوسانات خلقی، اضطراب، بدگمانی و عدم اعتماد به دیگران و گزافه گویی
اختلال شخصیتی یک اصطلاح جمعی بوده که می‌تواند به انواع مختلفی طیقه بندی شود. اجازه دهید در این قسمت به صورت دقیق به انواع اختلالات شخصیتی و علائم آن‌ها اشاره کنیم.

شاخص

اختلال شخصیتی اجتماعی
اختلال شخصیتی مرزی
اختلال شخصیتی اجتناب ناپذیر
اختلال شخصیتی وابسته
اختلال شخصیتی هیستریونی
اختلال شخصیتی خود شیفتگی
اختلال شخصیتی وسواسی – اجباری
اختلال شخصیتی پارانوئید
اختلال شخصیتی اسکیزوئید
اختلال شخصیتی اسکیزوتایپ
این اختلالات به دسته‌هایی تقسیم بندی می‌شود که شامل دسته ی A، B و C می‌باشد. در این قسمت علائم همه‌ی این اختلالات را به صورت دقیق مورد بحث قرار می‌دهیم.

اختلالات شخصیتی ضد اجتماعی

افراد با اختلال شخصیت ضد اجتماعی تمایل به نشان دادن رفتارهای خشونت آمیز داشته و هیچ گونه پشیمانی و گناهی از انجام کارهای خود ندارند. آن‌ها رفتارهای ضد اجتماعی مانند عدم نگرانی و بی‌توجهی نسبت به دیگران را نشان می‌دهند. به این گونه افراد اصطلاحا بیماران روانی گفته می‌شود. اختلالات دوران کودکی و عوامل اجتماعی و زیست محیطی تا حد زیادی مسئول توسعه‌ی اختلال شخصیتی ضد اجتماعی هستند.

علائم

پرخاشگری، ارتکاب جرم، خشونت، تهدید، رفتارهای خود تخریبی، بی‌مسئولیتی و عدم توجه به قوانین، مقررات و هنجارها، عدم همدلی با دیگران، مشکل در کنترل خشم

اختلال هویتی دوری گزینی

افراد مبتلا به اختلال شخصیتی دوری گزینی که به عنوان اختلال هویتی اضطراب نیز شناخته می‌شود، عزت نفس بسیار کمی دارند. آن‌ها نسبت به انتقاد و پس زده شدن بسیار حساس هستند. یک تجربه‌ی دردناک از دوران کودکی می‌تواند علت اصلی اختلال شخصیتی دوری گزینی در افراد باشد.

علائم

حساسیت شدید به انتقاد، رد شدن و ارزیابی منفی شدن
انزوای اجتماعی، دوری گزینی کامل از اجتماع
بروز رفتارهای خودخواهانه‌ی شدید
تنهایی، خجالتی بودن و گوشه گیری

اختلال شخصیتی مرزی

افراد مبتلا به اختلال شخصیتی مرزی مشکلات زیادی در کنترل عواطف و احساسات خود دارند و بنابراین، آن‌ها رفتارهای نامنظمی را از خود نشان می‌دهند که منجر به عدم ثبات در روابط می‌گردد. در بسیاری موارد، تمایل به خودکشی نیز در این افراد مشاهده می‌شود. یک تجربه ی دردناک از دوران کودکی و روابط آشفته در گذشته نیز اغلب منجر به شیوع اختلال شخصیتی مرزی می‌گردد.

علائم

تغییرات ناگهانی در خلق و خوی، بی پروایی و اضطراب
ترس از تنهایی و پس زده شدن
خود پسندی و روابط نامناسب
رفتارهای تکانشی، اختلالات در خوردن
خودکشی و تهدید و تلاش‌های مربوط به انجام این کار

اختلالات شخصیتی وابسته

همانطور که از نام آن پیداست، افراد مبتلا به اختلال شخصیتی وابسته در انجام کارهای خود کاملا وابسته به اطرافیان خود هستند. به طور خلاصه، آن‌ها از لحاظ ذهنی و احساسی وابسته به دیگران هستند. این افراد دارای اعتماد به نفس پایینی بوده و اغلب نمی‌توانند به تنهایی از عهده‌ی انجام کارهای خود برآیند.

علائم

وابستگی بالا به دیگرا حتی برای مسائل کوچک
نیاز مداوم به اطمینان، مشاوره و پشتیبانی
اجتناب از مخالفت با نظر دیگران به دلیل ترس از عدم تایید و منزوی شدن
کمبود ابتکار در سرمایه گذاری و کار

اختلال شخصیتی نمایشی

افراد مبتلا به اختلال شخصیتی نمایشی به طور مداوم به دنبال نمایش رفتارها و یا ژست‌های نمایشی هستند. آن‌ها همیشه دوست دارند مرکز توجه باشند. این اختلال در زنان نسبت به مردان بیشتر دیده می‌شود.

علائم

وسواس بیش از حد در مورد ظاهر خود
نیاز به توجه و موافقت مداوم به نظراتشان از سوی اطرافیان
بسیار احساسی و ناپایدار
ترس از رد شدن و تنفر از سوی دیگران
اختلال شخصیتی خود شیفتگی
افراد مبتلا به این نوع اختلال علائمی مخالف با اختلال شخصیتی دوری گزینی نشان می‌دهند. آن‌ها خود شیفتگی بالایی داشته و احساس می‌کنند که نسبت به دیگران برتر هستند. قدردانی مکرر، ارزیابی و تحسین والدین یا جامعه در طول دوران کودکی به عنوان یکی از مهم‌ترین علل اختلال شخصیتی خود شیفتگی در نظر گرفته می‌شود.

علائم

اخساس خودخواهی
خود محوری
نیاز به قدردانی و تمجید پیوسته
داشتن احساس فانتزی درباره‌ی ثروت، قدرت و موفقیت
شادمانی، غرور و عدم همدلی
اختلال شخصیتی وسواس فکری عملی
افراد مبتلا به اختلال شخصیتی وسواس فکری عملی دارای نظم غیر طبیعی و آشفته در کار و زندگی خود هستند. این افراد دارای الگوی سختی برای شیوه‌ی زندگی، کار و افکار خود می باشند. این افراد زندگی خسته کننده و بدون انعطافی دارند.

علائم

بیش از حد کمال‌گرا
با وجدان، عدم تحمل نسبت به بی‌تفاوتی
مضطرب و ناتوان در تغییر زندگی خود
اختلال شخصیتی اسکیزوئید
این نوع اختلال باعث منزوی شدن فرد از دیگران و جامعه می‌گردد. افراد مبتلا به این اختلال میل به نزدیکی و انجام رابطه‌ی جنسی نیز ندارند. آن‌ها تصویری از زندگی در دنیای فانتزی را در سر دارند.

علائم

ناپایداری شدید
تنهایی و منزوی بودن
بی تفاوتی نسبت به دیگران
عدم واکنش به ارزیابی مثبت و منفی از سوی دیگران
ترجیح دادن زندگی انفرادی
اختلال شخصیتی اسکیزوتایپال
این نوع اختلال شامل رفتارهای غیر معمول و عجیب و غریب می‌باشد. علائم این اختلال مشابه با علائم اختلال اسکیزوئید می‌باشد.

علائم

عدم توانایی در حفظ ارتباط خود با دیگران
انجام رفتارهای عجیب و غریب
داشتن ایده‌هایی خیالی
عدم واکنش نسبت به هر چیزی
بی‌تفاوتی نسبت به دیگران
اختلال شخصیتی چند گانه
افراد مبتلا به این نوع اختلال دارای دو یا چند متفاوت شخصیت هستند. این شخصیت‌های متفاوت کاملا از هم متمایز بوده و غیر قابل پیش بینی هستند. دلایل متعددی برای بروز این اختلالات وجود دارد. ابن نوع شخصیت بسیار نادر و پیچیده می‌باشد.

علائم

تغییر ناگهانی در خلق و خو
ارائه‌ی رفتارهای پرخاشگرانه
افسردگی و اضطراب
از دست دادن حافظه و داشتن ترس‌های خیالی

تست اختلال شخصیتی

افرادی که دارای چند شخصیت متمایز هستند، تمایل به نشان دادن الگوهای متفاوت رفتاری در وضعیت‌های مختلف دارند. بنابراین، نمایش رفتارهای غیر معمول همیشه به عنوان یک اختلال شخصیتی شناخته نمی‌شوند. با این‌حال، در مواردی که رفتار یا افکار فرد بر زندگی، کار و روابط او تاثیر می‌گذارد، بهتر است با پزشک مشورت شود. آزمایشاتی به منظور تعیین این‌که آیا یک فرد از اختلال شخصیتی رنج می‌برد یا خیر، وجود دارد. باید به یاد داشته باشید که اکثر اختلالات شخصیتی می‌تواند به کمک روش‌های مناسب و حمایت خانواده درمان شود.
در صورتی‌که شما متوجه شدید که دوستان و یا نزدیکانتان از هر کدام از علائم ذکر شده در بالا رنج می‌برند، در این رابطه با او صحبت کنید، چون سلامتی روانی فرد بسیار مهم می‌باشد.
 


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.