علائم مسمویت غذایی ناشی از مصرف مرغ

مسمومیت غذایی عارضه‌ای است که توأم با درد می‌باشد. این مقاله اطلاعاتی را در خصوص مسمومیت غذایی ناشی از مصرف مرغ، علائم و درمان آن فراهم ساخته است.
پنجشنبه، 16 شهريور 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
علائم مسمویت غذایی ناشی از مصرف مرغ
علائم مسمویت غذایی ناشی از مصرف مرغ

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

مسمومیت غذایی عارضه‌ای است که توأم با درد می‌باشد. این مقاله اطلاعاتی را در خصوص مسمومیت غذایی ناشی از مصرف مرغ، علائم و درمان آن فراهم ساخته است.
اکثر افراد چه کودک و چه بزرگ عاشق خوردن مرغ می‌باشند. به دلیل محبوبیت جهانی آن، مرغ در واقع جای خود را در تمامی غذاها و خوراکهای این دنیا باز کرده است. علاوه بر آن، یکی از پرمصرف‌ترین اشکال گوشتی در این جهان به شمار می‌رود. با این حال، خطرات زیادی نیز در اثر مصرف آن وجود دارد. مرغی که به خوبی تمیز و پخته نشده، با خود باکتریهای مضر فراوانی را به همراه داشته و در صورت مصرف می‌توانند دردسرهایی جدی برای دستگاه گوارش ایجاد کرده و موجب بروز مسمومیت غذایی شوند.
مسمومیت غذایی از مصرف مواد غذایی بوجود می‌آید که حاوی میکروبها و باکتریهایی بوده که در آنها رشد می‌کنند. همه ما می‌دانیم که باکتریها در تمام اطراف ما وجود دارند، بنابراین بروز عفونت غذایی امری عادی است. در سال 2006 بیش از 27000 مورد مسمومیت غذایی به تنهایی در ایالات متحده گزارش شد. بسیاری از افراد علائم مسمومیت غذایی خفیف ناشی از مصرف مرغ مانند ناراحتی معده و احساس بالا آوردن و یا استفراغ مداوم را نادیده می‌گیرند. آنها فکر می‌کنند که این علائم به خودی خود بهبود خواهند یافت اما این تصور درست نمی‌باشد. در چنین مواردی، همواره بهتر است که به پزشک مراجعه شود.
چنانچه فردی نسبت به مشکلی آگاهی داشته باشد، آنگاه یافتن راه رفع آن بسیار آسان خواهد بود. همین امر در خصوص این بیماری صدق می‌کند، در صورتی که فرد آگاهی داشته باشد که چه چیز مرغ را تحت تأثیر قرار می‌دهد، آنگاه تصور بهتری از چگونگی کنترل این وضعیت خواهد داشت.
سالمونلا انتریتیدیس (Salmonella Enteritidis)
این باکتری در روده‌ی مرغ، سگ و حتی گربه یافت می‌شود. سالمونلا انتریتیدیس تنها یکی از 2000 نوع باکتری سالمونلا است که اغلب با مسمومیت غذایی ارتباط دارد.

کمپیلوباکتر ژژونی

یکی از متداول‌ترین دلایل بروز اسهال در انسان است. از کمپیلوباکتر ژِژونی و یا ججونی که به طور معمول در مرغ پخته نشده وجود دارد، می‌توان با پخت مناسب و نگهداری مرغ در فریزر در صورت عدم استفاده، جلوگیری کرد.

استافیلوکوک اورئوس

استافیلوکوک اورئوس می‌تواند در غذاهایی که به درستی در یخچال نگهداری نشده باشند و با دستهای آلوده درست شده باشند، وجود داشته باشد. این باکتری بر روی دستها و در گلوی انسان می‌ماند.

علائم

خوردن مرغ خام و نپخته، یکی از دلایل اصلی بروز این مشکل است. ترکیب سایر غذاها با مرغ نیز راهی در جهت منتقل ساختن باکتری از گوشت است. فرد همیشه بایستی اطمینان یابد که از ظروف تمیز و شسته شده جهت تهیه مرغ استفاده می‌کند. در این بخش برخی از علائم معمول مسمومیت غذایی ناشی از مصرف مرغ آورده شده است:

تب شدید

یکی از شایع‌ترین علائم مسمومیت غذایی ناشی از مصرف مرغ، تب است. از آنجا که به طور ناگهانی دمای بدن افزایش می‌یابد، فرد مبتلا دچار تب شدید می‌شود، به این دلیل که بدن در حال مبارزه با عفونت است.

اسهال

افراد مبتلا به مسمومیت دچار اسهال خواهند شد. این اتفاق به دلیل عفونتهای مختلف معده رخ می‌دهد. هنگامی که فردی دچار اسهال می‌شود، بایستی به خاطر داشته باشد که بدنش در حال خلاص شدن از شر مواد سمی است. در صورتی که بیش از 2 روز این وضعیت ادامه داشت، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

معده درد

درد ناگهانی شکم و دل پیچه از شایع‌ترین علائم این بیماری می‌باشند. معده و روده به دلیل وجود باکتری سالمونلا تحت تأثیر قرار می‌گیرند. این امر موجب بروز سوء هاضمه، ناراحتی معده و عوارض مختلف دیگر می‌شود. در صورتی که درد شدت گرفت به پزشک مراجعه کنید، بدن حدود یک هفته زمان جهت بهبودی کامل نیاز خواهد داشت.

درمان

این عارضه را می‌توان با داروهای تجویز شده توسط پزشک و نیز در خانه درمان ساخت. در صورتی که هنوز دچار تهوع و استفراغ می‌باشید، از مصرف غذاهای جامد خودداری کنید. یکی از بهترین درمانهای مسمومیت غذایی ناشی از مصرف مرغ، وارد نمودن مقدار زیادی مایعات در رژیم غذایی خود به منظور حفظ آب بدن است. از مصرف الکل و نوشیدن کافئین خودداری کنید. افراد بزرگسال و نوجوانان می‌توانند نوشیدنی‌های قندی مصرف کنند اما اطمینان حاصل شود که به قدر کافی رقیق شده باشد به این دلیل که قند اسهال را بدتر خواهد ساخت. پس از آنکه به مدت یک هفته تحت رژیم مایعات قرار داشتید، می‌توانید شروع به خوردن غذاهای جامد کنید. اطمینان حاصل شود که غذاهایی را مصرف می‌کنید که در معده سبک باشند، این غذاها، برنج پخته، و سیب زمینی آب پز و از این دست را شامل می‌شود. همچنین می‌توانید شیر مصرف کنید، اما بعضی افراد ممکن است به دلیل عدم تحمل لاکتوز دچار مشکلات معده شوند. در صورتی که هنوز نگران می‌باشید، بهتر است با پزشک مشورت کنید.
در حین خرید مرغ بسیار مراقب باشید. تاریخ تولید آن را نگاه کرده و همیشه گوشت را در یخچال نگهداری کرده و حتماً ظرف 24 ساعت آن را بپزید.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.