عوارض جانبی ناشی از مصرف بابونه

بابونه گیاه دارویی متنوعی است که در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مقاله عوارض جانبی ناشی از مصرف این گیاه دارویی را مورد بحث قرار می‌دهد.
يکشنبه، 19 شهريور 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
عوارض جانبی ناشی از مصرف بابونه
عوارض جانبی ناشی از مصرف بابونه

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

بابونه گیاه دارویی متنوعی است که در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مقاله عوارض جانبی ناشی از مصرف این گیاه دارویی را مورد بحث قرار می‌دهد.
بابونه گیاه گلداری است که بیشتر در آلمان و مجارستان یافت می‌شود. گلهای خشک شده‌ی سر این گیاه توسط اروپایی‌ها و کشورهای دیگر سراسر دنیا جهت تهیه چای گیاهی به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد. بابونه به دلیل خواص دارویی خود، به طور گسترده‌ای در تولید تنتور، پماد، مکملهای غذایی، روغن، کرم و غیره بکار برده می‌شود. یکی از فوائد این گیاه آن است که در موارد بروز بیماریهای خفیف و ناراحتی معده موجبات تسکین را فراهم می‌سازد. گرچه گیاهی سلامتی بخش به حساب می‌آید، اما مشخص شده است که عوارض جانبی چندی نیز به همراه دارد.

عوارض جانبی شناخته شده

از آنجا که بابونه یک گیاه گلدار متعلق به خانواده آفتابگردان است، افرادی که نسبت به این خانواده آلرژی دارند ممکن است دچار واکنشهای آلرژیک گردند. مشکلی که در خصوص آلرژی وجود دارد این است که هرگز متوجه نمی‌شوید که نسبت به چیزی آلرژی دارید تا زمانی که واکنش کاملاً واضحی مشاهده نمایید. به طور مشابه، چنانچه نسبت به بابونه آلرژی داشته باشید، احتمالاً تا زمانی که آن را مصرف کرده و این عوارض جانبی را به طور مستقیم تجربه نمایید، از مبتلا بوده به این آلرژی خبر نخواهید داشت. در حالی که بثورات یا جوشهای پوستی و خارش متداول‌ترین علائم یک آلرژی می‌باشند، اما در موارد جدی‌تر، همچنین ممکن است دچار آنافیلاکسی شوید. تورم گلو و تنگی نفس نیز برخی از عوارض جانبی به حساب می‌آیند. هنگامی که در تماس با این گیاه قرار می‌گیرید، دچار التهاب چشم می‌شوید.
چنانچه مقدار زیادی بابونه مصرف کنید، ممکن است در نهایت کمی در شما اثر آرام بخشی ایجاد نماید و توصیه نمی‌شود در این وضعیت خواب آلودگی، رانندگی کرده و یا با ماشین آلات سنگین کار کنید. مقدار بیش از حد آن ممکن است همچنین موجب بروز استفراغ و سرگیجه شود. این مشکلات همچنین می‌توانند در نوزادان تازه به دنیا آمده و نوزادان کم سال مشاهده شده بطوریکه این نوزادان ممکن است با مشکل بوتولیسم مواجه شوند.
مورد دیگری که بایستی در صورت مصرف هرگونه دارو به خاطر داشته باشید این است که با مصرف این گیاه اثرات این داروها ممکن است ضعیف شده یا دچار اختلال شود. مصرف بابونه خصوصاً در صورتی که داروهای رقیق کننده خون مانند کومادین (coumadin) مصرف می‌کنید، مخاطره آمیز است. به این دلیل که یکی از مواد تشکیل دهنده فعال در بابونه تحت عنوان «کومارین (coumarin)» ممکن است بر روی افرادی که تحت درمان دارویی رقیق کننده خون قرار دارند، اثر منفی برجای گذارد. این گیاه همچنین اثراتی را بر روی سطوح قند خون و فشار خون در افرادی نشان داده است که مبتلا به این مشکلات می‌باشند. زنان باردار نیز بایستی از مصرف بابونه خودداری کنند، به این دلیل که ممکن است موجب سقط جنین در آنها شود. همچنین توصیه می‌شود که مادران شیرده از مصرف این گیاه خودداری کنند.
در حقیقت بابونه یک ماده‌ی عالی بوده که به برطرف نمودن مشکلات بسیار مرتبط با ناراحتی معده، بیماریهای جزئی و دردهای قاعدگی کمک می‌نماید، اما مانند هر داروی دیگری، به هنگام مصرف آن بایستی جوانب احتیاط رعایت شود. عوارض جانبی این گیاه به عنوان یک مکمل گیاهی، بسیار نادر است، اما این بدان معنا نیست که مجاز به مصرف غیر عاقلانه آن می‌باشید. مانند هر گیاه دارویی دیگر، ضروری است که از میزان مصرف بی ضرر و ایمن آن در خود اطمینان حاصل کنید.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما