جوانان سازندگان اصلي اين کشورند (قسمت سوم و پاياني)

... فضاي دانشگاه ها بايد آرماني باشد. اگر آرماني باشد، اين مشکلات هم حل مي شود. ما الان مشکل منابع درسي، معيارهاي ارزيابي و ارزشيابي داريم، نظام آموزشي ما اصلا نظامي نيست که خلاقيت ها و خودباوري ها را رشد بدهد، يک نظام خشک غير منعطف غير عاطفي است، اين را اصلاح کنيد. اما همه اين ها در سايه يک فضاي آرماني اصلاح مي شود. وقتي فضا آرماني شد، انرژي ها آزاد مي شود، آن وقت حرکتها با سرعت هاي فوق تصور ما اتفاق مي افتد. همين که اشاره کردند. اين
شنبه، 2 خرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جوانان سازندگان اصلي اين کشورند (قسمت سوم و پاياني)
جوانان سازندگان اصلي اين کشورند (قسمت سوم و پاياني)
جوانان سازندگان اصلي اين کشورند (قسمت سوم و پاياني)


مروري بر ديدگاه هاي رياست محترم جمهوري آقاي دکتر محمود احمدي نژاد در حوزه هاي مربوط به جوانان

دانشگاه

ضرورت آرماني شدن فضاي دانشگاه ها

... فضاي دانشگاه ها بايد آرماني باشد. اگر آرماني باشد، اين مشکلات هم حل مي شود. ما الان مشکل منابع درسي، معيارهاي ارزيابي و ارزشيابي داريم، نظام آموزشي ما اصلا نظامي نيست که خلاقيت ها و خودباوري ها را رشد بدهد، يک نظام خشک غير منعطف غير عاطفي است، اين را اصلاح کنيد. اما همه اين ها در سايه يک فضاي آرماني اصلاح مي شود. وقتي فضا آرماني شد، انرژي ها آزاد مي شود، آن وقت حرکتها با سرعت هاي فوق تصور ما اتفاق مي افتد. همين که اشاره کردند. اين عزيزي که آن سلولهاي بنيادين را به دست آورد، البته من اين را شنيده بودم. شايد از خود شما شنيده ام که وقتي زنگ زدند به منزلشان که چه کار مي کنيد؟ گفت: هيچ، مشغول سجده بود. يعني آرماني که اسلام بايد جلو برود. دنياي اسلام بايد پيشرفت کند. مي شود اهداف عملياتي هم برايش تعريف کرد. منتها يادمان نرود، ما بايد جامعه نمونه مقتدر اسلامي بر پا کنيم آن مي شود نقطه اوج. محورش هم فرهنگ است... .
[سخنراني در ديدار با مديران ارشد جهاد دانشگاهي - 1384/11/3]

ضرورت حفظ فضاي آرماني و انقلابي دانشگاه ها

«... اين روحيه انقلابي را حفظ کنيد. دوم، فضاي دانشگاه را به سمت فضاي عقلانيت، منطق و ارزش هاي انقلاب ببريد. اين کار را مي توانيم بکنيم. و فضاي دانشگاه را به سمت صميميت ببريد. من از اينکه مي ديدم بين گروه هاي دانشجويي درگيري هاي تندي هست، هميشه غصه مي خوردم و مي گفتم ما سر کاريم! ديگراني نشسته اند و ما را سر کار گذاشته اند. به خاطر آدم متخلفي که دستگاه قضايي با تخلفش برخورد کرده، شاکي دارد، پرونده دارد، سند هست، وکيل گرفته، دفاع کرده و محکوم شده، يک دفعه مي ديدي در دانشگاه بين دانشجويان درگيري مي شد و ...، حرکت دانشجويي هميشه بايد فريادگر مطالبات ملي باشد. اين را بايد حفظ کنيم. و من خيلي اميدوارم در اين دوره سطح کار دانشجويي ارتقاء پيدا کند؛ هم بايد بگوييم، هم بايد بخواهيم و هم تلاش کنيم راه حلها را طراحي کنيم. البته حواستان باشد، بايد اين نگاه آرماني را هميشه حفظ کنيد. بزرگترين کمک شما به دولت اين است که هميشه فضا را آرماني حفظ کنيد و سعي کنيد آن را به بدنه جامه بکشانيد که هميشه آرمان ها را بخواهند. اگر شما هميشه از ما صد را مطالبه کنيد، ما هم خودمان را براي رسيدن به صد تجهيز مي کنيم؛ اما اگر به جايي برسيم که از صد، بيست را از ما بخواهند ما - ماي نوعي - هم براي بيست مي دويم ...»
[سخنراني در ديدار با نمايندگان انجمنها و تشکلهاي دانشجويي - 1384/7/7]

فضاي دانشگاه، فضاي دوستي، محبت و آرماني

«... فضاي دانشگاه ما بايد فضاي دوستي، عاطفي و محبت باشد. بالاخره بخش مهمي از کار شما انتقال فرهنگ انقلاب است. اين انتقال جز در بستر دوستي، محبت و عاطفه اتفاق نمي افتد. اين ها رابطه عاطفي است؛ نقطه مقابل آن، چيزي است که دشمن مي خواهد در دانشگاه ايجاد بکند. همه آن دسته بندي ها، کدورت ها، درگيري ها و کينه ورزي هاست. فضاي دانشگاه بايد صميمي و البته به غايت انقلابي و آرماني باشد. اگر فضاي دانشگاه آرماني نباشد، هيچ انگيزه اي براي حرکت رو به جلو نيست. يا اگر آرمان ها، آرمان هاي بسيار شخصي، پايين و پست باشد و بر فضاي دانشگاه غلبه کند، هيچ شکوفايي، جهش، خلاقيت و ابتکاري اتفاق نمي افتد. در محيط آرماني است که جهش ها اتفاق مي افتد. خوشبختانه از فرهنگ انقلاب اسلامي ذخيره عظيمي از آرمانها الهي است که با فطرت انسانها منطبق است و خريدار دارد ... .
[سخنراني در ديدار با اعضاي سازمان بسيج استادان - 1384/7/28].

ممانعت از آلوده شدن فضاي دانشگاهها به بازيهاي سياسي

«... دانشگاههاي ما بايد پرچمدار روشن بيني سياسي باشند، پرچمدار سياسي باشند، پرچمدار عدالت خواهي باشند. پرچمدار استقلال و آزاد انديشي باشند. اصلا تفکر ما در آزاد انديشي و کرامت انسانها رشد پيدا مي کند. اما خيلي بايد مراقب باشيم که فضاي دانشگاه ما خداي نکرده آلوده بازيهاي سياسي طراحي شده توسط بازيگران نشود. فکر مي کنم که اين از عهده استادان و دانشجويان ما در سراسر کشور به خوبي بر مي آيد. چند سال پيش روزي بحث داشتيم، که خيلي فضا سياست زده بود. بعضي از نيروها آمده بودند و با احزاب سياسي و دانشگاه مناظره داشتيم. گفتم و الله بالله اين احزاب و گروه ها در کار دانشگاهها دخالت نکنند، خواهيم ديد استادان و دانشجويان اصلا با هم هيچ دعوا و کدورتي ندارند. حرفشان را راحت مي زنند، آزادانه هم حرف مي زنند. سر هم داد هم مي زنند، عدالت را فرياد خواهند زد، عليه تبعيض خواهند شوريد، بهترين ايده ها از همين دانشگاهها برخواهد آمد و هيچ کدورتي هم ايجاد نمي شود.
شماها مي آييد و همواره کدورت، خودخواهي و بددلي را مي خواهيد به محيط دانشگاه بياوريد. چرا مي خواهيد اين کار را انجام بدهيد؟ چرا مي خواهيد اين منبع عظيم و ارزشمندي را که همه اش به نفع کشور و ملت است، کند کنيد؟ مي خواهيد گروه داشته باشد، بيرون برويد گروه درست کنيد، خرج و هزينه کنيد. هر کاري دلتان مي خواهد، آزاديد، قانون هم به شما اجازه داده است، اظهار نظر کنيد روزنامه و مجله داشته باشيد، چرا مي خواهيد از اين ذخيره بي جهت استفاده کنيد؟ شما حرفتان را بزنيد. بسيار خوب. به خصوص مديريت دانشگاهها بايد صيانت بکنند. شأن دانشگاه بالاتر از همه احزاب و گروه ها و جريانات سياسي است. دانشگاه بايد تئوري پردازي و نظريه پردازي کند، تحليلهاي عميق بدهد. [مسائل] کلان کشور را ببينيد، راه نشان بدهد. اين شأن دانشگاه ماست و بحمد الله اين ظرفيت و استعداد هم در دانشگاههاي ما به وفور هست ... .»
[سخنراني در مراسم سالروز وحدت حوزه و دانشگاه - 1384/9/27]

ورزش

عوامل موفقيت در ورزش کشتي

«... ورزش کشتي جزو ورزشهاي بسيار پر هيجان و سازنده است. يک کشتي گير هم بايد آمادگي بدني داشته باشد، يعني ورزيده باشد، همه اجزا و ماهيچه هاي بدن کار خودشان را به موقع انجام بدهند؛ هم بايد مهارت داشته باشد، يعني انواع فنون و بدلهايش را بلد باشد و هم بايد هوشمند و تيز باشند؛ يعني سريع مطلب را بگيرد. در عرض يک دهم ثانيه شرايط عوض مي شود. بايد سريع مطلب را بگيرد و سرعت عکس العمل بالا داشته باشد. در همين يک دهم ثانيه ها يک دفعه تکليف روشن مي شود؛ چه موقعي که مي خواهي فن بزني، چه موقعي که مي خواهي بدل بزني. بارها اتفاق افتاده کشتي گير فني را مي زند، حريف در يک لحظه بر مي گرداند؛ يعني از لحظات استفاده مي کند. بنابراين نيازمند تيز بيني، روحيه بالا و بادوام است، ممکن است کشتي گيري دور اول را خيلي خوب کشتي بگيرد، اما دور دوم از حال برود و به لحاظ روحي کم بياورد و تسليم بشود. خيلي وقتها بچه هايي را ديده ايم که هم ورزيده اند و هم فن بلد هستند، اما به لحاظ روحي کم مي آورند و نمي توانند از آن توانمنديها و استعدادهاي خود استفاده کند. اينها ويژگيهايي است که بايد باشد ... .»
[سخنراني در ديدار با مربيان، مسئولان و کشتي گيران تيم ملي ايران - 1384/12/7]

اخلاق و جوانمردي، از ويژگيهاي کشتي گيران ايراني

«... در کشور ما علاوه بر اينها ويژگيهايي هم لازم است. البته مربيان عزيز واقعا زحمت مي کشند، بچه هاي ما دارند زحمت مي کشند هر دور و فصلي که مي گذرد در هر سالي که مي گذرد ما مي بينيم از اين جهات بچه هاي ما پيشرفت قابل توجهي پيدا کرده اند و نوبه نو پديده هاي ارزشمندي را به کشتي کشورمان و جهان عرضه مي کنند.
در کشور ما علاوه بر اينها به خصوص در ورزش کشتي ويژگيهاي ديگري هم لازم است. اين يکي از ويژگيهاي مهم اخلاق است. اصلا کشتي با اخلاق عجين است. شايد تنها ورزشي است که در آن اخلاق و جوانمردي هست؛ يعني اگر اخلاق و جوانمردي را از کشتي برداريد، اين ورزش هيچ ارزشي ندارد. آن ويژگي ممتازي که کشتي را برجسته کرده و مي بينيم از يک بچه تا يک پيرزن و پيرمرد، دانشگاهي، مدرسه اي، کارگر، صنعتکار همه اين ورزش را دوست دارند، به خاطر غلبه جوانمردي و اخلاق است. اصلا کشتي درست شده که خصلتهاي جوانمردي را پرورش بدهد. با بعضي از اين ورزشهايي که درست شده فرق مي کند که در آنها اصلا مربيان ناجوانمردي را به عنوان برنامه ورزشکار آموزش مي دهند، اما در کشتي جوانمردي، اخلاق [اصل است.] اصلا کشتي مي گيريم که اخلاق، دوستي، محبت و جوانمردي را به مردم معرفي کنيم.
درست است که مرحوم تختي به لحاظ آن ويژگيهاي فردي و جسمي و توانمنديهاي کشتي در نقطه اوج بود، اما آن چيزي که تختي را ماندگار کرده مدالهايش نبود. آن خصلتهاي جوانمردي و اخلاقي بود که در اوج قهرماني ورزش اينها بر آن غلبه داشت. يک بچه کوچک را مي ديد مي نشست و زانو مي زد، ملاطفت مي کرد، به مادرش آن طور، به مردم محلش، به ملتش... .»
[سخنراني در ديدار با مربيان، مسئولان و کشتي گيران تيم ملي ايران - 1384/12/7]

زنان

سرمايه گذاري بسيار گسترده فکري و فرهنگي غرب در مورد زنان

«... براي زنان که به نظرم پايه تمام نظم نوين جهاني بر يک نظام فکري و فرهنگي است که محور آن را بر پايه کار روي زنان گذاشته اند. اصلا حجمي که براي تأثير گذاري روي زنان توليد مي شود، چندين برابر آن چيزي است که براي مردها توليد مي شود. بدانيد يونيسف و بعضي از اين واحدهاي سازمان ملل به روستاهاي ما مي روند و به زنها «حقوق زنان» ياد مي دهند. جلسه مي گذارند، يعني همان چيزي که شما جلويش را بستي و نرفتي، آن را در آموزش و پرورش و حتي روستاها آموزش مي دهد که آن را انشاءالله ما خواهيم بست. گفتيم تعطيل کنند و به مسئول آن هم که در نيويورک آمده بود، گفتم خيلي کارهاي خوبي مي کنيد. حالا ما هم نظر داريم. بياييد با هم حرف بزنيم ببينيم کدام بهتراست، آن را اجرا بکنيم. آن چون توليد مي کند، هجومي است و مرتبا يک راه را مي بنديم از يک راه ديگر مي آيد. ما بايد توليد بکنيم. به لطف خدا اين توانمندي و ظرفيت براي توليد در اينجا هست. در اين چند سال کارهاي بسيار خوبي هم شده است، اما براي اينکه ما را نسبت به رقبا و دشمنان در يک موقعيت ممتاز قرار بدهد، هنوز کافي نيست... .»
[سخنراني در ديدار با مديران حوزه علميه قم (ويژه خواهران) - 1384/7/6]

نقش مهم زنان در انقلاب و استقلال کشور و ساير عرصه ها

«... امام عزيز فرمودند ما اين پيروزي، انقلاب اسلامي، استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي را در وهله اول مرهون خانم ها بوديم و در طول اين نهضت همواره خانم ها پيشقدم بودند. امروز هم در بسياري از عرصه ها خانم ها هستند که راه را باز مي کنند، تشجيع مي کنند، فضا را مساعد مي کنند، خودشان حاضر مي شوند و کمک مي کنند که گره ها از پيش پاي ملت ايران باز شود و جلو برود. اگر نقش يگانه دختر و بانوان ما نبود، قطعا بدانيد امروز ما استقلال و تماميت ارضي را در اختيار نداشتيم.
آن روحيه بلند و آن نگاه عميق و ايمان زلال بانوان ما تمام استخوان بندي و اسکلت جامعه ما را مستحکم نگه داشته است. خانم ها هستند که در همه عرصه ها حاضرند، فعاليت مي کنند و به خصوص در خانه فرزندان ملت و نسل هاي آينده را شجاع، مؤمن و پاک تربيت مي کنند ... .»
[سخنراني در مراسم چهلمين سالروز تأسيس دانشگاه الزهرا - 1384/7/23]

نظريه پردازي هاي غلط درباره زنان و ديدگاه اسلام در اين مورد

«... در دنياي امروز چند نظريه هست. البته به نظرم نظريه نيست، نوعي نظريه سازي است. دائم بين زن و مرد مقايسه مي کنند. در مقايسه زن و مرد تصور عده اي اين است که اين دو در حال تنازع هستند؛ يک درگيري تاريخي است بين طبقه زنان و طبقه مردان يکي از اينها بايد تلاش کند که برديگري مسلط بشود.
گروه ديگر اصلا نگاهشان نگاه انساني و تنازع نيست. مي گويند زن و مرد هر کدام براي خودشان دو موجود جداگانه اند، اين براي خودش زندگي مي کند و آن براي خودش. اين نيازهاي خودش را تأمين مي کند و آن هم نيازهاي خودش را؛ هر جا به هم احتياج داشتند، بالاخره استفاده مي کنند. نظريه اسلام اين است که زن و مرد مکمل و لازمه بقا و تکامل يکديگرند. در اصل خلقت و جوهره وجود، زن و مرد يکي هستند. حقيقت خلقت و هستي يکي است؛ انسان است و ان شاءالله خليفه الله است. اما زن و مرد دو جلوه جمال الهي و مرد جلوه جلال الهي و اينها مکمل همديگرند، لازمه بقاي يکديگر هستند و البته هر دو در مسير الي الله در حال صيرورت اند و بايد يار و ياور همديگر باشند. در اسلام اين را نداريم که يکي از ديگري برتر است يا بايد بر هم سيطره داشته باشند، مکمل هم اند، نه مرد به تنهايي مي تواند به قله هاي کمال برسد و نه زن، اما با هم مي توانند ... .»
[سخنراني در ديدار با اقشار مختلف زنان - 1384/11/17]

اشتباه در تعيين نقش زنان در جامعه بر اساس حجم فعاليت ها

«... نقش زن در جامعه به حجم فعاليت هايش نيست، اشتباه نکنيم، بعضي ها فکر مي کنند اگر حجم کارها را زيادتر کنيم، تأثير گذاري بيشتر مي شود، نه. به کيفيت کار است. بعضي وقت ها يک کلام، يک حرکت و يک نگاه مسير تاريخ را عوض مي کند. شما حرکت حضرت زهرا (س) را بعد از رحلت پيامبر عزيز ما ببينيد؛ با يک حرکت، گريه، سند رسوايي هميشگي منحرفين را در تاريخ محکم کرد. با يک وصيت نامه که قبر من پنهان بماند، با پنهان ماندن قبرش همه منافقان را براي هميشه تاريخ رسوا کرد. ما امروز سندي مستحکم تر از حضرت زهرا (س) براي اثبات ولايت و وصايت نداريم. يک اقدام است.
در همين انقلاب ما امام فرمودند: زنان ما هميشه جلوتر از مردان بودند و اين يک حقيقت است. ما اين صحنه ها را ديديم و خيلي از شماها هم ديديد. جوانان ما هم شنيده اند. در دوران انقلاب و دفاع مقدس که دشمن مي خواست ما را از کشته شدن بترساند، وقتي فرزند سوم يک مادر و شهيد سومش مي آمد، با يک حرکت و يک جمله بالاي جنازه آن فرزند، همه ملت را به خودش مي آورد. اين نقش يک نقش ظريف و هنرمندانه است، که آدم بايد در حس مادر و نقطه اتکا بودن و زن بودن برود تا بتواند آن نقش را ايفا کند. اگر از اين حس بيرون بيايد، مي شود دو ماشيني که از کنار هم رد مي شوند... .»
[سخنراني در ديدار با اقشار مختلف زنان - 1384/11/17]
منبع: ويژه نامه رنگ جواني




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.