قرآن و ظهور حضرت مهدی علیه السلام (6)

خداوند متعال می فرماید: الذین ان مکناهم فی الأرض أقاموا الصلواه و آتوا الزکواه و أمروا بالمعروف و نهوا عن المنکر و لله عقبه الأمور، «(یاران خدا) کسانی هستند که هرگاه در زمین به آن ها قدرت بخشیدیم نماز را برپا می دارند و زکات را ادا کرده و امر به معروف و نهی از منکر می کنند، و پایان همه ی کارها از آن خداست».
سه‌شنبه، 5 خرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
قرآن و ظهور حضرت مهدی علیه السلام (6)
قرآن و ظهور حضرت مهدی علیه السلام (5)
 
 
 
 

 

خداوند متعال می فرماید: (الذین ان مکناهم فی الأرض أقاموا الصلواه و آتوا الزکواه و أمروا بالمعروف و نهوا عن المنکر و لله عقبه الأمور)،(1)«(یاران خدا) کسانی هستند که هرگاه در زمین به آن ها قدرت بخشیدیم نماز را برپا می دارند و زکات را ادا کرده و امر به معروف و نهی از منکر می کنند، و پایان همه ی کارها از آن خداست».
تمکین در لغت به معنای فراهم ساختن وسایل و ابزار کار است. و مراد به تمکین در زمین در آیه ی فوق یاری دادن مسلمانان بر دشمنانشان می باشد.(2)
آیه ی شریفه گرچه ممکن است اطلاق داشته باشد ولی مصداق کامل و اتم و اکمل آن عصر ظهور حضرت مهدی علیه السلام است که یاران حضرت بعد از آن که بر تمام روی زمین مسلط شده و زمین در اختیارشان قرار می گیرد به وظایف دینی خود که برپایی نماز و اداء زکات و امر به معروف و نهی از منکر است خواهند پرداخت.
حاکم حسکانی از زید بن علی نقل می کند که می فرمود: « هرگاه که قائم از آل محمد قیام کند می گوید: ای مردم! ما کسانی هستیم که خداوند شما را در کتابش وعده داده: (الذین إن مکناهم فی الأرض...)(3)
ابی الجارود از امام باقر علیه السلام در تفسیر آیه ی فوق نقل می کند که فرمود: «فهذه لآل محمد صلوات الله علیهم الی آخر الآیه و المهدی علیه السلام و اصحابه یملکهم الله مشارق الارض و مغاربها و یظهر الدین و یمیت الله به و باصحابه البدع و الباطل کما امات الشقاه الحقّ حتی لایری این الظلم، و یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر»؛(4) «این آیه در شأن آل محمد است، در شأن مهدی و اصحاب اوست، خداوند آنان را صاحبان مشرق های زمین و مغرب های آن قرار خواهد داد، دین را ظاهر کرده و به توسط او و اصحابش خداوند عزوجل بدعت ها و باطل را از بین می برد، آنگونه که تبه کاران، حق را نابود کرده بودند، تا این که اثری از ظلم دیده نشود. و امر به معروف کرده و نهی از منکر می کنند.»

پی نوشت :

1- حج/ 41.
2- جامع البیان، ج10،ص178، زاد المسیر، ج5، ص319.
3- شواهد التنزیل، ج1، ص400.
4- تفسیر صافی، ج3، ص382.

منبع:کتاب قرآن و ظهور حضرت مهدی عجل الله فرجه




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.