قرآن و ظهور حضرت مهدی علیه السلام (7)

خداوند متعال می فرماید: فهل ینظرون الا الساعه أن تأتیهم بغته فقد جآء اشراطها فأنی لهم اذا جآءتهم ذکراهم؛ «آیا جز این انتظار دارند که قیامت ناگهانی بر پا می شود، پس نشانه های آن آمده است، اما هنگامی که بیاید تذکر آن ها سودی نخواهد داشت». «اشراط» جمع شرط به معنای علامت است. و اشراط الساعه به معنای علائم قیامت است.
سه‌شنبه، 5 خرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
قرآن و ظهور حضرت مهدی علیه السلام (7)
قرآن و ظهور حضرت مهدی علیه السلام (6)
 
 
 
 
 
 
 
 
 

خداوند متعال می فرماید: (فهل ینظرون الا الساعه أن تأتیهم بغته فقد جآء اشراطها فأنی لهم اذا جآءتهم ذکراهم)(1)؛ «آیا جز این انتظار دارند که قیامت ناگهانی بر پا می شود، پس نشانه های آن آمده است، اما هنگامی که بیاید تذکر آن ها سودی نخواهد داشت».
«اشراط» جمع شرط به معنای علامت است. و اشراط الساعه به معنای علائم قیامت است.
برخی از مفسرین شیعه و اهل سنت در ذیل آیه ی فوق روایات مهدویت را ذکر کرده اند به جهت آن که تحقق ظهور مهدی علیه السلام را یکی از علائم مهم برپایی قیامت دانسته اند.
احمد و ابوداوود از ابوسعید خدری روایت کرده اند که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود : «قیامت برپا نمی شود تا آن که مردی از اهل بیتم فرمانروای زمین شود... زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد آن
گونه که قبل از آن پر از ظلم و جور شده باشد، این حکومت هفت سال طول می کشد.»(2)
ترمذی نیز با سند صحیح از ابی هریره نقل می کند که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «اگر از عمر دنیا تنها یک روز باقی باشد خداوند آن روز را طولانی می کند تا مردی از اهل بیتم که هم نام من است متولی زمین گردد.»(3)
در مصادر روایی و تفسیری شیعه نیز همین مضمون به نحو متواتر از پیامبر اسلام و اهل بیت معصومش علیهم السلام رسیده است.
امام حسن علیه السلام از امام علی بن ابی طالب علیه السلام و او از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل کرده که فرمود: «قیامت بر پا نمی شود تا آن که قائم به حق قیام کند و این وقتی است که خداوند عزوجل اذن دهد. هر کس او را متابعت کند نجات یافته و هر کس از او تخلف نماید هلاک شده است...».(4)

پی نوشت :

1- محمد صلی الله علیه و آله/ 18.
2- درّ المنثور، ج7، ص487.
3- همان.
4- منتخب الاثر، ص223.

منبع: کتاب قرآن و ظهور حضرت مهدی عجل الله فرجه

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.