بررسي يک روايت پيرامون تولد حضرت مهدي عليه السلام

احمد کاتب مي گويد: « برخي از مورخين نقل کرده اند که بعضي از شيعيان قائل به توقف و انقطاع امامت شدند، آن گونه که بين رسل توقف بود. و از برخي روايات نيز استفاده مي شود که ممکن است درصورتي که مردم مورد غضب الهي واقع شوند، امامت و امام مرتفع شده و منقطع گردد ...». در پاسخ او مي گوييم:
شنبه، 9 خرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بررسي يک روايت پيرامون تولد حضرت مهدي عليه السلام
بررسي يک روايت پيرامون تولد حضرت مهدي عليه السلام
بررسي يک روايت پيرامون تولد حضرت مهدي عليه السلام





احمد کاتب مي گويد: « برخي از مورخين نقل کرده اند که بعضي از شيعيان قائل به توقف و انقطاع امامت شدند، آن گونه که بين رسل توقف بود. و از برخي روايات نيز استفاده مي شود که ممکن است درصورتي که مردم مورد غضب الهي واقع شوند، امامت و امام مرتفع شده و منقطع گردد ...».
در پاسخ او مي گوييم:
1- همان گونه که از کتب تواريخ و ملل و نحل استفاده مي شود اکثر جامعه شيعي در آن زمان، معتقد به ولادت امام زمان عليه السلام بودند.
2- آن گونه که شيخ مفيد رحمه الله و ديگران اشاره کرده اند، گرچه بعد از وفات امام عسکري عليه السلام شيعيان در ابتدا به چهارده فرقه متفرق شدند ولي بعد از مدتي کوتاه با ارشادات علما و اصحاب، همگي بر اعتقاد به ولادت و وجود امام خود اتفاق نمودند.(1)
3-در مورد روايتي کمه ادعا کرده دلالت بر تحقق فترت و انقطاع امامت دارد، با دقت در آن، خلاف آنچه ادعا شده استفاده مي شود، زيرا در آن روايت از امام باقر عليه السلام نقل است که فرمود: « اذا غضب الله تبارک و تعالي علي خلقه نحانا عن جوارهم»(2)؛ « هر گاه خداوند تبارک و تعالي بر خلقش غضب کند ما را از جوارشان دور خواهد گرداند. » اين حديث به خوبي دلالت بر وجود غيبت امام زمان عليه السلام دارد .
4- اگر مجرد اختلاف، دليل بر بطلان است، بايد اختلاف در هر امري از جمله اصل امامت و خلافت و نبوت را نيز دليل بر بطلان آن دانست، در حالي که هيچ کس چنين ادعايي نکرده است. آيا پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله خبر نداده که امتش بعد از او به 73 فرقه خواهند شد؟!

پي نوشتها:

1. ر. ک: الفصول المختاره ، ص 325.
2. کافي ، ج 1 ، ص 343 ، ح 31.

منبع: کتاب تولد حضرت مهدي عجل الله فرجه




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.