نهادهای انقلابی، ستون‌های نظام جمهوری اسلامی

مقام معظم رهبری در 14 خرداد ماه سال 1396 در رابطه با شاخص‌های انقلابی‌گری، انقلابی ماندن و انقلابی عمل کردن 5 مؤلفه را معرفی کردند.اگر پایبندی به این ارزش‌ها نباشد می‌توان گفت تمام تلاش‌ها مسیر خود را گم خواهند کرد
جمعه، 12 آبان 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حمیده جبل عاملی
موارد بیشتر برای شما
نهادهای انقلابی، ستون‌های نظام جمهوری اسلامی
نهادهای انقلابی، ستون‌های نظام جمهوری اسلامی

نویسنده: عبدالمجید شیخی

 

مقام معظم رهبری در 14 خرداد ماه سال 1396 در رابطه با شاخص‌های انقلابی‌گری، انقلابی ماندن و انقلابی عمل کردن 5 مؤلفه را معرفی کردند:

تلاشی مقدس است که انقلابی باشد

1- پایبندی به مبانی و ارزش‌های اساسی اسلام و انقلاب؛

اگر پایبندی به این ارزش‌ها نباشد می‌توان گفت تمام تلاش‌ها یعنی تلاش‌های فوق‌العاده و انگیزه‌های بالا مسیر خود را گم خواهند کرد. لذا هر تلاش و انگیزه بالایی نمی‌تواند مقدس باشد بلکه باید حتماً دارای جهت انقلابی داشته باشد.

2- هدفگیری آرمان‌های انقلاب و همت بلند برای رسیدن به آن؛

در این مؤلفه نیز اگر جهت درستی وجود نداشته نباشد به جاده انحراف کشیده می‌شوند کما اینکه بسیاری از افراد با انگیزه و پرتلاش را در جبهه مخالف انقلاب می‌بینیم که تمام عمر و سرمایه وجودی خود را خرج می‌کنند اما جزء جنود شیطان بوده وی در جهت شیطان قدم بر می‌دارند. بنابراین فردی انقلابی است که پایبند به ارزش‌ها باشد.

استقلال طلبی؛ لازمه اقدام انقلابی

3- پایبندی به استقلال کشور

همه دم از آزادی می‌زنند و این شعار بسیار شیرین و با حلاوت را دوست دارند اما معنای آزادی در ابعاد کلان و سیاسی همان استقلال کشور است، استقلال از سلطه بیگانه و عدم وابستگی به دشمن. بنابراین پایبندی به استقلال کشور دقیقاً همان آزادی جمعی و اجتماعی است که یکی از مؤلفه‌های انقلابی‌گری، انقلابی ماندن و اقدام انقلابی است.

بیشتر بخوانید:مقابله با سلطه دشمن، شرط انقلابی‌گری

 

4- حساسیت در برابر دشمن و نقشه دشمن و عدم تبعیت از آن

این عبارت به معنای بصیرت داشتن است، اگر کسی دشمن خود را نشناسد دوست خود را هم نخواهد شناخت. می‌گویند انسان اگر گله‌‌ای از وضعیت موجود خود داشته باشد و آن را در محضر یک انسان غیر مؤمن مطرح کند گویا از خدا شکایت کرده اما کسی که گله خود را نزد آدم مؤمن می‌برد گویا به نزد خدا برده است لذا شناخت مواضع بیگانه و غیر خودی به معنای ماندن در مسیر و صراط مستقیم انقلاب اسلامی است. آمادگی ایثار و فداکاری در تمام عرصه‌ها در جهت ارتقای ارزش‌های اسلامی یکی دیگر از شاخصه‌های انقلابی‌گری است، یک انقلابی نمی‌تواند بگوید من در این عرصه حضور دارم اما کاری به مسائل دیگر جامعه نداشته باشد، کسی که دغدغه به بار نشستن رسالت ائمه اطهار (علیهم السلام) را دارد و منظر واقعی حضرت مهدی (عج الله تعالی فرجه الشریف) است نسبت به تمام ابعاد جامعه و مسائل آن حساسیت و در تمام عرصه‌ها حضور فعال خواهد داشت.

5- تقوای دینی و سیاسی

تقوا به معنای خودداری از کارهای حرام، مکروه، منکر و دوری از گناه و فعالیت‌های لغو و باطل است که انسان باید از آن دوری کند چرا که انسان باید تمام وجود خود را در اختیار ارزش‌ها، اهداف و آرمان های‌انقلابی قرار دهد تا از کوچکترین فرصت‌ها بزرگترین امکانات را برای جامعه خود ایجاد کند.

توجه به محرومان از امام خمینی به رهبر انقلاب به ارث رسیده است

در این رابطه مؤلفه‌های دیگری را نیز می‌توان در این خصوص معرفی کرد. خودباوری، اعتماد به نفس، ساده زیستی و کمک به محرومان از دیگر شاخصه‌ها و مؤلفه‌های روحیه انقلابی‌گری و اقدام انقلابی است، شرط حضور در جامعه علوی و تأسی به امیرالمؤمنین (علیه السلام) این است که همچون مردم مستعضف زندگی کند باید اذعان کنیم لوده‌های مرفهی که در رأس نشسته‌اند نمی‌توانند ادعای انقلابی‌گری کنند برخی از اینگونه افراد از گفتن انقلابی بودن خود اکراه دارند در صورتی که مقام معظم رهبری صراحتاً می‌فرمایند: "من انقلابی هستم" ایشان بدون شک ساده زیست‌ترین فرد موجود در نظام هستند، در حقیقت ایشان یک اسوه انقلابی در جامعه ما هستند که همواره در نهایت ساده‌زیستی و توجه به محرومان و مستعضفان زندگی کرده‌اند امام خمینی (ره) نیز چنین مشخصه‌‌ای را داشتند و انصافاً این مشخصه از امام راحل به مقام معظم رهبری به ارث رسیده است.
آمادگی ایثار و فداکاری در تمام عرصه‌ها در جهت ارتقای ارزش‌های اسلامی یکی دیگر از شاخصه‌های انقلابی‌گری است، یک انقلابی نمی‌تواند بگوید من در این عرصه حضور دارم اما کاری به مسائل دیگر جامعه نداشته باشد، کسی که دغدغه به بار نشستن رسالت ائمه اطهار (علیهم السلام) را دارد و منظر واقعی حضرت مهدی (عج الله تعالی فرجه الشریف) است نسبت به تمام ابعاد جامعه و مسائل آن حساسیت و در تمام عرصه‌ها حضور فعال خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:تقوا در آینیه ی سخنان مقام معظم رهبری

 

هسته مقاوم انقلاب نیروهای ارزشی هستند

در رابطه با نقش روحیه انقلابی‌گری در ساخت تمدن ایرانی اسلامی باید گفت جوامع لایه‌های متفاوتی از اجتماعات بشری هستند، اگر بخواهیم جایگاه نظامات و نقش روحیه انقلابی‌گری و افراد انقلابی را در این جوامع بررسی کنیم باید این طور مثال بزنیم که یک نظام به منزله سقفی است که بر عمودهایی استوار شده است؛ این عمودها نهادهای انقلابی هستند یک نظام انقلابی همانند نظام جمهوری اسلامی ایران توسط امام خمینی (ره) با ایجاد نهادهای انقلابی اسلامی شکل گرفت. آن نهادها به منزله ستون و عمودهای نگه دارنده این نظام بوده و هستند. عمودها نیز یک قوام و هسته مقاوم ارزشی دارند که همان نیروهای ارزشی و انقلابی هستند لذا مشاهده می کنیم که دشمن دقیقاً نیروهای ارزشی و نهادهای انقلابی را هدف قرار داده و از طرق مختلف همچون شبیخون فرهنگی نهادهای نظام را مانند نهاد ولایت فقیه، سپاه پاسداران، بسیج و گروه‌های جهادی و سازندگی از نیروهای ارزشی تخلیه می‌کند.

مهم ترین هدف دشمن؛ اضمحلال نهادهای انقلابی

این نهادها که با لایه‌های متراکمی از اجتماعات مردمی و با انگیزه‌های کاملاً ارزشی شکل می‌گیرند موجب قوام و هدفمند شدن جامعه می‌شوند و جامعه را در مسیر صراط مستقیم می‌اندازند، دشمن این موضوع را فهمیده که اگر بخواهد نظام را مضمحل کند باید نهادهای اسلامی و انقلای آن را هدف قرار دهد؛ کارآمدترین هدف هم تضعیف و حذف نیروهای ارزشی از دل عمودهای نظام است؛ لذا مشاهده می‌کنیم که دشمن از اول انقلاب تا به الان توسط عناصر خود باخته داخلی مخصوصاً در دولت‌هایی مانند دولت سازندگی و اصلاحات کاری کرد که بسیاری از نهادهای انقلابی حذف و از نیروهای ارزشی تخلیه شدند. کسانی که می‌خواستند دو دستی نظام را تقدیم دشمن کنند، واضح است که چنین افرادی به دنبال کار انقلابی نیستند.

بیشتر بخوانید:رمزگشایی اهداف و پیامدهای نفوذ دشمن در مراکز علمی و آموزشی

 

ساخت تمدن ایرانی اسلامی با اتکاء بر اهداف نظام امکان‌پذیر است

اگر تمدن نظام متکی بر نهادهای اجتماعی فرهیخته و شکل گرفته از اهداف نظام باشند و با ابزارهای مختلف رسانه‌ای، عملی و انگیزشی جامعه را هدایت کنند آنگاه تمدن جدید شکل خواهد گرفت، مقام معظم رهبری در صحبت‌های خود با جوانان نخبه آنها را تمدن سازان آینده کشور معرفی می‌کنند و این دقیقاً اشاره به اصل اصیل جامعه‌شناسی انقلابی اسلامی دارد؛ در حقیقت ایشان با این اصل جوانان را تشویق به اعتصام به حبل الله می کنند که با مؤلفه اعتصام به حبل الله گرد ولی فقیه که در زمان غیبت همان حبل الله است باشند و با این هسته مرکزی ارتباط برقرار کرده و در مسیر هدایت قرار بگیرند تا بدین ترتیب جامعه در مسیر مستقیم هدایت قرار بگیرد.
 

منبع : گروه نویسندگان؛ (1395)، ماهنامه سیاسی فرهنگی طنین اندیشه، بی نا، چاپ چهارم.

 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما