بانوی کربلا حضرت زینب (س)

این کتاب، به سبک داستانی است وضمن بررسی کامل مطالب، شیوه نگارش در بعضی قسمت‌ها، داستان است. این مجموعه به صورت فصل فصل یا بخش بخش جمع‌آوری نشده، بلکه موضوع‌ها، با عنوان‌های مرتبط به
دوشنبه، 15 آبان 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
بانوی کربلا حضرت زینب (س)
بانوی کربلا حضرت زینب (س)



 

شناسنامه کتاب:
عنوان: بانوی کربلا حضرت زینب(س)
موضوع: سیره حضرت زینب(س)
زبان: فارسی
قطع: وزیری
تیراژ: 5000
نویسنده: دکتر عایشه .. شاطی
مترجم/مصحح: سید رضا صدر
ناشر: کانون نشر پژوهش‌های اسلامی
سال چاپ: 1381
نوبت چاپ: سوم
تعداد صفحات: 185 صفحه

معرفی کتاب:

این کتاب، به سبک داستانی است وضمن بررسی کامل مطالب، شیوه نگارش در بعضی قسمت‌ها، داستان است. این مجموعه به صورت فصل فصل یا بخش بخش جمع‌آوری نشده، بلکه موضوع‌ها، با عنوان‌های مرتبط به موضوع، از یکدیگر جدا شده‌اند. کتاب با مقدمه مترجم آغاز می‌گردد.
نخستین عنوان، در مورد کودکی اندوه‌بار حضرت زینب(س) است و مهم‌ترین مسائلی که به آن پرداخته شده، رحلت پیامبراکرم(ص)، جد بزرگوار آن حضرت؛ و شهادت مادر گرامی‌اش است که در این قسمت،گفت‌وگوی حضرت زینب(س) با مادرش، فاطمه زهرا(س) به زیبایی مطرح گردیده است.
عنوان دوم، درباره خردمندی بانوی بنی‌هاشم، زینب(س) است. در این قسمت، به تدبیر ایشان در امر ازدواج و زندگی زناشویی، شیوه زندگی ایشان پرداخته می‌شود. در ادامه، جریان خانه‌نشینی پدرش، حضرت علی(ع)، مسائل مربوط به جانشینی پیامبر، خلافت عثمان و جنگ‌های امیرالمؤمنین بررسی می‌شود. در این عنوان، توطئه مقام برای به شهادت رساندن امام علی(ع) به دست ابن‌ملجم بیان شده است و پس از آن، مسئله جانشینی امام حسن(ع) و صلح ایشان و شهادت آن امام مظلوم به دست جعده، و مظلومیت و صبر و استقامت زینب(س) در برابر این مصیبت‌ها را شرح می‌دهد.
عنوان بعدی درباره هجرت حضرت زینب(س) و امام حسین(ع)، از مدینه به مکه پس از جانشینی نابجا و دور از حق یزید، در این قسمت، دعوت مردم کوفه از امام حسین(ع)، آمدن مسلم بن عقیل به کوفه از جانب امام، حرکت‌ امام حسین(ع) از مکه به سوی عراق و جلوگیری از ادامه پیشروی آنان مسائلی که میان حرّ و امام حسین(ع) در این ماجرا رخ داد، واقعه‌ عاشورا، و شهادت امام حسین(ع) و یارانش مطرح می‌شود و در ادامه، شهامت، صبر و پایداری حضرت زینب(س) به تصویر کشیده شده است.
بعد از جریان عاشورا، حرکت کاروان اسراء به سمت شام و سخنرانی‌ها حضرت زینب(س) در کوفه و شام و رسوا کردن چهره پلید و ننگین یزید بررسی شده است.
در ادامه، به ماجرای بازگشت کاروان اسرا به مدینه می‌پردازد؛ کاروانی که روزی با سَرور جوانان اهل بهشت، مدینه را ترک گفته بود، اینک؛ زن و فرزندان خسته و داغدار آن حضرت به مدینه باز می‌گشت. پس از رسیدن کاروان به مدینه، بازهم یزید اجازه ماندن در مدینه را به آنها نداد و هر کدام را تبعید کرد؛ زیرا فکر می‌کرد ماندن خاندان پیامبر در مدینه، سبب ایجاد آشوب علیه حکومت او می‌شود. در پایان، سفر حضرت زینب(س) به مصر و رحلت این بانوی بزرگوار که اسوه مقاومت و پایداری برای تمام زنان عالم است،مطرح می‌شود.
کتاب، فهرست منابع و مآخذ ندارد و در پاورقی کتاب هم، فقط توضیحات مترجم درباره متن آمده است.
منبع مقاله :
pajuhesh.irc.ir
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما