سیگارهای الکترونیکی بخارهای سمی را از مایعات الکترونیکی بی ضرر ایجاد می‌کنند

برخی از مردم فکر می‌کنند، سیگارهای الکترونیکی که حاوی نیکوتین نیستند، جایگزین ایمن‌تری برای سیگارهای واقعی هستند. اما مصرف سیگارهای الکترونیکی مردم را در معرض گازهای سمی قرار می‌دهد که
دوشنبه، 22 آبان 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
سیگارهای الکترونیکی بخارهای سمی را از مایعات الکترونیکی بی ضرر ایجاد می‌کنند
سیگارهای الکترونیکی بخارهای سمی را از مایعات الکترونیکی بی ضرر ایجاد می‌کنند

مترجم: حسین گودرزی
منبع:راسخون
 

برخی از مردم فکر می‌کنند، سیگارهای الکترونیکی که حاوی نیکوتین نیستند، جایگزین ایمن‌تری برای سیگارهای واقعی هستند. اما مصرف سیگارهای الکترونیکی مردم را در معرض گازهای سمی قرار می‌دهد که می‌توانند به شش ها آسیب بزنند و موجب سایر مشکلات بهداشتی شوند. اکنون، مطالعه جدید نشان می‌دهد که هر چه سیگار الکترونیکی گرمتر باشد و هر چه بیشتر به کار رود، اجزای سمی‌تری را منتشر می‌کند.
هوگو دستالاتس یک شیمیدان در آزمایشگاه لاورنس برکلی در کالیفرنیا است. تیم وی اندام دریافت کننده مواد شیمیایی سمی را در مصرف کنندگان سیگار الکترونیکی یافت. برخی موارد هرگز قبلا در انتشارهای مصرف سیگار الکترونیکی مشاهده نشده اند. دستیلاتس می‌گوید: این تصویر وجود دارد که سیگارهای الکترونیکی بسیار بهتر از سیگارهای معمولی هستند اگر بی ضرر نباشند. در نتیجه تحقیق جدید، ما اکنون قطعا متقاعد می‌شویم که آنان بی ضرر نیستند.
عامل مهم در مصرف سیگار الکترونیکی مایع الکترونیکی است که از طریق مصرف سیگار الکترونیکی بدست می آید. تولیدکنندگان طعم دهنده ها معمولا نیکوتین را در این حلال حل می‌کنند. در اکثر موارد، این حلال با عنوان ماده دارای درجه غذایی شناخته می‌شود که بدان معناست که باید جهت مصرف به قدر کافی ایمن باشد (اما این درجه بندی بی معنا است اگر حلال وارد ششها شود و در معده هضم شود که بتواند تجزیه شود).
زمانی که مصرف کننده سیگار الکترونیکی سیگار می‌کشد، مقداری از حلال طعم دار از طریق سیگار الکترونیکی جریان دارد. زمانی که آن از یک یا چند فنر فلزی گرم عبور می‌کند، این مایع به شکل گاز تبخیر می‌شود.
این بخارهای طعم دار می‌توانند منبع غنی مواد شیمیایی سمی باشند. یکی از این مواد شیمیایی سمی نیکوتین است. این ماده معمولا به مایع نخست جهت تحریک سیستم عصبی مصرف کننده در همان روشی افزوده می‌شود که توتون به سیگارها افزوده می‌شود (در واقع سیگارهای الکترونیکی به شکل محصولات توتون دار شرکتهای دولتی لحاظ می‌شوند زیرا نیکوتین از گیاهان توتون استخراج می‌شود). اما مطالعه جدید کشف می‌کند که حلالها حتی مواد شیمیایی بیشتری را ایجاد می‌کنند که برای استنشاق بد می باشند. زمانی که حلالها به فنر گرم سیگار الکترونیکی می‌رسند، آنان می‌توانند جهت تشکیل ترکیبات سمی جدید تجزیه شوند.
این مواد شیمیایی شامل فرمالدهید و استالدهید می‌شوند. هر دو احتمالا به شکلی لحاظ می‌شوند که موجب سرطان می‌شوند. آلدهید سمی دیگر (آکرولین) می‌تواند به شدت چشمها و مسیرهای هوایی را دچار سوزش کند.
تیم برکلی از دو نوع فعلی سیگارهای الکترونیکی و سه مایع الکترونیکی مختلف استفاده کرد. آزمایش آنان به شکل مکانیکی هوا را از طریق دستگاه های الکترونیکی وارد کرد. این کار بخارهایی را ایجاد کرد که مصرف کننده معمولا آنان را استنشاق می‌کند. مواد شیمیایی تشکیل دهنده این بخارها تغییر کردند زمانی که سیگارهای الکترونیکی گرم شدند. این بدان معناست که نخستین پکها تا حدی دارای مواد شیمیایی سمی کمتری نسبت به پک های بعدی بودند.
برخی سیگارهای الکترونیکی مانند سیگارهای الکترونیکی که آنان در این آزمایشات به کار بردند، به مصرف کننده اجازه می‌دهند که ولتاژ (برق باتری به کار رفته جهت گرم کردن فنرهای فلزی) را تغییر دهد. ولتاژهای بالاتر فنرهای گرمتر و مواد شیمیایی سمی بیشتری را ایجاد کردند.
تیم داده های خود را در تاریخ 27 ژوئیه در مجله علم و فناوری زیست محیطی ارائه کرد.

نقش گرما و ماده چسبنده و کثیف

دستیلاتس اشاره دارد: بطریهای به کار رفته مایعات الکترونیکی در آزمایشات جدید از فروشگاههای دارای آثار کم آلدهید آمدند. اما سطوح مهم بسیار پایین بودند. به هر حال، وی گزارش می‌دهد: از طریق روند مصرف سیگار الکترونیکی، شما تقریبا انتشار 1000 برابر و بالاتر از همین ترکیبات را ایجاد می‌کنید.
وی می‌گوید: اتفاقی که در ظاهر رخ می‌دهد آن است که گرمای بیشتری که وارد سیگار الکترونیکی می‌کنید، سریعتر از گرمایی است که مایع را تبخیر می‌کند. به هر حال، در برخی نقاط مایع نمی‌تواند گرمتر شود. پس، حتی تزریق گرمای بیشتر در آن دیگر تنها آن را تبخیر نمی‌کند. اکنون، مایع واقعا به مواد‌ شیمیایی جدید و سمی‌تر تجزیه می‌شود.
این افزایش در تشکیل گازهای سمی به طور تدریجی بالا می‌رود زمانی که فنرها گرمتر می‌شوند. دستیلاتس اشاره دارد: اما در ولتاژهای بالا که تغییرکردند، افزایش آشکار در سه مورد از زیانبارترین آلدهیدهای موجود در بخار وجود داشت.
در اکثر آزمایشات آنان، شیمیدانان از سیگار الکترونیکی جدید برای هر بار پک استفاده کردند. اما برای یک مجموعه از آزمایشات، آنان از یک دستگاه بارها استفاده کردند. آنان همچنین در سطح ولتاژ بالا تنظیم شدند. پس از سیکل نهم 50 پک، آنان مصرف کنندگان سیگار الکترونیکی را با مصرف کنندگان سیگار الکترونیکی دارای چند پک (اندک) نخست مقایسه کردند. مصرف کنندگان سیگار الکترونیکی متفاوت بودند. مصرف کنندگان بعدی دارای 60 % آلدهید بیشتر از مصرف کنندگانی بودند که دارای چند پک (اندک) نخست بودند.
دانشمندان می‌گویند: این اثر بر طبق چیزی بود که مورد انتظار بود اگر انباشت مواد شیمیایی بر روی یا نزدیک عنصر گرما وجود داشت. زمانی که مایعات الکترونیکی تجزیه می‌شوند، آنان برخی مواد باقیمانده را باقی می‌گذارند. عبارت عامیانه برای این ماده، ماده چسبنده فنر است. دانشمندان برکلی اکنون می‌گویند: این مواد باقیمانده به شکل منبع اضافی ماده ای عمل می‌کنند که آلدهیدهای سمی از آن ایجاد می‌شوند.

چه چیزی در اینجا جدید است؟

ماسیج گونیویچ اشاره دارد: درک اینکه تغییراتی در بخارهای سیگارهای به کار رفته وجود دارند، چیز جدیدی است. وی سم شناس در موسسه سرطان روزول پارک در شهر بوفالوی نیویورک است. وی همچنین نقش انواع سیگار الکترونیکی و سطوح برق را پیرامون تولید آلدهید مطالعه کرده است.
گونویچ می‌گوید: تیم برکلی از تکنیک بهتر تحلیلی نسبت به سایرین استفاده کرد که از آن استفاده کرده اند (از جمله گروه وی). وی اشاره می‌کند: با کمک این تکنیک جدید، تیم برکلی ترکیبات جدیدی را در بخارها یافت. این موارد شامل اکسید پروپیلن و گلیکول می‌شوند. وی خاطر نشان می‌کند: هر دو سمی هستند. هیچ کدامیک از گروه وی یا سایرین قبلا قادر به مشاهده این موارد در بخارهای سیگار الکترونیکی نبود.
او می‌گوید: مطالعاتی مانند مطالعه جدید مهم هستند زیرا آنان به ما در درک دقیق آن کمک خواهند کرد که مردم چه چیزی را استنشاق می‌کنند. وی می‌گوید: چنین داده هایی همچنین می‌توانند به روشهایی جهت مصرف ایمن‌تر اشاره کنند. این پیام برای مصرف کنندگان سیگار الکترونیکی عبارت است از: اگر شما قصد مصرف سیگار الکترونیکی را دارید، استفاده از پایین‌ترین ولتاژ احتمالی را با پایین‌ترین دما امتحان کنید.
وی اشاره می‌کند: اما در هیچ شرایطی، نوجوانان نباید سیگار الکترونیکی مصرف کنند. داده ها هنوز نشان می‌دهند که نوجوانان بسیاری سیگار الکترونیکی مصرف می‌کنند. همچنین، دسترسی به این محصولات احتمالا خطرناک نسبتا ساده بوده است. اگرچه اکثر ایالات امریکا خرید کالاهای سیگار الکترونیکی را برای نوجوانان غیر‌قانونی کرده اند اما این عرضه کنندگان می‌توانند هنوز از طریق اینترنت سفارش دریافت کنند. این امر می‌تواند به زودی تغییر کند. در ماه می، اداره دارو و غذای امریکا گفت: محصولات سیگار الکترونیکی به شکل متفاوت نسبت به سیگارها و سایر محصولات توتون دار از نظر جوانان عمل نمی کنند. فروش یا ارائه محصولات سیگار الکترونیکی برای افراد کمتر از 18 سال امریکایی ناقض قانون فدرال خواهد بود.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.