کپسول‌های روغن پونه کوهی

کپسول‌های روغن پونه کوهی یا اورگانو به عنوان یک داروی جایگزین مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مقاله خلاصه‌ای از مصارف، فوائد و عوارض جانبی آنها را در اختیارتان قرار می‌دهد.
شنبه، 11 آذر 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
کپسول‌های روغن پونه کوهی
کپسول‌های روغن پونه کوهی

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده

 

کپسول‌های روغن پونه کوهی یا اورگانو به عنوان یک داروی جایگزین مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مقاله خلاصه‌ای از مصارف، فوائد و عوارض جانبی آنها را در اختیارتان قرار می‌دهد.
روغن پونه کوهی یک ماده طبیعی است که از گیاه پونه کوهی وحشی که همچنین تحت عنوان مرزنجوش (Origanum vulgare) شناخته می‌شود، بدست می‌آید. این گیاه متفاوت از گیاه معمولی پونه کوهی است که به عنوان چاشنی غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ارزش بالای دارویی این گیاه برای یونانیان باستان شناخته شده بود. امروزه، مطالعات تحقیقی صورت گرفته نشان می‌دهند که دو ترکیب فنولیک تحت عناوین کارواکرول و تیمول موجود در آن برای سلامت انسان بسیار مفید می‌باشند. روغن پونه کوهی به شکل مایع و همچنین به صورت کپسول موجود است. جهت مصرف خوراکی، روغن مایع آن مناسب‌تر می‌باشد. به این دلیل که این مایع به خودی خود در معده شکسته شده در حالی که کپسول آن اجزاء ضروری را برای روده‌ها تأمین می‌سازند (در اینجاست که بیشترین نیاز به فوائد این گیاه در واقع وجود دارد). این مقاله برخی از فوائد و اثرات جانبی کپسولهای روغن پونه کوهی را در اختیارتان قرار می‌دهد.
فوائد
به هنگام مصرف این روغن به صورت کپسول، اکسیژن آزاد شده که با آب موجود در بدن واکنش نشان داده و تولید گرما می‌کند. گرمای تولید شده، میکروبها و باکتریهای موجود در بدن را دفع کرده و آنها را به طور طبیعی از بین می‌برد. برخی از فوائد کلیدی آن به قرار ذیل است:
• این روغن کپسولی شکل برای دستگاه گوارش مفید است. و ترشح شیره‌های گوارشی مختلف را بالا برده که موجب بهبود هضم می‌شود. فرم کنستانتره ترکیبات فنول موجود در آن همچنین کمک زیادی به آرام ساختن ناراحتی معده می‌کند.
• به عنوان عامل طبیعی ضد احتقان، عمل کرده و می‌تواند گلو درد و سایر مشکلات تنفسی را به خوبی کنترل نماید. خواص ضد ویروسی آن، موجب از بین رفتن ویروس عفونت زا می‌شود. چنانچه در شروع عفونت سینوسی مصرف شود، آنگاه می‌تواند از هرگونه وخیم‌تر شدن این عارضه جلوگیری نماید.
• خواص آنتی اکسیدانی آن، اثرات آسیب‌زا ناشی از رادیکالهای آزاد را خنثی ساخته و در نتیجه، از بدن در برابر مشکلات مرتبط با سن همانند انحطاط عضلات، کاهش شنوایی، اختلالات سیستم عصبی، سرطان و غیره محافظت به عمل می‌آورد. همچنین می‌تواند با چین و چروک و سایر علائم پیری مبارزه نماید. خواص ضد التهابی آن می‌تواند هم التهابات داخلی و هم خارجی را به طور مؤثری درمان سازد. برای افرادی که از تورم مفاصل رنج می‌برند، به کاهش تورم و بهبود حرکت مفصل کمک می‌کند. به طور مشابه، همچنین می‌تواند درد عضلانی را کاهش داده و انعطاف پذیری آن را بهبود بخشد.
• مصرف منظم آن می‌تواند سیستم ایمنی را تقویت سازد. در نتیجه توانایی بدن شما در دفع اشکال مختلف عفونتهای ناشی از قارچ، باکتری، ویروس، تک یاخته و سایر پاتوژن‌ها (عوامل بیماری‌زا) را بهبود می‌بخشد.
عوارض جانبی
گرچه این کپسول از فوائد سلامتی بخش بسیاری برخوردار است، اما مصرف طولانی مدت آن ممکن است اثرات معکوس بر روی توانایی بدن در جذب آهن برجای گذارد. به همین دلیل، پزشکان اغلب توصیه نموده که در کنار آن مکمل‌های آهن مصرف شود. مصرف این قرص‌ها برای همه کس مناسب نمی‌باشد. آنها برای زنان باردار مضر خواهند بود. به گونه‌ای که جریان خون را در رحم بالا برده که به نوبه خود ممکن است موجب تضعیف پوشش اطراف جنین در رحم شود. افرادی که نسبت به نعناع ریحانی یا مریم گلی آلرژی دارند بایستی از مصرف آن خودداری کنند، به این دلیل که این گیاه به همان خانواده تعلق دارد. بعضی افراد پس از مصرف آن از عوارض جانبی خفیفی همچون استفراغ، سوزش پوست و غیره شکایت می‌کنند. در چنین مواردی فرد بایستی بلافاصله مصرف این دارو را قطع نماید.
دوز یا میزان مصرف
می‌توان 1 تا 4 کپسول از این روغن را در روز مصرف نمود. به طور کلی، میزان مصرف روزانه نبایستی بیشتر از 600 میلی‌گرم در روز باشد. در ابتدا میزان مصرف بایستی پایین نگه داشته شود و در صورت لزوم به تدریج آن را افزایش دهید. آن را بایستی پس از صرف وعده‌های غذایی همراه با یک لیوان آب مصرف نمود. این کار بدن را قادر به دفع مواد سمی می‌نماید. همانند هر داروی جایگزین دیگر، همواره توصیه می‌شود پیش از شروع به مصرف این کپسولها با پزشک خود مشورت نمایید.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.