شگفتی در مصرف بیش از حد چای زنجبیل

چای زنجبیل به عنوان یکی از شگفت انگیزترین تونیک یا دارو‌های مقوی طبیعی جهت درمان بیماریهای مختلف است. اما آیا مصرف بیش از حد چای زنجبیل برای سلامتی‌تان ضرر دارد؟ آیا هنگامی که بحث از متوقف
يکشنبه، 12 آذر 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
شگفتی در مصرف بیش از حد چای زنجبیل
شگفتی در مصرف بیش از حد چای زنجبیل

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

چای زنجبیل به عنوان یکی از شگفت انگیزترین تونیک یا دارو‌های مقوی طبیعی جهت درمان بیماریهای مختلف است. اما آیا مصرف بیش از حد چای زنجبیل برای سلامتی‌تان ضرر دارد؟ آیا هنگامی که بحث از متوقف ساختن چای زنجبیل می‌شود، بایستی مراقب باشید؟
طبیعت، گیاهان دارویی بسیار اعجاب آور با خواص درمانی شگفت انگیزی را به ما هدیه داده است که به بشر در مبارزه با عوارض و بیماریهای مختلف کمک کرده‌اند و یکی از این گیاهان زنجبیل می‌باشد! زنجبیل در چین باستان به مدت بیش از 2500 سال، به عنوان گیاه دارویی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. از آن جهت درمان عوارض مختلف مرتبط با سلامت همچون تهوع، سرماخوردگی و آنفولانزا، تب و گلودرد استفاده می‌شده است. ریشه زنجبیل نه تنها در چین، بلکه توسط بسیاری از کشورهای آسیایی از جمله هند برای اهدافی بسیار مشابه مورد استفاده قرار می‌گرفته است. نوشیدن چای زنجبیل یک مرتبه در روز کار خوب و سلامتی بخشی است، با این حال، همچنین لازم است که به خاطر داشته باشید، زیاده روی در مصرف هر ماده غذایی بد بوده و مضر خواهد بود! و این قانون برای چای زنجیل نیز صدق می‌کند! به چه علت مصرف بیش از حد آن برای شما ضرر داشته و پیامدهای زیاده روی در مصرف چای زنجبیل چه مواردی را شامل می‌شود؟
به چه علت نوشیدن بیش از حد چای زنجبیل برای سلامتی شما مضر است؟
همانند مصرف بیش از حد هر ماده غذایی دیگر، چای زنجیبل نیز هنگامی که بیش از اندازه مصرف شود، دارای عوارض جانبی خاص خود را دارد! بدن ما برای تمام مواد غذایی دارای محدودیت مصرف است حتی اگر آن ماده آب باشد! چنانچه در نوشیدن فنجان چای داغ زنجبیل فراتر از ظرفیت بدن پیش روید، واضح است که با پیامدهایی مواجه خواهید شد. در ادامه برخی از پیامدهایی که ممکن است با آنها مواجه شوید را نشان می‌دهیم.

سوزش سر دل

چنانچه چای زنجبیل بیش از حد مصرف شود، در واقع می‌تواند به سوزش سر دل و اسیدیته معده در فرد بیانجامد. به همین دلیل است که به افراد مبتلا به برخی عوارض مانند زخم معده، بیماری التهابی روده و غیره به شدت توصیه می‌شود که از مصرف زنجبیل خودداری نمایند به این دلیل که می‌تواند وضعیت آنها را بدتر سازد.

خطرناک بودن در طول دوران بارداری

این مورد در حال حاضر میان متخصصین مورد بحث قرار دارد. منظورم این است که بعضی متخصصان معتقدند که مصرف زنجبیل در طول دوران بارداری اشکالی ندارد در حالی که بعضی دیگر آن را برای جنین سمی می‌دانند. بنابراین، به منظور رعایت جانب احتیاط، بهتر است از مصرف چای زنجبیل و یا مصرف بیش از حد زنجبیل در هر شکل در طول دوران بارداری خودداری شود. چنانچه این کار را انجام می‌دهید، در این صورت تقاضا می‌شود که پیش از اقدام به این کار، با پزشک متخصص مشورت نمایید به این دلیل که در برخی موارد گزارش شده است که زنجبیل هورمونهای جنسی جنین را تحت تأثیر قرار داده و حتی منجر به سقط جنین شده است!

ضرر داشتن برای مادران شیرده

مجدداً عنوان می‌شود که درست همانند توصیه‌ای که متخصصان در خصوص خودداری از مصرف زنجبیل در طول دوران بارداری دارند، آنها همچنین توصیه نموده که از مصرف چای زنجبیل و یا هر شکل دیگر از زنجبیل در زمان شیردهی خودداری شود. شما می‌توانید پیش از این کار یا با متخصص گیاهان دارویی مشورت نمایید و یا جانب احتیاط را رعایت کرده و از مصرف زنجبیل خودداری نمایید.

خونریزی داخلی

مصرف بیش از حد چای زنجبیل همچنین با خطرات بروز اختلالات و خونریزی همراه است. زنجبیل ممکن است منجر به خونریزی گوارشی شود. در واقع، مطالعات صورت گرفته همچنین نشان می‌دهند که زنجبیل ممکن است موجب انعقاد خون شده و عملکرد پلاکتهای خونی را در بدن انسان تحت تأثیر قرار دهد.

اثرات جانبی زنجبیل با سایر مواد

زیاده روی در مصرف زنجبیل می‌تواند برای افرادی که در حال مصرف داروهای خاصی مانند داروهای رقیق کننده خون، داروهای ضد التهابی، مهار کننده‌های ایمنی، داروهای مسدود کننده بتا، و از آن جمله می‌باشند، به شدت مضر باشد. در واقع همچنین می‌تواند در صورت مصرف به هنگام ابتلاء به عوارضی مانند بیماریهای روده‌ای، مشکلات کیسه صفرا و همچنین دیابت ضرر داشته باشد، به این دلیل که شناخته شده است سطوح قند خون را به طور غیر عادی پایین می‌آورد.

عوارض مرتبط با بی هوشی

مطالعات انجام شده همچنین نشان می‌دهند افرادی که بیش از حد چای زنجبیل مصرف کرده باشند، خصوصاً پیش از انجام عمل جراحی، احتمال دچار شدن به برخی عوارض و مشکلات در آنها وجود خواهد داشت، به این دلیل که داروهای بکار رفته برای بی هوشی می‌توانند در چنین مواردی پیامدهای زیانبخشی به همراه داشته باشند.
بنابراین مواردی که عنوان شد، چند دلیل شناخته شده در خصوص علت بد بودن مصرف بیش از حد چای زنجبیل را شامل می‌شد! گرچه فوائد سلامتی بخش بسیاری در چای زنجبیل وجود دارد، اما فرد بایستی اقدامات احتیاطی لازم را به عمل آورده و همیشه پیش از شروع به مصرف چای زنجبیل با یک متخصص مشورت نماید. یک فرد سالم به طور طبیعی می‌تواند حدود 1 تا 2 فنجان چای زنجبیل مصرف نماید، با این حال، چنانچه از برخی عوارض مرتبط با سلامت همچون دیابت، مشکلات قلبی، زخم معده، بیماری التهابی روده، بارداری و غیره رنج می‌برید، آنگاه ابتدا بایستی با یک متخصص امر پزشکی مشورت نموده سپس اقدام به مصرف چای زنجبیل نمایید. برای نتیجه گیری تمایل دارم که مجدداً خاطر نشان کنم «زیاده روی در مصرف هر ماده غذایی بد است» بنابراین هر ماده غذایی را در مقادیر سالم مصرف کرده تا بتوانید از خواص طبیعی آن بهره‌مند شوید.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما