داستان امام راستان به روایت شهید مطهری

در مجموعه آثار ارزشمند استاد مطهری(ره) حکایات آموزنده بسیاری درباره شخصیت، رفتار، رهنمودها و سیره زندگی حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) به چشم می‌خورد.
دوشنبه، 13 آذر 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
داستان امام راستان به روایت شهید مطهری
داستان امام راستان به روایت شهید مطهری



 

شناسنامه کتاب:
عنوان: داستان امام راستان امیر مؤمنان(ع) به روایت شهید مطهری
موضوع: سیره حضرت علی(ع) / کتابشناسی
زبان: فارسی
تیراژ: 3000
نویسنده: حسین علی‌زاده و سید مجتبی ضمیری
ناشر: دفتر نشر و پخش معارف
سال چاپ: 1379
تعداد صفحات: 254 صفحه

معرفی کتاب:

در مجموعه آثار ارزشمند استاد مطهری(ره) حکایات آموزنده بسیاری درباره شخصیت، رفتار، رهنمودها و سیره زندگی حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) به چشم می‌خورد.
این کتاب مجموعه‌ کاملی از داستان‌هایی درباره امام علی(ع) و پرتویی از روح بلند آن امام همام است که در آثار استاد مطهری آمده است.
پس از پرداختن به این حکایت‌ها در آغاز کتاب، مطالبی درباره شخصیت امام علی(ع) از زبان استاد با عنوان: امام علی(ع) از منظر استاد آمده است. سپس درباره چگونگی داستان نویسی ایشان مطالبی بیان می‌شود.
در این کتاب، حدود 90 داستان درباره امام علی(ع) آمده است که تنها 23 داستان از دو جلد کتاب داستان راستان است، بقیه از سایر آثار استاد، گردآوری شده است.
روش نگارش داستان بر طبق آنچه نویسنده نوشته‌ است:
_ به جز آنچه از داستان راستان نقل شده، کلیه داستان‌ها به دقت باز‌سازی و ویرایش شده و بدون اینکه به نثر استاد لطمه‌ای بخورد، از مطالب غیرداستانی پیرایش شده و احیاناً با اجزای پراکنده دیگری از آثار استاد تکمیل و تدوین شده است.
_ کلیه داستان‌ها (به جز داستان راستان) با توجه به پیام و محتوای آن عنوان‌گذاری شده است.
_ داستان‌ها به ترتیب زمانی از آغاز زندگی امام علی(ع) تا پس از شهادت آن حضرت، فصل‌بندی شده است؛ به گونه‌ای که یک دوره زندگی امام علی(ع) را از زبان استاد مطهری آن هم به شیوه جذاب داستانی، می‌توان مشاهده کرد.
_ کلیه داستان‌ها با توجه به منابع آنها مورد بررسی قرار گرفته است. بیشتر این داستان‌ها از نهج‌البلاغه، بحارالانوار، وسایل الشیعه و شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید است.
_ بیشتر داستان‌های کتاب از کتاب‌های داستان راستان، سیری در نهج‌البلاغه، جاذبه و دافعه علی(ع)، سیری در سیره ائمه اطهار(ع) و سیره نبوی انتخاب شده‌اند.
_ بیشتر داستان‌های این مجموعه پس از شماره 28 ویژه دوران امام علی(ع) است. بیشتر داستان‌های این بخش (فصل سوم) درباره قضاوت عادلانه، حکومت مردمی، سرکشان، متحجران و خوارج است.
_ از میان شخصیت‌ها، بیشتر داستان‌ها درباره رسول اکرم(ص) است. پس از آن، خلفای پیش از امام(ع)، معاویه و جنگ، زن، قضاوت، عدالت، شهادت، بیت‌المال، موضوع‌هایی است که به ترتیب، بیشتر داستان‌ها به آنها پرداخته شده است.
_ نام این اثر به پیروی کتاب از داستان راستان انتخاب شده است؛ زیرا به قول استاد مطهری، هم داستان‌های گرد آمده راست هستند و هم درباره امام داستان است.
فهرست مطالب کتاب:
مجموعه مطالب کتاب در یک پیش‌گفتار (شامل امام علی(ع) از منظر استاد، داستان‌نویسی استاد، درباره کتاب، پی‌نوشت پیشگفتار) و چهار فصل نوشته شده است.
فصل اول: کودکی و جوانی (دوران پیامبر اکرم(ص)) در این فصل هجده حکایت آمده است.
فصل دوم: صبر و سکوت (دوران خلفا) در این فصل نه حکایت به چشم می‌خورد.
فصل سوم: از حکومت تا شهادت (در این فصل که عمده ترین فصل کتاب است چهل و نه حکایت آمده است).
فصل چهارم: پس از شهادت (در این فصل ده حکایت آورده شده است).
تذکرات:
1. در پاورقی‌ها، منابع حکایات از کتاب‌های استاد مطهری(ره) ذکر شده است.
2. در پایان هر فصل، با عنوان پی‌نوشت‌ فصل توضیحات تکمیلی و اطلاعات بیشتر درباره منابع حکایات از کتاب‌های اصلی و منابع مهم اسلامی و... آمده است.
3. به جز فهرست مطالب در صحفه‌های اول، هیچ‌گونه فهرست دیگری در کتاب به چشم نمی‌خورد.
منبع مقاله :
pajuhesh.irc.ir
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.