در فجر ساحل ظهور حضرت مهدی (عج)

همان گونه که نویسنده در مقدمه ذکر می‏کند مجموعه مطالب این رساله پژوهشی‌ است درباره امام غایب(ع) و دنیای آینده از نظر شیعه...بر این اساس، در مطلبی با عنوان سرآغاز (ص11 ـ 30) به تبیین ماهیت ظهور و
سه‌شنبه، 14 آذر 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
در فجر ساحل ظهور حضرت مهدی (عج)
   در فجر ساحل ظهور حضرت مهدی (عج)



 

شناسنامه کتاب:
عنوان: در فجر ساحل ظهور حضرت مهدی(عج)
موضوع: سیره امام زمان(عج)
زبان: فارسی
تیراژ: 5100
نویسنده: محمد حکیمی
ناشر: نشر آفاق
سال چاپ: 1357
نوبت چاپ: نوزدهم
تعداد صفحات: 179 صفحه

معرفی کتاب:

همان گونه که نویسنده در مقدمه ذکر می‏کند مجموعه مطالب این رساله پژوهشی‌ است درباره امام غایب(ع) و دنیای آینده از نظر شیعه...بر این اساس، در مطلبی با عنوان سرآغاز (ص11 ـ 30) به تبیین ماهیت ظهور و فرج پرداخته می‏شود. اشاره می‏گردد که ظهور و فرج، یعنی پایان همه دردهای بشر و به تحقق رسیدن آرزوی دیرینه مدینه فاضله واقعی که در آن همه انسان‏ها به کمال و سعادت نهایی خود می‏رسند.
نویسنده با برشمردن دیدگاه‏های اندیشمندان گوناگون در زمینه مدینه فاضله، آرمانْ شهر و... به تبیین اثر چنین آرزوی در زندگی کنونی انسانی می‏پردازد. بیان می‏کند اصل وجود چنین ایده‏ای، سبب حرکت، تلاش و پویایی جوامع بشری می‏شود و آنها را از ناامیدی در امان نگه می‏دارد. می‌افزاید که در اینجاست که ارزش عقیده شیعه به ظهور امام غایب(ع) و موضوع انتظار روشن می‏گردد.
فصل اول: مدینه فاضله اسلامی: در این بخش با برشمردن بعضی از ویژگی‌های مدینه فاضله اسلامی که پس از ظهور امام زمان(ع) تحقق پیدا خواهد کرد مروری می‏کند به دوران چند روزه حکومت‏های پیامبر اکرم(ص) و حضرت علی(ع) که متأسفانه به جهت ناآگاهی مردم چندان دوامی نیاوردند. اشاره‏ای به این واقعیت می‏شود که تشکیل جامعه ایده‌آل الهی تا زمانی که مردم آمادگی یابند به تأخیر افتاده است. ان شاءالله؛ کامل شدن عقل‎‌ها و ایمان مردم در آخرالزمان صورت کامل این حکومت عادلانه به دست توانای امام زمان(عج) تشکیل خواهد شد.
فصل دوم: نویدها: ویژگی‌های حکومت امام(ع) با توجه به روایات و بشارت‌های مذهبی. در اینجا به صورت کوتاه مورد اشاره قرار می‏گیرد که از جمله آنهاست:
1. حکومت جهانی واحد.
2. رشد عقلانی.
3. تعمیم دانش.
4. اقتصاد بسامان.
5. یگانگی.
6. شادابی و صفای زندگی.
7. رفع امتیازها.8. برابری و...
فصل سوم: حماسه انتظار: هنگامی که معلوم شد پس از تشکیل حکومت جهانی چه کارهایی انجام خواهد شد، پس معلوم می‏گردد که در دوره غیبت باید چه آمادگی‏هایی را پیدا کرد تا بتوان در آن دوره سازندگی مؤثر واقع شد. پس انتظار، یعنی تهیه مقدمات همان انقلاب راستین نهایی و جهانی و آمادگی برای طرفداری از حق و عدل و...همچنین انتظار مصلح موعود، عشق به دو چیز، یعنی عشق به عدالت و عشق به مجری عدالت است. پس ویژگی انتظار با این تفصیل برای پیدا کردن حسن مسئولیت مسلمانان خواب زده است نه آسوده گذاشتن آنان.
فصل چهارم: یأس و امید: پس از بیان این امر که ناامیدی همان شکست و امید، پیروزی است، زمینه پیروزی را بیان کنید. درباره اصل عدالت، اصل اختیار، آزادی، اصل توکل و... به صورت کوتاه سخن گفته می شود.
فصل پنجم: به سوی ساحل: در این بخش که مطلب پایانی این دفتر است با ارائه تصویری از مشکلات موجود در جوامع بشری و علل آن، راه رسیدن به سعادت نهایی را که همانا حاکمیت بخشیدن قوانین دینی با شیوه مناسب است مورد اشاره قرار می‏دهد و به مخالفین مذهب و قوانین آن پاسخی در خور ارائه می‏دهد.
در بخش دیگر با عنوان آینده بشریت از نظر دانشمندان دیگر، به تبیین دیدگاه اندیشمندانی چون تروتسلی، جان ایدرث، واتهد، آرتورکستلر و... می‏پردازد.
صفحه های پایانی دفتر ویژه پی‏نوشت‏های لازم جهت تکمیل مطالب گذشته است.
منبع مقاله :
pajuhesh.irc.ir
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.