رابطه کباب با بروز سرطان

اگر از آن دسته از افراد هستيد که در هنگام کباب کردن (گريل) مواد غذايي آنها را مي سوزانيد، اين اقدام شما کمي نگران کننده است. موسسه ي ملي مبارزه با سرطان، در مطالعات خود دريافت که مواد زيان بخشي که به هنگام کباب کردن گوشت با حرارت خيلي بالا، در قسمت هاي سوخته ي گوشت به وجود مي آيد، با خوردن اين غذا وارد بدن مي شود و خطر احتمال ابتلا به سرطان هاي سينه، لوزالمعده، و روده را افزايش مي دهد. نکته ي ديگر در مورد کباب کردن، سمي بودن زغالي است که در
شنبه، 16 خرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رابطه کباب با بروز سرطان
رابطه کباب با بروز سرطان
رابطه کباب با بروز سرطان





آيا کباب کردن (گريل) مواد غذايي مي تواند عامل بروز سرطان باشد؟
اگر از آن دسته از افراد هستيد که در هنگام کباب کردن (گريل) مواد غذايي آنها را مي سوزانيد، اين اقدام شما کمي نگران کننده است. موسسه ي ملي مبارزه با سرطان، در مطالعات خود دريافت که مواد زيان بخشي که به هنگام کباب کردن گوشت با حرارت خيلي بالا، در قسمت هاي سوخته ي گوشت به وجود مي آيد، با خوردن اين غذا وارد بدن مي شود و خطر احتمال ابتلا به سرطان هاي سينه، لوزالمعده، و روده را افزايش مي دهد. نکته ي ديگر در مورد کباب کردن، سمي بودن زغالي است که در کباب کردن از آن استفاده مي شود. بنابراين، بهتر است از کباب پزهاي برقي و يا گازي استفاده شود. براي کاستن از مواد مضري که هنگام کباب کردن ممکن است در گوشت به وجود آيد، بهتر است گوشت را داخل فويل بپيچيد و بعد روي کباب پز قرار دهيد. در اين صورت، گوشت مي پزد ولي ديگر نمي سوزد؛ يا مي توان گوشت را با حرارت کم تر و زمان بيش تري کباب کرده .
دو نکته در مورد کباب کردن:
با خواباندن گوشت در مخلوطي از زنجفيل، سير و زردچوبه، هم مي توان آن را خوشمزه تر کرد و هم شکل گيري مواد مضر در آن به هنگام کباب شدن تا 50 درصد کاهش داد . بررسي هاي انجام شده در مرکز پژوهشي سرطان در هاوائي نشان مي دهد گوشتي که به مدت 24 ساعت آغشته به مخلوط سير و زردچوبه نگهداري و به مدت 15 دقيقه پخته شود، به ميزان چشمگيري از تشکيل مواد زيانبخش به هنگام کباب کردن مي کاهد . طي تحقيقات انجام شده در دانشگاه ميشيگان در سال 1998، افزودن مقداري گيلاس ترش خرد شده به گوشت گاو تکه شده، به ميزان 69 تا70درصد از توليد مواد زيان آور به هنگام کباب کردن گوشت مي کاهد. احتمالا وجود گيلاس ترش، مانع از تشکيل مواد زيانبخش مي شود.
بهترين راه براي آماده کردن و کباب (گريل) کردن سبزيجات:
کباب (گريل) کردن، باعث حفظ مزه و طعم سبزيجات مي شود و از طرفي هضم سبزيجات را در دستگاه گوارش آسان تر مي کند. در نتيجه مقدار زيادتري از سبزيجات مي توان ميل کرد.
نکاتي در مورد کباب کردن سبزيجات:
قرار دادن سبزيجات بر روي حرارت غيرمستقيم ، از سوختن آنها جلوگيري مي کند. به جاي گذاشتن سبزيجات روي قسمت خيلي داغ کباب پز که مستقيما از اجاق حرارت مي گيرد آن را در قسمت ديگري قرار دهيد که حرارت مستقيم نمي گيرد ولي گرماي آن باعث پختن و نرم شدن و تا حدي کباب (گريل) شدن سبزيجات مي گردد. در اين روش، مي توان سبزيجات را به روغن آغشته کرد و سپس آنها را بر روي حرارت غيرمستقيم کباب پز قرار داد. سبزيجاتي مانند چغندر و سيب زميني را مي توان به جاي کباب پز کردن بر روي زغال و آتش زنده مانند اجاق گاز يا کباب پزهاي برقي با حرارت ملايم کباب کرد. قبل از خوردن، پوست کباب شده ي چغندر و سيب زميني را بايد گرفت و بعد آنها را ميل کرد.
سبزيجاتي مانند هويج فرنگي و زردک را تکه تکه کنيد و پس از آغشتن به روغن و ادويه ي دلخواه، آنها را داخل فويل قرار دهيد و پس از پيچيدن فويل، آن را ابتدا روي حرارت مستقيم با دماي بالا قرار دهيد و سپس حرارت را کم کنيد . در هنگام بازکردن فويل مواظب دستان خود باشيد تا نسوزد. براي کباب کردن سبزيجاتي مانند کدو سبز و قارچ که آبدارترند آنها را ابتدا قطعه قطعه کنيد و پس از آغشتن به کمي روغن، کباب کنيد تا جايي که نرم شوند . براي سبزيجات کوچک تر بهتر است آنها را به سيخ بکشيد.
منبع: ماهنامه تخصصي دنياي سلامت




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.