زندگانی امام پنجم امام محمد باقر (ع)

سازمان نهضت سوادآموزی طی یک ابتکار، قسمت‌هایی از زندگانی پربرکت و سراسر نور و هدایت چهارده معصوم(ع) را به صورت ساده در چهارده جلد تهیه کرده و در اختیار خوانندگان قرار داده است. مجموعه امام
چهارشنبه، 22 آذر 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
زندگانی امام پنجم امام محمد باقر (ع)
   زندگانی امام پنجم امام محمد باقر (ع)



 

شناسنامه کتاب:
عنوان: زندگانی امام پنجم امام محمد باقر(ع)
موضوع: سیره امام باقر(ع)
زبان: فارسی
نویسنده: سازمان نهضت سوادآموزی

معرفی کتاب:

سازمان نهضت سوادآموزی طی یک ابتکار، قسمت‌هایی از زندگانی پربرکت و سراسر نور و هدایت چهارده معصوم(ع) را به صورت ساده در چهارده جلد تهیه کرده و در اختیار خوانندگان قرار داده است. مجموعه امام پنجم(ع) یکی از آن تلاش‌های ستودنی است که با مقدمه حجت الاسلام والمسلمین قرائتی، ریاست سازمان، به چاپ رسیده است.
سادگی و روانی قلم از همان مقدمه کتاب مشخص است. «خداوند ما را آفرید و راه خودش را به وسیله پیامبران و امامان به ما شناساند، ما باید پیامبر و امامان خود را بشناسیم تا با علاقه به سخنانشان گوش دهیم. ما خدا را از راه عقل و فکر می‌شناسیم و با پیامبر(ص) و امام از راه معجزه و قرآن آشنا می‌شویم، پیروی از امام مثل پیروی از خدا و رسول بر همه ما واجب است. پیامبر اکرم(ص) به فرمان خدا، امامان ما را یکی پس از دیگری برای ما معلوم کرده است. اول آنان علی(ع) که در غدیر خم به امامت رسید و آخر آنان امام زمان(ع) است که مثل خورشید پشت ابر پنهان است. همه امامان ما در راه خدا شهید شدند، در این زمان که دست ما به امام زمان(عج) نمی‌رسد به دستور او باید به علماء و مجتهدین عادل مراجعه کرد... ولایت فقیه یعنی مراجعه به مجتهد عادل و...»
عناوین این کتاب بسیار کوتاه و مطالب آن خیلی منسجم و روان به نگارش درآمده است. ابتدا امام باقر(ع) را معرفی کرده و سپس از دانش امام سخن به میان می‌آید و سپس جریانی را از یک آموزگار قرآن و شاگرد امام باقر(ع) بازگو می‌کند.
اخلاق امام باقر(ع) با ذکر نمونه، از فرازهای دیگر این کتاب است. ارزش کار، عنوان دیگر این کتاب است که در قالب داستانی از امام باقر(ع) به خواننده شناسانده می‌شود.با عنوان جذاب «خلیفه‌ای از گِل، خلیفه‌ای در دل»، به استقبال مفاهیم اجتماعی و برخوردهای سیاسی و فرهنگی امام باقر(ع) با زمامداران می‌رود. آن گاه تأثیر امام محمد باقر(ع) در عرصه اقتصاد جامعه، با ذکر جریان «ضرب نخستین سکه اسلامی» به دستور امام باقر(ع) نشان می‌دهد.
ذکر یاران و شاگردان امام باقر(ع) و یادآوری شاعر مسلمان - کمیت اسلامی - و فراز شهادت امام باقر(ع) و آن گاه سخنان گهربار امام باقر(ع) که فقط به 7 سخن کوتاه و مهم آن امام بسنده شده، کتاب را به پایان می‌رساند.
منبع مقاله :
pajuhesh.irc.ir
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.