آثار اعتقاد به مهدويت در عصر غيبت (قسمت دوم و پاياني)

شيعه اميدوارانه حضور امام را حس مى‏كند و احساس غيبت او به احساس حضورش ضررى نمى‏زند. ظهور نكرده است ، اما هم در دل‏ها و هم در متن زندگى ملت حضور دارد. مگر مى‏شود حضور نداشته باشد ؟ شيعه‏ى خوب، كسى است كه اين حضور را حس مى‏كند و خود را در حضور او احساس مى‏نمايد. اين ، به انسان اميد و نشاط مى‏بخشد. (1)
شنبه، 16 خرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آثار اعتقاد به مهدويت در عصر غيبت (قسمت دوم و پاياني)
آثار اعتقاد به مهدويت در عصر غيبت (قسمت دوم و پاياني)
آثار اعتقاد به مهدويت در عصر غيبت (قسمت دوم و پاياني)


آثار روانى اعتقاد به مهدويت

شيعه اميدوارانه حضور امام را حس مى‏كند و احساس غيبت او به احساس حضورش ضررى نمى‏زند. ظهور نكرده است ، اما هم در دل‏ها و هم در متن زندگى ملت حضور دارد. مگر مى‏شود حضور نداشته باشد ؟ شيعه‏ى خوب، كسى است كه اين حضور را حس مى‏كند و خود را در حضور او احساس مى‏نمايد. اين ، به انسان اميد و نشاط مى‏بخشد. (1)

اعتقاد به مهدى موعود، آرمانى اميدبخش براى انسان‏ها

ما با اعتقاد به ظهور حضرت مهدى (عليه‏السلام) و روى كار آمدن حكومت حق و عدل مطلق در حقيقت معتقد هستيم كه آينده‏ى دنيا يك آينده‏ى اميدبخش و مسرت‏بخشى براى انسان است. (2)

اميد ، ميوه‏ى نگرش آرمانى به مهدويت

اعتقاد به مهدويت و به وجود مقدس مهدى موعود ( ارواحنا فداه)، اميد را در دل‏ها زنده مى‏كند. هيچ وقت انسانى كه معتقد به اين اصل است، نااميد نمى‏شود. چرا؟ چون مى‏داند يك پايان روشن حتمى وجود دارد؛ برو برگرد ندارد. سعى مى‏كند كه خودش را به آن برساند. (3)
بديهى است كه انسان‏هاى مأيوس نمى‏توانند هيچ حركتى در راه اصلاح انجام دهند. آن چيزى كه انسان‏ها را وادار به كار و حركت مى‏كند، نور و نيروى اميد است. اعتقاد به مهدى موعود، دل‏ها را سرشار از نور اميد مى‏كند . براى ما كه معتقد به آينده‏ى حتمى ظهور مهدى موعود ( عليه‏السلام)هستيم، اين يأسى كه گريبان‏گير بسيارى از نخبگان دنياست، بى‏معناست. (4)

اعتقاد به ظهور منجى ، تجلى اميد و نجات

اين عقيده نيز آثار و خصوصياتى دارد كه اين خصوصيات براى همه‏ى ملت‏ها و براى ملت مسلمان ما حيات‏بخش است و عمده‏ى اين خصوصيات و آثار هم عبارت است از اميد به آينده. امروز هر فرد شيعه مى‏داند كه در يك آينده‏اى - آن آينده ممكن است خيلى نزديك باشد، ممكن است دوردست باشد؛ به هر حال قطعى است - اين بساط ظلم و بى‏عدالتى و زورگويى كه امروز در دنيا هست، برچيده خواهد شد. مى‏داند كه اين وضعى كه مستكبرين در دنيا به وجود آورده‏اند كه هر كسى حرف حقى بزند و راه حقى را دنبال كند، از طرف آن‏ها مورد فشار قرار مى‏گيرد و اراده‏ى فاسد خودشان را بر ملت‏ها تحميل مى‏كنند، روزى از بين خواهد رفت و گردنكشان، طاغيان، ياغيان و قدرت‏هاى زورگوى عالم ناگزير خواهند شد كه در مقابل حق تسليم بشوند يا از سر راه حركت حق برداشته بشوند. هر فرد مسلمانى ، به خصوص هر فرد شيعه، اين را مى‏داند و به آن يقين دارد. اين خيلى اميدبخش است. اين موجب مى‏شود كه هر انسان خيرخواه و مصلح و علاقه‏مند به صلاح، كار و تلاش و مجاهدت خود را در راه صلاح با اميد به آينده انجام بدهد. ببينيد اين عقيده چقدر ارزشمند، داراى تأثير و حيات‏بخش است.(5)

آثار وجودى امام در عصر غيبت

امام عصر (عج ) ، واسطه‏ى عالم غيب و شهود

سلسله‏ى اهل‏بيت نبى اكرم در طول تاريخ خورشيدهاى فروزانى بوده‏اند كه در معنا توانسته‏اند بشريت روى زمين را با عالم غيب و با عرش الهى متصل كنند: « السبب المتصل بين الارض و السماء» (6). خاندان پيغمبر ، معدن علم ، معدن اخلاق نيكو، معدن ايثار و فداكارى ، معدن صدق و صفا و راستى ، منبع همه‏ى نيكى‏ها و زيبايى‏ها و درخشندگى‏هاى وجود آدمى در هر عصر و عهدى بوده‏اند ؛ هر يك چنين خورشيد فروزانى بوده‏اند.
جوانان عزيز؛ بسيجيان ! يكى از آن خورشيدهاى فروزان، به فضل و كمك پروردگار و به اراده‏ى الهى ، امروز در زمان ما به عنوان « بقيت الله فى ارضه»، به عنوان «حجت الله على عباده »، به عنوان صاحب زمان و ولى مطلق الهى در روى زمين وجود دارد بركات وجود او و انوار ساطعه از وجود او، امروز هم به بشر مى‏رسد. امروز هم انسانيت با همه‏ى ضعف‏ها، گمراهى‏ها و گرفتارى‏هايش از انوار تابناك اين خورشيد معنوى و الهى كه بازمانده‏ى اهل‏بيت است، استفاده مى‏كند. امروز وجود مقدس حضرت حجت ( ارواحنا فداه) در ميان انسان‏هاى روى زمين منبع بركت، منبع علم ، منبع درخشندگى ، زيبايى و همه‏ى خيرات است. چشم‏هاى ناقابل و تيره‏ى ما آن چهره‏ى ملكوتى را از نزديك نمى‏بيند ؛ اما او مثل خورشيدى درخشان است ؛ با دل‏هاى مرتبط و با روح و باطن‏ها متصل است - و براى انسانى كه داراى معرفت باشد، موهبتى از اين برتر نيست كه احساس كند ولى خدا، امام بر حق، عبد صالح، بنده‏ى برگزيده در ميان همه‏ى بندگان عالم و مخاطب به خطاب خلافت الهى در زمين ، با او و در كنار اوست، او را مى‏بيند و با او مرتبط است. (7)

توجه امام زمان، عامل توفيق ملت

يك بار ديگر حضور شورانگيز مردم در صحنه‏ى انتخابات و اراده‏ى آگاهانه آنان كه از دلبستگى و ايمانى عميق به اسلام ناشى مى‏شد، بر شرارت دشمنان مستكبر و خدعه‏هاى سياسى و تبليغاتى آنان فايق آمد و كمك و فضل الهى و عنايات حضرت ولى‏الله اعظم ( روحى فداه ) دستگير اين ملت مؤمن شد. (8)

توجه و تأييد امام عصر (عج ) ، شرط توفيق در امور

اين ، مسؤوليتى عظيم و امانتى گران و آزمايشى بزرگ است كه فقط با تأييدات الهى و توجه و دعاى حضرت ولى‏عصر ( روحى فداه) و پشتيبانى و حمايت شما صاحبان اصلى انقلاب و كشور ، مى‏توان بر دوش گرفت و به سرمنزل رسانيد و از آن سربلند بيرون آمد.(9)

توجه امام عصر (عج) ، ضامن بقاى ملت و كشور

امام زمان ( ارواحنا فداه) - كه اين كشور و اين ملت در يد قدرت و قبضه‏ى اوست - مراقب اين كشور و اين ملت است. (10) ظهور عنايات در پيشبرد اهداف
فضل پروردگار از اول انقلاب شامل حال ما بوده است و ما به وضوح دست قدرت الهى را ديده‏ايم؛ به وضوح تفضلات حضرت بقيت الله الاعظم ( ارواحنا له الفداء) را ديده‏ايم و حس كرده‏ايم و در قضاياى گوناگون، همان چيزى كه به ما وعده داده شده است - « كزرع اخرج شطأه فآرزه فاستغلظ فاستوى على سوقه »(11)؛ و مصداق آن، همين حركت شما مردم مسلمان است تحقق پيدا كرده است . (12)

موفقيت نهضت ، معلول عنايت مهدوى

از اولين لحظات، پيدايش اين نهضت مبارك، تحت الطاف حضرت ولى‏الله الاعظم ( ارواحنا فداه و عجل‏الله تعالى فرجه ) روز به روز به پيش رفته است ... . (13)

حضور امام زمان در صحنه‏هاى انقلاب

امام زمان (عج ) امانت و گوهر درخشنده‏ى عظيم آفرينش در ميان ما، امروز بى‏گمان بيش از هر زمان متوجه و مراقب اين ملت است. اين تجربه‏ى تعيين كننده‏ى زمان ما در طول زندگى پربركت ولى‏عصر ( صلوات الله عليه) تا امروز يك تجربه‏ى بى‏نظير بوده است. من در همين روزهاى اخير احساسى در دلم بود كه اين احساس را به بعضى از دوستان هم گفتم و به شما هم مى‏گويم؛ در روز پانزدهم دى من اين احساس را در خود ناگهان وجدان كردم كه صاحب اين ميدان، صاحب اين بيابان‏ها ، صاحب اين صحنه‏ى پرشور و عظيم، ولى‏عصر امام زمان است و بى‏گمان امام زمان هم‏اكنون با جسم و حضور جسمى و بدنى‏اش يا با توجهش در ميان اين جنگاوران و جنگجويان است. (14)

تشرف به محضر امام عصر (عج )، يك لطف خاص

خيلى از بزرگان ما در همين دوران غيبت ، آن عزيز و محبوب دل‏هاى عاشقان و مشتاقان را از نزديك زيارت كرده‏اند. بسيارى از نزديك با او بيعت كرده‏اند. بسيارى از او سخن دل گرم كننده شنيده‏اند. بسيارى از او نوازش ديده‏اند و بسيار ديگرى بدون اين كه او را بشناسند، از او لطف و نوازش و محبت ديده و او را نشناخته‏اند. در همين جبهه‏ى جنگ تحميلى ، جوانانى كه در لحظه‏هاى حساس، احساس نورانيت و معنويت كردند، لطفى از غيب به سوى دل‏هاى خودشان حس و لمس كردند و نشناختند و نفهميدند، بسيارند. (15)

پي نوشت :

1- در جمع اقشار مختلف مردم در روز ميلاد پربركت حضرت ولى‏عصر (عج) ، 74/10/17
2- در مكتب جمعه ، ص 249 و 250، 60/3/29
3- در ديدار اقشار مختلف مردم به مناسبت ميلاد حضرت مهدى (عج) ، 76/9/25
4- در ديدار اقشار مختلف به مناسبت نيمه‏ى شعبان در مصلاى تهران، 81/7/30
5- در ديدار اقشار مختلف مردم، 77/9/14
6- سيد بن طاووس ، الاقبال ، ج 1، ص 509
7- جشن بزرگ منتظران ظهور ، 78/9/3
8- پيام به مناسبت افتتاح چهارمين دوره‏ى مجلس شوراى اسلامى ، 71/3/7
9- پيام به ملت شريف ايران، در تجليل از امام امت و تأكيد بر وحدت و حفظ آمادگى مردم در صحنه، 68/3/18
10- در ديدار اقشار مختلف مردم، 78/12/11
11- فتح (48) / 29
12- در ديدار مسؤولان و كارگزاران نظام جمهورى اسلامى به مناسبت ميلاد پيامبر اكرم (ص ) و امام جعفر صادق (ع) ، 78/4/10
13- سخنرانى در اجتماع بزرگ مردم قم در سالروز ميلاد حضرت مهدى (عج) ،70/11/30
14- در مكتب جمعه ، ص 55، 59/10/19
15- همزمان با هفته‏ى بسيج و روز ولادت حضرت مهدى (عج) ، 78/9/3





نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.