عکس العمل کودک در برابر غذاهاي جديد

کودکان در برابر غذاهاي جديد، عکس العملهاي متفاوتي ممکن است از خود نشان دهند. اما غالباً استقبال چنداني ازآن نمي کنند. براي بسياري از اطفال، بو و مزه گوشت، روغن و حتي ساير اجزاء غذا کا ملاً جديد و گاه بي مزه است. اما با اين وجود آن را رد نکرده و کمابيش مي خورند. اما گروهي از آنها، به هيچ وجه حاضر به خوردن اين غذاي جديد نيستند و به شدت در برابر آن مقاومت مي کنند. در مورد آنها مي توان نخستين غذا با آردهاي غلات که مزه نسبتاً شيريني دارند، شروع کرد و يا به غذائي
شنبه، 16 خرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عکس العمل کودک در برابر غذاهاي جديد
عکس العمل کودک در برابر غذاهاي جديد
عکس العمل کودک در برابر غذاهاي جديد





کودکان در برابر غذاهاي جديد، عکس العملهاي متفاوتي ممکن است از خود نشان دهند. اما غالباً استقبال چنداني ازآن نمي کنند. براي بسياري از اطفال، بو و مزه گوشت، روغن و حتي ساير اجزاء غذا کا ملاً جديد و گاه بي مزه است. اما با اين وجود آن را رد نکرده و کمابيش مي خورند. اما گروهي از آنها، به هيچ وجه حاضر به خوردن اين غذاي جديد نيستند و به شدت در برابر آن مقاومت مي کنند. در مورد آنها مي توان نخستين غذا با آردهاي غلات که مزه نسبتاً شيريني دارند، شروع کرد و يا به غذائي که شيرين نيست، مقدار بسيار کمي شکر ( 1 قاشق چايخوري )، اضافه کرد. اما با گذشت زمان و به تدريج که کودک نسبت به مزه غذاها عادت کرد، از مقدار شکر کاسته و کم کم آن را کاملاً حذف کنيد.
مادر هرگز نبايد با توسل به زور و اصرار به کودک غذا بدهد.
اگر مي بينيد کودک در برابر غذا خوردن مقاومت مي کند، هيچ نيازي به عصباني شدن و يا باز کردن دهان او با زور و ريختن غذا در داخل آن نيست. اين عمل نه تنها کمکي به شما نمي کند، بلکه سبب آن مي شود که کودک براي هميشه نسبت به غذا احساس بيزاري و تنفر کند. علاوه بر اين، ساعت غذا خوردن براي او تبديل به يک تراژدي غم انگيز خواهد شد و از آنجا که از نظر روحي به شدت مضطرب مي شود، هيچ لذتي از طعم و مزه و يا بوي غذا نخواهد برد و با گذشت زمان و به محض کسب توانايي براي مقاومت عمل در برابر « خوردن »، حتماً اين کار را خواهد کرد واين عمل نهايتاً نتيجه اي جز سوء تغذيه براي طفل به همراه نخواهد داشت. بنابراين بهتر است هرگز با زور به کودک غذا ندهيد.
راهنماييهاي زير در مورد چنين کودکاني تا حد زيادي در انتخاب شيوه صحيح برخورد به مادر کمک خواهد نمود :
- اگر کودک غذا را دوست ندارد، بسيار خوب، آن را کنار بگذاريد و شروع غذاي کمکي جديد را به دو يا سه روز بعد موکول نماييد.
- مادر بايستي با حفظ آرامش و خونسردي، بشقاب غذا را نزد کودک بيا ورد و نه با تشويش و اضطراب، زيرا اين حالات دقيقاً بر روحيه کودک تأثير مي گذارند.
- پيش بندي نسبتاً بلند با رنگ هاي شاد و جذاب براي کودک بدوزيد. ( بدين منظور کافي است مستطيلي که عرض آن از اين حلقه آستين تا حلقه آستين ديگر بوده و طول آن در اندازه ه اي مي باشد که تا روي ناف را بپوشاند، از جنس پارچه مورد نظرتان برش داده و سپس محل يقه را به صورت هلال دايره اي نه چندان گود قيچي کنيد. حال يک مستطيل نايلوني نيز به عنوان آستري در همان ابعاد فوق بريده و هر دو را بر روي هم قرار دهيد. اطراف آن را با چند سوزن ثابت نموده و سپس دور تا دور آن را با چرخ بدوزيد. اطراف پيش بند را با نوار اريب در رنگي شاد مغزي بدهيد. دو بندک در دو سمت يقه و دو بندک نيز در حدود زير بغل بدوزيد. اين بندک ها را نسبتاً طويل انتخاب نماييد. از اين پيش بندها که تهيه آن براي همه امکان پذير بوده و هزينه بسيار اندکي را نيز به خود اختصاص مي دهد ( نسبت به انواع آماده آن )، چند عدد بدوزيد و به هنگام غذا دادن آن را جلو طفل ببنديد. اين عمل موجب آن مي شود که لااقل مادر نگران کثيف شدن لباس کودک نبوده و کودک نيز از اين جهت دغد غه اي نداشته باشد.
- سعي نکنيد با تعريف کردن قصه و يا راه بردن کودک و سرگرم نمودن او به هر نحوي، حواس او را پرت کرده و يک قاشق غذا در دهان او بگذاريد. کودک بايد در زمان غذا خوردن تنها به آن فکر کند. علاوه بر اين تکرار اين گونه اعما ل سبب بروز عادت در طفل گرديده و اين عادات ناپسند ديريا زود کاسه صبر مادر را لبريز کرده و موجب عصبانيت او خواهد شد.
منبع: کتاب کودک من




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.