زندگانی حضرت امام علی‌ النقی (ع)

در این مجموعه، در «گفتار مؤلف» مزایای این کتاب را خود مؤلف معرفی کرده است. در بخش یکم درباره تولد حضرت امام هادی(ع) و مسائل پیرامون آن، به نقل از افرادی چون محدث قمی بحث و بررسی مفصلی شده است.
سه‌شنبه، 28 آذر 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
زندگانی حضرت امام علی‌ النقی (ع)
 زندگانی حضرت امام علی‌ النقی (ع)



 

شناسنامه کتاب:
عنوان: زندگانی حضرت امام علی‌ النقی(ع)
موضوع: سیره امام هادی(ع)
زبان: فارسی
نویسنده: محمد جواد نجفی
ناشر: کتابفروشی اسلامیه
سال چاپ: 1352
تعداد صفحات: 176 صفحه

معرفی کتاب:

در این مجموعه، در «گفتار مؤلف» مزایای این کتاب را خود مؤلف معرفی کرده است.
در بخش یکم درباره تولد حضرت امام هادی(ع) و مسائل پیرامون آن، به نقل از افرادی چون محدث قمی بحث و بررسی مفصلی شده است.
در بخش دوم کتاب، چهار موضوع مطرح می‌شود:
1. توضیح کامل حسب و نسب امام به نقل از افراد معتبر و مختلف
2. تاریخ ولادت حضرت
3. نام، لقب و کنیه‌ی ایشان
4. شکل و شمایل و ویژگی‌های ظاهری.
در بخش سوم، دوران امامت تا شهادت ایشان، بررسی شده و شامل نه موضوع درباره ویژگی‌های شخصیتی آن حضرت است که به صورت جداگانه بررسی شده است؛ از جمله منصب امامت ایشان که از جانب پدر بزرگوارشان به ایشان محول گشته است، زهد، عبادت، راهنمایی‌ها، بخشش و سخاوت، فضایل و مناقب، رفتار و کردار. کلمات قصار امام، مناظره‌های ایشان، حرکت آن بزرگوار به سامرا از نکات و مباحث کلیدی است که از قول افرادی معتبر چون شیخ طوسی، قطب راوندی، شیخ مفید بیان شده است.
بخش چهارم این کتاب به بررسی مبارزات فکری، عقیدتی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی امام می‌پردازد و اینکه فعالیت‌های امام در جهت هدایت مردم، برای خلفای عباسی خطرناک بود. از این رو، پس از به آزار و اذیت امام سرانجام ایشان را به شهادت رساندند. در این بخش موضوع شهادت امام مطرح می‌شود و در پایان بخش هم تاریخ ولادت و شهادت و مسائل دیگر در غالب فهرستی کوچکی آورده شده است.
بخش پنجم کتاب درباره خانواده امام؛ همسر، فرزندان و یاران باوفای حضرت است که هر کدام را به صورت جداگانه و مختصر معرفی می‌کند؛ از جمله اصحاب ایشان حسین بن سعید، ابوهاشم جعفری، حضرت عبدالعظیم، علی بن جعفر، ابن سکیت اهوازی و... هستند.
در پایان این بخش با عنوان «خاتمه» اقدامات خلفای هم عصر امام: متوکل، منتصر، مستعین، معتز بیان شده و علت تخریب بارگاه امام حسین(ع) از جانب متوکل به نقل از کتاب‌های مختلف و... بررسی شده است. در این بخش به ستم حاکمان و فشار آنها بر خاندان تشیع نیز اشاره شده است. در ادامه این مجموعه، وصیت‌های پیامبر اسلام به علی بن ابیطالب سفارشات پیامبر به عموم مسلمانان بیان شده است.
تذکر: کتاب، پنج بخش دارد. فهرست مطالب و فهرست منابع در پایان کتاب آمده است کتاب به جهت قدمت، منابع را بیشتر در ضمن مطالب ذکر کرده است.
منبع مقاله :
pajuhesh.irc.ir
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.