زندگانی قمر بنی هاشم باب الحوائج (ع)

این کتاب شامل پنج گفتار است که در پایان گفتار پنجم، درباره فضایل و مصیبت‌های باب‌الحوائج و چهارده معصوم، اشعار بسیاری آمده و منبع شعری بسیار خوبی است کتاب با عنوان «سخنی با خواننده» با قلم، مؤلف آغاز می‌شود.
شنبه، 2 دی 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
زندگانی قمر بنی هاشم باب الحوائج (ع)
  زندگانی قمر بنی هاشم باب الحوائج (ع)



 

شناسنامه کتاب:
عنوان: زندگانی قمر بنی هاشم باب الحوائج(ع)
موضوع: سیره حضرت ابوالفضل العباس(ع)
زبان: فارسی
قطع: رقعی
نویسنده: عبدالحسین مومنی
ناشر: جاویدان
تعداد صفحات: 429 صفحه
معرفی کتاب:

معرفی کتاب:

این کتاب شامل پنج گفتار است که در پایان گفتار پنجم، درباره فضایل و مصیبت‌های باب‌الحوائج و چهارده معصوم، اشعار بسیاری آمده و منبع شعری بسیار خوبی است کتاب با عنوان «سخنی با خواننده» با قلم، مؤلف آغاز می‌شود.
* گفتار اول: در این گفتار، عوامل زمینه‌ساز پیدایش دین اسلام، و دوستان و دشمنان این دین معرفی، به تفصیل شده‌اند که در این زمینه، نقل‌های بسیاری در این گفتار به چشم می‌خورد. در این قسمت، به تلاش‌ها و زحمت‌هایی پیامبر در نشر اسلام و آزارها و اذیت‌هایی که از مردم گمراه دید نیز اشاره شده است، از مهم‌ترین مسائلی که در این گفتار به آن پرداخته شده، طرح مسئله جانشینی علی(ع) از زبان پیامبر(ص) در زمان حیات ایشان است.
* گفتار دوم: به معرفی شجره طیبه می‌پردازد و آنها را این‌ گونه معرفی می‌کند 1. عبد مناف بن قصی؛ 2. هاشم بن عبد مناف، 3. عبدالمطلب بن هاشم؛ 4. عبدالله بن عبدالمطلب؛ 5. ابوطالب بن عبدالمطلب؛
6. محمد بن عبدالله؛ 7. علی بن ابوطالب؛ 8. حسن بن علی؛ 9. حسین بن علی؛ 10. عباس بن علی. در مقابل شجره طیبه، شجره‌ خبیته را نیز این‌گونه معرفی می‌کند: 1. عبدمناف بن قصی؛ 2. عبد شمس بن عبد مناف؛ 3. ابیه بن عبد شمس؛ 4. حرب بن ابیه؛ 5. حنجر بن حرب (ابوسفیان)؛ 6. معاویه بن حرب؛ 7. یزید بن معاویه.
در ادامه، به فتنه‌ها و توطئه‌هایی اشاره می‌شود که پس از وفات پیامبر(ص)، علی(ع) را از خلافت و جانشینی، به‌ناحق محروم کرد. نکته آنچه قابل توجه این است که آنها برای این محرومیت دلیل و برهان می‌آوردند. در ادامه، مطالب مختصری از دوران خلافت ابوبکر و عمر و عثمان به میان آمده است. سپس خلافت علی(ع)، پس از 25 سال خانه‌نشینی، و مشکلات و جنگ‌های حضرت با مخالفان مطرح می‌شود.
* گفتار سوم: درباره ازدواج حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س)، معرفی فرزندان ایشان و مختصری از زندگی این بزرگان است در این گفتار، نام همسران حضرت علی(ع) پس از شهادت حضرت زهرا(س) ذکر و مشخص شده است که هر فرزند متعلق به کدام همسر ایشان است. از مهم‌ترین ازدواج‌های امام، ازدواج با ام‌البنین است که ثمره آن، چهار پسر، از جمله قمر بنی هاشم، ابوالفضل العباس بود که در جریان نهضت حسینی و عهدشکنی کوفیان، به برادر خویش وفادار ماند.
* گفتار چهارم: به جلوه‌های رفتاری، عملی، دینی، علمی، سیاسی و اجتماعی باب‌الحوائج پرداخته و برای آن‌ها شواهد بسیار آورده است. در ادامه شیوه‌ تربیتی ایشان مطرح شده است و اینکه همان‌طور که علی(ع) نگهبان پیامبر بود، عباس نیز پاسدار حسین(ع) بود. در این گفتار، پس از بررسی فتنه‌ها و آشوب‌هایی که زمینه‌ساز قیام عاشورا شد، واقعه عاشورا و شهادت یاران حسین(ع) در نبرد با سپاه باطل مطرح می‌شود.
گفتار پنجم: بیشتر درباره حضرت عباس(ع) است و ایشان را قلعه ایمان و شجاعتش را شجاعت حیدری معرفی می‌کند. همچنین نحوه‌ شهادت ایشان به صورت دقیق آمده است. در این گفتار، نقل قول‌های فراوانی درباره کرامات ایشان بیان شده است. از جمله افرادی که نقل قول کرده‌اند شیخ حسن دخیل، آقای بهبهانی، سیف بن ذی یزین، عبدالرحیم شوشتری و... هستند در پایان گفتار، سرانجامِ تبهکاران واقعه عاشورا بیان شده که چگونه به سزای کارهای ننگینشان رسیدند.
در ادامه گفتار پنجم، در مدح و رثای ابوالفضل العباس اشعار فراوانی از شعرایی چون محتشم، حسان، محمدحسین صغیر اصفهانی، کمپانی، حودی، صاحت بروجردی، شوقی، آهی، گل‌محمدی، نیری، اخوت، شکیبا آمده است. در پایان نیز درباره مناقب و مصایب چهارده معصوم، از محمدحسین صغیر اصفهانی، اشعار بسیاری آمده که منبع شعری خوبی است.
منبع مقاله :
pajuhesh.irc.ir
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.