سپیده امید (کاوشی در مهدویت)

با هرچه بیشتر روشن شدن ناتوانی مکاتب و نظریه‏های رایج سیاسی و اجتماعی در ایجاد بستری مناسب جهت تامین سلامت و سعادت واقعی انسان‏‏ها، توجّه به فرهنگ مهدویت، اهمیت و ضرورت بیشتری پیدا می‏کند؛ زیرا
پنجشنبه، 7 دی 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
سپیده امید (کاوشی در مهدویت)
  سپیده امید (کاوشی در مهدویت)



 

شناسنامه کتاب:
عنوان: سپیده امید (کاوشی در مهدویت)
موضوع: سیره امام مهدی(عج)
زبان: فارسی
منبع: سپیده امید
نویسنده: سید حسین اسحاقی
ناشر: موسسه بوستان کتاب قم (انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی)
سال چاپ: 1382
نوبت چاپ: دوم
تعداد صفحات: 190 صفحه

معرفی کتاب:

با هرچه بیشتر روشن شدن ناتوانی مکاتب و نظریه‏های رایج سیاسی و اجتماعی در ایجاد بستری مناسب جهت تامین سلامت و سعادت واقعی انسان‏‏ها، توجّه به فرهنگ مهدویت، اهمیت و ضرورت بیشتری پیدا می‏کند؛ زیرا روز به روز این باور که حاکمیت عدل و داد در سرتاسر جوامع، جز از راه اجرای احکام حیات بخش الهی و توسط یک رهبر الهی میسر نیست نمود بیشتری می‌یابد. بر این اساس، اشتیاق به شناخت بیشتر درباره موعود جهانی که ادیان ابراهیمی از آن یاد می‏کنند روز به روز در میان توده‏های علاقه مند به حاکمیت عدالت و اعتلای حق، افزون‏تر می‏شود. در پاسخ به چنین اشتیاق همگانی، پژوهشگران و اندیشمندان همواره تلاش می‏کنند تا از راه نگارش آثار ارزشمندی اطلاعات لازم را در اختیار آنها قرار دهند.
در این اثر نویسنده محترم با بهره گیری از روایات روشنگرانه اولیای الهی، نوشته‌های گوناگونی درباره فرهنگ مهدویت را در نه فصل به شرح زیر ارائه می‏کند:
فصل اول: از تولد تا غیبت: در این بخش مباحث سودمندی در زمینه میلاد، اسامی و القاب، دوره گوناگون زندگانی، سفیران حضرت مهدی(عج)، وظایف شیعیان در دوره غیبت و غیبت از نگاه معصومین و... به چشم می‏خورد.
فصل دوم: اعتقاد به مهدویت در سایر ادیان و ملل: در این بخش مجموعه‏ای از مطالب وارد شده در آموزه‏های مذاهب و مکاتب گوناگون از جمله آیین هندوها، زردشتی، یهود، مسیحیت و اهل سنت به همراه دیدگاه‏های برخی شخصیت‏های صاحب‏نظر غربی چون هانری کربن و... مورد اشاره قرار می‏گیرد.
فصل سوم: امام مهدی در قرآن: در این بخش، قسمتی از آیات قرآنی که به ابعاد گوناگون فرهنگ مهدویت و قیام و حکومت امام عصر(عج) تفسیر و تطبیق شده‏اند مورد بحث و بررسی قرار می‏گیرد.
فصل چهارم: امام و جامعه مطلوب: موضوع‌هایی چون فواید وجود امام، رفتار و سیرت حضرت مهدی(عج) و ویژگی‌های یاران و جامعه موعود جهانی در این بخش بررسی شده است.
فصل پنجم: انتظار موعود: بحث انتظار، اقسام انتظار، ابعاد عملی انتظار، وظایف منتظران، دیدگاه‏های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری درباره انتظار و... مطالبی هستند که در این بخش به آنها پرداخته می‏شود.
فصل ششم: پرسش‏ و پاسخ‏هایی درباره امام زمان(عج): در این بخش به دوازده پرسش اساسی درباره معارف مهدوی مانند: وقت و نشانه‏های ظهور، تاثیر دعا در فرج امام زمان(عج)، چگونگی آگاهی امام(ع) از اعمال مردم و... پاسخ داده شده است.
فصل هفتم: جرعه‏ای از چشمه سار عرفان و ادب (متون ادبی و اشعار برگزیده)
فصل هشتم: توشه فرهنگ سازان (مجموعه‏ای از رهنمودهای سودمند برای برنامه سازان عرصه رسانه)
فصل نهم: آخرین کلام و معرفی کتاب: در این بخش پس از آخرین گفته‏‏های صمیمانه نویسنده، فهرستی از کتاب‌های به نگارش درآمده به وسیله اندیشمندان مسلمان اعم از شیعه و سنی در زمینه معارف مهدویت به چشم می‏خورد. روی هم رفته حدود 75 کتاب در این بخش معرفی شده است. مجموعه مطالب این نه فصل در صد و نود صفحه به نگارش درآمده است.
منبع مقاله :
pajuhesh.irc.ir
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.