سخنان امام حسین(ع) از مدینه تا کربلا

در این کتاب نویسنده کوشیده است خطبه‌ها، سخنرانی‌ها، جملات کوتاه و همچنین نامه‌های بسیاری که حسین بن علی(ع) در طی سفر خویش از مدینه تا کربلا داشته را بیان کند.
پنجشنبه، 7 دی 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
سخنان امام حسین(ع) از مدینه تا کربلا
  سخنان امام حسین(ع) از مدینه تا کربلا



 

شناسنامه کتاب:
عنوان: سخنان امام حسین(ع) از مدینه تا کربلا
موضوع: احادیث امام حسین(ع)
زبان: فارسی
قطع: وزیری
تیراژ: 3000
نویسنده: محمد صادق نجمی
ناشر: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
محل چاپ: قم
سال چاپ: 1378
نوبت چاپ: هشتم
تعداد صفحات: 328 صفحه

معرفی کتاب:

در این کتاب نویسنده کوشیده است خطبه‌ها، سخنرانی‌ها، جملات کوتاه و همچنین نامه‌های بسیاری که حسین بن علی(ع) در طی سفر خویش از مدینه تا کربلا داشته را بیان کند.
در این کتاب، متن سخنان امام از آغاز حرکت از مدینه تا هنگام شهادت، به ترتیبی که به مناسبت‌های گوناگون ایراد فرموده است. از منبع‌های گوناگون گردآوری کرده است. همچنین درباره انگیزه‌های قیام حسین بن علی(ع) سخن به میان آمده است.
از امتیازهای این کتاب این است که تمامی سخنان امام به صورت ترجمه و توضیح نوشته شده است. همچنین معنی بعضی لغات عربی به صورت ترجمه و توضیح در آغاز هر مطلب بیان شده است.
این کتاب از چهار بخش تهیه شده که همراه با مقدمه‌ای کوتاه است.
بخش اول - از مدینه تا کربلا:سرآغاز این فصل، توضیحاتی درباره سخنان و فضایل امام حسین(ع) است. در این بخش سخنان امام پیش از خروج از مدینه شامل موضوع های (سخنان امام در کنار قبر رسول خدا(ص)، وصیت نامه امام، انگیزه قیام امام، آگاهی امام از حوادث آینده، ورود به مکه، نامه به مردم بصره، نامه به مسلم بن عقیل، خطبه امام در مکه و..) بیان شده است.
بخش دوم - از مکه تا کربلا:این بخش با نامه محمد بن حنفیه به امام و پیشنهاد وی به امام برای انصراف از سفر به عراق آمده آغاز شده است. همچنین موضوعات این بخش شامل دومین نامه به مردم کوفه، تحقق ذلت مردم کوفه، منازلی که امام از مکه تا کربلا به ترتیب طی کردند (منزل ثعلبیه، شقوق، بیضه، بطن عقبه) است. در پایان بخش درباره نزدیک شدن امام به کربلا سخن گفته شده است.
بخش سوم - در کربلا:(از هنگام ورود کاروان به کربلا، خطبه امام پس از ورود به کربلا، نامه به محمد حنفیه، گفتار امام در عصر تاسوعا، سخنان امام در شب عاشورا، وصیت امام به خواهران و همسرانش در شب عاشورا، سخنان و وداع امام هنگام شهادت حضرت علی اکبر(ع)، قاسم بن حسن(ع) و عبدالله بن حسن(ع)، وداع با بانوان حرم، وداع با امام سجاد(ع)، آخرین مناجات حسین بن علی(ع) در ظهر عاشورا، امام در میدان شهادت)
بخش چهارم - خطبه حسین بن علی(ع) در منا:در این بخش، نگاهی کوتاه به محتوا و چگونگی نقل این خطبه شریفه در منابع حدیثی شده است. همچنین انگیزه ایراد این خطبه از سوی امام حسین(ع) نیز بیان شده و در واقع، همه بخش‌های خطبه به همراه ترجمه لغات و توضیح آن آمده است.
در پایان این بخش، نکات مهم مربوط به متن خطبه به سه دسته تقسیم شده که عبارتند از:
1. انحراف از ولایت، 2. اهمیت امر به معروف و نهی از منکر، 3. خودباختگان تاریخ.
در بخش پایانی کتاب، چند تذکر درباره مدارک و منابع مورد استفاده شده در کتاب ذکر آمده است. همچنین ذکر شده که در نگارش این کتاب، حدود چهل و شش منبع استفاده شده است که همراه با نام نویسنده، تاریخ مرگ نویسنده، محل و تاریخ چاپ کتاب است.
طبق گفته نویسنده کتاب، یکی از مدرک‌های معتبری که در این کتاب بیشتر استفاده شده کتاب طبقات ابن سعد متوفای 230 ق. است. این کتاب از منبع‌های اصلی است که تنها نسخه آن در کتاب‌خانه ثوپ فاپی سرای استانبول وجود دارد.
منبع مقاله :
pajuhesh.irc.ir
 


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما