شخصیت و فضائل امام حسن مجتبی (ع)

در این کتاب، شخصیت امام از جنبه‌های گوناگون بررسی شده است؛ از زندگی‌نامه امام حسن(ع)، خردسالی و نقش تربیتی والدین ایشان، احترام پدر گرامی‌شان به امام حسن(ع)، مسائل و خاطرات و داستان‌هایی از
شنبه، 16 دی 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
شخصیت و فضائل امام حسن مجتبی (ع)
شخصیت و فضائل امام حسن مجتبی (ع)



 

شناسنامه کتاب:
عنوان: شخصیت و فضائل امام حسن مجتبی(ع)، پیشوای دوم، معصوم چهارم
زبان: فارسی
قطع: وزیری
تیراژ: 5000 نسخه
شابک: 5 ـ 6 ـ 91549 ـ 964
نویسنده: استاد دلیرعلی امیری‌فر
ناشر: مؤسسه صاحب الامر
سال چاپ: 1381
نوبت چاپ: اول
تعداد صفحات: 424 صفحه

معرفی کتاب:

در این کتاب، شخصیت امام از جنبه‌های گوناگون بررسی شده است؛ از زندگی‌نامه امام حسن(ع)، خردسالی و نقش تربیتی والدین ایشان، احترام پدر گرامی‌شان به امام حسن(ع)، مسائل و خاطرات و داستان‌هایی از کودکی و نوجوانی امام حسن(ع) تا جریان جانشینی و صلح امام و بیان مظلومیت ایشان، چه در زمان خویش و چه در عصر ما، سخنان بسیاری بیان می‌شود. ایشان را از ابعاد اخلاقی، علمی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و...، در حد توان، معرفی می‌کند، البته این مسائل، به‌صورت بخش بخش و جداگانه از هم نیست. به برخی از ویژگی‌های اخلاقی ایشان، از قبیل: عبادت، زهد، تقوا، یاد مرگ و قیامت، سخاوت و بخشندگی اشاره می‌شود. همچنین درباره آزاد کردن بردگان، شجاعت ایشان در جنگ‌های صفین، جمل، نهروان و...، تواضع و فروتنی، محبت به فقرا و حتی محبت نسبت به دشمنان خویش و کرامت ایشان سخنانی گفته شده است.
از نظر علمی، ایشان صاحب دانش بی‌کران و گره‌گشای مشکلات علمی و در بالاترین درجه علم، عقل، فصاحت و بلاغت بودند. درباره داوری عادلانه و عاقلانه ایشان، نشانه‌های بسیار در این مجموعه مطرح می‌شود. از جمله مباحثی که از جانب امام حسن(ع)‌ در این کتاب بیان شده اثبات توحید و یگانگی، بیان بحث اختیار، معرفی شیعیان و دوستان، مسائل مطرح در سیاست، چاره‌اندیشی در ترک گناه، حضرت مهدی(عج) از زبان امام و وصیت امام به برادر گرامی‌شان است. در این کتاب، علاوه بر مسائل درباره زندگی این بزرگوار، موضوع شهادت و تیرباران پیکر مطهرشان،‌ نامه امیرمؤمنان به امام حسن(ع) درباره مسائلی چون خودسازی، ضرورت توجه به معنویت‌ها، آخرت‌گرایی، ضرورت یاد مرگ و... بیان می‌شود. مسائلی چون چندهمسری و زیاد بودن اولاد امام، نقش زن در کانون خانواده، در امور سیاسی و حضور آنها در صحنه جنگ، حقوق زن و مرد در قبال یکدیگر و حقوق زن از دیدگاه شاعران و همچنین، نظر «علامه طباطبایی» درباره نقش خانه‌داری و تربیت فرزندان، از مباحث مطرح‌شده در این کتاب است. نظر «علامه مجلسی» و «شیخ مفید» درباره چندهمسری بودن امام حسن(ع)، به‌صورت تفصیلی ذکر شده است.
در قسمتی دیگر از این کتاب، از دیدگاه «شهید مطهری» در زمینه صلح در فقه شیعه، به‌ویژه در زمان امام حسن(ع) و تفسیر بر چرایی صلح امام و بیان تفاوت شرایط زمان امام حسین(ع9 و امام حسن(ع)، سخنانی ارزشمند نقل شده است.
در بخش‌های پایانی کتاب، درباره ضرورت اجتهاد از زبان «ابوعلی سینا»، معنای اجتهاد، فقیه، مرجع، خطیب، امام جماعت و... و نیاز هر انقلاب به رهبر و تکلیف امت و جهانیان در زمان غیبت امام و آوردن دلیلی از قرآن (نور: 55) درباره حضرت مهدی(عج)، شعرهای شاعران درباره امام زمان، شاعرانی چون فیض کاشانی، آیت‌الله صافی و شعرهای مؤلف در مورد امام زمان(عج) ‌و امام خمینی(ره)، همچنین شعرهایی درباره امام حسن(ع)، چه از نظر ظاهری و چه از نظر معنوی، حتی در مورد صلح و بارگاه بقیع.
تذکر: این کتاب، با مقدمه مؤلف آغاز می‌شود. از احادیث بسیار در این مجموعه استفاده شده است. در پایان، بخشی به نام کتاب‌شناسی قرار دارد که مواردی که به نادرست در کتاب‌های دیگر به امام حسن(ع) نسبت داده‌اند، به‌وسیله مؤلفانی به زبان عربی، فارسی، اردو، ترکی با جزئیات، این ابهامات رفع شده است. فهرست مأخذ و مطالب و منتخب آثار مؤلف در پایان آورده شده است. این مجموعه فصل‌بندی ندارد و مطالب، به‌صورت فهرستی مورد بررسی قرار گرفته است.
منبع مقاله : pajuhesh.irc.ir
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.