گذری بر اعلامیه های سیاسی آیت الله العظمی مرعشی نجفی (رحمت الله علیه)

در ذیل به دو نمونه از بسیاری اعلامیه ها و اطلاعیه ها که معظم له در حمایت، روشنگری و تداوم نهضت مقدس اسلامی صادر می نمود، اشاره می شود: *اعلامیه ی آیه الله العظمی مرعشی نجفی درباره ی دستگیری و ضرب و جرح طلاب (1342/1/31)
دوشنبه، 25 خرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گذری بر اعلامیه های سیاسی آیت الله العظمی مرعشی نجفی (رحمت الله علیه)
گذری بر اعلامیه های سیاسی آیت الله العظمی مرعشی نجفی رحمت الله علیه
گذری بر اعلامیه های سیاسی آیت الله العظمی مرعشی نجفی (رحمت الله علیه)





در ذیل به دو نمونه از بسیاری اعلامیه ها و اطلاعیه ها که معظم له در حمایت، روشنگری و تداوم نهضت مقدس اسلامی صادر می نمود، اشاره می شود:
*اعلامیه ی آیه الله العظمی مرعشی نجفی درباره ی دستگیری و ضرب و جرح طلاب (1342/1/31)
بسم الله الرحمن الرحیم
(... حسبنا الله و نعم الوکیل) (1) (...فنعم المولی ونعم النصیر) (2) (والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا...) (3)
حمله ی ناجوانمردانه ی یک مشت مأمورین دولت با لباس مبدل به مدرسه ی فیضیه ی قم در روز جمعه؛ وفات رییس مذهب جعفری در ملأ عام و اجتماع هزاران نفر از مردم مسلمان ایران جنایتی فراموش نشدنی است؛ گرچه آمار دقیقی از تلفات این واقعه ی جانگداز در دست نیست، لکن آن چه مسلم است عده ی زیادی از طلاب و محصلین علوم دینی مجروح و مصدوم و مفقودالأثر هستند که تعداد نود و پنج نفر از مصدومین طبق آمار صحیح در دفتر جداگانه ی حقیر ضبط و تحت رسیدگی این جانب می باشند و هنوز عده ای از آن ها تحت معالجه هستند. خرابی های مدرسه ی فیضیه اثر بارزی از اعمال وحشیانه ی این مأمورین دور از انسانیت است. البته اینجانب تاکنون به وسیله ی اعلامیه یا وسایل دیگر مضرات و عواقب وخیمه ی این جریانات وحشیانه را گوشزد اولیای امور و علاقه مندان به استقلال مملکت و دیانت نموده و مترصّد تنبّه آنان بوده و آنی ساکت ننشسته ام. متأسفانه مسؤولین امور به جای جبران گذشته و مرهم گذاری به قلوب جریحه دار مسلمین و روحانیت پا را فراتر گزارده، محصلینی را که مورد نظر حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و حامی دین و استقلال مملکت می باشند مورد هجوم و حمله قرار داده اند...
ناگفته نماند که مراجع تقلید و عموم علمای اعلام قم و نجف و سایر بلاد با هم فکری و وحدت نظر با پشتیبانی قاطبه ی ملت مسلمان بالأخص خطبای عظام و تجار و اصناف محترم تهران و شهرستان ها تا سر حد شهادت در مقابل عملیات ناجوانمردانه و مخالت انسانیت استقامت نموده و دشمنان دین و ملت را تا پرتگاه دوزخ بدرقه می کنند.
*اعلامیه ی آیه الله العظمی مرعشی نجفی قدس سره در پی دستگیری امام خمینی قدس سره (1342/3/15)
(والذین اذا أصابتهم مصیبه قالوا انا لله و انا الیه راجعون)
مردم مسلمان غیور و با شهامت ایران و جهان! بدانید که یکی از آیات عظام و مجاهدین بزرگ عالم اسلامی را دستگاه جبار از تاریکی شب استفاده کرده و ایشان را از خانه خود غفلتاً بیرون و به جای نامعلومی برده است، وقاحت و بی شرمی و جسارت دولت به جایی رسیده که به مراجع وقت حمله می کند...
ما بدین وسیله «هل من ناصر ینصرنا» گفته و تا آخرین لحظه، استقامت خواهیم ورزید. خون ما رنگین تر از خون برادر عزیزمان حضرت آیه الله العظمی آقای خمینی نیست و مادامی که ایشان را صحیح و سالم به دست ما ندهند دست از اقدام بر نمی داریم و تا آخرین قطره ی خون خود از حریم اسلام و قرآن دفاع خواهیم کرد و چنانچه در صحن مطهر حضرت معصومه علیها السلام؛ مأمن مسلمین به عموم ملت و طبقات مختلفه عرض کردم که اگر یک مو از سر عزیزمان کم شود، دست به اقدامات دامنه داری زده و ان شاء الله تعالی نخواهیم گذاشت مویی از سرشان کم شود.
حقیر و عموم علمای اعلام و قاطبه ی مسلمین جهان در تعقیب این موضوع جداً اقدام خواهیم کرد. (4)

پی‏نوشتها:

1. آل عمران(3): 371.
2. الحج(22): 87.
3. العنکبوت(29): 96.
4. شهاب شریعت، ص 224-219.

منبع:ماهنامه ی نامه ی جامعه 42، نشریه ی فاطمه الزهرا (علیهاالسلام)، سال چهارم، اسفند 1386، ص 33




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.