مقابله با چربی خون

چربی خون (دشمنی که همیشه در کمین است) باعث زود فرارسیدن پیری و سستی و ناتوانی می‌شود، حتی کودکان هم از صدمه‌ی آن در امان نیستند. ولی در عین حال که گاهی کودکان از شر این مرض در امان نیستند،
جمعه، 6 بهمن 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
مقابله با چربی خون
 مقابله با چربی خون

نویسنده: احمد حاجی شریفی

 

چربی خون (دشمنی که همیشه در کمین است) باعث زود فرارسیدن پیری و سستی و ناتوانی می‌شود، حتی کودکان هم از صدمه‌ی آن در امان نیستند. ولی در عین حال که گاهی کودکان از شر این مرض در امان نیستند، اغلب از سن 40 سالگی به بالا به سراغ مردم می‌آید.
علایم چربی خون عبارتند از: دوار سر، وزوز گوش، درد بازوی چپ، سنگین شدن دست، درد پهلو در سمت چپ و سنگینی پا.
شما وقتی به سراغ سیب‌زمینی سرخ کرده، غذاهای چرب، گوشت، تخم‌مرغ و خوراکی‌های مقوی و چرب و شیرین می‌روید ابداً به فکر چربی خون نیستید و نمی‌دانید که با زیاد شدن چربی در خون بیماری خطرناکی را استقبال می‌کنید، همان‌طور که دزد به سراغ مراکز پول و خانه‌های پر اشیا می‌رود و متوجه جیب پولدارها و به یاد جواهرات و اشیای قیمتی و به فکر بانک زدن و این‌گونه دزدیدن‌ها است. به همین طریق هم این دزد چربی خون در کمین اشخاصی است که خوب متوجه هستند که مداوم غذای خوب و چرب و نرم بخورند. اما انسان باید هوشیار و بیدار باشد و یأس و ناامیدی به خود راه نداده و در مقابل آن مقاومت کرده و استعداد به خرج دهد که دست به گریبان با چنین دزد خطرناکی نشود، اگر هم کسی مبتلا به این بیماری شده باشد به خوبی و آسانی می‌تواند خود را معالجه کند. همه‌ی ما در بدن خود (کلسترول) داریم و این ماده به وسیله‌ی چربی‌هایی که می‌خوریم ساخته شده و جزو خون ما می‌شود و جزو مواد متشکله‌ی خون می‌باشد و البته وقتی به اندازه باشد بسیار مفید و لازم است و باعث از بین بردن میکروب‌ها و مواد شیمیایی خواهد شد و فقط کسانی که غذای چرب و سنگین و زیاد نمی‌خورند و یا آن که گاهی و اقلاً یکی، دو مرتبه در هر ماه روزه‌دار می‌باشند از زیاد شدن چربی خون در امان هستند. یکی از فلسفه‌های بزرگ و مهم که در دین اسلام آن قدر تأکید برای روزه‌های مستحبی کرده به همین منظور بوده که از چربی خون جلوگیری شود. میزان طبیعی (کلسترول) در هر لیتر خون بدن 1/5 گرم، تا 1/8 گرم است و اگر میزان آن از 1/8 گرم، در لیتر بالا رفت تا 2/45 گرم هم زیاد شود خطرناک نیست ولی باید به آن توجه شود که از این مقدار بالاتر نرود که اگر بالاتر رفت آن وقت است که باید برای از بین بردن آن تصمیم جدی گرفت.

بیشتر بخوانید:رژیم غذایی برای مبتلایان به چربی خون بالا


وقتی چربی خون زیاد شد به صورت صفحه در جدار رگ‌ها متبلور می‌شود و حجم رگ‌ها را کم می‌کند، در نتیجه گردش خون کند می‌شود و حتی گاهی ممکن است به کلی جلوی گردش خون را بگیرد و انسان را دچار سکته‌ی قلبی و یا فلج شدن یکی از اعضا بدن کند. کلسترول ممکن است در کبد رسوب کرده و دردهای شدید ایجاد کند. خوب است برای روشن شدن و اطلاع پیدا کردن از آن هر انسانی که به سن 40 می‌رسد خون خود را آزمایش دهد که اگر چربی در خون راه پیدا کرده باشد درصدد جلوگیری از آن برآید و از خوردن غذاهایی که تولید چربی می‌کنند پرهیز کند و نان خامه‌ای، غذاهای چرب و شیرین میل نکند و در مقابل ماهی‌های کوچک و کم چربی خورده و از گوشت‌های بدون چربی استفاده کند و از خوردن شکلات، آدامس، الکل، مصرف دُخانیات و امثال آن‌ها که کبد را خسته می‌کند به کلی اجتناب کرده و بسیار مراقب و مواظب باشد که کبد خسته نشود زیرا همین کبد است که میزان چربی را در خون تنظیم می‌کند. لذا از خوردن شیر، تخم‌مرغ، کره، خامه، روغن حیوانی، گوشت‌های قرمز، دنبه و چربی‌جات خودداری کنید و در عوض می‌توانید از روغن‌های مایع که چربی خون را زیاد نمی‌کنند به طور خام روی غذا و سالاد بریزید و بخورید. روغن زیتون و روغن پسته‌ی زمینی (آراشید) که پخته نشود به کلی بی‌خطر است. بعضی از غذاهای نباتی نه تنها ضرری ندارند بلکه برای از بین بردن چربی خون نیز کمک کننده هستند و رسوب چربی را در رگ‌ها از بین می‌برند، از آن جمله: روغن آفتاب‌گردان که بسیار مفید است، فندق، بادام، شیر چربی گرفته (پس چرخ) و سوپ سبزی و میوه‌جات بسیار خوب هستند. اخیراً داروهایی کشف شده که خوردن آن‌ها باعث می‌شود کلسترول وارد روده‌ها کشته و دفع شود و وارد خون نگردد و برای استفاده از این قبیل داروها باید به پزشک مراجعه یا با متخصص آن مشورت کرد. راه رفتن تند، زودتر از ساعت 10 شب خوابیدن و غذا خوردن منظم در کم کردن چربی خون بسیار مؤثر است.
منبع مقاله :
حاجی شریفی، احمد، (1395)، دائرة المعارف گیاه درمانی ایران، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ پازدهم.
 


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.