اکتشافات راه دریایی از خلیج‌فارس تا دریای مدیترانه

اسکیلاکس کاریاندی، دریاسالار، داریوش اول هخامنشی

اسکیلاکس، دریانورد و کاشف، یونانی‌تبار و اهل «کاریاندا» بود. وی در قلمرو شاهنشاهی هخامنشی در قرن ششم پیش از میلاد، در ناحیه‌ی «کاریا» در آسیای صغیر به دنیا آمد (Herzfeld, 1947: 653).
سه‌شنبه، 17 بهمن 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
اسکیلاکس کاریاندی، دریاسالار، داریوش اول هخامنشی
 اسکیلاکس کاریاندی، دریاسالار، داریوش اول هخامنشی

نویسنده: محمد عبدلی (1)
اسکیلاکس، (2) دریانورد و کاشف، یونانی‌تبار و اهل «کاریاندا» (3) بود. وی در قلمرو شاهنشاهی هخامنشی در قرن ششم پیش از میلاد، در ناحیه‌ی «کاریا» در آسیای صغیر به دنیا آمد (Herzfeld, 1947: 653). اسکیلاکس در دوره‌ی داریوش اول هخامنشی از جانب وی به مأموریت اکتشافی رفت (هرودوت، 1356: 268). داریوش ارزش اتصال ایران را با هند و مصر از راه خشکی و دریا بسیار مهم می دانست و برای رسیدن به این مقصود، عملیات دریایی قابل ملاحظه‌ای را سازماندهی کرد (حورانی، 1338: 12).
راه دریایی بین خلیج‌فارس و دریای مدیترانه و مصر تا پیش از حفر کانال سوئز توسط داریوش از راه دجله و فرات انجام می‌شد. بدین ترتیب که دریانوردان، برای رسیدن به سوریه از این راه آبی گذر می‌کردند و از آنجا به وسیله‌ی کشتی به شهر «صور» (4) و دریای مدیترانه و مصر می‌رفتند و از آنجا با گذر از راه خشکی فلسطین و شبه جزیره‌ی سینا، به مصر می‌رسیدند (سامی، 1343: 174).
 اسکیلاکس کاریاندی، دریاسالار، داریوش اول هخامنشی
اسکیلاکس در حدود سال 515 ق.م به دستور داریوش سفر خود را آغاز کرد. وی مسیر رود سند را از ناحیه‌ی «گاندارا» (5) پیمود. او و همراهانش با پیمودن مسیر سند به دریا رسیدند و از آنجا غرب اقیانوس هند را طی کردند. وی با رسیدن به اقیانوس هند، در حالی که به سوی باختر می راند، خلیج‌فارس، سواحل بلوچستان، مکران و عمان را تا نزدیکی خرمشهر امروزی بررسی کرد (وثوقی، 1389: 41). بعد از آن اسکیلاکس و همراهانش، با کشتی‌های خود سواحل آفریقا، گرداگرد سرزمین عربستان و طول کشور مصر را طی کردند و از راه دریای سرخ به کانال سوئز رسیدند (پیرنیا، 1362: 2/1512). بدین ترتیب وی ارتباط دریایی و نظامی بین مدیترانه و هندوستان و در واقع بین اروپای مرکزی و هندوستان را برقرار کرد (اقتداری، 1345: 43). به دنبال آن کانال نیل احداث شد و سپس اقیانوس هند از خلیج‌فارس تا مصب رود سند و از آنجا تا کناره‌ی دریای اریتره، سیاحت شد (حسن، 1356: 36). اسکیلاکس مطالعات و مشاهدات خود را در سواحل آفریقا مکتوب و به داریوش تقدیم کرد (اقتداری، 1345: 44). هکاتئوس ملطی (6) در کتاب جغرافیای خود به این نوشته‌ها اشاره کرده است (وثوقی، 41: 1389). همچنین اسکیلاکس شرحی از شهرها و جزیره‌های دریای مدیترانه را نیز نوشته و در آن از جزیره‌ی «کرت» (7) نیز نام برده است (رائین، 1350: 137).

بیشتر بخوانید:داریوش بزرگ و ایران هخامنشی


بعد از سفرهای اکتشافی دریاسالارِ داریوش (اسکیلاکس)، دروازه‌ی تجارت هندوستان با مصر و ممالک اطراف و مدیترانه از راه دریا گشوده و از اهمیت راه زمینی فلسطین و بابل کاسته شد. به همین سبب شهر قدیمی بابل در بین‌النهرین، به تدریج عظمت و اعتبار دیرین خود را از دست داد (Cowell, 1897: 83).

پی‌نوشت‌ها:

1- کارشناس ارشد ایرانشناسی (تاریخ)، بنیاد ایران‌شناسی- دانشگاه شهید بهشتی
2- Scylax
3- Caryandea
4- صور شهری در جنوب لبنان بر کرانه‌ی مدیترانه است. یونیان این شهر را تیروس Tyrus می‌نامیدند که از شهرهای مهم فینیقیان بود.
5- قندهار
6- Hecataeus of Miletus، هکاتئوس وقایع‌نگار و جغرافی‌دان یونانی در نیمه‌ی سده‌ی ششم قبل از میلاد بود.
7- Crete، کرت کانون تمدن مینوسی، کهنترین تمدن اروپا بوده است. کرت بزرگ‌ترین جزیره‌ی یونان است و این جزیره در منابع کهن فارسی به شکل «اقریطس» آمده است.

منابع تحقیق :
کتاب
- اقتداری، احمد؛ خلیج‌فارس، تهران: چاپخانه‌ی سپهر، 1345.
- پیرنیا، حسن؛ تاریخ ایران باستان، کتاب دوم، تهران: دنیای کتاب، 1362.
- حسن، ‌هادی؛ تاریخ دریانوردی ایرانیان، ترجمه ی: گیوآقاسی، تهران: کشتیرانی ملی ایران، 1355.
- حورانی، جرج؛ دریانوردی عرب در دریای هند در روزگار باستان و در نخستین سده‌های میانه، ترجمه‌ی دکتر محمد مقدم، تهران: ابن سینا، 1338.
- رائین، اسماعیل؛ دریانوردی ایرانیان، چاپ اول، تهران: چاپخانه‌ی سکه، 1350.
- سامی، علی؛ تمدن هخامنشی، شیراز: انتشارات دانشگاه شیراز، 1343.
- هرودوت؛ تاریخ هرودوت، ترجمه‌ی وحید مازندرانی، تهران: فرهنگستان هنر و ادب ایران، 1356.
- وثوقی، محمد باقر؛ تاریخ خلیج‌فارس و ممالک همجوار، تهران: سمت، 1389.
منابع انگلیسی
E. B. Cowell, the Jataka and..., Vol 3, University of Cambridge, 1897.
- E. Herzfeld, Zoroaster and Hid Word, University of Princeton Edward Island, 1947.


منبع مقاله :
فصلنامه تخصصی مطالعات خلیج‌فارس، شماره استاندار بین‌المللی 0220-2383، سال دوم، شماره دوم (پیاپی 6)، تابستان 1395
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.