تجدید عهد با امام عصر ارواحنا فداء

این نوشتار در توسل به امام عصر - علیه السلام - از طریق تجدید عهد با ایشان در هر روزصبح، یا هر جمعه، که روز مختص به آن جناب - علیه السلام- است و هم چنین در کلیه اعیاد و ایام شریف که تعلق و انتساب به ایشان دارد -و روز غدیر بزرگترین آنهاست - می باشد. و معنای تجدید عهد آن است که بنده در قلب و زبان خود اقرار داشتن خود را به امامت آن جناب - علیه السلام - و واجب دانستن اطاعت و محبت و نصرت ایشان را برعهده ی خود، تازه کند.از جمله ثواب عظیم و اجر جزیل این
دوشنبه، 1 تير 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تجدید عهد با امام عصر ارواحنا فداء
تجدید عهد با امام عصر ارواحنا فداء
تجدید عهد با امام عصر ارواحنا فداء

این نوشتار در توسل به امام عصر - علیه السلام - از طریق تجدید عهد با ایشان در هر روزصبح، یا هر جمعه، که روز مختص به آن جناب - علیه السلام- است و هم چنین در کلیه اعیاد و ایام شریف که تعلق و انتساب به ایشان دارد -و روز غدیر بزرگترین آنهاست - می باشد. و معنای تجدید عهد آن است که بنده در قلب و زبان خود اقرار داشتن خود را به امامت آن جناب - علیه السلام - و واجب دانستن اطاعت و محبت و نصرت ایشان را برعهده ی خود، تازه کند.از جمله ثواب عظیم و اجر جزیل این مطلب در اخبار سه چیز است:
یکی آنکه: در ثواب و اجر مانند آن است که در خدمت ایشان حاضر شده باشد و در آنچه فرموده باشند اطاعت و نصرت آنان را کرده باشد.
دوم: آنکه تجدید عهد موجب ثبات و کمال محبت و اخلاص و ایمان او می شود.
سوم: آنکه موجب توجه خاص و نظر رحمت کامل آن جناب - علیه السلام - نسبت به بنده می شود، چنانچه در چند روایت در کافی و غیر آن، این مضمون از حضرت صادق (1)و حضرت کاظم (2)- علیهما السلام - مذکور است که فرمودند: «درجه ی محبت و نظر مرحمت امام - علیه السلام - را با خودتان، به آن درجه محبت و توجه و یاد آوری که شما با ایشان داشته باشید استنباط کنید ».
چهارم: فضائل عظیمه جلیله است که در شرح دو عهد نامه ذکر می شود.
و از افضل کیفیات این تجدید عهد با وجود مبارک حضرت صاحب الامر - علیه السلام -، دو کیفیت است: یکی عهدنامه ای است که در کتب معتبره بسیاری مذکور است، از آن جمله در بحار (3)و زاد المعاد (4)علامه محقق مجلسی - قدس سره القدسی - از حضرت صادق - علیه السلام - روایت فرموده اند:
هر که چهل صباح این عهد را بخواند از یاوران قائم ما باشد. و اگر پیش از ظهور آن حضرت بمیرد خدا او را قبر بیرون آورد که درخدمت آن حضرت باشد و حق تعالی به هر کلمه ی هزار حسنه به او کرامت فرماید و هزار گناه از او محو کند.آن عهد این است:
اللهم رب النور العظیم و رب الکرسی الرفیع و رب البحر المسجور و منزل التورات و الزبور و رب الظل و الحرور و منزل القران العظیم و رب الملائکه المقربین و الانبیاء و المرسلین، اللهم انی اسألک بوجهک الکریم و بنور وجهک المنیر و ملک القدیم یا حی یا قیوم اسألک باسمک الذی اشرقت به السماوات و الارضون و باسمک الذی یصلح به الاولون و الاخرون یا حیا قبل کل حی و یا حیا بعد کل حی و یا حیا حین لا حی یا محیی الموتی و ممیت الاحیاء یا حی لا اله الا انت، اللهم بلغ مولانا الامام الهادی المهدی القائم بامرک صلوات الله علیه و علی ابائه الطاهرین عن جمیع المؤمنین و المؤمنات فی مشارق الارض و مغاربها سهلها و جبلها و برها و بحرها وعنی و عن والدی و ولدی و اخو انی من الصلوات زنة عرش الله و مداد کلماته و ما احصاه علمه واحاط به کتابه، اللهم انی اجدد له فی صبیحة یومی هذا و ما عشت من ایامی عهدا و عقدا و بیعة له فی عنقی لا احول عنها و لا ازول ابدا، اللهم اجعلنی من انصاره و اعوانه و الذابین عنه و المسارعین الی ارادته و المستشهدین بین یدیه، اللهم ان حال بین و بینه الموت الذی جعلته علی عبادک حتما مقضیا فاخرجنی من قبری مؤتزرا کفنی شاهرا سیفی مجردا قناتی ملبیا دعوة الداعی فی الحاضر و البادی، اللهم ارنی الطلعة الرشیده و الغرة الحمیده و اکحل ناظری بنظرة منی الیه و عجل فرجه و سهل مخرجه و اوسع منهجه و اسلک بی محجته و انفذ امره و اشدد ازره و قو ظهره و اعمر اللهم به بلادک و احی به عبادک فانک قلت و قولک الحق ظهرالفساد فی البرو البحر بما کسبت ایدی الناس فاظهر اللهم لنا ولیک و ابن نبیک المسمی باسم رسولک صلواتک علیه و اله فی الدنیا و الاخره حتی لا یظفر بشیء من الباطل الا مزقه و یحق الحق و یحققه و اجعله اللهم مفزعا لمظلوم عبادک و ناصرا لمن لا یجد له ناصرا غیرک و مجددا لما عطل من احکام کتابک و مشیدا لما ورد من اعلام دینک و سنن نبیک صلی الله علیه و اله و اجعله اللهم ممن حصنته من باس المعتدین، اللهم و سر نبیک محمدا صلی الله علیه و آله برؤیته و من تبعه علی دعوته و ارحم استکانتنا بعده، اللهم اکشف هذه الغمه عن هذه الأمه بحضوره و عجل لنا ظهوره انهم یرونه بعیدا و نراه قریبا برحمتک یا ارحم الراحمین.پس سه مرتبه دست بر ران راست خود می زنی و در هر مرتبه می گوئی العجل العجل یا مولای یا صاحب الزمان.(5)
کیفیت دوم: از تجدید عهد با حضرت قائم - صلوات الله علیه - و هم با جملگی ائمه اطهار - علیهم السلام - که آن هم مهم است، این عهد است که سید اجل رضی الدین بن طاوس - قدس سره - در مهج الدعوات (6)مسندا از جناب جابر جعفی - رضوان الله علیه - از حضرت امام محمد باقر -علیه السلام - نقل کرده که فرمودند:هر کس این دعا را یک مرتبه در روزگار خود بخواند،در پوست نازکی نوشته می شود و در دیوان حضرت قائم - علیه السلام - بالا برده می شود، پس چون ایشان خروج فرماید او را به اسم خودش و به اسم پدرش صدا می زنند. آنگاه آن نو شته را به او می دهند و می گویند:
بگیر، این نوشته عهدی است که با ما در دنیا معاهده کردی، این قول خدای تعالی است که ( الا من اتخذه عند الرحمن عهدا )(7)و این دعا را در وقتی که طاهر باشی بخوان:
اللهم یا اله الالهة یا واحد یا احد، یا اخر الاخرین، یا قاهر القاهرین، یا علی یا عظیم، انت العلی الاعلی علوت فوق کل علوٍّ هذا سیدی عهدی و انت منجز وعدی فصل یا مولای عهدی، و انجز وعدی امنت یک و اسئلک بحجابک العربی و بحجابک العجمی و بحجابک العبرانی و بحجابک السریانی و بحجابک الرومی و بحجابک الهندی و اثبت معرفتک بالعنایت الاولی، فانک انت الله لا تری و انت بالمنظر الاعلی، و اتقرب الیک برسولک المنذرصلی الله علیه و اله و بعلی امیر المؤمنین، صلوات الله علیه الهادی و بالحسن السید و بالحسین الشهید سبطی نبیک، و بفاطمة البتول، و بعلی بن الحسین زین العابدین ذی الثفنات و بمحمد بن علی الباقر عن علمک و بجعفر بن محمد الصادق الذی صدق بمیثاقک و میعادک، و بموسی بن جعفر القائم بعهدک، و بعلی بن موسی الرضا الراضی بحمک، و بمحمد بن علی الحبر الفاضل المرتضی فی المؤمنین، و بعلی بن محمد الامین المؤتمن هادی المسترشدین و بالحسن بن علی الطاهر الزکی خزانه الوصین، و اتقرب الیک بالامام القائم العدل المهدی المنتظر امامنا و ابن امامنا صلوات الله علیهم اجمعین یا من جل فعظم و اهل ذلک فعفی و رحم یا من قدر فلطف اشکو الیک ضعفی و ما قصر عنه املی من توحیدک و کنه معرفتک و اتوجه الیک بالتسمیة البیضاء و بالوحدانیه الکبری، التی قصر عنها من ادبر و تولی و امنت بحجابک الاعظم و بکلماتک التامة العلیا التی خلقت منها دار البلاء و احللت من اجبت جنة الماوی و امنت بالسابقین و الصدیقین و اصحاب الیمین من المؤمنین الذین خلطوا عملا صالحا و اخر سیئا الا تولینی غیرهم و لا تفرق بینی و بینهم غدا اذا قدمت الرضا یا بفصل القضاء امنت بسرهم و علانیتهم و خواتیم اعمالهم فانک تختم علیهما اذا شئت یا من اتحفنی بالاقرار بالوحدانیة، وحبانی بمعرفة الربوبیة، و خلصنی من الشک و العمی، رضیت بک ربا و بالاصفیاء حججا و بالمحجوبین انبیاء و بالرسل ادلاء و بالمتقین امراء و سامعا لک مطیعا.

پي نوشت :

1- کافی، ج 2، ص 652، ح 3.
2- کافی، ج 2، ص 652،ح 4.
3- بحار الانوار، ج 102، ص 110.
4- زاد المعاد، ص 489.
5- بحار الانوار، ج 102، ص 110.
6- مهج الدعوات چاپ بیروت، ص 335، دعاء زمان الغیبه.
7- سوره بقره، آیه 80.





نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط