معرفی کتاب مغز متفکر جهان شیعه امام جعفر صادق (ع)

مقدمه مبسوطی که در ابتدای کتاب آمده، خوانندگان را با شرایط و اوضاع و احوال دوران امام آشنا می‌کند. هدف آن است تا با در نظر گرفتن این شرایط، به بزرگی و فضیلت امام و تعالیم الهی و آسمانی ایشان پی ببریم.
پنجشنبه، 3 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
معرفی کتاب مغز متفکر جهان شیعه امام جعفر صادق (ع)
  معرفی کتاب مغز متفکر جهان شیعه امام جعفر صادق (ع)

شناسنامه کتاب:
عنوان: مغز متفکر جهان شیعه امام جعفر صادق(ع)
موضوع: سیره علمی امام صادق(ع)/ احادیث امام صادق(ع)
زبان: فارسی
تیراژ: 5000
نویسنده: مرکزمطالعات اسلامی استراسبورگ
مترجم / مصحح: ذبیح الله منصوری
تعداد صفحات: 184 صفحه
r

معرفی کتاب:

مقدمه مبسوطی که در ابتدای کتاب آمده، خوانندگان را با شرایط و اوضاع و احوال دوران امام آشنا می‌کند. هدف آن است تا با در نظر گرفتن این شرایط، به بزرگی و فضیلت امام و تعالیم الهی و آسمانی ایشان پی ببریم. مقدمه که در حدود چهار صفحه است دارای عناوین زیر است:مدرسه امام صادق(ع)، تولد شاگردان امام، دشمنی خلفا با امام صادق(ع)، پیامبر اسلام(ص) بنیان گزار مدرسه، علی(ع) ادامه دهنده راه، معاویه و دشمنی او با اهل بیت(ع)، قیام سیدالشهدا(ع)، مدرسه در زمان امام سجاد(ع)، مذهب شیعه، دشمنی خاورشناسان با شیعه، خلفای بنی‌عباس و فرقه سازی، اوضاع سیاسی دوران امام صادق(ع)، روش عمربن عبدالعزیز، دشمنی منصور با امام صادق(ع)، ابوحنیفه در محضر امام، پیدایش مذهب مالکی، شهادت امام صادق(ع).این کتاب را گروهی از دانشمندان و محققین مرکز مطالعات اسلامی استراسبورگ فرانسه که عموماً مسیحی هستند، نوشته اند.
در این کتاب، زندگانی پیشوای ششم (حضرت امام جعفر صادق(ع)) و علوم آن حضرت، مورد بررسی قرار گرفته است. نویسندگان محقق و دانشمند این کتاب، که هر یک در رشته‌ای از علوم تخصص دارند، سخنان امام صادق(ع) را با علوم و اکتشافات خود تطبیق داده و همه سرگردانند که امام صادق(ع) این علوم را با چه منبعی فرا گرفته است.
بخش اصلی کتاب دارای بخش‌های زیر است:
1. تدریس علوم پزشکی، خاک و هوا یک عنصر نیستند، لاوازیه پدر شیمی جدید، اکسیژن هوا، گردش زمین به دور خود، فضانوردان در کره ماه، پیدایش دنیا، اجزای بدن انسان، وجود همه عناصر در بدن، اکسیژن و هیدروژن در آب.
2. آلودگی محیط زیست، پیشرفت صنعت ژاپن، نوزاد در طرف چپ مادر، دانشگاه کوربیل آمریکا، اختراع سونوگرافی، اثر ضربان قلب مادر، آزمایشی در شیرخوارگاه ها، بو، وسیله انتقال بیماری، کشف علمی در شوروی، بیست سال آزمایش.
3. دانش دین‌های دیگر، تئوری انیشتین، قانون پاسکال، دنیای ضدماده، نظریه کامل فلاماریون، اشکال بر نظریه بطلیموس، نیوتون و قوه جاذبه، سازمان تفتیش عقاید، اروپا در قرن‌های میانه، ولید بن عبدالملک در مدینه، دیدار امام باقر(ع) با ابو حنفیه، گفت وگوی خلیفه با امام صادق(ع).
4. تئوری نور: دوربین گالیله، قانون تبدیل ماده به انرژی، اجسام عایق و هادی، سخن بزرگ از امام صادق(ع)
5. ابوشاکر: برنامه درسی امام صادق(ع)، پاسخ امام به ابوشاکر، الماس و درخشندگی آنها، هوا وسیله زندگی ، بحثی درباره سنگ‌ها، اگر مرگ نبود چه می‌شد، نابودی نسل بشر.
6. تردید، آغاز ایمان، شگفتی و حیرت، ابوشاکر، زیان های گوشت خواری، علت سکته‌های قلبی، مرگ طبیعی و غیرطبیعی، نظریه امام درباره طول عمر، مرگ اجتناب‌ناپذیر است، آنچه عمر را کوتاه می‌کند.
فهرست مطالب در ابتدای کتاب آمده، ولی فهرست منابع در پایان کتاب به صورت جداگانه نیامده است. آنچه در پاورقی‌ها آمده کامل و جامع نیست.
منبع مقاله :
pajuhesh.irc.ir
 


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.